۲۳۶۶۱
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

رواج بی اندازه مصرف الکل در جنوب تهران

وزارت بهداشت نگران زیاد شدن مصرف الکل در کشور است و به گفته باقر لاریجانی فروش این گونه مواد در حال حاضر در برخی از فروشگاه ها هم انجام می شود.

رواج بی اندازه مصرف الکل در جنوب تهران

هفت صبح: الکل و الکلی ها روز گذشته بخش مهمی از صحبت های رییس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت را به خود اختصاص دادند. آنگونه که از صحبت های این مقام مسوول برمیاید وزارت بهداشت نگران زیاد شدن مصرف الکل در کشور است و به گفته باقر لاریجانی فروش این گونه مواد در حال حاضر در برخی از فروشگاه ها هم انجام می شود.

در گزارش امروز هفت صبح نگاهی داریم به جریانات مهم الکلی که در این چند ساله خبرساز بوده و حتی چندی قبل هشدار داده شده بود اپیدمی سوء مصرف الکل در راه است.

ماجرا چیست؟

رواج بی اندازه مصرف الکل در جنوب تهران

به گزارش خبرگزاری مهر رییس شورای سیاست گذاری وزارت بهداشت اعلام کرده گاهی گزارشاتی توسط بیمارستان ها و پزشکان از رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند، به دست ما می رسد که نگران کننده است.

باقر لاریجانی در جریان دفاع مدیرکل سلامت روان معاونت بهداشت از «سند نقشه راه پیشگیری از سوءمصرف مواد» در جلسه شورای سیاست گذاری، این مطلب را بیان کرد و افزود: یکی از مسایل خوبی که در این نقشه مطرح شده است مبارزه با اعتیاد به الکل است.

او صحبت های خود را این طور ادامه داده: «باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم زیرا نمی توان درخصوص فروش این گونه مواد که در حال حاضر در برخی از فروشگاه ها هم انجام می شود بی تفاوت بود. رییس شورای سیاست گذاری گفت: باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی مثل دیابت و بیماری های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم».


آمار بالای سوءمصرف الکل

از طرف دیگر عباسعلی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت اعلام کرده اطلاعات راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است و باید تولیت خود در حوزه پیشگیری و درمان این معتادان را بیشتر کنیم. به گفته او در کل دو میلیون معتاد در کشور داریم که بخشی از آنها به مصرف الکل معتاد هستند. او اظهارداشت: افزایش شیوع مصرف مواد محرک نسبت به مصرف موادمخدر و درمان آن بخش دیگری از برنامه های اداره کل سلامت روان معاونت بهداشت است.


اپیدمی به نام الکل

همان طور که در گزارش هم اشاره شد آمار رسمی دقیقی درباره سوء مصرف الکل در کشور وجود ندارد و فقط هرازچندگاهی هشدارهایی درباره آن داده می شود. مهم ترین آن مربوط به شهریور ماه سال گذشته است که طی آن دبیرکل اسبق سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف الکل در ایران را نمی توانیم انکار کنیم گفته بود: هرازچندگاه انتشار خبر کشف باندهای قاچاق الکل نیز تاییدی بر وجود هرچند کم رنگ این معضل در ایران است. به گفته او غیر از کشف باندهای قاچاق، گزارش مسمومیت های ناشی از مصرف الکل در بیمارستان ها و مراکز درمانی نیز می تواند گواهی بر این موضوع باشد. مسمومیت های جمعی با الکل صنعتی در برخی شهرها و برخی ایام سال مانند نوروز بیشتر است.


قاچاق روزانه دو میلیارد تومان الکل به کشور

تنها مرجع رسمی درباره آمار ورود مشروبات الکلی به کشور را مدت ها قبل سردار احمدی مقدم داده و به جز آن نمی توان به آمار دیگری استناد کرد.

سردار اسماعیلی احمدی مقدم فرماندهی نیروی انتظامی مدتی قبل گفته بود سالانه 20 میلیون لیتر نوشیدنی الکلی در ایران کشف می شود و پلیس تنها 25 درصد این قاچاق را می تواند کشف کند. سردار احمدی مقدم در زمان دبیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز خبر داده بود که متوسط سن مصرف الکل به 20 سال رسیده و 26 درصد جوانانی که الکل مصرف می کنند سابقه مصرف الکل در خانواده را داشته اند.

همچنین براساس آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد سالانه 730 میلیون دلار مشروبات الکلی وارد ایران شده که از این میان 200 میلیارد تومان کشف می شود.

ماه گذشته هم فرمانده مرزبانی کشور اعلام کرد در سال 1390 میزان کشفیات مشروبات الکلی 69 درصد رشد داشته است.


مجازات هایی برای کاهش مصرف

در طرف دیگر ماجرا هرازچندگاهی قوانین مربوط به نگهداری و مصرف مشروبات الکلی به روز می شود تا شاید از افزایش مصرف آن جلوگیری شود.

در آخرین قانونی که توسط مجلس در دی ماه گذشته به تصویب رسید مشروبات الکلی جزو کالاهای قاچاق محسوب شد و طبق آن هرکس مرتکب قاچاق کالای ممنوع گردد یا کالای ممنوع قاچاق را نگهداری نماید یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به شش ماه تا دو سال حبس، جزای نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

در همین مصوبه مجلس البته تبصره دیگری نیز در رابطه با مشروبات الکلی وجود داشت: «هرگاه مشروبات الکلی قاچاق مکشوفه بیش از ۲۰ لیتر باشد، چنانچه با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب ثابت شود که وسیله نقلیه با علم و اطلاع مالکی برای ارتکاب قاچاق در اختیار وی قرار گرفته است این وسیله ضبط می شود و در غیر این صورت، وسیله نقلیه، به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می گردد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • hoda

      واسه کسایی که مصرف میکنن متاسفم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج