۲۵۵۵۹
۳ نظر
۵۰۱۰
۳ نظر
۵۰۱۰
پ

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند

انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین، آنقدر حادثه آفرین بوده و خسارت های جانی و مالی وارد کرد که از هرسو به راحتی می توان خبر حادثه ای تلخ را به خاطر رژیم غذایی نادرست یا جراحی غیراصولی را شنید.

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند

یکشنبه: تلاش برای رسیدن به اندام متناسب، آن هم با روش های غیراصولی مثل رژیم های لاغری خودسرانه و بسیار کم کالری تا مصرف انواع و اقسام داروهای پرعارفه لاغری، انجام جراحی های غیرضروری و حتی توسل به ورزش های بسیار سنگین، آنقدر حادثه آفرین بوده و خسارت های جانی و مالی وارد کرد که از هرسو به راحتی می توان خبر حادثه ای تلخ را به خاطر رژیم غذایی نادرست یا جراحی غیراصولی را شنید.

1- آدامس های رژیمی

آدم های سودجو همیشه به دنبال ترفندهایی هستند تا مردم ساده و زودباور را به سمت خود بکشانند. کسانی که چاق هستند، تنبل هم هستند و به دنبال راه های ساده برای رهایی از چاقی، خود می گردند پس چه تبلیغی بهتر از اینکه تنها با جویدن نوعی آدامس، بدنی خوش فرم و متناسب داشته باشند!

همین تبلیغ ساده، خیلی ها را مشتاق می کند تا برای یکبار هم که شده از این آدامس معجزه آسا استفاده و حداقل چند کیلو از چربی های دور بدن خود را کم کنند. غافل از اینکه شاید به ظاهر این اتفاق بیفتد اما همین آدامس ساده عوارضی را در خود پنهان کرده که حتی ارزش یک بار امتحان کردن را هم نداشته باشد.

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند

عوارض مصرف آدامس های رژیمی

ترکیبات شیرین کننده مصنوعی در این آدامس ها که به «سوربیتول» شناخته می شوند ورود بیش از حد آن به بدن، عوارض گوارشی، اسهال و کم شدن آب بدن را به همراه دارد؛ همین اتفاق وزن بدن را ظاهرا کمتر می کند اما می تواند خطرناک هم باشد.

عده ای که از این نوع آدامس ها استفاده افراطی می کردند، یعنی بیشتر از ۲۰ آدامس رژیمی در روز که بین ۵ تا ۲۰ گرم «سوربیتول» است؛ مشکلات گوارشی متعدد، از درد شکمی تا نفخ، ایجاد کرده. همچنین مصرف بالای ۲۰ گرم، موجب بروز اسهال های شدید نیز می شود. این درست همان حالتی است که بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی یا اصطلاحا «آنور کسیانروزا» به آن دچارند.


2- پودرها و قرص های لاغری

«بهترین قرص های لاغری آمریکایی»، «قوی ترین قرص لاغری»، «در یک ماه 8 کیلو لاغر شوید؛ بدون عوارض»، «روزی یک کیلو بدون رژیم و بازگشت دوباره لاغر شوید!»، «ژل لاغری»، «قرص لاغری، تحت لیسانس اسپانیا»، «قوی ترین قرص چاقی و اشتهاآور»، «چاقی صورت» و... هزاران شعار تبلیغاتی دیگر، آن هم با قیمت هایی ارزان مثل 10 تا 15 هزار تومان که از هر قشری در جامعه توان خرید آن را دارند و می توانند با یک تماس یا خرید اینترنتی آن را تهیه کنند.

البته بعضی از این داروها هم آنقدر گران هستند که همین موضوع هم برای خیلی ها سند خوب بودن قرص ها و داروها خواهد بود و خود را به آب و آتش می زنند تا پول تهیه دارو را به دست آورند. اما بدانید که شاید این داروها به همراه رژیم، تنها کاهش وزن تا 10 درصد را به همراه داشته باشد که البته با قطع دارو ممکن است دوباره وزن به حالت قبل برگردد.

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند

عوارض پودرها و قرص های رژیمی

قرص های لاغری، زیان بارترین و قابل برگشت ترین نوع لاغری است. پودرهای فیبردار هم به سبب ملین بودن، تمامی املاح و ویتامین های بدن را دفع می کنند که ناراحتی دستگاه گوارش، التهاب روده، معده و کمبود پتاسیم در بدن را باعث خواهد شد.

خطرناک ترین داروی این گروه، «افدرا» است که می تواند موجب بالارفتن فشار خون، بی نظمی در ضربان قلب، بی خوابی، تشنج، حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ شود. به علت عوارض بالا فروش آن در فروشگاه های دنیا ممنوع شد، اما متاسفانه به صورت گسترده ای در جهان به صورت غیرقانونی و همچنین از طریق اینترنت، به فروش می رسد.

داروهایی که این روزها در عطاری ها به فروش می رود یا در ماهواره ها تبلیغ می شود اگرچه اطلاع چندانی از محتوای آن در دست نیست اما بیشتر از مواد روانگردان استفاده شده که باعث کاهش اشتها می شود.

قبلا یک دارویی دیگر هم به نام «سیبوترامین» وجود دا شت که ضداشتها بود اما عوارض قلبی و عروقی ایجاد می کرد و به همین دلیل ممنوع شد. تنها یک داروست که از سوی FDA مورد تایید قرار گرفته و آن داروی «زنیکال» و مشابه ایرانی آن «ونوستات» است.

اگرچه به شدت سایر داروهای غیرمجاز موجود در بازار هست باعث لاغری نمی شود اما تنها داروی مورد تایید دنیا است. اما باید توجه داشته باشند که در کنار این دارو باید قرص های مولتی ویتامین هم مصرف شود.


3- کمربندهای لاغری

در بازار کمربندهای لاغری در 2 نوع حرارتی و لرزشی به فروش می رسند که با تبلیغات عجیب و غریب خود سعی می کنند بیننده را به این باور برساند که تنها کافی است این کمربند را به دور شکم خود ببندند و بعد به کارهای روزانه خود برسند خیالشان راحت باشد که در کمترین زمان ممکن، بدون رژیم غذایی و ورزش به وزن ایده آل خواهند رسید.

اما شاید کمی ناامیدکننده باشد اگر بگوییم که این تبلیغات هم چندان به واقعیت نزدیک نیستند و هیچ کدام از انواع کمربندهای لاغری موجب سوزانده شدن چربی های بدن نمی شوند و از کاهش وزن خبری نیست.

عوارض کمربندهای لاغری

کمربندهای لاغری فقط چربی را جا به جا و در بین اعضای دیگر بدن پخش می کنند و اصلا لاغری به معنای واقعی اتفاق نمی افتد. این کمربندها با افزایش حرارت، چربی را جا به جا می کنند؛ از آنجایی که کلا مردها و زن ها به چربی های دور شکم و کمر خود حساس هستند زمانی که ببینند خبری از این چربی ها در دور شکمشان نیست احساس می کنند به اندازه کافی لاغر شده اند!

کسی که از کمبربندهای لاغری استفاده می کند در مرحله اول لاغری، آب از دست می دهد. آنهایی که ادعا می کنند ظرف چند روز 10 کیلو وزن کم می کنند این 10 کیلو آب است که بعد از مدت کوتاهی، وزن بدن دوباره به حالت اولیه برمی گردد.

عوارض خطرناک استفاده از کمربندهای لاغری زمانی جدی می شود که بدانید چربی های جا به جا شده ناشی از استفاده از کمربندهای لاغری وارد جریان خون می شود و در دیواره داخلی رگ ها رسوب یا در محل های پرخطر مثل دور قلب یا کبد تجمع می کنند و دیگر حسابتان با کرام الکاتبین خواهد بود.


۴- رژیم های سنگین

کسانی که می خواهند وزن خود را کم کنند تنها به این فکر می کنند از محاصره چربی های اطراف بدنشان خلاص شوند. حالا هر راهی می خواهد باشد اما حتما در کوتاه مدت این اتفاق بیفتد. برای همین تبلیغ های رژیم غذایی که در آن گفته می شود در کوتاه ممکن کاهش وزن خواهند داشت بسیاری را به سمت خود می کشاند؛ اما غافل از اینکه این رژیم های سنگین نه تنها کارایی بلندمدت ندارد بلکه در آینده عواقب جبران ناپذیری در انتظارتان خواهد بود.

وقتی یک رژیم غذایی را شروع می کنید، به طور بالقوه می توانید در خلال دو دهه اول، وزن قابل ملاحظه ای را از دست بدهید که شاید بسیار خوشحال کننده به نظر برسد اما بدانید که این وزن کم شده بخش اعظمش آب بدنتان خواهد بود و قابل برگشت.

عوارض رژیم های سنگین

اگر بیش از یک کیلو در هفته و در هفته های بعد از آن از دست بدهید با خطر از دست دادن «جرم عضلانی» و پایین آمدن سازوکار (متابولیسم) بدن در واکنش به آن، رو به رو خواهید شد. رژیم هایی که یک گروه غذیای را حذف می کنند یا تنها بر روی چند غذای محدود تمرکز می شود برای مدتی طولانی قابل ادامه نیستند و باعث کمبودهای تغذیه ای، فقدان فعالیت جسمی ناشی از تاکید مفرط بر رژیم غذایی، خطر بیماری قلبی را بالا می برد.

رژیم عجیبی به نام رژیم آب میوه نیز به خاطر شکر موجود در خود، نه تنها موجب لاغری سریع نمی شود؛ بلکه شخص را به پرخوری مبتلا می کند. متخصصان تغذیه ابتلا به عوارضی چون پوکی استخوان، ریزش مو، ریختن دندان، کم خونی، کاهش بینایی و ضعف اعصاب را پس از گرفتن رژیم های غیراصولی گریزناپذیر می دانند.

افرادی که مصرف کالری روزانه خود را کنترل می کنند، مقدار ترشح هورمون استرس موسوم به کورتیزول در آنها افزایش می یابد و قرار گرفتن در معرض این هورمون در واقع در برخی افراد تاثیر معکوس داشته و باعث افزایش وزن آنها هم می شود.


5- رژیم آب درمانی

چند سال پیش تب آب درمانی و رژیم های متکی به مصرف صرفا آب برای چند روز متوالی به شدت شایع بود. در حالی که امروزه متخصصان تغذیه به مضرات مصرف بیش از اندازه آب با جدیت تاکید می کنند. اما بازهم هستند کسانی که می خواهند خود را به آب و آتش بزنند تا بالاخره وزن خود را کاهش دهند اما در هیچ جای دنیا هیچ کارشناس و پزشکی رژیم آب درمانی را پیشنهاد نمی کند.

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند


عوارض رژیم آب درمانی

سوءتغذیه و ورم سلولی عوارض این نوع رژیم است و می تواند عوارضی چون کوری و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. رژیم چربی، رژیم پرپروتین و رژیم تک خوری رژیم های بسیار کم کالری هستند که نمی توانند نیازهای طبیعی بدن را تامین کنند و مانع رسیدن انرژی موردنیاز سلول ها می شود.

از آنجا که متابولیسم بدن به خوبی صورت نمی گیرد. نکته مهم دیگر آن که وقتی بدن فردی به متابولیسم پایین عادت کند، با کنارگذاشتن رژیم، حتی با مصرف مواد غذایی طبیعی هم چاق می شود. رژیم های پرپروتئین هم مانع از جذب کلسیم توسط بدن شده و عوارضی چون نرمی و پوکی استخوان را به همراه می آورند.

رژیم های کم کالری باعث اریتمی قلبی، کاهش فشار خون، غش و بیهوشی، ریزش مو، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست و از همه مهم تر و شایع تر افسردگی می شود.


۶- جراحی های باری اتریک (Ebariatric) یا بای پس معده

جراحی کاهش وزن رفته رفته به یکی از پرطرفدارترین روش های رسیدن به تناسب اندام تبدیل شده است. البته این را به خاطر داشته باشید که جراحی های کاهش وزن، ابزار زیبایی نیستند بلکه در افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که دچار چاقی مفرط هستند و با درمان های معمول قابل درمان نیستند استفاده می شود.

این نوع جراحی ها روی معده و روده انجام می شود تا مصرف غذا در فرد کم شود. روش های جراحی محدودکننده، روش های جراحی ترکیبی محدودکننده و کاهش دهنده جذب ازجمله انواع جراحی های مرسوم باری اتریک هستند. محدودکننده ها تنها مصرف غذا را محدود می کنند؛ در این اعمال جراحی، پزشکان کیسه کوچکی در از بالای معده، محل ورود غذا از مری ایجاد می کنند. این کیسه خروجی بسیار کوچکی دارد که تخلیه غذا از کیسه را به داخل باقی مانده حجم معده به تاخیر می اندازد و همین باعث ایجاد احساس سیرشدن می شود.

پس از انجام این عمل، بیماران دیگر قادر به خوردن حجم بالای غذا در یک وعده نیستند و تنها می توانند نهایتا تا یک فنجان غذا بخورند. روش های ترکیبی علاوه بر محدودکردن غذای مصرفی، مقدار کالری و مواد مغذی را که بدن جذب می کند را نیز کاهش می دهد.

در انشعاب فرعی معده، جراح ابتدا برای محدود کردن غذای مصرفی یک کیسه کوچک معدی ایجاد می کند. سپس بخشی از روده کوچک را به شکل y به کیسه کوچک معدی متصل کرده تا غذا از این طریق به قسمت پایینی معده و اثنی عشر وارد شود. این روش مقدار کالری و مواد مغذی جذب شده توسط بدن را کاهش می دهد.

عوارض جراحی های باری اتریک (Ebariatric) یا بای پس معده

در برخی موارد برای جلوگیری از بروز سنگ کیسه صفرا که بر اثر کاهش شدید وزن در این روش رخ می دهد، پزشکان کیسه صفرا را برمی دارند و بسیاری از بیماران برای حل مساله سنگ کیسه صفرا، پس از عمل دارو مصرف می کنند.

همچنین این عمل باعث باریک شدن و حتی انسداد روزنه تنفسی می شود و در صورت خوب نجویدن یا تند غذا خوردن موجب استفراغ فرد هم خواهد شد. حتی اگر بعضی نکات رژیمی را رعایت نکند امکان برگشت وزن هم وجود دارد. به دلیل کاهش جذب ناشی از این جراحی ها، فرد ممکن است دچار سوءتغذیه، کمبود ویتامین ها و مواد مغذی به خصوص آهن و کلسیم ضروری برای بدن شود.

در روش هایی که کیسه کوچک معده به روده متصل است، چون مواد محتوی معده بسیار سریع در روده کوچک حرکت می کند، ممکن است باعث بروز حالت تهوع، نفخ، درد شکمی، ضعف، تعرق، بی حالی و نیز گایه اسهال پس از صرف غذا شود.

در زنان قاعده، کمبود جذب ویتامین B۱۲ و آهن کم خونی در آنها را تشدید خواهد کرد و عدم جذب کلسیم هم پوکی استخوان و بیماری های استخوانی را باعث می شود.

رژیم هایی که شما را از پا درمی آورند


7- چربی سوزها

بسیاری از محصولاتی که ادعا می شود متابولیسم را بالا می برند. یا چربی را می سوزانند محتوای تحریک کننده هایی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات موجود است. این تحریک کنده ها در بدن موجب سوختن انرژی بیشتر می شود اما اگر بخواهید همچنان با این تحریک کننده ها وزن کم کنید هر روز باید به میزان مصرف اضافه کنید که عواقب بیماری زایی بسیاری در پی خواهد داشت.

حتی قرص ها و پودرهای چربی سوزی که مورد تایید FDA (اداره غذا و دارو) هستند، صرفا می توانند هر ماه 400 تا 500 گرم وزن افراد را کاهش دهند که البته آنها هم به سبب دفع چربی ها و ویتامین های بدن، عوارض نامطلوبی بر سلامت مصرف کننده خواهند گذاشت.

عوارض چربی سوزها

محصولات چربی سوز، دراای داروهای مح رکی هستند که با افزایش سرعت متابولیک می خواهند میزان سوخت چربی را بالا ببرند. اما با افزایش متابولیسم، احتمال خطر فشار آمدن به قلب هم زیاد می شود. «افدرا» که یکی از معروف ترین محصولات سوزاننده چربی بود، باعث ایجاد حملات قلبی تا حد مرگ می شد.

اداره غذا و دارو فروش این دارو را ممنوع کرد. در مطالعات انجام شده نشان داده است که 50 میلی گرم کافئین (به میزان یک دوم فن جان قهوه) تا شش درصد میزان سوخت کالری فرد را افزایش می دهد و ظرف چهار ساعت، تا 17 درصد کالری اضافه بدن، می سوزد.

اما چنین نتایجی ممکن است کاذب باشد چون میزان مصرف فرد معمولا کافی نیست. افرادی که به مصرف کافئین عادت دارند، کمتر تحریک می شوند و چندان کارایی ندارد.

نکته مهمی که وجود دارد اصلا دارویی به نام داروی چربی سوز بار علمی ندارد. برای همین وقتی یک فرد با این امید از داروهایی با عنوان چربی سوز استفاده می کنند و به نتیجه نمی رسد دچار سرخوردگی و افسردگی شدید نیز خواهد شد.


۸- بالن معده

بالن معده به خاطر اینکه یک نوع عمل سرپایی است روز به روز فراگیرتر می شود. البته این کار بیشتر برای بیماران بسیار چاق که دچار عوارض چاقی مثل تنگی نفس حین خواب، بیماری قند و افزایش فشار خون هستند از سوی پزشکان توصیه می شود. یعنی کسانی که به بیماری چاقی مبتلا هستند و با رژیم و دارو وزنشان کم نشده است.

البته در بعضی افراد به هیچ عنوان نمی توان بالن گذاری کرد؛ به عنوان مثال، افرادی که قبلا تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند، افرادی که زخم معده یا اثنی عشر یا سیروز کبدی دارند و افرادی که مدت زمان زیادی است که داروی ضدانعقاد خون مصرف می کنند جزو این گروه محسوب می شوند.

افراد بدانند که برای انجام بالن گذاری، ابتدا باید تحت نظر روان پزشک قرار بگیرند و پس از انجام تست اعتیاد به سیگار و... اقدام به عملیات درمانی کنند، چراکه در صورت اعتیاد فرد به سیگار یا الکل، تمامی عملیات درمانی محکوم به شکست خواهد بود.

عوارض بالن معده

احساس تهوع و استفراغ، سنگینی در شکم، دردهای دوره ای در پشت و شکم، ترش کردن ازجمله عوارض کوتاه مدت بالن معده است. همچنین خالی شدن بالن، عارضه مهم دیگر بالن گذاری در معده است تکه باعث گریرکردن بالن در یکی از محل های باریک فیزیولوژیک دستگاه گوارش می شود.

زمان بازده بالن را تا ۶ ماه است و باید آن را بعد از این مدت خارج کرد چراکه ممکن است پس از این مدت، بالن خود به خود کاهش حجم پیدا کرده و مشکلاتی در داخل روده به وجود آورد.


9- حلقه معده (باندینگ)

یکی از مزیت های این روش نسبت به روش های دیگر قابل برگشت بودن آن است. یعنی بعد از گذشت زمان درصورت بروز هرگونه مشکل می توان معده را به شکل اول برگرداند و تغییری در آناتومی معده ایجاد نمی شود و فرد نیاز کمرتی به داروها و مکمل های غذایی دارد و البته هزینه آن از بای پس معده نیز کمتر است.

در این روش از طریق لاپاراسکوپ حلقه ای از جنس سیلیکون دوره معده قرار می دهند که این وسیله معده را به دو قسمت تقسیم می کند و توسط راه باریکی به هم ارتباط دارند (مثل یک ساعت شنی نامتقارن که قسمت بالایی کوچک تر از قسمت پایین است) و وقتی معده کوچک پر می شود فرد احساس سیری می کند.


۱۰- اسلیو معده

در این روش جراحی که به طریق لاپاراسکوپی صورت می گیرد، قسمت عمده سبب چپ معده بیمار برداشته و معده به شکل لوله باریکی (شبیه موز) باقی می ماند و به دلیل کاهش چشمگیر حجم معده، بیمار با مصرف مقدار کم غذا احساس سیری خواهد کرد.

عوارض اسلیو معده

نرمال ترین عملکرد معده، ساده و کوتاه بودن روش جراحی، مدت اقامت سه تا چهار روزه بیماران در بیمارستان و عدم وجود جسم خارجی در معده مانند روش باندینگ ازجمله مزایای روش اسلیو است.

اما میزان کاهش وزن کمتر نسبت به روش بای پس، برگشت ناپذیربودن و قابلیت گشادشدن و افزایش حجم قسمت باقیمانده پس از پنج سال از جمله مضرات این روش محسوب می شود.


11- داروهای چاقی

یکی از داروهای شناخته شده برای چاقی که عوارض زیادی برای آن گزارش نشده است دارویی به نام «سیپر وهیتادین» است. این دارو مثل داروهای دیگر عوارضی مخصوص به خود شامل خواب آلودگی و تمرکز نداشتن را ایجاد می کند، این دارو اشتهاآور است و مثل خیلی از داروها اثر موقت دارد و بعد از قطع آن دوباره به حالت اول برخواهی گشت.

داروهای هورمونی ازجمله داروهایی هستند که برای چاقی مورد استفاده قرار می گیرد. این داروها دارای ترکیباتی هستند که نگهداری آب را دارند و باعث حفظ آب درون سلول و چاق شدن فرد می شود.

بسیاری از خانم ها معتقد هستند که قرص های ضدبارداری باعث اضافه وزن می شود. باید بدانید قرص شما را چاق نمی کند اما این خاصیت را دارد که موجب افزایش اشتها می شود. بنابراین شما بیشتر غذا می خورید و متاسفانه چون خیلی از خانم ها عادت به ورزش کردن ندارند، اضافه وزن پیدا می کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • stranger

      من خودم دو سه کیلو اضافه وزن دارم .
      یه روز با مامانم رفتیم داروخونه یه پودرای لاغری خریدیم که تازه از بهترین نوعش بود وانواع واقسام مواد غذایی رو تو ی خودس داشت وفقط باید با آب یه شیر قاطی میکردی و نیم ساعت قبل غذا میخوردی !من که نمیتونستم بخورم خیلی مزهی بدی داشت تازه اونایی رو هم که خورده بودن می گفتن تاثیر زیادی نداشته حالا بر عکس من مامانم کمبود وزن داره یه بار از دارو هایی که توی عطاری ها مفروشنو خرید ..
      فقط یه بار خورد مثه معتادها افتاده بود رو زمینو فقط میتونست بخوره وبخوابه
      خیلی افتضاح بودن همشون

      یه داستان دیگه هم از رژیمای تک خوری مثه سیب که یه بنده خدایی رژیم سیب میگیره و به سرعت هم لاغر میشه اما بلافاصله بعد از تموم شدن رژیم به بیماری MS مبتلا میشه که الآن هم تو آمریکا تحت درمانه ...
      حالا خدارو شکر خر پول بوده وگر نه به قول مجله کارش با کرام الکاتبین

    • zahra

      برترین های عزیزبه جای این که ازعوارض عمل های جراحی برای لاغری می گویید،تبلیغات کناره های سایت رابردارید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خيلي باحال بود....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج