جاباما
۲۴۵۹۳۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

دلیل سقوط والیبال ایران: کادر فنی + نیمکت؟

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره حاشیه های این روزهای تیم ملی والیبال نوشت: حال واليبال ايران اين روزها خوب نيست. بيشتر جامعه ورزش اميدوار بودند تا بلندقامتان واليباليست ايران بتوانند با عملكردي درخشان در جام جهاني واليبال، سهميه حضور در مسابقات المپيك را كسب كنند. ولي بدون هيچ ترديدي عملكرد ضعيف تيم اسلوبودان كواچ در ژاپن و شكست‌هاي سريالي تيم ملي، اميد واليبال‌دوست‌ها را نااميد كرده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره حاشیه های این روزهای تیم ملی والیبال نوشت: حال واليبال ايران اين روزها خوب نيست. بيشتر جامعه ورزش اميدوار بودند تا بلندقامتان واليباليست ايران بتوانند با عملكردي درخشان در جام جهاني واليبال، سهميه حضور در مسابقات المپيك را كسب كنند. ولي بدون هيچ ترديدي عملكرد ضعيف تيم اسلوبودان كواچ در ژاپن و شكست‌هاي سريالي تيم ملي، اميد واليبال‌دوست‌ها را نااميد كرده است.

تا جايي كه امروز مردم عادي هم متوجه ضعف‌هاي عمده در تيم و افت عجيب و غير منتظره پديده‌ سال‌هاي گذشته واليبال جهان شده‌اند. امروز تيم ملي واليبال ايران بعد از پنج سال درخشان و رو به رشد خود، در مسابقات جام جهاني ۲۰۱۵ كه انتخابي المپيك نيز محسوب مي‌شود، چيزي براي عرضه ندارد و شكست پشت شكست تبديل به امري عادي براي اين تيم شده است. شكست‌هايي كه ماحصل آن باعث به وجود آمدن موج بزرگ نگراني بين مردمي شده است كه در سال‌هاي گذشته ياد گرفته‌اند دل‌شان به افتخار آفريني‌هاي تيم ملي واليبال خوش باشد.

جام واگنر و زنگ خطر جدي براي واليبال

تيم ملي واليبال با هدايت كواچ اردوي بلندمدتي را در لهستان برگزار كرد و با صلاحديد كواچ، تيم ب وارد مسابقات جام ملت‌هاي آسيا شد تا تيم ملي بزرگسالان با قدرت بيشتري در جام واگنر و پس از آن در جام جهاني حاضر شود. ايران اما آن صلابت هميشگي را نداشت و هر سه مسابقه اين جام را به فرانسه، لهستان و ژاپن به شكل ناخوشـايندي واگذار كرد. شكست مقابل ژاپن آن هم با نتيجـه ۳- صفر موضوعي نبود كه بتوان به راحتي از آن عبور كرد حتي اگر كواچ توجيه دوستانه بودن مسابقه را بهانه كند.

آغاز جام جهاني با شكست مقابل آرژانتين

ايران با سه شكست وارد جام جهاني شد تا نخستين مسابقه‌اش را با آرژانتين خوليو ولاسكو آغاز كند. شاگردان كواچ در جام جهاني قبلي به راحتي از سد اين تيم گذشته بودند و شناخت خوبي نيز از حريف خود به دست آورده بودند. ايران به راحتي ست نخست را به نفع خود پايان داد. در ست دوم اما ولاسكو با دو تغيير در بازيكنان پشت خط زن و قدرتي تيمش، روند مسابقه را به نفع تيمش عوض كرد اما كواچ با همان تركيب اوليه وارد ميدان شد. ست دوم نيز با حساب ۲۵-۲۲ به سود آرژانتين به پايان رسيد. در آغاز ست سوم ولاسكو باز هم در امتياز ۹، بازيكنان تعويضي را وارد زمين كرد اما كواچ باز هم دست به تركيب خود نمي‌زد. اين ست با اشتباهات عبادي‌پور در دريافت به پايان رسيد و در ست چهارم باز هم روحيه تيمي ايران كاهش يافت و آرژانتين از اين موضوع استفاده كرد و در نتيجه اين مسابقه با حساب ۳-۱ به سود شاگردان ولاسكو به پايان رسيد.

تونس و ونزوئلا حريفان تسكين بخش!

در ديدار دوم اما تونس حريفي نبود كه تيم ملي ايران را به دردسر بيندازد و اين مسابقه با حساب ۳-۱ به سود ايران به پايان رسيد با اين حال دادن يك ست به حريف از نقاط ضعف ايران محسوب مي‌شود. ونزوئلا حريف سوم ايران بود كه سرانجام تيم ملي موفق شد بدون دادن يك ست، سه امتياز اين مسابقه را از آن خود كند. اما پس از اين مسابقه بود كه مشكلات تاكتيكي ايران بيش از پيش نمايان شد.

باخت دوباره كواچ به آنتيگا

تيم ملي واليبال دو ست را با اقتدار به سود خود تمام كرد. اما باز هم تغيير تاكتيك از جانب سرمربي حريف و بي‌تفاوتي كواچ نسبت به اين تغييرات باعث شد تا شاگردان آنتيگا سه ست پشت سر هم پيروز شوند تا يكي از حساس‌ترين مسابقات جام جهاني را نيز واگذار كنيم. عبادي‌پور و فرهاد قائمي دو بازيكني كه به عنوان دريافت‌كننده ضعيف تيم ملي، هميشه به عنوان بازيكن هدف سرويس‌زن حريف شناخته مي‌شوند، در اين مسابقه نيز اسير سرويس‌هاي مهارنشدني كورك شدند تا عملكرد منفي آنها در دريافت بيش از پيش مشهود شود.

ايران - روسيه / نماد پيشرفت و درجا زدن روي نيمكت دو تيم

در يك سال گذشته ايران پنج بار روسيه را شكست داده است. روسيه تنها تيمي در دنيا بود كه ايران تا سال ۲۰۱۴ موفق به شكست دادنش نشده بود اما با تغيير نسل و البته جوانگرايي، ايران بهترين استفاده را كرد و پنج بار موفق به شكست دادن قهرمان سابق المپيك شد. ولاديمير آلنكو، سرمربي سابق زنيت كازان روسيه باز هم هدايت تيم ملي كشورش را بر عهده گرفت و دعوت دو بازيكن ۳۹ ساله و ۳۳ ساله ميانگين سني تيمش را افزايش داد اما همين امرباعث شد تا اين تيم به روزهاي اوجش بازگردد و پس از مدت‌ها سه امتياز از ايران كسب كنند و يك ست هم ندهند! موزيرسكي
قدرتي‌زن تيم ملي واليبال روسيه در حساس‌ترين شرايط به ياري تيمش آمد و باعث شكست ايران شد. اين ديدارحاوي نكات جالب فني است. جايي كه امير غفور به راحتي توسط مدافع مستقيمش از جريان مسابقه خارج مي‌شود چرا كه تقريبا تمام مدافعان جام جهاني مي‌‌دانند تمام آبشارهاي غفور در منطقه يك زمين حريف زده مي‌شود و با هدايت دستان‌شان روي تور مي‌توانند به راحتي اين بازيكن را دفاع كنند اما سرمربي تيم و بخش آناليز تيم ملي نسبت به همه اين مسائل بي‌تفاوت است و به فكر تقويت و اصلاح اين موارد فني نيست.

چرا ايران سراشيبي سقوط را پيش گرفته؟

تنها كافي است نيمكت تيم ملي واليبال ايران را با ساير قدرت‌هاي جهاني قياس كنيم. براي موفق شدن بايد الگوي مناسبي را انتخاب كرد و به همان مسير رفت. ا‌گر به نيمكت تيم ملي واليبال لهستان نگاه كنيم، تفاوت فني دو تيم كاملا مشخص خواهد شد. آنتيگا در اكتبر ۲۰۱۳قرارداد سه ساله‌اي را با تيم ملي واليبال لهستان به امضا رساند و جايگزين آناستازي شد. آنتيگا كه يكي از بزرگ‌ترين بازيكنان دنيا محسوب و موفق شده بود به عنوان بازيكن، مدال برنز قهرماني جهان و دو قهرماني اروپا و يك نايب قهرماني ليگ جهاني را با تيم ملي فرانسه كسب كند، در نخستين سال حضورش به عنوان سرمربي در لهستان ناكام بود اما در سال دوم موفق شد اين تيم را بعد از 40 سال و پس از شكست دادن برزيل قهرمان ليگ جهاني كند. آنتيگاي جوان اما چگونه تا اين حد با تيم ملي واليبال لهستان موفق است؟ رمز موفقيت او، دستياري چون فليپ بلين از فرانسه است.

او كه 11 سال سرمربي تيم ملي واليبال فرانسه بود، حاضر شد تا دستيار آنتيگاي جوان شود تا با كمك هم، واليبال لهستان را به روزهاي خوش گذشته برگردانند. فليپ بلين را تئوريسين و احيا‌كننده واليبال فرانسه مي‌‎دانند و او به خوبي به كارش مسلط است. اگر به واليبال امروز ايران و لهستان دقت كنيد، تفاوت نيمكت دو تيم به راحتي مشخص مي‌‎شود، جايي كه كواچ با چهره‌اي عبوس و پر استرس پس از ست سوم به فكر تعويض‌هاي بيهوده بود اما آنتيگا با مشورت‌هاي پي‌در‌پي، بازي را در‌آورد و به راحتي دست كواچ را خواند تا يكي از آسان‌ترين پيروزي‌‎هاي 3-2 در تاريخ واليبال رقم بخورد!

كادر فني ضعيف!

چورا، دستيار صربستاني كواچ شايد در روياي خودش هم نمي‌ديد روزي به عنوان مربي در ليگ جهاني و جام جهاني روي نيمكت تيم ملي بنشيند و همين‌طور رحمان محمدي راد كه تنها به وظيفه‌اش در قالب يك مترجم به خوبي عمل كرده است اما در تحليل و آناليز و مشورت دادن به كواچ پر استرس، كاملا عاجز است. كواچ به خوبي از قرارداد ولاسكو با ايران مطلع بود به همين دليل هيچ تفاوتي بين قرارداد سرمربي فعلي تيم ملي با ولاسكو وجود ندارد. او به صورت ماهيانه قرارداد بسته و تنها در صورتي حقوق دريافت خواهد كرد كه در ايران يا در اردوي مرتبط با تيم ملي حضور داشته باشد. زماني كه بازي‌هاي بين‌المللي تعطيل است، كواچ به كشور خود سفر كرده و هيچ كدام از مسابقات برگزار شده ليگ را تماشا نمي‌كند، چون در زمان برگزاري اين مسابقات او در كشور خود به استراحت مي‌پردازد.

عدم شخصيت كاريزماتيك كواچ باعث شده تا بازيكنان نيز از اين مساله سوءاستفاده كنند و سعيد معروف علاوه بر كاپيتاني، وظيفه كوچ كردن حين مسابقه را نيز بر عهده دارد، به همين دليل او در جام جهاني امسال با افت فاحشي رو‌به‌رو شده است. چيزي كه مشخص است، اين نسل طلايي واليبال ايران تا دو، سه سال آينده كاملا تمام خواهد شد و در هيچ پستي بازيكن جايگزيني به تيم ملي دعوت و شناسايي نشده است. بايد ديد واليبال ايران پس از يك دهه موفقيت‌آميز، باز هم به سراشيبي سقوط رفته است و مجددا بايد بردن مقابل هند و پاكستان را جشن بگيريم؟

كواچ كم‌كم اين نظريه را اثبات مي‌كند كه چهارم شدن تيم ملي در ليگ جهاني دو سال گذشته به دليل تاثير ولاسكو بوده است. او همان تيم را هفتم ليگ جهاني كرد و در جام جهاني اخير نيز سه مسابقه از پنج ديدار را با شكست به پايان رساند. شايد پس از سال‌ها تغييرات زودهنگام در راه باشد!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج