جاباما
۲۷۱۵۵
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

همه‌چیز درباره ترس‌های مرضی

ترس‌های مرضی یكی از مشكلاتی است كه در عین سادگی به‌راحتی می‌توانند تمام زندگی فرد را با مخاطره روبه‌رو كنند


همه‌چیز درباره ترس‌های مرضی


ترس‌های مرضی یكی از مشكلاتی است كه در عین سادگی به‌راحتی می‌توانند تمام زندگی فرد را با مخاطره روبه‌رو كنند

همه‌چیز درباره ترس‌های مرضی


طبیعت ترس

ترس از عنكبوت یا آراكنوفوبیا (arachnophobia) یكی از رایج‌ترین انواع وحشت در تمام دنیاست. 50 درصد از خانم‌ها و 10 درصد از آقایان چنین وحشتی را تجربه كرده‌اند. جالب اینكه تحقیقات نشان داده، بسیاری از مردم بیشتر از آنكه از اسلحه بترسند از عنكبوت وحشت دارند. اما چرا عنكبوت‌ها باعث بروز چنین واكنش‌های فیزیكــــــی اغراق‌آمیزی می‌شوند؟ حالا علتش به كنار، چطور می‌شود با آن كنار آمد؟

ترس شرایطی است كه در جریان تكامل بشر اتفاق افتاده است. ترس پیش از حرف زدن بشر تكامل یافته و وجود آن برای زنده ماندن ما ضروری است. دانشمندان معتقدند 2 ترس اساسی ما، یعنی ترس از افتادن و تنها ماندن به زمان زندگی بشر روی درخت برمی‌گردد.

وقتی می‌ترسیم بدن ما واكنشی انفجاری از خود بروز می‌دهد؛ مردمك‌ها گشاد می‌شوند تا دید بهتر شود، ضربان قلب و شدت تنفس افزایش می‌یابد تا اكسیژن بیشتری به بدن برسد، عرق می‌كنیم تا خنك‌تر شویم، فرایند هضم متوقف می‌شود تا انرژی به مناطقی از بدن برود كه بیشتر به آن نیاز است و غدد فوق‌كلیوی «كوتیزول» ترشح می‌كنند. كوتیزول هورمون استرس است و بدن را در شرایط هوشیاری و آمادگی جسمی و ذهنی قرار می‌دهد.

واكنش ما به یك ترس مرضی دقیقا مثل همان ترس است. تنها تفاوت در این است كه علت ترس ما می‌تواند به‌شدت غیرمنطقی باشد. به‌عنوان مثال وقتی با یك مار كبرا روبه‌رو شوید و قرار باشد مار به شما حمله كند، ترس شما كاملا منطقی و قابل درك خواهد بود؛ اما اگر عكس یك مار كبرا به شما نشان دهند و بعد شما همان‌قدر بترسید این دیگر قابل درك و منطقی نخواهد بود.

آمار واقعا مستندی از درصد افراد مبتلا به انواع ترس‌های مرضی وجود ندارد، زیرا مردم به ندرت درباره چنین مشكلی با كسی صحبت كرده و برای درمان آن اقدام می‌كنند. مطالعات بین‌المللی نشان داده، حدود 10 درصد از جمعیت جهان در برهه‌ای از زندگی خود دچار نوعی ترس مرضی بوده‌اند؛ شایع‌ترین انواع این ترس‌های مرضی مربوط به عنكبوت، مار، ارتفاع، توفان و پرواز بوده است. با این حال كمتر از یك چهارم این افراد به دنبال درمان مشكل خود رفته‌اند. متخصصان روانشناسی معتقدند در حال حاضر ما در وسط یك اپیدمی ترس قرار داریم. این می‌تواند مشكل مهمی قلمداد شود، زیرا ما تمایل داریم از عامل ترس خود فرار كنیم و بنابراین تا حد امكان سعی خواهیم كرد با این عامل وحشت روبه‌رو نشویم. اگر شما از چیزی كه تا به حال ندیده‌اید یا به ندرت آن را می‌بینید، بترسید، می‌توانید زندگی عادی خود را داشته باشید، چون زیاد نخواهید ترسید و در نتیجه زیاد فرار نخواهید كرد اما اگر چیزی كه عامل ترس شماست مدام در نزدیكی شما حضور داشته باشد و نتوان به این راحتی‌ها از دستش خلاص شد، آن‌وقت زندگی طبیعی شما دچار اختلال خواهد شد.

همه‌چیز درباره ترس‌های مرضی


در واقع ترس‌های مرضی می‌توانند زندگی بسیاری از افراد را فلج كنند. آنهایی كه آگورافوبیا دارند، یعنی می‌ترسند از خانه بیرون بروند و درصورت ‌درمان نامناسب ممكن است در نهایت برای سال‌ها خود را در خانه حبس كنند. افراد مبتلا به ایروفوبیا یا ترس از پرواز با مشكلات متعددی در زندگی خود روبه‌رو هستند، چون مدام باید با قطار و خودرو سفر كنند. (یكی از مشهورترین موارد این وحشت دنیس برگ كمپ ستاره سابق فوتبال هلند است كه به‌دلیل ترس از پرواز سوار هواپیما نمی‌شد. این ترس مشكلات متعددی برای او و تیم ملی هلند و تیم باشگاهی آرسنال ایجاد كرد). آنهایی كه از پرندگان یا پروانه‌ها می‌ترسند هم به محض روبه‌رو شدن با چنین مواردی دچار وحشت می‌شوند. حالا خودتان حساب كنید چقدر در روز ممكن است ما پروانه یا پرنده ببینیم. نكته جالب اینكه برخی از شدیدترین انواع ترس‌های مرضی به سادگی قابل درمان هستند حتی در عرض چند ساعت.


با ترس‌های واقعی و عینی چه كنیم

البته بسیاری از مردم در موقعیت‌های ترسناك واقعی قرار می‌گیرند. مثلا در وسط یك تصادف بسیار شدید‌گیر می‌افتند اما حتی كسانی كه در مناطق جنگی زندگی می‌كنند، آنهایی كه خانه شان مدام در معرض سونامی و زلزله است هم می‌توانند یاد بگیرند كه با این حس كنار بیایند. تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم كه تجربه ترسناكی داشته‌اند با مشكل استرس بعد از وقوع حادثه روبه‌رو می‌شوند. مثلا چه عاملی باعث می‌شود كماندوها به‌رغم كار در شرایطی بسیار ترسناك و پراسترس همچنان بتوانند به این كار ادامه دهند؟ در این افراد انعطاف‌پذیری ذهنی بسیار بیشتر از توان بدنی اهمیت دارد. نیروهای ویژه نظامی در تمام دنیا یاد می‌گیرند كه بر ترس های واقعی خود مسلط شوند. آنها این كار را با كمك تمركز روی هدف، تمرینات پی در پی، مثبت اندیشی و تمرینات بدنی به دست می‌آورند.


گزینه‌های درمانی
  • درمان با هیپنوتیزم
  • روان درمانی(سعی می‌شود درگیری ناخودآگاهی كه باعث اضطراب شده و خود را به‌صورت تظاهرات فیزیكی نشان می‌دهد شناسایی و مشخص شود).
  • استفاده از روش‌های تغذیه‌ای یا درمان‌های طب جایگزین
  • درمان‌های ادراكی(شناخت روش‌هایی كه به شما كمك می‌كند با این شرایط كنار بیایید).
  • دارودرمانی برای كنترل اضطراب و ترس‌های مرضی


برخی از انواع ترس‌های مرضی دور از ذهن

در مورد ترس‌های مرضی یا همان انواع فوبیا به‌طور كلی باید گفت اگر چیزی وجود دارد این امكان هم وجود دارد كه كسی در جایی از آن بترسد! به عبارت ساده‌تر امكان ترس مرضی نسبت به هر چیزی وجود دارد!

  • آیكومفوبیا: ترس از اشیای نوك تیز مثل چنگال
  • اكتروفوبیا: ترس از خرس‌های اسباب بازی
  • كالرفوبیا: ترس از دلقك‌ها
  • دندروفوبیا: ترس از درخت
  • امتوفوبیا: ترس از استفراغ
  • فوبوفوبیا: ترس از خود ترس
  • لپیدوتروفوبیا: ترس از پروانه‌ها
  • رانیدافوبیا: ترس از قورباغه
  • سوشیوفوبیا: ترس از گردهمایی‌های اجتماعی و جاهای شلوغ


ترس‌های مرضی و بیماری‌ها

ترس‌های مرضی و سایر اختلالات وابسته به اضطراب در افرادی رایج‌تر است كه از مشكلات فیزیكی خاصی رنج می‌برند، مثل بیماری تیروئید، آرتریت، میگرن و بالا بودن فشار خون. همچنین به‌نظر می‌رسد افراد به‌شدت ترسو بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند. مطالعه‌ای كه به تازگی در دانشگاه هاروارد صورت گرفته، نشان می‌دهد خانم‌های به‌شدت ترسو حدود ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی و مرگ ناگهانی قرار دارند.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیتریس

      منم از مارمولک میترسم یعنی وحشت دارم.اینم بیماریه؟؟؟؟

    • بهار

      جالب بودمرسی من ازتاریکی میترسم اصلانمیتونم باهاش کناربیام چیکارکنم؟

    • ستاره

      سلام. من هم دچار ترس مرضی هستم از جمع و اجتماع بشدت میترسم به اندازه ای میترسم که دوست ندارم از خونه بیرون برم... سالهاست به این مشکل دچارم و دارم بدتر هم میشم...زندگیم به خاطر این ترسها مختل شده خواهش میکنم کمک کنید.با تشکر

    • ترس

      سلام
      من از هیچی نمیترسم جز خدا...آیا این مریضی است؟:-):-):-):-):-)

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج