جاباما
۲۷۱۲۱۵
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

قتل عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار

آخر هفته گذشته بازار فریدون‌کنار مملو از پرندگان ذبح شده مهاجری بود که در دامگاه‌های شبانه صیادان گرفتار شده بودند.

خبرگزاری مهر: آخر هفته گذشته بازار فریدون‌کنار مملو از پرندگان ذبح شده مهاجری بود که در دامگاه‌های شبانه صیادان گرفتار شده بودند.

فريدون‌كنار به‌دليل قرار گرفتن در مسير مهاجرت سالانه پرندگان مهاجر غرب آسيا و بخش‌هايي از شمال اروپا، نقطه‌اي استراتژيك محسوب مي‌شود.

معضل صيد و شكار غيرمجاز پرندگان، شش‌ماهه دوم هرسال و با ورود پرندگان مهاجر به كشور آغاز مي‌شود. پرندگان مهاجر به شيوه‌هاي مختلف ازجمله دوما، شب دام و دام هوايي صيد مي‌شوند كه سازمان حفاظت محيط‌زيست با روش دوما به‌عنوان روش سنتي موافق است و صيد پرندگان با ساير روش‌ها از نظر اين سازمان تخلف محسوب مي‌شود.

خبرگزاري مهر در حالي از صيد بي‌رحمانه پرندگان مهاجر خبر مي‌دهد كه حميدرضا خيلدار، فرمانده يگان حفاظت محيط‌زيست ۱۰روز پيش از آغاز برخورد جدي و قاطع با بازار خريدوفروش غيرمجاز پرندگان فريدون‌كنار خبر داد و گفت كه از روز پنجشنبه ۲۸ آبان با خريدوفروش غيرمجاز پرندگان فريدون‌كنار برخورد خواهد شد. به گفته خيلدار، گشت نيروي انتظامي و گشت محيط‌زيست به‌طور مشترك باعرضه و خريدوفروش غيرمجاز پرندگان برخورد مي‌كنند.

براساس گزارش منتشر شده، چهارشنبه‌شب گذشته گسترده‌ترين صيد پرندگان مهاجر و وحشي در دامگاه‌هاي فريدون‌كنار رقم خورد و شمار زيادي از اين پرندگان به‌صورت گله‌اي شكار شدند. اين پرندگان‌كه به‌وسيله تورهاي هوايي و كرس‌شبانه در دام صيادان قرارگرفته‌ و قلع‌وقمع شدند و شكار اين‌گونه‌هاي زيبا سبب نگراني دوستداران حيات‌وحش و محيط‌زيست شده است. اين درحالي است كه سود اصلي حاصل از نسل‌كشي حيات‌وحش در فريدون‌كنار و سرخ‌رود مازندران عايد عده محدودي از مردم محلي و البته رستوران‌هاي حامي اين بازار مي‌شود.

تورهاي شبانه عامل اصلي قتل‌عام

رئيس اداره نظارت بر حيات‌وحش اداره كل محيط‌زيست مازندران در گفت‌وگو با مهرتلويحا صيد گسترده و گله‌اي پرندگان مهاجر را در دامگاه‌هاي شبانه فريدون‌كنار تأييد كرد و آن را مايه تأسف دانست و افزود: روز چهارشنبه از بازار فريدون‌كنار بازديد داشته‌ام اما شمار پرندگان صيدشده كه روز پنجشنبه در اين بازار عرضه مي‌شد قابل قياس نبوده است.

كوروش ربيعي با بيان اينكه برآورد ما اين است كه حجم زيادي از پرندگان شبانگاه گرفتار تورهاي هوايي شده باشند تصريح كرد: پيش‌بيني اين است كه اين تعداد پرنده صيد شده در دامگاه‌هايي خارج از آيش و اراضي شاليزار گرفتار تورهاي شبانه صيادان شده باشند.

شكار و صيد ساماندهي مي‌شوند

ربيعي با اشاره به اينكه روش‌هاي ‌شكار كرس يا گله‌اي غيرمجاز است و در اين روش پرندگان به‌صورت گله‌اي در تورهاي شبانه و هوايي گرفتار مي‌شوند، از تهيه طرح ساماندهي شكار و صيد از سال ۹۲ خبر داد و گفت: در اين راستا كميته ساماندهي شكار در استان مصوب شده است و تلاش مي‌شود تا اقدام مناسب براي مقابله صورت گيرد. وي بر لزوم جمع‌آوري دامگاه‌هاي شبانه يا گور‌شب‌ها تأكيد كرد و گفت: خوشبختانه عزم لازم براي مقابله با شكار غيرمجاز در استان ايجاد شده و از سوي ديگر ميزان جرائم نيز با تخلفات شكار تناسب دارد و بازدارنده است، به‌عنوان نمونه جريمه گونه كمياب غاز پيشاني‌سفيد ۱۰ ميليون تومان است. ربيعي گفت: برآورد مي‌شود حدود ۲ هزار رشته دام غيرمجاز در منطقه فريدون‌كنار و محمودآباد پهن‌شده باشد.

محيط‌زيست براي برخورد با متخلفان نيرو وتجهيزات ندارد

دكتر اسماعيل كهرم درباره صيد غيرمجاز پرندگان به همشهري گفت كه صيادان غيرمجاز در اغلب مسيرهاي عبوري پرندگان مهاجر تور پهن كرده‌اند و از اين طريق بي‌رحمانه پرندگان را صيد مي‌كنند، اين درحالي است كه در مواردي مراجع قضايي آنگونه كه بايد با محيط‌بانان همكاري نمي‌كنند به‌طوري كه گاه محيط‌بانان با مشقت، متخلفي را دستگير مي‌كنند اما پس از تحويل به مراجع قضايي، آزاد مي‌شوند. اين استاد حيات‌وحش مي‌گويد تنها زماني مقابله با صيد غيرمجاز پرندگان مهاجر امكان‌پذير مي‌شود كه شمار محيط‌بانان افزايش يابد و به حد استاندارد برسد. علاوه براين، از مراجع قضايي هم انتظار مي‌رود بيش از پيش به محيط‌زيست براي حفاظت از گونه‌هاي حيات‌وحش كمك كند. به گفته وي، درحال حاضر، سازمان حفاظت محيط‌زيست براي برخورد با متخلفان از تجهيزات و نيروي انساني لازم برخوردار نيست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یاسیب زمینی دفن میشه یا حیات وحش خورده میشه به امید روزی که دیگه یه حیوان غیز ازانسان تو ایران نباشه والا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خشک کردن دریاچه ها رو هم اضافه کن

    • حسين از المان

      ماهيان خاويارى را كه نابود كردند و دولتها هم فقط نظاره كر بودند، حالا بگذاريد ابن پرندگان مهاجر را هم نابود كنند و مسولان قضايي هم همچنين نزاره گر باشند. وقتى كه همه حيوانات نابود شدن، نوبت به خودمان خواهد رسيد. بقول ريس سرخپوستان خطاب به جرج واشنگتن: وقتى كه اخرين ماهى مرد، اخرين رودخانه خشك شد و اخرين برگ از درخت افتاد، شما انسانها مى فهميد كه پول را نمى توانيد بخوريد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج