۲۴۳۹۶۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

رقابت هاشمی و مصباح در انتخابات امسال

آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره).

روزنامه آرمان: آنچه این روزها بیش از همه در چالش میان آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت الله مصباح یزدی به چشم می‌خورد بازگشت به گذشته آنهاست بویژه دوران مبارزه با رژیم سابق و اعتماد امام خمینی(ره).

رقابت سياسي آيت‌ا... مصباح‌يزدي و آيت‌ا... هاشمي از سال‌ها پيش به‌ويژه پس از انتخابات سال ۸۴ و روي كار آمدن محمود احمدي‌نژاد پررنگ‌تر شد اما شايد مهم‌ترين اختلاف اين دو حوزوي را بتوان به جايگاه مردم در انديشه سياسي آنان نسبت داد. آيت‌ا... مصباح‌يزدي در اين باره راي مردم را مشروعيت‌‌‌‌بخش نمي‌داند و معتقد به الهي بودن مشروعيت حاكم اسلامي است.

او راي مردم را مقبوليت مي‌داند. از سوي ديگر اما آيت‌ا... هاشمي درست نقطه مقابل نظر او را دارد و تفسير ديگري از نگاه امام(ره) ارائه مي‌دهد. او معتقد است كه جمهوريت نظام به اندازه اسلاميت نظام داراي ارزش است. هاشمي معتقد است براساس دیدگاه امام رای مردم تزئینی نیست و بر همین اساس امام تاکید داشتند که میزان رای ملت است.

اكنون دو انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي آوردگاه جديدي پيش روي اين دو روحاني قرار داده است. آيت‌ا... مصباح به دنبال كسب كرسي‌هاي بيشتر يا حداقل حفظ كرسي‌هايي است كه هم‌اكنون نيز با نام اعضاي جبهه پايداري در مجلس در اختيار دارد. شكست نامزد مورد حمايت او در انتخابات رياست‌جمهوري ۹۲ اين كرسي‌ها را بيش از پيش براي آيت‌ا... قم‌نشين حائزاهميت كرده است، از سوي ديگر اما هاشمي پيروزي بزرگي در اين رقابت به دست آورد. او اكنون شايد چندان از بابت كرسي‌هاي مجلس نگران نيست و بيشتر در انديشه كرسي‌هاي مجلس خبرگان است.

با این اوصاف بايد ديد در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي در اسفند ماه جاري، «راي مردم» چه سرنوشتي پيش روي اين دو روحاني سياستمدار و حامیان و همفکران آنها قرار خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج