۲۳۲۷۷۱
۱ نظر
۵۱۱۸
۱ نظر
۵۱۱۸
پ

افراد شب زنده دار هم می توانند بازدهی داشته باشند؟

با توجه به فرهنگ پیش رونده «جامعه اینترنتی» که بخش عظیمی از آن شب زنده دارها هستند، اخیرا مطالعات زیادی روی این آفراد صورت گرفته است؛ کسانی که پس از تاریک شدن هوا با نور متفاوتی زندگی و کار می کنند و البته در نوع خودشان موفقیت هایی هم دارند.

افراد شب زنده دار هم می توانند بازدهی داشته باشند؟



ماهنامه تندرستی - حامد اسمعیلی: وقتی صحبت به مقایسه بازدهی سحرخیزها با شب زنده دارها می رسد، کلیشه ها می گویند که سحرخیزها موفق ترند. برخی معتقدند شب کاری برای کارمندان مناسب نیست و بازدهی آنها را کم می کند.

با توجه به فرهنگ پیش رونده «جامعه اینترنتی» که بخش عظیمی از آن شب زنده دارها هستند، اخیرا مطالعات زیادی روی این آفراد صورت گرفته است؛ کسانی که پس از تاریک شدن هوا با نور متفاوتی زندگی و کار می کنند و البته در نوع خودشان موفقیت هایی هم دارند. در این مقاله مروری راجع به خصوصیات و شرایط چنین افرادی داریم.

1- هنگام عصر انرژی انفجاری منحصر به فردی دارند

شاید تصور کنید انرژی شما در طول یک روز رفته رفته کاهش می یابد تا اینکه خسته شده و آماده خواب می شوید، اما در مورد افرادی که شب ها فعال ترند این طور نیست. براساس یافته های یک تحقیق، شب زنده دارها یک بیشینه انرژی دارند که هنگام غروب پدیدار می شود و در آن لحظه احساس می کنند نیروی دوباره ای به دست آورده و اماده کار هستند.

افراد شب زنده دار هم می توانند بازدهی داشته باشند؟

این برای برنامه خواب آنها خوب نیست ولی قطعا برای بازدهی شان عالی است. سحرخیزها انرژی شان کم کم در طول روز کاهش می یابد و آن انفجار انرژی را اول صبح که از خواب بیدار می شوند، دارند عکس این پدیده برای افرادی که شب ها فعالیت کاری دارند، خیلی کمک کننده است.

۲- اغلب افراد موفقی هستند

بسیاری از شما ممکن است به این مورد شک داشته باشید، اما اگر نگاهی به واقعیات داشته باشید یا راجع به پیشینه افراد موفق تحقیق کنید، فورا متوجه می شوید که حقایق زیادی برای اثبات این گفته وجود دارد. فهرست افراد موفقی که کار در شب را ترجیح می دهند، بسیار طولانی است. مطالعات زیادی برای اثبات این فرضیه که شب زنده دارها شانس بهتری برای موفقیت دارند، انجام شده، پس نگران نباشید؛ شما با افراد موفق هم گروه شده اید.

۳- باهوش ترند

البته نباید به این مورد مثل یک اصل کلی نگاه کنیم، اما یک پژوهش انجام شده در دانشکده علوم سیاسی و اقتصادی لندن، به ارتباطی مستقیم میان هوش بیشتر و خاصیت ژنتیکی شب زنده داری اشاره می کند. «ساتوشی کانازاوا»، محققی که این پژوهش را انجام داده است، به این رفتار به عنوان یک «بدعت تحول برانگیز» نگاه می کند که از رفتار پیشینیان ما ریشه گرفته است.

۴- بعد از گذشت چندین ساعت، بیشتر می توانند تمرکز کنند

یک تحقیق گروهی روی ۱۶ فرد سحرخیز و ۱۵ فرد شب زنده دار انجام شد و در آن سعی شد تمرکز و بازدهی آنها مقایسه شود. هرچند در ابتدا هر دو گروه مشابه رفتار کردند، ولی پس از گذشت چیزی حدود ۱۰ ساعت سحرخیزها عقب افتادند. در طول این تحقیق، گروه پژوهشگران چند آزمایش ا.آر.آی انجام دادند تا ناحیه ای از مغز را که مسئولیت تمرکز و توجه را برعهده دارد، زیر نظر بگیرند. پرفسور «کریستینا اسمیت» مسئول گروهی بود که این تحقیق را انجام داد و نتایجش را در مجله «ساینس» منتشر کرد. او می گوید: «بازدهی ما به توجه مان بستگی دارد و نتایج به نفع شب زنده داران است.»

البته افسردگی در شب زنده دارها سه برابر سحرخیزها است و این می تواند به دو دلیل باشد؛ یکی اینکه کمتر در معرض نور آفتاب قرارگرفتن، باعث کمبود ویتامین «دی» شده و می تواند منجر به افسردگی شود. اگر شما از این دسته افراد هستید، باید به چنین نکته ای توجه داشته باشید و با رژیم مناسب این کمبود را جبران کنید.

افراد شب زنده دار هم می توانند بازدهی داشته باشند؟

با این وجود، هیچ چیز بهتر از نوع طبیعی آن نیست، پس به سفر بروید و یک هفته ای را برای جذب آفتاب و تنفس هوای تازه اختصاص دهید. از طرف دیگر این برنامه که وقت دیگران به خواب می روند، تازه بیدار شده و به کار مشغول شویم کمی روابط اجتماعی ما را به مخاطره می اندازد؛ چیزی که کمبودش منجر به افسردگی می شود، بنابراین اگر شما سعی کنید این موضوع را مدیریت کنید، موثرتر از آن خواهیدشد که فکرش را می کنید.

۵- برنامه خواب قابل تغییر دارند

افراد شب زنده دار نسبت به سحرخیزها، راحت تر جدول زمانی خواب شان را تغییر می دهند. اگر شما برای این تغییر با جدیت سرمایه گذاری کنید به زودی متوجه می شوید که سریع تر می توانید خواب تان را مجددا تنظیم کنید و همچنان بازدهی داشته باشید. به خاطر داشته باشید آن انفجار انرژی که عصرها اتفاق می افتد، همچنان کاربرد دارد. پس اگر نیاز دارید کاری را انجام دهید، همیشه می توانید با تکیه بر آن انرژی، کارهای واجب ناتمام را به انجام رسانده و مقداری تلاش مضاعف هم به خرج دهید. این افسانه که شب بیدارماندن و روز تا دیروقت خوابیدن عادت بدی است، تاریخ گذشته است.

تقریبا یک چهارم مردم جهان این رفتار ژنتیکی را دارند، پس متخصصان کار هم باید به خاطر داشته باشند که چه استعدادی را ممکن است به خاطر این تبعیض از دست بدهند. با مدل های کاری آنلاین و جهانی شدن محیط کار، جدول زمانی «۹ تا ۵» کم کم دارد از بین می رود. به نظر می رسد که شرایط بر وفق مراد شب زنده دارها هم شود؛ بخش بزرگی از اعضای جامعه ای که به صورت آنلاین و پاره وقت کار می کنند، جزو این دسته بندی قرار می گیرند و البته اغلب آنها از این سبک فعالیت لذت خواهندبرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بزرگترین مشکل شب زنده دار ها همینه که گفته شده : افسردگی
      من خودم بارها تجربه کردم و از صحبتای اطرافیان متوجه شدم که رفتارم روبه سردی ، بداخلاقی و سکوت مطلق میره و این یه عیب بزرگه ... ولی در نهایت بازدهی کار شبانه به نظر من ارزشش رو داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج