۲۲۸۶۴۳
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

داوران کجای این فوتبال قرار دارند؟

در فوتبال ایران سالیانه هزینه‌های زیادی انجام می‌شود اما در این میان داوران سهم زیادی ندارند.

خبرگزاری تسنیم: کلاس‌های پیش از فصل داوران فوتبال جهت آماده‌سازی برای قضاوت در فصل جدید مسابقات در حالی برگزار شد که بسیاری از داوران از این کلاس‌ها به عنوانی محلی برای ابراز وجود خود و بیان مشکلات‌شان استفاده کردند. «حفظ شأن و شخصیت‌ برای داوران از همه چیز مهم‌تر است». این جمله‌ای بود که داوران در کلاس‌های توجیهی و آموزشی به زبان می‌آوردند.

داوران به خصوص داورانی که در لیگ‌های پایین‌تر کار قضاوت را انجام می‌دهند، با دیدن علی کفاشیان، علیرضا اسدی و فریدون اصفهانیان بابت پرداخت نشدن دستمزدشان و دیگر مسائل گلایه کردند. پاسخ کفاشیان همانند قبل این بود که تلاش خواهد کرد با داوران تسویه‌حساب شود اما حرفی در مورد افزایش حقوق آنها نزد. سال‌ها است که در مورد دستمزد داوران صحبت می‌شود ولی اقدام مثبتی برای آنها صورت نگرفته است. این در حالی است که داوران در طول فصل علاوه بر مشکلات مالی باید پاسخگوی خیلی از اعتراض‌های مربیان و بازیکنان به نحوه قضاوت‌شان باشند و به قول معروف دیواری کوتاه‌تر از آنها وجود ندارد.

وقتی به رقم دریافتی داوران توجه می‌کنیم به اعدادی می‌رسیم که تامل‌برانگیز است. در فصل گذشته، بیشترین پولی که یک داور لیگ برتری برای هر قضاوت دریافت می‌کرد، ۶۰۰ هزار تومان بود که در مجموع شاید در طول فصل میانگین پولی که دریافت کند، ۱۴ میلیون تومان است. اگر این مقدار بر ماه‌های سال تقسیم شود مبلغی در حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه خواهد شد که در مقایسه با پول‌هایی که در فوتبال وجود دارد مبلغ زیادی نمی‌شود. این موضوع باعث شد داوران اعتراض کنند و حتی یدالله جهانبازی در گفت‌وگو با تسنیم بگوید که سازمان لیگ برای قرعه کشی لیگ برتر در برج میلاد پول دارد اما برای داوران پولی ندارد.

کنایه‌های داوران به مهدی تاج و سازمان لیگ به رسانه‌ها ختم نشد و علیرضا فغانی در کلاس‌‌‌های آموزشی به کفاشیان گفت که تاج در مجمع فدراسیون فوتبال اعلام کرده سازمان لیگ پول دارد اما پول اضافه ندارد. داوران لیگ برتری به کفاشیان گفتند دنبال مسائل مالی نیستند ولی چرا در جلسه مجمع فدراسیون فوتبال از همه قشرها تشکر کرد اما در مورد داوری صحبتی نشد. محسن ترکی که در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و ناراحت بود، به صورت علنی تاکید کرد که با نگاهی که اکنون وجود دارد، داوری در فوتبال ایران پیشرفتی نخواهد کرد.

محمد جواد مداح یکی از کمک‌داوران فعال در لیگ برتر درباره مشکلات داوران می‌گوید: «شاید به جرات بتوانم بگویم که مجموع دستمزد داوران، کمک داوران و داوران چهارم لیگ‌های برتر، دسته اول و دوم و سوم ۴۵۰ میلیون تومان در طول یک فصل شود که قرارداد یک بازیکن معمولی که روی نیمکت می‌نشیند، نیست. شاید جالب است بدانید برای برخی سفرها مجبور شدیم از جیب‌مان پول بلیت را بدهیم».

مشکلات مالی و همچنین عدم توجه به آنها می‌تواند در نحوه قضاوت‌شان تاثیرگذار باشد. داشتن دغدغه باعث می‌شود که داور تمرکز نداشته و اشتباهات تاثیرگذاری داشته باشد که بعدها تبعات بیشتری به خود بگیرد. باید پذیرفت که مشکل مالی، هر قشری را تحت فشار می‌گذارد و داوران نیز از این موضوع مستثنی نیستند. اگر کمیته داوران و سازمان لیگ به دنیال این هستند که در طول فصل کمتر تحت فشار باشند، باید شرایط خوبی برای داوران ایجاد کنند وگرنه شاید بحث داستان محسن قهرمانی و داوری‌های پر اشتباه بار دیگر از سوی داوران سر بزند.

اگر چه باید تاکید کرد که داوران فوتبال ایران باید آموزش بیشتری ببینند و با تمرکز بیشتری قضاوت کرده و این جمله که «اشتباه داوری جزیی از فوتبال است» را از ذهن خود دور کنند اما به هرحال باید پذیرفت که بسترسازی مناسب می‌تواند تا حدود زیادی به بهبود امور کمک کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج