۲۶۳۰۰۵
۱ نظر
۵۳۷۶
۱ نظر
۵۳۷۶
پ

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

انیمیشن سینمایی «شرک»، یکی از موفق‌ترین انیمیشن‌هایی سینمای جهان طی دو دهه اخیر است که ستارگانی چون «مایک مایرز»، «ادی مورفی»، «آنتونیو باندراس» و «کامرون دیاز» در آن صداپیشگی کرد‌ه‌اند.

خبرگزاری فارس: انیمیشن سینمایی «شرک» که تاکنون در ۴ قسمت ساخته شده است، یکی از پرطرفدارترین انیمیشن‌های دنیا محسوب می‌شود اگرچه قسمت‌های پایانی به اندازه قسمت‌های نخست این انیمیشن با استقبال روبرو نشد.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

اولین قسمت این انیمیشن سال ۲۰۰۱ میلادی به کارگردانی مشترک «اندرو آدامسون» و «ویکی جنسون» با بودجه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون دلار ساخته شده که در گیشه نیز بیش از ۲۶۷ میلیون دلار فروخت.

منتقدان سینمایی در سایت سینمایی «ای ام دی بی» رتبه ۷.۹ از ۱۰ را به این انمیشن داده‌اند که در رابطه با قسمت آخر این رتبه به ۶.۴ از ۱۰ کاهش یافت.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

قسمت چهارم و آخر این انیمیشن سال ۲۰۱۰ میلادی تحت عنوان «شرک برای همیشه» یا «شرک جاودانه» به کارگردانی «مایک میشل» و با بودجه‌ای معادل ۱۶۵ میلیون دلار ساخته شد که در گیشه ۲۳۸ دلار فروخت. کاهشی حدود ۳۰ میلیون دلار نسبت به قسمت اول خود.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

این انیمیشن سینمایی محصول کمپانی «دریم ورکس»، یکی از بزرگترین کمپانی‌های انیمیشن‌ سازی دنیاست که داستان «شرک» غولی سبز رنگ را روایت می‌کند که در جنگلی سرسبز در آرامش و سکوت زندگی می‌کند، تا اینکه مأموران پادشاه به منطقه‌ای نزدیک او می‌آیند و از مردم چیزهای عجیبشان را می‌خواهند، پیرزنی الاغش را می‌دهد و ادعا می‌کند که الاغش قادر به حرف زدن است.

ناگهان الاغ از آنجا فرار می‌کند و به خانه شرک می‌رسد و سربازان هم از آنجا فرار می‌کنند. پادشاه هم تمام حیوانات عجیب را به خانه او می‌فرستد و اعلام می‌کند تا هنگامی که شرک شاهزاده‌ خانم فیونا را برای او از قصر اژدها آزاد نکند حکم خانه‌اش را نمی‌دهد. شرک هم برای نجات شاهزاده‌خانم اقدام می‌کند و طی اتفاقاتی که می‌افتد، الاغ با اژدها ازدواج می‌کند و شاهزاده‌خانم هم که در نیمه‌های شب به غول تبدیل می‌شده است با شرک ازدواج می‌کند و پادشاه هم کشته می‌شود.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

در این انیمیشن «مایک مایرز» در نقش «شرک»، «کامرون دیاز» در نقش «شاهزاده فیونا»، «آنتونیو باندراس» در نقش گربه و «ادی مورفی» در نقش «الاغ» صداپیشگی کرده‌اند.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد


* انیمیشن شرک، از شخصیت‌هایی با منشاء حقیقی تا تلاش 275 انیماتور طی 3 سال

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

به عقیده برخی از کارشناسان سینمایی «شرک» در واقع پاسخ «دریم ورکس» به کارتون «میکی موس» والت دیزنی بود.

قسمت اول انیمیشن شرک حاصل تلاش بیش از ۲۷۵ هنرمند طی ۳ سال است.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
طرح‌ اولیه «شرک»

زمانی‌که کمپانی «دریم ورکس» تأسیس شد، «جان اچ. ویلیام»، تهیه‌کننده آمریکایی،کتاب بچه‌هایش را به کمپانی آورد و زمانی‌که «جفری کاتزنبرگ» آن را دید به شدت شیفته شخصیت شرک و داستان آن شد. مدتی بعد استودیو تصمیم گرفت که داستان این کتاب را تبدیل به فیلم کند.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
کتاب «شرک»

پس از خریداری امتیازهای مربوط به این کتاب، از نوامبر سال 1995 میلادی، «کاتزنبرگ» به سرعت کارهای مربوط به ساخت انیمیشن «شرک» را آغاز کرد.

البته «استیون اسپیلبرگ‌» سال 1991 حتی پیش از تأسیس کمپانی «دریم ورکس» به فکر ساخت انیمیشن «شرک» براساس این کتاب به صورت سنتی بود ولی به دلیل مشکلاتی موفق به این کار نشده بود.

«کاتزنبرگ» و «اندرو آدامسون» به طور مشترک کارگردانی این انیمیشن را به عهده گرفتند ولی از همان ابتدا این دو بر سر اینکه این فیلم باید تا چه اندازه نیز مناسب بزرگسالان باشد، با یکدیگر دچار اختلاف شدید شدند.«آدامسون» معتقد بود که باید برخی شوخی‌های جنسی به این انیمیشن اضافه شود ولی «کاتزنبرگ» با این مطلب مخالف بود و این موضوع پروژه را برای مدتی به تأخیر انداخت.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

در نهایت سال ۱۹۹۷ «اندرو آدامسون» و «کلی آزبری» با همکاری یکدیگر اولین انیمیشن «شرک» را کارگردانی کردند.

اکثر طرح‌های اولیه مربوط به خانه «شرک» بین‌ سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ میلادی با استفاده از فتوشاپ کشیده شد و در ابتدا قرار بود که شرک با پدر و مادرش زندگی کند و در رختخوابش ماهی گندیده نگهداری کند و در مراحل بعدی این قسمت دچار تغییراتی شد.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
طرح‌های اولیه خانه مردابی شرک

_شخصیت شرک برگرفته از مردی زشت رو معروف به «فرشته فرانسوی» که به 14 زبان سخن می‌گفت

شخصیت شرک از فردی به نام «مائوریس تیلت» الهام گرفته شده است.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

«تیلت» که بیماری آگرومگالی مبتلا بود به مرور چهره‌اش زشت و زشت‌تر شد ولی او به جای آنکه خودش را در خانه حبس کند به کشتی رو آرود و به خاطر چهره‌اش به کشتی‌گیر شناخته شده‌ای تبدیل شده او که در ابتدا «غول عجیب و غریب رینگ» نام گرفته بود به مرور «فرشته فرانسوی» نامیده شد.

او که فرد بسیار باهوشی بود علاوه بر کشتی، نویسنده قابلی بود که به ۱۴ زبان زنده دنیا سخن می‌گفت، او سرانجام سال ۱۹۵۴ در سن ۵۱ سالگی درگذشت. پس از مرگش از چهره او قالب گیری شد و یکی از این قالب‌ها هم‌اکنون در موزه باربل نیویورک قرار دارد.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

به گفته «رامان هویی»، سرپرست انیماتورهای کارتون «شرک»، برخلاف شخصیت «شرک»، شخصیت‌ «فیونا» هیچ منشاء حقیقی ندارد و تنها زاده تخیل انیماتورهاست ولی بیش از ۱۰۰ طرح کشیده شد تا سرانجام به طراحی نهایی رسیدیم.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

شخصیت «الاغ» نیز برگرفته از یک الاغ واقعی با نام «پِری» است که سال ۱۹۹۴ متولد شد و هم‌اکنون در مزرعه‌ای در کالیفرنیا زندگی می‌کند.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد


* استودیو انیمیشن سازی دریم ورکس با 27 انیمیشن سینمایی موفق:

کمپانی انیمیشن سازی SKG دریم ورکس به مساحت شش هکتار و با بیش از هزار و 400 کارمند در کالیفرنیا قرار دارد وظیفه ساخت انیمیشن‌های سینمایی و همچنین برنامه‌های تلویزیونی را به عهده دارد. ساخت هر انیمیشن در این کمپانی 3 تا 5 سال به طول می‌انجامد.

کمپانی انیمیشن سازی «دریم ورکس» اگر چه در ابتدا توسط «اسپیلبرگ»، «گفن» و «کاتزنبرگ» به عنوان زیر مجموعه‌ای از کمپانی «دریم ورکس» تأسیس شد ولی از سال 2004 به طور کلی از این کمپانی مستقل شد و ریاست آن را «دیوید کاتزنبرگ» به عهده گرفت.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
سر در ورودی کمپانی انیمیشن سازی دریم ورکس

کمپانی مستقل انیمیشن سازی دریم ورکس تاکنون بیش از 27 انیمیشن سینمایی از جمله «شرک»، «ماداگاسکار»، «پاندای کونگفوباز» و «تربیت اژدها» را تولید کرده است که همگی در گیشه موفق بوده‌اند، آنچنان‌که اسامی سه انیمیشن «شرک 2»، «شرک 3» و «شرک برای همیشه» در فهرست 50 انیمیشن پرفروش سینمایی تاریخ سینما قرار دارد.

این کمپانی تاکنون برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه اسکار، چندین و چند جایزه امی و آنی و همچنین چندین جایزه گلدن گلوب و بفتا بوده است

کمپانی «دریم ورکس» سال 2012 با همکاری کمپانی‌های سرمایه‌گذاری چینی اقدام به تأسیس یک کمپانی سرگرمی با نام «اوریینتال دریم ورکس» در شانگهای کرد که کارش توسعه و تهیه‌ فیلم‌های ساخته شده در چین و محصولات مشتق شده از آن است.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
کاتزنبرگ و سرمایه‌داران چینی

«پاندای کونگفوباز 3»، اولین انیمیشن تولید شده در این کمپانی است که قرار است اواخر سال 2015 میلادی به نمایش درآید، البته اولین انیمیشنی که تماما محصول این کمپانی باشد یک انیمیشن سینمایی زنده اقتباس شده از مجموعه کتاب چینی «رمز تبت» است که قرار است سال 2015 میلادی به نمایش درآید.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
کتاب چینی رمز تبت

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
آرم کمپانی اورینتال دریم ورکس در شانگهای چین

کمپانی «اوریینتال دریم ورکس» اخیرا سرمایه‌ خود را ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار افزایش داده و قرار است به زودی ساخت مجموعه‌ای بزرگ شامل تعداد سینمای زنجیره‌ای، مرکز خرید، گالری، هتل، رستوران و همچنین بزرگترین سالن نمایش آی‌مکس جهان را راه‌اندازی کند، انتظار می‌رود که این مجموعه‌ای سال ۲۰۱۶ افتتاح شود.

کمپانی انیمیشن سازی «دریم ورکس» همچنین جولای ۲۰۱۲ برنده مزایده خرید کمپانی سرگرمی «کلاسیک مدیا» شد توانست در قبال پرداخت ۱۵۵ میلیون دلار، کمپانی سرگرمی «کلاسیک مدیا» از آن خود کند.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد

«کلاسیک مدیا»، یک کمپانی سرگرمی است که بیش از ۶ هزار و صد اپیزود انیمیشن را در کارنامه کاری خود دارد که «گاسپر»، «آلبرت چاق» و «رادولف گوزن بینی قرمز» از آن جمله‌اند.

شرک، غولی سبزرنگ که محبوب قلب ها شد
انیمیشن «گاسپر»

برای چندین سال نیز کمپانی «پارامونت پیکچرز» حق پخش انیمیشن‌های «دریم ورکس» را به عهده داشت ولی از اوایل سال 2013 میلادی کمپانی «فوکس قرن بیستم» در قراردادی 5 ساله این امتیاز را به دست آورده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ببخشید تو سایت imdb منتقدا نظر نمیدن بلکه مردم از 1 تا 10 نظر می دن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج