۲۴۶۴۲۳
۵۲ نظر
۵۰۰۷
۵۲ نظر
۵۰۰۷
پ

اشتباه بزرگ خودروسازان

کارگران صنعت خودرو کشور دیروز در حالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که این اقدام نشان می‌دهد آنها بیش از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروساز، خطر «تحریم خرید خودروهای داخلی» را حس کرده و بابت زمین خوردن دومین صنعت بزرگ ایران نگران هستند.

روزنامه دنیای اقتصاد: کارگران صنعت خودرو کشور دیروز در حالی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند که این اقدام نشان می‌دهد آنها بیش از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروساز، خطر «تحریم خرید خودروهای داخلی» را حس کرده و بابت زمین خوردن دومین صنعت بزرگ ایران نگران هستند.

دیروز در خبرها آمده بود که تعدادی از کارگران خودروسازی کشور با تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی، از اهالی بهارستان خواسته‌اند تا فکری به حالی کمپین «خودرو نخرید» کنند؛ زیرا در صورت ادامه قهر مشتریان با بازار خودرو، اشتغال آنها به خطر افتاده و موجی از بیکاری، «جاده مخصوص» را فرا خواهد گرفت. در واقع کارگران صنعت خودرو با درک خطر کاهش فروش خودروهای داخلی (که افت تولید را در پی داشته)، خواستار تضمین شغلی خود شده و به نمایندگانشان در بهارستان، پناه برده‌اند.

هر چندگاه تجمع‌هایی در مقابل مجلس صورت می‌گیرد و تجمع دیروز نیز از این لحاظ، غیر‌طبیعی به نظر نمی‌رسد، اما پرسش اینجاست که چطور می‌شود کارگران صنعت خودرو، حساسیت و خطر «تحریم خودروهای داخلی» را لمس کرده‌اند، اما وزارت صنعت و خودروسازان، چندان نمی‌خواهند زیر بار اهمیت این موضوع (قهر مشتریان با بازار خودرو) بروند؟

مگر می‌شود تولید خودروسازان ناگهان از روزی پنج هزار دستگاه به زیر ۴هزار و۳ هزار دستگاه برسد و آنها ککشان هم نگزد؟

چطور امکان دارد رکود، شانه‌های خودروسازی کشور را به حد شکستن، سنگین کند و جاده مخصوصی‌ها به‌روی خود هم نیاورند که فروش‌شان به مشکل خورده و در حال بازگشت تدریجی به دوران افت تولید هستند؟

هرچند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتاق فکر کمپین خودرو را مخالفان دولت تشکیل داده‌اند، اما حتی به فرض قطعیت این موضوع، باز هم نمی‌توان عقب ماندگی‌های کیفی خودروهای داخلی و قیمت بالا (نا متناسب با کیفیت) آنها را انکار کرد.

به‌عبارت بهتر، کمپین کار هر کسی باشد (از ضد انقلاب گرفته تا مخالفان دولت و مردم عادی)، نمی‌توان بر نارضایتی عمومی از خودروسازی کشور و کم و کاست‌های کمی و کیفی آن چشم بست و واقعیت‌ها را ندید.

البته به‌نظر می‌رسد خودروسازان بهتر از هر کسی پیغام مشتریان مبنی‌بر اینکه «دیگر دوران خرید خودروهای کم کیفیت و گران به پایان رسیده است» را فهمیده‌اند، منتها یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند واکنشی به این ماجرا نشان داده و خود را از مهلکه رکود برهانند. کارشناسان بر این باورند که هم خودروسازان و هم وزارت صنعت،معدن و تجارت، طی دو سه ماه گذشته (دوران شکل‌گیری کمپین «خودرو نخرید» و تشدید رکود بازار)، علاوه‌بر اینکه از یک سری اقدامات غافل ماندند، اشتباهاتی نیز مرتکب شدند و در صورت ادامه این وضع، بیش از اینها زیان خواهند دید.

به اعتقاد کارشناسان، کم‌کاری‌های خودروسازان و وزارت صنعت را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد، که مهم‌ترین آنها، کم توجهی به خواسته مشتریان است. اگر کامنت‌ها و پیام‌های کمپینی مردم را در شبکه‌های اجتماعی مرور کنیم، به‌خوبی متوجه می‌شویم که بزرگ‌ترین خواسته آنها کاهش قیمت در کنار افزایش کیفیت است. عباراتی مانند «نمی‌خریم تا ارزان شود» و «خودرو کم‌کیفیت سوار نمی‌شویم»، نشان می‌دهد مشتریان ایرانی مطالبه‌ای تاریخی از خودروسازان دارند و حق خود می‌دانند که خودرویی با قیمت و کیفیت مناسب سوار شوند.

از طرفی، وقتی مشتریان در پیام‌های خود، خودروهای داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، حرف شان این است که میان کیفیت و قیمت خودروهای خارجی تناسب برقرار است، اما در خودروهای تولید داخل نمی‌توان نسبتی منصفانه در سطح کیفی و قیمت را لمس کرد.

در این شرایط، خودروسازان باید فکری به حال این خواسته مشتریان می‌کردند و با پذیرفتن انتقادات (حداقل در ظاهر)، از برنامه‌های خود برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌گفتند. با این حال، خودروسازان نه‌تنها چندان حرفی از افزایش کیفیت و کاهش قیمت نزدند؛ بلکه صحبت از گران کردن محصولات شان به میان آوردند و این بزرگ‌ترین اشتباه آنها بود.

به باور کارشناسان، خودروسازان نباید در دورانی که افکار عمومی از کیفیت و قیمت محصولات آنها به شدت شاکی هستند و بازار را تحریم کرده‌اند، از افزایش قیمت می‌گفتند؛ زیرا این اقدام بیش از پیش لج مشتریان را درآورد.

کارشناسان معتقدند بهترین راهکار در این دوران، ارائه و بازتعریف برنامه‌های خودروسازان برای افزایش کیفیت در کنار کاهش قیمت خودروهای پر سود بود. به اعتقاد آنها، خودروسازان باید ضمن عذرخواهی بابت سطح کیفی پایین و قیمت بالای محصولات شان، ابتدا مشتریان را مطمئن می‌کردند که در حال افزایش کیفیت محصولات خود هستند و در ادامه و تا حد امکان، قیمت خودروهای پر‌سودشان را پایین می‌آوردند و تخفیف‌هایی برای فروش در نظر می‌گرفتند.

هرچند خودروسازان پی‌در‌پی تاکید می‌کنند که امکان کاهش قیمت وجود ندارد، اما وقتی فروش به مشکل خورده و اثر منفی آن به تولید رسیده، کاهش قیمت (در حد امکان، نه به آن میزان که در کمپین‌ها مطرح می‌شود)، می‌تواند گرهی از گره‌های فعلی غول‌های جاده مخصوص را بگشاید.

البته قطعا انتظار نمی‌رود خودروسازان مثلا قیمت پراید را به ۷ میلیون تومان برگردانند یا پژو ۲۰۶ را ۱۵ میلیون تومان بفروشند (زیرا هزینه‌های تولید به هیچ وجه چنین اجازه‌ای نمی‌دهد)، اما کم کردن از سود (حداقل برای مقطع فعلی)، می‌توانست و می‌تواند تا حدی خشم مشتریان را از کیفیت و قیمت خودروهای تولید داخل، فرو بنشاند.

کارشناسان اما بر این باورند که در کنار خودروسازان، وزارت صنعت نیز باید ضمن پذیرفتن انتقادات کیفیتی و قیمتی مشتریان، اتاق فکری را برای شکستن تحریم خرید خودروهای داخلی، ایجاد کند. این «اتاق فکر» از دو جهت می‌تواند مناسب باشد؛ اولین خاصیت این اتاق فکر این است که می‌توان در آن با استفاده از خرد جمعی، راهی برای شکستن تحریم خودروهای داخلی یافت و صنعت خودرو را از شرایط سخت فعلی نجات داد. فایده دوم نیز این است که شاید خودروسازان و وزارت صنعت بتوانند به‌واسطه این اتاق فکر، به یک ادبیات مشترک رسیده و در نتیجه با زبان بهتر و نرم‌تری با مشتریان صحبت کنند و از این راه، مقدمات آشتی نسبی آنها با خود را فراهم بیاورند.

شاید اگر چنین اتاق فکری تشکیل شده بود، نه وزارت صنعت به آن تندی به حامیان کمپین انتقاد می‌کرد و نه خودروسازان مرتکب آن اشتباه بزرگ (اعلام افزایش قیمت محصولات) می‌شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      همین کارگران و مهندسان هستند که قطعات بی کیفیت تولید می کنن...
      چرا باید دلمون براشون بسوزه...
      به جای تجمع یه فکری به حال کیفیت قطعات تولیدشون بکنن...

    • محسن

      وقتي مديران با رابطه و نه ضابطه و توانمندي ، سركار مي ايند، قطعا نه تنها نگران كاهش خريد مردم و عدم كيفيت خودرو و بيكاري كارگران نخواهند بود ، بلكه با توهين و لجبازي با مردم و نه تلاش براي علت يابي و يافتن راهكار مناسب خواهند بود كه نتيجه ان هر روز بدتر شدن اوضاع خواهد بود. يكبار وزارت صنعت بدون توجه به رانت ها و سياسي بازيها از مديران لايق و كارامد استفاده كنه قطعا نتيجه اش رو خواهد ديد. و اما در رابطه با قيمت، قيمت پرايد هفت ميليون هم كمتر است. چرا مردم بايد در تصادفاني فوت كنند و معلول شوند كه در صورت استفاده از خودروهاي استاندارد كوچكترين اسيبي به عزيزانشون نميرسه؟؟؟!

      پاسخ ها

      • متین

        کاملا موافقم . مدیر سایپا در اقدامی تحسن برانگیز از مردم عذر خواهی کرد ولی ایا اقدامی هم برای کاهش خودروی بیکیفتشان انجام داد؟ وزیر صنعت و مردم و از اون بدتر نعمت بخش نسبت به عذر خواهی سایپا اعتراض کرد و وزیر هم مردمی را که تحریم کردند خودروی صفر با القاب زشت نام نهاد.اخر میتوانستند در ابتدا کمپین با کاهش قیمت خودرو به نظرات اکثریت مردم احترام بگذارند.متاسفانه این مسولین باید از سمت خود برکنار شوند .چون طرز برخورد با مردم را یاد نگرفته اند.با مردم ایران با زبان تهدید نباید سخن گفت

    • شیرخان

      به والله مردم نمی خواهند کارگران صعنت خودرو بیکار شوند ولی تحمل بی کیفیت بودن خودرو و گران بودن آن واقعا غیرممکن است. من خواهر زاده ام در اثر بی کیفیت بودن همین خودروها از دنیا رفت 3بچه صغیر دارد خانمش هم خانه دار است بنده خدا با وضع اسفباری زندگی می کند الان جواب زندگی این ها را چه کسی می دهد . خدا نیامرزد مدیران صنعت خودرو را که اینچنین زندگی مردم را ویران کردند.

    • محسن

      سلام
      این متن شما ایرادات زیادی داشت!!!
      شما به اصلی ترین علت این گرانی وکیفیت پایین خیلی کمرنگ پرداخته اید!
      خودرو سازی به علت عوارض وگمرکی بالای خودروی خارجی،قیمت را بالا برده وکیفیت را پایین آورده تا با هزینه کمتر ودیافتی بیشتر سود خود را چند برابرکند. خودرویی که کاملا در کشور مراحل تولید خودرا از مواد اولیه تا نهایی شدن طی می کند با سه برابر شدن دلار قیمتش سه برابر می شود این سه برابر شدن وباز پایین آمدن مجددکیفیت نشان از سودجویی عده ای دارد که به وضوح آشکاراست کسانی که ملیارد ملیارد سود به جیب می زنندالبته در کنار بالا رفتن دارایی های خودرو سازی و..
      از آن طرف واردات خودروی چینی که فوق العاده وعجیب ارزان است وخودرویی که با قیمت حدود 20 ملیون تومان برای خودرو ساز در می آید بارساندن آن به طرف قیمت ماشینهای باکیفت اروپایی حدود 100 ملیون قیمت می خورد یا ماسین بستون چینی با نرخ 10 ملیون ناگهان 70ملیون قیمت گذاری می شود !! مردم ما باورشان هم نمی شود که نرخ خودروی چینی آنقدر ارزان باشد!! ولی یک سفر تفریحی به چین ناگهان کاخ ظلم خودرو ساز را نمایان می کند اگر حرف بنده اشتباه بود انحصاری اش نمی کردند!
      همیشه ظلم برای قشر ضعیف کارگر وکارمندخودرو سازی است وسود برای رئسای خودرو سازی!

      پاسخ ها

      • رعیت پوست کلفت

        همه ی قطعات از چین میاد خیلی دلت خوشه میگی قطعات تولید داخله یا از هیچی خبر نداری؟

    • بدون نام

      ، علاوه بر مطالبي كه نگارنده بيان نمودن و درست هم بود به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه دولت نميخواهد به اين اعتراض مدني و درخواست درست مردم پاسخ مثبت دهد چرا كه تصورش بر اين است كه اگه در اين خصوص الف را بگويد بايد تا ي با مردم برود. دولت خوب ميداند اگر اين رفتار مردم پاسخ مثبت بگيرد مردم ياد خواهند گرفت كه مطالبات ديگرشان را هم از اينگونه طرق مسالمت آميز و كاملا موثر پيگيري كنند و به نتيجه برسانند . موضوعي كه دولت در حال حاضر اگر بخواهد هم نميتواند انجامش دهد

      پاسخ ها

      • y

        احسنت

    • آريا

      شما آب به اسياب دزدها نريزي نميميري. خودرو داخلي شده "خردو" بايد قيمت ها به حداقل برسه. البته اين هم كافي نيست كيفيت مهمتره. اگر نميتونن، ببندن. يعني چي بازار رو انحصاري كردن؟؟!! خودروساز داخلي هم دزد (كم فروش) هم هار وزارت صنعت از كي حمايت ميكنه؟؟!! از دززززدهاي هار

    • بدون نام

      کم کردن از سود (حداقل برای مقطع فعلی)؟!!!!!!!!!!!!!! کم کردن از سود بی انصافی است با وضعیت فعلی کلا باید از سود شون صرفنظر کنند! .چطور یک فروشنده ساده بازاری وقتی جنسش فروش نمیره دست به حراج انها میزند خودروسازها هم از انها یاد بگیرند ! هرچند که دیگر مردم تمایل به خرید ماشینهای مرگ ندارند.

    • بدون نام

      بعد اینکه قیمتها را گرون کردن! صادرشون کنند به همون کشورهای دیگه!! مال بد بیخ ریش صاحبش .. . .

    • بدون نام

      خبرگزاری ایسنا: بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو در مرداد ماه امسال با رشد 22.5 درصدی از 32 هزار و 809 دستگاه در مرداد 1393 به 40 هزار و 205 دستگاه افزایش یافت.

    • محمد

      دقیقا یادمه 7-8 سال پیش که بازار خودرو آمریکا و اروپا دچار رکود شده بود چند تا از شرکتای بزرگ مثل تویوتا و جنرال موتورز در کنار خرید خودرو یه خودرو ارزونم هدیه میدادن(یکی بخر دو تاببر) اما اینجا با این همه امتیازی که خودرو سازا دارن میخوان قیمتا رو گرون تر کنن و تعرفه خودرو های خارجی رو بیشتر کنن...

    • جمشید

      چرا کاهش قیمت خودرو به مقدار زیاد امکان پذیر نیست اگر مردم به همین روش ادامه بدهند و خودرو نخرن خواهید دید که خودرو ساز یا ورشکستگی رو انتخاب می کنه یا کاهش شدید قیمت رو .

    • محمد66

      تحریم ادامه دارد

    • بدون نام

      ای مردم غیور ایران ... نخرید ... درست میشه

    • بدون نام

      وقتی قطعات دسته دو روی خودروی نو می بستن فکر اینجا را هم باید می کردند

    • بدون نام

      نمیخررررررررررررررررررررررررررریم حالا هر دولتی سر کار باشه چه اصلاح طلب چه اصولگرا بسه هر چه ملت رو چزوندین مردم ما دیگه یاد گرفتن خیلی جنتلمنانه به این گاری فروشا نه بگن به امید درست شدن این صنعت یا در صورت تداوم این وضعیت تخته شدن این شرکتها

    • بدون نام

      ای کاش میشد خانواده هایی که بخاطر کیفیت بد این خودروها
      عزیزانشون را از دست داده و یا قطع عضوشدند را جلوی ایران خودرو و سایپا جمع کرد تا این آقایون نتیجه دسترنجشون را ببینند

    • امید

      سلام
      مردم ایران چه گناهی کردن که باید ماشین های 20 تا 30 سال پیش کشورها دیگر دنیا رو سوار بشن اونا با کیفیت خیلی پایین تر

    • علیییییییییییییییییییییی

      شما رو بخدا نخرید
      اینا دست دزد رو هم از پشت بستن
      بسه از مردم کولی گرفتن
      30 سال هس خودرو بدون کیفیت اون هم گرون میدن دست مردم بیچاره حالا هم خدا خاسته همچین اتفاقی بیفته و این کمپین تشکیل بشه تا ب نتیجه رسیدن ادامه میدیم ایشالله

    • مردم

      بازم هرچى ميکشيد از آمريکاس؟!!!
      به خودتون بيايد, با متنهايى مثل متن اين خبر نمى تونيد کمپين مردمى رو کمرنگ کنيد عزيزانم. مردم بيدار شدن. دو راه بيشتر نداريد, قيمت نصف, کيفيت دو برابر. ويا مردن از گشنگى. انتخاب با شماست.
      عذرخواهى از بچه هاى يتيم شده هيچ فايده اى نداره. بايد زندگيشون رو تامين کنيد. عذرخواهى باد هواست. مام بابت نخريدن ماشين مرگ عذر ميخوايم !

    • سرباز وطن

      نخرید درست میشه

    • بدون نام

      فقط " کاهش قیمت افزایش کیفیت " ، لطفا قیمت خودرو در کشور های حاشیه خلیج فارس را ملاحظه کنید

    • reza

      خوب اسمی گذاشتی . ماشین مرگ . احسنت و یا به عبارتی : تابوت متحرک . البته با این کیفیت ساخت بیشتر به تابوت شبیه تا ماشین.

    • سعید

      نمیخریم.خیلی راحت

    • اسماعیل

      سلام،
      این فرقون سازها یک عمر با جون مردم بازی کردن با این فرقونای بی کیفیش و گرونشون وقتش رسیده درتون رو گل بگیرین یا کیفیت را بالا ببرید و قیمت را متناسب

    • محسن

      امیدوارم خون تمام قربانیان ماشینهای بی کیفیت دامن گیر همشون بشه .

    • مهدی

      به نظرم اگر این اعتراضات مردمی پیش نمی آمد خودروسازان برنامه افزایش قیمت را در مرحله بعدی داشتند تا به سودهای بیشتری برسند

    • جواد

      اکثر مردمی که خرید خودرو داخلی را تحریم کرده اند از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند و اگر تعرفه خودروهای خارجی را چند برابر هم بکنند فرقی به حالشان ندارد . بنابراین باید خودروی داخلی با کیفیت و ارزان تولید شود تا مردم با بازار آشتی کنند و گرنه ما مردم عادی بیشماریم و پشت همدیگر را داریم و تا حصول به خواسته یا ورشکستگی گاری سازی داخلی « خودرو صفر نخواهیم خرید»

    • ناشناس

      اونا سالها از خودروهای بی کیفیتی که ساختند سود گرفتند اونم چه سودی ، سود کلان. حالا هم نگران سودشان هستند نه نگران حقوقشان. اگه حقوق اونارو با حقوق کارمندان بدبخت بیچاره دولت مقایسه کنین کارمندان دولت درواقع چیزی نمی گیرن. بخور و نمیر.

    • محمد

      ملت ما باهوش هستند وبه این راحتی از این دو خودروساز نمی گذرند.

    • بدون نام

      اینها میخواهن با زور به مردوم ارابه مرگ بفروشند.همه دنیا با التماس محصولشان را ارائه اینا با گردن کلفتی

    • علی

      این تجمع هم از نقشه های خودرو سازان است تا مجلس را وادار به واکنش کنند، کارگران بیکار نمیشم چون خودرو خارجی که بیاد باز هم به وجودشان نیاز است ،اگر این فرعون ساز ها نباشند ،این کارگر زحمت کش جذب کارخانه ای که خودرو ساز خارجی که در ایران می زند ،خواهد شد ،ما حاضریم هزینه و حقوق این کارگران را بپردازیم

    • علی

      به اسم حمایت از تولید داخلی دست در جیب مردم کردند . دار و ندار مردم را با این حیله کار آمد بالا کشیدند مردم را منافق و ضد انقلاب خواندند تا به منافع برسند .کلاهبرداری و کلاهگذاری تا کی . مردم برای حفظ سلامتی هم که شده از این توفیق اجباری استفاده کنیم و تا میتوانیم پیاده روی شاید که نه حتما خداوند چاره ی خواهد ساخت . انشاءالله انحصار بشکند و مردم برابر آنچه پول میدهند جنس دریافت کنند . مال بد بیخ ریش صاحب

    • حسين

      چند روز پيش تو پمپ گاز يه پرايد ديدم سقفش له شده بود،اول فكر كردم چپ كرده،ولي بعدا كه شنيدم راننده اش مي گفت كه يه دوچرخه بهش خورده!!!!...خودروسازان داخلي عادت كردن بي كيفيت ترين خودروها رو توليد ميكنن، بايد برن كنار.

    • یاسر دزکی

      صنعت خودرو باید در ایران تعطیل شود 50 سال است که این صنعت در ایران فعال شده اما پیش خودروساز چینی که 6 ماه شروع بکار کرده کم میاورد باید تعطیل شود و به شغل دیگری که در ایران با کیفیت و به صرفه است تبدیل شود سالی 30.000 کشته را کی جواب می دهد

    • ارابه مرگ

      شرکتهایی که بجز ضرر مالی وجانی برای مردم کاری ندارند همان بهتر که برای همیشه تعطیل شوند

    • یا مهدی ادرکنی

      دوردبر شرف مردم ایران. احساسی عمل نکنید اینا پای گارکران ساده رو آوردن وسط تا مردمو گول بزنن اینا بنی امیه هم بدترن!!!خودروسازها منظورمه!!!!1

    • هی روزگار

      چی بگم
      منم پژو خریدم تا حالا سه بار سر سیلندر تعمیر و تعویض کردم
      یعنی چی اخه تا کی تا کجا
      البته اضافه کنم خودرو مال سال 90 هست
      دنیا دار مکافاته

    • مانی

      فقط من موندم چرا این کمپین زمان احمدی نژاد که قیمتها سه برابر شد تشکیل نگردید و ایشان قصر در رفتند

    • فرزاد

      با سلام..من هم بالاخره با هزار مصیبت پولم رو ازشون پس گرفتم..اگه همه باهم متحد بشند و نخرند بزودی با کاهش شدید قیمت خودرو مواجه خواهیم شد ..ولی فقط به شرط اتحاد.اتحاد .اتحاد.

    • صفر

      بایدقوه قضایی ازدستتانکارن سیوال کنندقبلا
      چی داشتن امروزچی دارن کارگرمحترم که تجمع کرده چه گناهی دارد
      بایدتکلیف معلوم شود
      مردم اینقدراتحاددارندکه !
      نخرررررررررررررررررررررررررررررررررررند
      میدونم چاپ نمیشود

    • امیر

      فیلم جدید خودروسازان،خودرو سازان خونخوار دیگه حناتون رنگی نداره،مرگ بر آمریکا

    • مهدي

      سمند خريديم دو ماه اول واشر سر سيلند تعويض شد بجا آلماني از چيني استفاده شده

      در ماه ششم اويل ماژور خراب شد براي اين قطعه 18 روز ماشين در نمايندگي خوابيد در نهايت مجبور شدم برم بازرسي ايران خودرو در تهران و با داد بيداد و گذاشتن اونجا رو سرم مجبورشون كنم يكدونه اويل ماژول اصل بفرستن نمايندگي مشهد كه ماشين من راه بيفته تعويض شد ماشين راه افتاد هنوز به شش ماه دومنرسيده مجدد همان قطعه خراب شد رفتم از بازار آزاد خريدم ديگه خراب نشد
      اين كارگران نمك خور نمك دون شكن خط توليد صنعت خودرو بايد همشون انداخت توي دريا خوراك كوسها شوند .
      دزدي و خيانت اينهاست كه باعث نقص فني و مرگ هم وطنان ما ميشود
      پسر خاله من به دليل عمل نكردن سيستم ترمز خودروي همين نامردا سينه قبرستون با سن 8 سال رفت خوابيد

    • محمدحسین

      خدا جاي حق نشسته و كم كم داره لطف خودشو به اين ملت زحمت كش نشان ميده اخر مسلمون كجا ديده شده كه با كارگري و عرق ريزي پول دراوريم وبعداز چند سال زحمت ميخوايم ماشين بخريم بايد هرچه كه ايران خودرو دلش خواسته توي قرارداداش نوشته خريدار بايد امضا كنه قراردادها يك طرفه قيمت يك طرف كيفيت يك طرفه همه وهمش يك طرفه به سود فروشنده ومن ممنونم از عزيزاني كه اين كمپين را اختراع كرد خدا به باني اين كمپين عزت بده

    • مهدی

      نمیخریم...

    • saeed

      سلام
      آقای مهندس خودرو ساز آقای کارگر خودرو ساز من یک پژو صفر خریدم در سال 92 تا حالا روز خوش با این ماشین ندیدم همش تعمیر گاه هستم ؛ پدر من یک تویوتا قدیمی داره 30 سال از عمره میگذره و اذیتی نداشته وهمیشه پدر من میکه خدا یش دستشون درد نکنه چه ماشین بی ازاری ساختند لطفا کمی فکر کنید نه تحسن کنید

    • دلسوز

      وزیر محترم صنعت و مدیران خودرو سازی و سایرین بدانند مردم ایران که این کمپین را تشکیل داده اند نه ضد انقلابند . نه ضد دولتند و نه .... آنها مطالبات برحقشان را طلب می کنند . چرا باید خودروی 30 سال پیش را با 50 برابر قیمت 30 سال پیش بخرند و دائما هزینه کنند ؟ مردم چه گناهی کرده اند که باید حقوق و پاداش کلان خودروئی ها را از جیب بدهند؟ مردم میخواهند کالای با کیفیت و با قیمت منصفانه بخرند.
      مردم عزیز ایران نخرید تا این بار همه مشکلات حل شود.
      اگر مدیران خودرو سازی متوجه می شدند که تحمل ضرر کاهش قیمت آسانتر از تحمل زیان ناشی از انباشت تولیدات و بهره های بانکب آنهاست بلافاصله قیمت را بشدت کاهش می دادند تا حداقل فروش و سود مختصری داشته باشند . اکنون این سود حداقلی را هم دارند از دست می دهند. عدم مدیریت یعنی همین دیگر
      تا مدیریت توانا نباشد نمی توانند قیمتها را کاهش دهند . چون عادت کرده اند به مفت خوری و زور گوئی.
      کجای دنیا پول اتومبیل را پیش دریافت می کنند و بعد از چند ماه هر آشغالی که خواستند تحویل مردمشان می دهند.؟ این توهین است به مردم ایران
      مردم ایران شایسته بهترینهای دنیا هستند
      مردم نخرید
      والسلام

    • بدون نام

      بدانید ظالم از بین رفتنی است . خودرو سازان عزیر چون در این 30 سال به مردم ظلم کردید باید تاوانش را هم پس بدهید.

    • مشتری

      وقتی پراید مدل 92 سالم و بدون ذره ای رنگ رو گرفتم 13 میلیون مگه خلم که پراید صفر ( دو مدل بالاتر) بخرم 20 میلیون؟ بنظر شما آدم عاقل این کارو میکنه؟

    • بدون نام

      اینا اونقد پول حروم خوردن هار شدن که تو این وضعیت میگن ارزون نمیکنیم که هیچ گرونم میکنیم از ایران خر بخرید خودرو نخرید...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج