۲۴۲۰۱۰
۵۰۴۱
۵۰۴۱
پ

زادروز پیتر سلرز؛ کمدین هزار چهره

امروز مصادف با تولد پیتر سلرز بازیگر بااستعداد سینماست که فیلم معروف «پارتی» را بهترین فیلم وی می دانند و صحنه های به سخره گرفتن زندگی مدرن غربی در آن از یادنرفتنی است.

وب‌سایت سینماپرس:

نام اصلی: ریچارد هنری سلرز

زمینه فعالیت: سینما و تئاتر

تولد: ۸ سپتامبر ۱۹۲۵ - پورتسموث، همپشایر

مرگ: ۲۴ ژوئیه ۱۹۸۰ میلادی (۵۴ سال) - لندن

ملیت: بریتانیایی

پیشه: بازیگر، کارگردان و کمدین

سال‌های فعالیت: ۱۹۴۸-۱۹۸۰

فرزندان: مایکل، ویکتوریا، سارا

زادروز پیتر سلرز؛ کمدین هزار چهره

امروز مصادف با تولد پیتر سلرز بازیگر بااستعداد سینماست که فیلم معروف «پارتی» را بهترین فیلم وی می دانند و صحنه های به سخره گرفتن زندگی مدرن غربی در آن از یادنرفتنی است.

ریچارد هنری سلرز مهور به پیتر سلرز هشتم سپتامبر ۱۹۲۵ در همپشایر انگلستان متولد شد. پدر و مادرش هر دو بازیگر تئاتر بودند و در گروهی تئاتری و سیار به رهبری مادربزرگش نقش آفرینی می کردند. کودکی سلرز در سفر و پشت صحنه تئاتر های والدینش گذشت.

تنها دوهفته ازتولدش گذشته بود که همراه گروه سیارتئاتری والدینش به روی صحنه رفت. بعدها کار خود را با نواختن (درامز) درگروه های مختلف جاز و با تقلید صداهایی که از رادیو میشنید کامل کرد.

سلرزدر مدرسه ای کاتولیک به تحصیل پرداخت اما سودای بازیگری و موسیقی اجازه نداد آنچنان درگیرتحصیل شود و به سرعت جذب دنیای بازیگری شد .در طول جنگ جهانی دوم به جبهه ها اعزام شد و جنگید پس از پایان جنگ همراه سه تن از همرزمانش یک گروه موسیقی در لندن تشکیل داد که در آن هم آواز میخوانند و هم برای مردم لطیفه می گفتند . پس از آن به تلویزیون رفت و حد فاصل سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۶۰ در یک شو تلویزیونی طنز بازی کرد. همزمان به سینما هم راه پیدا کرد و با فیلم «رد پایی تا بهشت» وارد دنیای سینما شد. اما نخستین نقش اصلیش را در سال ۱۹۵۹ و در فیلم " من حالم خوبه جک " بازی کرد. سال ۱۹۶۵ به آمریکا رفت و در اولین فیلم وودی آلن یعنی " تازه چه خبر پوسی کت؟ " بازی کرد.

سرآغاز موفقیت های سلرز اما زمانی بود که با جوان مستعد و دگراندیش سینمای هالیوود یعنی استنلی کوبریک آشنا شد . سلرز در ۱۹۶۲ و زمانی که هنوز جایگاهی به عنوان یک بازیگر شناخته شده نداشت با کوبریک آشنا شد و مورد اعتماد وی قرار گرفت و در دو فیلم «لولیتا»- «دکتر استرنج لاو» با وی همکاری کرد. دو فیلمی که هم آثار درخشان کارنامه کارگردانشان بودند و هم نقطه عطفهای بازیگری پیتر سلرز. کوبریک نبوغ سلرز و استعداد شگفت آورش در بداهه پردازی را کشف کرد وازوی خواست که به هیچ وجه تمرین نکند وتمامی ایده های خود را سر فیلم برداری رو کند.

زادروز پیتر سلرز؛ کمدین هزار چهره

بلیک ادواردز کارگردان مشهور آمریکایی شخصیت مشهور بازرس کلوزو را در سری فیلمهای «پلنگ صورتی» برای پیتر نوشت فیلمهایی که در دهه ۱۹۷۰ باعث محبویت سلرز شدند و تا اکنون نیز بسیاری از مردم سراسر دنیا او را با همین نقش می شناسند.

سلرز استاد تقلید لهجه های مختلف بود و گریم های بسیار متفاوت و سنگین را روی صورتش تحمل می کرد تاجایی این گریم ها و لهجه های گوناگون بخشی از هویت بازیگری اش تبدیل شدند .

دکتر استرنج لاو و کشف نبوغ

کمدی سیاه کوبریک درباره یک ژنرال دیوانه است که به شکلی بیمارگونه تمایل به حمله به خاک شوروی دارد و عاشق بمب اتم است.در این فیلم پیتر سلرز در نقش دکتر استرنج لاو پیرمردی فلج ظاهر می شود که قدرت اول اتاق جنگ امریکا به حساب میآید. پیتر سلرز در این فیلم، یکی از عجیب ترین و عمیق ترین شخصیت های کمدی سیاه کلاسیک را نمایش می دهد. دکتر لاو دانشمند آلمانی می خواهد از نبرد اتمی روس ها و آمریکایی ها جلوگیری کند. در اتاق جنگ او روی ویلچر٬ با عینک سیاه و دستکش های سیاه ٬ تنها کسی است که می تواند جنگ را متوقف کند. سلرز در این فیلم همچنین در نقش مافلی رئیس جمهور آمریکا و نقش کوتاه دیگری نیز ظاهر شد و تنها بازیگری است که برای نقش آفرینی در سه نقش در یک فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

زادروز پیتر سلرز؛ کمدین هزار چهره

هرچند سلرز موفق به کسب مجسمه طلایی برای نقش آفرینی های درخشانش در فیلم «دکتر استرنج لاو» نشد اما با بازی در شاهکار کوبریک نام خود را به عنوان کمدینی منعطف و مستعد پر آوازه کرد.

خوش شانسی در گرفتن نقش کلوزوی بدشانس

سلرز در نقش بازرس کلوزو در مجموعه فیلم های «پلنگ صورتیِ» بلیک ادواردز بیش ترین میزان توفیق را در آغاز هویتی ثابت برای خویش نشان داد. سلرز با بداهه پردازی و استعداد کم نظیرش در تقلید لهجه ها و نشان دادن طیف گستره حالات روحی و میمیک های چهره این کاراکتر بد شانس و دوست داشتنی را در سینمای کمدی ماندگار کرد.

زادروز پیتر سلرز؛ کمدین هزار چهره

وی در سه فیلم از مجموعه آثار «پلنگ صورتی» با نام های «پلنگ صورتی» ،«تیری در تاریکی» و« بازگشت پلنگ صورتی» همگی به کارگردانی بلیک ادواردز به بمب گیشه سالهای شصت وهفتاد میلادی تبدیل شد . پس از مرگ زودهنگام سلرز در ۵۵سالگی کارگردان مجموعه فیلم های «پلنگ صورتی» سراغ بازیگران دیگری برای ایفای این نقش رفت و فیلم های دیگری نیز تولید شد اما این فیلم ها هرگز نه به توفیق هنری و نه به محبوبیت فیلم هایی که سلرز در آن ها نقش بازرس دوست داشتنی فرانسوی را بازی کرده بود نرسیدند.

برخی از آثار هنری پیتر سلرز:

▪ پارتی، ۱۹۶۸

▪ تازه چه خبر پوسی کت؟ ،۱۹۶۵

▪ قاتلین پیرزن، ۱۹۵۵

▪ لولیتا، ۱۹۶۲

▪ دکتراسترنج لاو، ۱۹۶۴

▪ پلنگ صورتی، ۱۹۶۴

▪ کازینو رویال، ۱۹۶۷

▪ نقشه شیطانی دکتر فومانچو، ۱۹۸۰

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج