جاباما
۲۳۱۳۷۹
۱ نظر
۵۰۸۳
۱ نظر
۵۰۸۳
پ

معماران عصر دیجیتال

داستان لری پیج و Google

لری پیج، نام شناخته شده ای در دنیای دیجیتال به شمار می‌رود که امروزه، موفق‌ترین مدیرعامل در میان شرکت‌های آمریکایی انتخاب شده است.

داستان لری پیج و Google
برترین ها: لری پیج، نام شناخته شده ای در دنیای دیجیتال به شمار می‌رود که امروزه، موفق‌ترین مدیرعامل در میان شرکت‌های آمریکایی انتخاب شده است. لری پیج، به همراه سرگئی برین، بنیانگذار و مدیریت غول جست وجوی اینترنتی یعنی گوگل را در کارنامه دارد.

سرویس چهره‌های پرتال برترین‌ها همانند روال روزهای گذشته، به معرفی برترین‌های دنیای دیجیتال می‌پردازد تا مخاطبان گرامی، از زندگی نامه و موفقیت‌های کسب و کار برترین چهره‌های کسب و کار جهان به ویژه فعالان دنیای دیجیتال آشنا شوند. در سلسله مقالاتی که تحت عنوان معماران عصر دیجیتال ارائه می‌شود، به مروری بر کارنامه شخصی و حرفه ای بزرگان دنیای وب می‌پردازیم. اگر علاقمندهستید تا با برترین‌های وب آشنا شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با باشگاه کارآفرینی دیجیتالی برترین‌ها، همره شوید و پرونده ده‌ها کارآفرینی موفق ایرانی و خارجی را مشاهده کنید. در شماره قبلی، به مروری بر زندگی پیر امید یار، ایرانی صاحب پرتال مشهور ebay.com پرداختیم. امروز، نگاهی خواهیم کرد به داستان زندگی لری پیج،Larry Page خالق و مدیرعامل شرکت مشهور گوگل دات کام. با ما همراه شوید.
 
داستان لری پیج و Google

برترین‌ها: دنیای امروز، دنیای جوانان موفق و کارآفرین به شمار می‌رود که می‌توانند با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، بسیاری از رویاهای ما را، به واقعیت پیوند زنند. پیوند رؤیا با واقعیت، همان چیزی است که ده‌ها سال پیش، آلبرت انیشتین، دانشمند بزرگ قرن بیستم، درباره‌اش بارها سخن گفته است: قدرت رؤیا، از علم بیش تر است! بسیاری از موفقیت‌های علمی امروز که برای مردمان روزگار ما، یک امر پیش‌پاافتاده و بدیهی هستند، در زمانی، رویای دست نیافتنی میلیون‌ها نفر از جمعیت کره زمین بود.

کی فکر می‌کرد که بتواند بدون هزینه و با کم‌ترین تجهیزات و قابلیت‌های فنی و مخابراتی و اطلاعاتی و ارتباطاتی، در حالی که بر روی کاناپه اتاقش دراز کشیده است، با هزاران کیلومتر دور تر، با دوستانش بر فراز یک کشتی تفریحی در اقیانوس اطلس، به صورت صوتی و ویدئویی، به طور مستقیم صحبت کند و 1 ریال هم هزینه نکند!؟ یا چه کسی فکر می‌کرد که بشود، ظرف چند صدم ثانیه، یک پیام ویدئویی یا یک پست الکترونیک را به میلیون‌ها نفر به طور هم زمان در سراسر گیتی ارسال کرد؟ آن هم بدون هزینه و با بالاترین کیفیت ممکن؟

برای انسان‌های دهه اول قرن بیستم، با وجود پیشرفت‌های عظیم علمی و فناوری، چنین تصوراتی، بیش تر به افسانه شبیه بود. حال برای انسان‌های قرن هجدهم و شانزدهم و دوازدهم میلادی که اصلاً چنین موضوعی در مخیله آن ها نیز نمی‌گنجید!

اکنون دنیای دهکده جهانی اینترنت، خیلی‌ها رویاهای طلایی را به واقعیت‌های معمولی بدل کرده است. با گوگل مپ، می توان دنیای را جست و جو کرد و با الگوریتمی که لری پیج در پشت گوگل ارائه کرد، میلیاردها صفحه وب، ظرف کم تر از چند ثانیه، کاوش شده و بهترین نتایج را بر اساس کلید واژه مورد نظر شما، معرفی می‌کند. کارآفرینی دیجیتالی لری پیج در گوگل، یک کارآفرینی فرصت آفرین مولد برای خیلی‌ها شد. فرصت آفرینی که ارزش‌های بسیاری سبب شد و ارزش افزوده دیجیتالی ایجاد نمود. ارزش کسب و کاری که لری پیج خندان راه اندازی رده است، صدها میلیارد دلار بالغ می‌شود. حتی قو یتر از مک دونالد و مرسدس بنزی که دهه‌ها قبل تر از گوگل جوان، پایه ریزی شد.
 
داستان لری پیج و Google
(لری پیج، رهبر خندان گوگل)

به نظر می‌رسد، انسان‌های عصر امروز، یکی از خوشبخت‌ترین انسان‌های طول تاریخ باشند که قدرت فناوری‌های پیشرفته، زمینه زندگی راحت و آسان با فرصت‌های ارتباطی و اطلاعاتی گسترده را برایشان فراهم نموده است. موضوعی که در چند دهه پیش، نه صدها سال پیش، مسبوق به سابقه نبود. چرا این موفقیت‌های عظیم ایجاد شد؟ یکی از پاسخ‌ها، می‌تواند به نعمت فناوری اطلاعات مربوط شود. فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از نقاط عطف تاریخ بشری بوده و هست و خواهد بود. نقطه پرش بسیاری از کشورها و فناوری‌های جهان، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که افق‌های فعالیتان، از پزشک یو پتروشیمی گرفته تا آموزش و کسب و کار و ورزش، دنیای را به تسخیر خود در آورده است.
 
داستان لری پیج و Google
(لری پیج، رهبر خندان گوگل در دانشگاه میشیگان آمریکا)

یکی از بزرگان دنیای فناوری اطلاعات که دنیای پیرامون ما را بسیار دوست داشتنی، تعاملی تر و قابل بررسی و درک کرد، فردی نیست چون آقای لری پیج، که به همراه دوستش سرگئی برین، یکی از میراث‌های ماندگار روزگار ما را خلق کردند. گوگل، نام یک پرتال نیست. آنان که به صورت حرفه ای با کارکردهای گوگل دات کام و در واقع شرکت گوگل آشنایی دارند، می‌دانند که برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، زندگی روزمره بدون ابزارها و خدمات و قابلیت‌هایی که گوگل برایشان ایجاد کرده، غیر ممکن یا بسیار سخت هست. لری پیج 42 ساله، خالق سرزمین دیجیتال گوگل است. سرزمینی که سبب شده است تا صدها میلیون نفر از کاربران دهکده جهانی وب، هر روز خود را با موتور جست وجوی ساده اما فوق قدرتمندان آغاز کنند و دنیا را با سرویس آقای لری پیج، بهتر درک کنند.
 
داستان لری پیج و Google
(لری پیج خندان و همسر خندان در یک سلفی)

در اینترنت، موتورهای جست وجوی بسیاری وجود دارد، اما به زعم بزرگان فناوری، کم تر موتور جست‌وجویی قابلیت‌های عملیاتی و حرفه ای گوگل دات کام را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. گوگل، بیش از 100 سرویس خلاقانه در اختیار مخاطبانش قرار داده است که هر یک، زمینه توسعه کسب و کار صدها میلیون نفر را در سراسر جهان به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است. پایه همه این موفقیت‌ها و فرصت آفرینی‌های دیجیتالی، آقای لری پیج و دوستش هست. بنابراین، نقش تاریخ ساز لری پیج و گوگل را نمی‌توان در توسعه فناوری و تعاملات در دنیای امروزی به راحتی فراموش کرد. این نقش، اگر در سطح محصولات تاریخ ساز و فرصت آفرین شرکت مایکروسافت بیل گیتس نباشد، قطعاً کم تر نیست!

داستان لری پیج و کسب و کار خلاقانه‌اش داستان جالبی هست که هنوز مانند سرگذشت رهبر اپل، استیو جابز فقید، مستند و فیلم سینمایی نشده است. اما کتاب‌ها و مقالات بسیاری در دو دهه اخیر درباره فکر و نظر و رفتار سازمانی ایشان و گوگل در دنیای وب، تألیف و منتشر شده است. همه بزرگان فناوری اطلاعات دنیا، در دره سیلیکون مستقر هستند و غول بودن در این دره بزرگان، کار بسیار دشواری قلمداد می‌شود. امروزه، گوگل لری پیج، یکی از غول‌های غیر قابل انکار دره بزرگان در سیلیکون ولی کالیفرنیای ایالات متحده امریکاست. صحبت از لری پیج، صحبت از یکی از تاریخ سازان دنیای دیجیتال است. تاریخ ساز جوانی که، شیوه جدیدی از کسب و کار را به دنیا معرفی کرد.
 
داستان لری پیج و Google
(کاریکاتوری از آقای پیج و دیگر هیچ)

شرکت لری پیج، امروزه با بالون‌های اینترنتی سردخانه ای! خود در قالب برنامه پروژه لون، به فکر توسعه اینترنت پر سرعت و ارزان در کشورهای کم تر توسعه یافته جهان از جمه آفریقا می‌باشد. پروژه ای موسوم به پروژه لون Project Loon، برنامه جاه‌طلبانه گوگل در جهت ارائه اینترنت پر سرعت از طریق بالون‌های غول پیکر است که در اتمسفر زمین قرار می‌گیرد.
 
داستان لری پیج و Google
(تصویر یکی از بالن‌های غول پیکر پروژه Loon گوگل)

علاوه بر این، گوگل بر روی عینک‌های هوشمند نیز فعال است تا دنیای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را، که آینده سرزمین دیجیتال را خواهد ساخت، بهتر در اختیار کاربران 2.5 میلیاردی وب قرار دهد. شرکت ساید والکی که لری پیج اخیراً با کمک یکی از شهرداران آمریکایی راه اندازی کرده است، می‌کوشد تا خدمات نوینی را برای شهرهای هوشمند آینده در حوزه حمل و نقل، محیط زیست و تعاملات اجتماعی و ارتباطاتی، فراهم کند.
 
داستان لری پیج و Google
(لری پیج و شرکت ساد واک در زمینه توسعه خدمات شهرهای هوشمند)

لری پیج، از اکنون با استارت آپ هایی که راه می‌اندازد یا خریداری می‌کند (Merger & Acquisition)، به چند دهه دیگر فکر می‌کند. زمانی که شاید او در میان ما نباشد اما افکار و برنامه ریزی‌هایی که برای دنیای نیمه دوم قرن بیست و یکم کرده است، فضایی عجیب و جالب را برای ساکنان سده نخست هزاره سوم میلادی، خلق کند. جولان خودروهای بدون راننده گوگل (Self-driving car) در آمریکا، آینده صنعت خودروسازی که به نظر می‌رسد تا پرینت‌های سه بعدی و بدنه‌هایی با فیبرکربنی D۳ همراه است، به سمت افق‌های جدیدی راهبری خواهد کرد. همه این‌ها، مرهون تلاش‌های لری پیج است.
 
داستان لری پیج و Google
(تصویری از لری پیج، مدیر گوگل با ماشین بدون راننده به نام Google Chauffeur)
 
گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، خودروهای بدون راننده را تولید انبوه کند.

گوگل در چهارم سپتامبر سال ۱۹۹۸ تأسیس شد، دو سال پس از رسیدن ایدهٔ دسته بندی لینک‌های موجود در فضای اینترنت به ذهن لری پیج. وی خودش را به عنوان مدیر عامل و بهترین دوستش، سرگئی برین را به عنوان همراه خود در راه تأسیس این کمپانی معرفی نمود. همراهان تأسیس کننده اما معمولاً در طول تاریخ از یادها می‌روند، استیو جابز دوتای آن‌ها را در اپل داشت، مارک زاکربرگ را نیز چهار نفر برای تأسیس فیسبوک همراهی نمودند.

سرگئی برین ولی تأثیر بسیاری بر شخصیت پیج داشت، آن‌ها در دانشگاه استنفورد با هم آشنا گشته بودند؛ دو شخصیت کاملاً متضاد. همانگونه که گفتیم، لری پیج معمولاً نمی‌توانست ارتباطات جمعی مناسبی برقرار کند در حالی که اساتید استنفورد از دست شیطنت‌های برین خسته شده بودند؛ وی معروف بود که همواره بدون در زدن، وارد دفتر اساتید می‌شود.
 
داستان لری پیج و Google
(تصویر معماران بزرگ عصر دیجیتال - لری پیج و سرگئی برین)

برای استارت‌آپ لری پیج، سرگئی با آن برونگرایی افراطی‌اش یک هدیهٔ بزرگ بود که اگرچه در تأسیس و ساخت الگوریتم اصلی گوگل نقشی نداشت، اما اگر نبود، این استارت‌آپ هیچ‌گاه تبدیل به کمپانی بزرگ امروزی نمی‌شد. (در همان زمان موتورهای جستجوی دیگری نیز در حال فعالیت بودند.) برین نقطه قوت گوگل در تعیین استراتژی، برندسازی و ایجاد روابط با سایر کمپانی‌ها بود. همواره در اذهان عمومی چنین تزریق شده که گوگل، توسط دو جوان به نام‌های لری پیج و سرگئی برین به وجود آمده است؛ حقیقت اما چنین نیست. گوگل، صرفاً توسط لری پیج خلق شد و در میان راه، برین به رشد آن کمک بسزایی نمود.

لورنس لَری پیج Lawrence "Larry" Page [کارآفرین و مبتکر آمریکایی می‌باشد که به همراه سرگئی برین موتور جستجوی اینترنتی گوگل، در حال حاضر شرکت گوگل، را بنا نهاد. در ۴ آوریل ۲۰۱۱ پس از استعفای اریک اشمیت، پیج به عنوان مدیر عامل اجرایی گوگل انتخاب شد. در سال ۲۰۱۳ میلادی، فوربس دارایی پیج را حدود ۲۳ میلیارد دلار تخمین زد و او در لیست ثروتمندترین‌ها در آمریکا در جایگاه بیستم قرار گرفت. پیج مخترع رتبه صفحه (پیج رنک) بود که پایه و اساس الگوریتم جستجوی گوگل است. او همچنین به همراه سرگئی برین تقریباً ۱۶ درصد از سهام گوگل را در اختیار دارند.
 
داستان لری پیج و Google
(سلفی لری پیج با سرگئی و یک جت جنگی در آمریکا)
 
لری پیج، پسر دکتر کارل ویکتور پیج، یکی از نخستین دانش‌آموختگان دکترای علوم رایانه‌ای از دانشگاه میشیگان و استاد علوم رایانه و هوش مصنوعی در دانشگاه ایالتی میشیگان و گلوریا پیج، مربی برنامه‌نویسی رایانه در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌باشد. بنابراین، خیلی دور از انتظار نیست که فرزند چنین پدری، خالق گوگل شود. البته همیشه این گونه نیست که خانواده پدری، تأثیر زیادی در فرزندان و کسب و کار آن ها داشته باشد. نمونه شفاف آن، مارک زاکربرگ، خالق سرزمین فیس بوک هست.

لری داستان ما، همچنین برادر کارل ویکتور پیج، مؤسس ای‌گروپ، که به یاهو به مبلغ نیم میلیارد دلار فروخته شد، است. پیج در مدرسهٔ مونتزوری در لنسینگ، میشیگان تحصیل کرده است و از دبیرستان لنسینگ غربی فارغ‌التحصیل شده است. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ مهندسی رایانه از دانشگاه میشیگان و کارشناسی ارشد را از دانشگاه استنفورد اخذ کرده است، او هم‌اکنون تحصیل را در مقطع PhD موقتأ رها کرده است. عین بیل گیتس مایکروسافت.

در سال 2015 میلادی، لری پیج به عنوان برترین CEO ایالات متحده انتخاب شد. عنوانی که به زعم برخی از تحلیل گران، کم تر از عنوان ریاست جمهوری آمریکا نیست. چرا که برترین مدیرعامل آمریکا شدن، یعنی یکی از برترین کسب و کارها و قدرت‌های فناوری و رسانه ای آمریکا را در اختیار داشت می تواند قلمداد شود. کمک‌های خیریه گوگل و بنیاد خیریه‌اش، صدها میلیون دلار به کودکان فقیر و توسعه آموزش در سراسر جهان کمک کرده است که پرداخت 15 میلیون دلار کمک برای ریشه کنی ابولا در آفریقا، موضوعی هست که لری پیچ در صفحه گوگل پلاس Google+خود سال گذشته اعلام کرد.
 
داستان لری پیج و Google

امید کردستانی، از ایرانیان موفق فعال در بخش تجاری گوگل، درباره شخصیت این معمار بزرگ عصر دیجیتال می‌گوید:

"من فکر می‌کنم که او کماکان خصوصیت جذاب بودن، کنجکاوی و ایده‌آل گرایی اش را حفظ کرده است و تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا از یک سو دنیا را دستخوش تغییر سازد و از سوی دیگر در دنیای فناوری تأثیر گذار باشد. اما با توجه به این که سمت مدیرعاملی شرکت به وی واگذار شده، او تحت فشار چالش‌های بسیار زیادی قرار گرفت است."
 
داستان لری پیج و Google

به گفته امید کردستانی، لری پیج بیشتر تمایل دارد تا کارهای تجاری را به کسانی مثل او و کارهای مرتبط با خدمات و محصولات گوگل را به ساندار پیچای بسپارد. اتخاذ چنین سیاستی از طرف لری پیج به خاطر این بوده تا او بیشتر بتواند روی نوآوری و محصولات خلاقانه شرکت کار کند. در واقع،‌ لری پیج بیشتر به جای آن که تمام بار مسئولیت‌ها را خود به دوش بکشد، سعی می‌کند تا مدیران میانی قدرتمندی تربیت کرده و خود را مشغول مسائل حساس‌تری نماید. واقعیت این است که وقتی لری پیج چندی پیش آقای ساندار پیچای را به عنوان مدیر محصول گوگل منصوب کرد، طی نامه‌ای درون سازمانی دقیقاً اظهارتی مشابه نظرات آقای امید کردستانی را با کارمندانش در میان گذاشت.

پس از اولین سال مدیریت عاملی لری پیج در گوگل، وی مصاحبه‌ای را با مجله Bloomberg BusinessWeek انجام داده است که در این مصاحبه در مورد برنامه‌های آینده شرکت گوگل و رویه‌ای که در مقابل شرکت‌های رقیب پیش خواهند گرفت، صحبت کرده است.

لری می‌گوید:

تصمیم‌های ما در مورد آندروید، کروم و یوتیوب همیشه تصمیم‌هایی بلندمدت بوده است و نتیجه آن در سال‌های بعد مشخص می‌شده است. از نظر من ما تمامی کارها در این رابطه را بسیار عالی انجام داده‌ایم. به عنوان نمونه می‌توانم به گوگل پلاس اشاره کنم که اکنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. در حدود یک سال از اجرای این طرح می‌گذرد اما به نظر من همه چیز بسیار بهتر از آن چیزی است که پیش‌بینی کرده بودیم. من از روند رو به پیشرفت گوگل پلاس بسیار راضی هستم زیرا بسیار سریع‌تر از سرویس‌های مشابه خود رشد داشته است. در آینده گوگل پلاس حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
 
داستان لری پیج و Google

وی اضافه کرد:

شرکت‌های بزرگ همیشه به هم نیاز دارند و این باعث می‌شود که به صورت ناخواسته در مواردی که نیاز بیشتری پیدا می‌کنند با هم همکاری داشته باشند. تا قبل از این ما با شرکت AOL همکاری می‌کردیم و حتی این موضوع باعث شد که سرویس Google Talk را با سرویس AOL Instant ترکیب کنیم اما تجربه من ثابت کرده است که همیشه در تمامی این همکاری‌ها مشکلات بزرگی به وجود می‌آید.

لری در پاس به این پرسش که گفته می‌شد، در سال‌های گذشته وقتی صحبت از گوگل می‌شد همه تنها یک موتور جست‌وجو را متصور می‌شدند. به نظرتان گوگل امروزی چه تغییراتی کرده است، اظهار داشت: به نظر من ما بر اساس پایه‌ای که در ابتدا گذاشتیم، حرکت کردیم و اساس شرکت ما ثابت مانده است با این تفاوت که سعی بر این داریم که با استفاده از فناوری‌های جدید سرویس‌های بهتری را به مردم ارائه کنیم و باید بگویم هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید بسیار بهتر از این عمل کنیم. شاید بزرگ‌ترین دست آورد لری پیج طی این سال‌ها استفاده از ایده‌های موجود و پیاده سازی دوباره و خوب آن‌ها باشد. بی شک گوگل تعداد زیادی پروژه مختلف را به سرانجام مناسب رسانده اما اکثر آن‌ها به عنوان نوآوری شناخته نشده و تنها تکاملی مناسب بوده‌اند بر ایده‌هایی که در دنیای فناوری سال‌ها سرگردان بوده‌اند.

لری پیج را در ویدئو زیر بیش تر خواهید شناخت
https://www.aparat.com/v/RQiNZ
این ویدئو تلاش می‌کند تا نقشی که لری پیج در توسعه گوگل داشته است را تشریح کند
https://www.aparat.com/v/EtRgr
لری پیج در این ویدئو، درباره آینده گوگل می‌گوید
https://www.aparat.com/v/XWfq۴
لری پیج، اکنون با Carrie Southworth که هنرپیشه و مدل آمریکایی هست از سال 2007 به این سو زندگی می یک‌اند.
 
داستان لری پیج و Google

داستان لری پیج و Google
(میز شام لری پیج و همسرش در کنار سرگئی برین و نامزدش)

لری پیج را در نشانی‌های زیر دنبال کنید:

https://plus.google.com/+LarryPage

https://twitter.com/q_larrypage

همچنان با ما همراه باشید با سلسله مطالب معماران عصر دیجیتال
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباسقلی

      لر کجاست چهارمحال یا گتوند یا مسجد سلیمان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج