۲۷۶۴۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

سود گوگل از کاربران ایرانی چقدر است؟

ایران از جمله کشورهایی است که کاربران اینترنت آن بیشترین استفاده را از موتور جستجوی گوگل دارند.

سود گوگل از کاربران ایرانی چقدر است؟

تماشا: همیشه احساس نیاز به اطلاعات بیشتر، یک گزینه را پیش روی شما قرار می دهد؛ کافی است بلافاصله آدرس «google.com» را تایپ کنید تا بتوانید به اقیانوسی از ناشناخته ها دست پیدا کنید.

تکرار روزانه این عادت توسط ایرانی ها سبب شده است تا معاون وزیر ارتباطات و فناوری آمار جالب توجهی را ارائه کند. بنا بر گفته های علی حکیم جوادی هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه 5 بار در موتور جستجوگر گوگل، جستجو می کند و با احتساب حدود 5/36 میلیون کاربر اینترنت در ایران، این موتور جستجوگر بالغ بر 443 میلیارد تومان در سال از کاربران ایرانی سود کسب می کند.

حکیم جوادی، ایران را از جمله کشورهایی عنوان می کند که کاربران اینترنت آن بیشترین استفاده را از موتور جستجوی گوگل دارند. البته وی در لابلای سخنان خود به موتورهای متعدد داخلی و خارجی برای جستجو هم اشاره می کند اما عادت ایرانیان را «استفاده روانی از گوگل» اعلام می کند.

سود گوگل از کاربران ایرانی چقدر است؟

وی در عین حال به تحقیقات گسترده ای که در این حوزه انجام شده اشاره کرد و گفت: «بر اساس نتایج تحقیقات به عمل آمده که از سوی مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انقلاب اسلامی منتشر شده است، سود کلی موتور جستجوی گوگل در سال ۲۰۱۱ حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده که سود این موتور جستجو از کرابران ایرانی در سال گذشته، ۴۴۳ میلیارد تومان - البته با قیمت دلار ۱۶۰۰ تومانی - تخمین زده شده است.
در این بررسی ها مشخص شده در مجموع این موتور جستجو از کاربران ایرانی طی یکسال 277 میلیون دلار درآمد کسب کرده است.» همچنین بر اساس این گزارش هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه 5 بار در موتور جستجوگر گوگل جستجو می کند.

با این حال معاون وزیر ارتباطات و فناوری بر این نظر است که «موتور جستجوی گوگل به آن شکل هم نیست که ما نتوانیم نیازهای روزانه خودمان را با موتورهای دیگر تامین کنیم.»

به هر حال سودآوری گوگل از کاربران ایرانی در حالی مطرح می شود که موضوع راه اندازی یک موتور جستجو بومی و ملی که بتواند با موتورهای جستجوگری چون «یاهو» و «گوگل» رقابت کند در نیمه سال 89 و از سوی رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد و وی اعلام کرد که ایران برای جوابگویی به نیازهای داخلی می خواهد موتور جستجو ملی راه اندازی کند.

یکی از مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در تشریح آغاز به کار این پروژه تاکید کرده بود که حتی پیشنهاداتی در مورد نام این طرح ارائه شده که وزیر ارتباطات از عنوان «یاحق» برای نام این موتور جستجوگر یاد کرده است.

خارجی یا داخلی؟

بسیاری از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری در لابلای سخنان خود به ضرورت استفاده از موتور جستجوگر ملی اشاره کرده اند. در این میان حتی برخی پا را فرراتر گذاشته و از گوگل به عنوان ابزار جاسوسی یاد می کنند.

مسئله قابل تامل این است که آیا موتور جستجوگر ملی می تواند جایگزین مناسبی برای گوگل باشد یا اینکه این موتور فقط در حد یک ایده باقی مانده و عملیاتی نمی شود؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج