۲۷۸۹۴۳
۱ نظر
۶۴۲۷
۱ نظر
۶۴۲۷
پ

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

اگر شما نیز از طرفداران مجموعه استار وارز باشید، این مسئله را می‌دانید که داستان این دنیا، چیزی فراتر از ۶ فیلمی است که تابه حال ساخته شده است.

وب سایت زومجی - نادر امرایی:۳۰ اکتبر سال ۲۰۱۲ ۰(۹ آبان ۱۳۹۱). این روز شاید برای بسیاری از طرفداران مجموعه جنگ ستارگان روز مهمی‌ باشد. در این روز بود که کمپانی دیزنی، شرکت لوکاس فیلم را که تمام امتیاز مجموعه جنگ ستارگان را در اختیار داشت، با مبلغ ۴.۰۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

این مساله باعث شد که این دنیای وسیع که نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارد، وارد فاز‌ تازه‌ای شود. دیزنی، با اینکار در حقیقت به جی جی آبرامز، کارگردان قسمت هفتم این فیلم، یک بوم تازه و سفیدی داد تا وی بتواند از اول این دنیا را خلق کند. داستان قسمت هفتم فیلم دقیقا از جایی‌ آغاز می‌شود که فیلم بازگشت جدای (Return of Jedi) به پایان رسید.

اگر شما نیز از طرفداران مجموعه استار وارز باشید، این مسئله را می‌دانید که داستان این دنیا، چیزی فراتر از ۶ فیلمی است که تابه حال ساخته شده است.

در طول سال‌ها، کتاب‌ها، کمیک‌ها و انیمیشن‌های بسیار زیادی بر اساس این دنیا ساخته و نوشته شده است که دنیای جنگ ستارگان را به یکی‌ از وسیع‌ترین و بزرگ‌ترین دنیاهای خلق شده توسط فیلم‌سازان، نویسندگان و تصویرسازان تبدیل کرده است.

به دلیل این گستردگی خارق‌العاده، بسیار سخت است که شما بتوانید تمامی جزئیات همه این داستان‌ها را بدانید و یا بخاطر داشته باشید.

با اینکه برای دیدن فیلم The Force Awakens شما نیازی ندارید که هیچ کدام از این جزئیات را بدانید، اما اگر واقعا می‌خواهید بدانید که در بازه زمانی‌ فیلم آخر (Return of the Jedi) و فیلم The Force Awakens چه اتفاقاتی افتاده است، بهتر است که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

اخطار: با اینکه در این مقاله هیچ بخشی از داستان The Force Awakens فاش نمی‌شود، اما تمام نکات مهم داستانی‌ فیلم‌های دیگر به تفصیل مورد بررسی‌ قرار می‌گیرند. پس اگر آن‌ فیلم‌ها را ندیده‌اید، از خواندن ادامه این مقاله خودداری کنید.

چه اتفاقاتی‌ پس از فیلم بازگشت جدای افتاد؟

پایان با شکوه اپیزود ۶ شکست همه جانبه امپایر را نشان داد اما همیشه همه‌چیز به خوبی‌ و خوشحالی‌ ادامه پیدا نمی‌کنند! همان‌طور که در کتاب Aftermath (پسایند) نوشته چاک وندیگ معلوم شد، دقایقی‌ پس از اینکه مجسمه امپرور به پایین کشیده شد، نیروهای امپریال برروی تمام کسانی‌ که بر ضد امپایر بودند، آتش گشودند و معترضین را تا آنجا که می‌توانستند از بین بردند.

برخی‌ از فرمانده‌های امپراتوری، توانستند به سرعت مقر خود را قفل و دسترسی‌ به آن‌ را محدود کنند تا بتوانند از کشته شدن بیشتر نیروهای خود جلوگیری کنند و دوباره کنترل اوضاع را به دست بگیرند. در این میان برخی‌ از فرماندهان نیز برای به دست آوردن جایگاه امپرور تلاش کردند که همگی‌ شکست خوردند.

اکثر نیروهای امپراتوری که نجات یافته بودند به نزدیکی‌ سیاره کوچک آکیوا پناه بردند. در این مکان بود که افسران بالا رتبه آنها مجمعی تشکیل دادند به نام آینده امپراتوری و سعی‌ کردند نقشه‌هایی بچینند تا دوباره بتوانند بر نیروهای ربل چیره شوند و کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

برخی‌ از این افسران عالی رتبه پیشنهاد یک موضع نظامی را دادند، در این میان یوپ تاشو، یکی‌ از مشاورین امپرور و پیرو فرقه سیت‌ها پیشنهاد کرد آنها تیمی تشکیل بدهند و در کهکشان به دنبال نوعی از انرژی دارک ساید (Dark Side) بگردند تا به آنها کمک کند که بتوانند دوباره قدرت را در دست بگیرند.

مذاکرات این افسران عالیرتبه نتیجه‌ای‌ در بر نداشت و بالاخره سفینه‌های متحدین به سیاره آکیوا رسیدند و باعث شدند که نیروهای امپراتوری مجبور به عقب‌نشینی و فرار به سوی سیاره جاکو شوند.

این سیاره بی‌ آب و علف صحرایی، تبدیل به آخرین موضع ایستادگی نیروهای امپراتوری شد و باعث شد که بین نیروهای امپراتور و سربازان اتحاد ربل، نبرد معروف جاکو در بگیرد.

در این نبرد سربازان اتحاد ربل با قدرت به پیروزی دست پیدا کردند و تمام سفینه‌ها و تجهیزات امپراتوری، از جمله سفینه‌های معروف استاردسترویر، نابود شدند.

استاردیسترویری که شما در تریلرهایی که تا به حال از The Force Awakens منتشر شده، مشاهده کردید، یکی از همین استاردیسترویرهای نابود شده در جنگ جاکو است. همچنین ما این نکته را می‌دانیم که یکی‌ از این استاردیسترویرها به نام اینفلیکتور عامدانه توسط خلبان جوانش بر سطح سیاره جاکو سقوط کرده است.

این خلبان جوان هنگامی که متوجه شد سربازان اتحاد ربل وارد سفینه‌اش شدند و در میان آنها یکی از دوستان قدیمی‌اش حضور دارد (توضیحات بیشتر در رابطه با داستان این خلبان را در کتاب Lost Star می‌توانید بخوانید که داستان زندگی این خلبان (سیینا) و دوستش (تین) را روایت می‌کند)، به صورت عامدانه باعث سقوط اینفلیکتور شد.

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید
سقوط استار دیسترویر در سیاره جاکو پس از نبرد صورت گرفته بین سربازان اتحاد ربل و امپراتوری

سرنوشت اتحاد ربل چه شد؟

پس از نبرد جاکو، اتحاد ربل یک جمهوری جدید تشکیل دادند و شروع به پاک‌سازی کهکشان از آخرین باقی‌مانده‌های نیروهای امپراتوری کردند (در نهایت بین اتحاد ربل و امپراتوری، یک پیمان صلح منعقد شد).

دولت جدید، پایتخت خود را از کروسکانت به چاندریلا تغییر داد (این مکان به دلیل تاریخ سیاسی و معماری بسیار زیبایش معروف است) و از بیش از ۱۰۰ دنیای مختلف، نمایندگانی که توسط مردم انتخاب شده بودند را در خود جای داد.

مون موتما، رئیس و رهبر نیروهای ربل در هنگام شورش و رئیس جمهوری جدید، رهبری اکثر نیروهای جمهوری جدید را بر عهده گرفت اما به دلیل اینکه هنوز امپراتوری به عنوان یک تهدید وجود داشت، تصمیم گرفت که با دادن پول به سیاره‌هایی که عضو جمهوری جدید هستند، به آنها کمک کند که سیستم‌های دفاعی مخصوص به خود را بسازند.

در همین حین آدمیرال اکبر به عنوان رئیس ناوگان سفینه‌ای پایتخت باقی‌ ماند (ناوگانی که برای این ساخته شده بود که اگر امپراتوری به پیمان صلح خود پایبند نبود، به آنها حمله کند).

سرنوشت the First Order چه شد؟ آیا آنها کماکان به عنوان عضوی از امپراتوری باقی‌ ماندند؟

بهتر است به the First Order به عنوان یک گروه خارجی‌ که امپراتوری الهام بخش آنها بوده، نگاه کنید. نیروهایی مانند the First Order به دلیل اینکه می‌توانند آزادانه در کهکشان حرکت کنند، به راحتی‌ می‌توانند از چشمان بقیه خود را پنهان کنند.

علاوه بر the First Order، گروه دیگری به نام Acolytes of the Beyond نیز در کتاب Aftermath معرفی‌ شد. هنوز ارتباط بین Acolytes of the Beyond با شخصیت رن در فیلم The Force Awakens مشخص نشده اما هر دوی این گروه‌ها عاشق وسایل مربوط به سیت‌ها هستند.

این نکته که در تریلر‌های فیلم ما کیلو رن را می‌دیدیم که با ماسک معروف دارت ویدر صحبت می‌کرد و به دنبال متعلقات دارت ویدر است، این نکته را تایید می‌کند که او نیز یکی‌ از پیروان یکی‌ از این دو دسته باشد.

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید
لوک اسکای‌واکر. بزرگ‌ترین علامت سوال قسمت هفتم فیلم

لوک اسکای‌واکر کجا است؟

این مساله که لوک اسکای‌واکر کجا است و چه می‌کند تبدیل به بزرگ‌ترین سوال جنگ ستارگان شده است. ما نیز این مساله را نمی‌دانیم اما چند ایده داریم که می‌توانند شما را کمک کنند.

پس از جنگ اندور، لوک سفر خود را با رفتن به دگوباه ادامه داد. پس از اینکه او یکی‌ از ایستگاه‌های مخفی‌ درست شده توسط پالپاتاین را در انتهای کهکشان کشف کرد، به سیاره دوارون (خانه شخصیت منفی‌ دوارونیانز) رفت .

پس از رسیدن به آن‌ سیاره، دیگر هیچ خبری از سرنوشت وی در دسترس نیست اما به نظر می‌رسد وی هیچگونه تلاشی برای دوباره راه‌اندازی انجمن جدای‌ها نکرد. همانطور که هان سولو نیز در تریلرهای منتشر شده از فیلم جدید اعلام کرده بود، نیرو (Force) کماکان به عنوان یک مذهب شناخته می‌شود.

در آغاز فیلم قسمت هفتم، نزدیک به ۶۰ سال است که خبری از جدای‌ها نیست و هیچکس غیر از دوستان نزدیک لوک نمی‌دانند که او توانایی استفاده از نیرو را دارد و با اینکه تنها ۳۰ سال پیش کهکشان توسط یکی‌ از قدرتمند‌ترین سیت‌های تاریخ رهبری می‌شد، پالپاتاین توانایی استفاده از قدرت‌های تاریکی‌ (Dark Side) خود را به خوبی‌ در طی‌ این مدت پنهان کرده بود.

چیوباکا، هان سولو و لیا چطور؟ آنها در طی‌ این مدت چه می‌کردند؟

از سرنوشت دقیق این سه شخصیت آن چنان اطلاعاتی‌ در دسترس نیست اما چیزی که به طور قطع می‌دانیم این است که پرنسس لیا در جمهوری جدید تبدیل به یکی‌ از ژنرال‌ها شد و هان سولو و چیوباکا به سمت کاشیک حرکت کردند تا سرزمین ووکی را از دست بازماندگان سربازان امپراتوری نجات دههند.

سرنوشت دیگر شخصیت‌های معروف این مجموعه کماکان در هاله‌ای از ابهام است. در کتاب پسایند مشخص شد که زره معروف بوبا فت فروخته شد اما از سرنوشت مرد درون این زره هیچ اطلاعاتی‌ در دسترس نیست. اما به نظر می‌رسد که این امکان وجود دارد که ما دوباره وی را در قسمت‌های بعدی مشاهده کنیم.

آیا هیچ خبری از لندو کالریسیان در دسترس است؟

خیر، اما لاورنس کاسدن، یکی‌ از نویسندگان قدیمی‌ جنگ ستارگان این احتمال را می‌دهد که ممکن است وی دوباره به این دنیا بازگردد، اما احتمال اینکه این اتفاق در The Force Awakens بیفتد، وجود ندارد.

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید
کیلو رن! او کیست و چرا به دنبال متعلقات دارت ویدر است؟

شخیصت‌های جدید چطور؟ پیشینه آنها چیست؟ پدر و مادر آنها چه کسانی‌ هستند؟

هیچکس نمی‌داند. اما اگر بخواهیم به فیلم‌های قبلی‌ این مجموعه استناد کنیم، اصل و نسب شخصیت‌های ری، فین و کیلو رن در این فیلم نیز نقش بسیار پررنگی خواهند داشت.

نکته‌ای‌ که درباره آن‌ می‌تونیم با قطعیت بیشتری حرف بزنیم این است که شخصیت پو دامرون (با بازی اسکار ایزاک) پسر دو سرباز اتحاد ربل یعنی شارا بی و کِس (که در کمیک امپراتوری در هم شکسته با آنها آشنا شدیم) است.

با تمام توضیحاتی که در بالا خواندید، کماکان صدها سوال بی‌ پاسخ دیگر در رابطه با این مجموعه وجود دارد که هنوز پاسخی برای آنها نداریم. چرا هان سولو، لیا و دیگران برای مقاومت (Resistance) و نه برای جمهوری جدید می‌جنگند؟ کیلو رن چه چیزی را می‌خواهد؟ لوک کجاست؟ و آیا واقعا جار جار بینکس سیتی بود که دوباره بازگشت امپراتوری را معماری کرد؟

به برخی‌ از این سوال‌ها با اکران فیلم The Force Awakens پاسخ داده خواهد شد اما برای یافتن پاسخ‌های دیگر باید منتظر کتاب‌ها، کمیک‌ها، بازی‌های ویدئویی، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی باشیم که کمپانی دیزنی قصد دارد آنها را در سال‌های آینده پخش کند.

در انتها با هم نگاهی‌ می‌اندازیم به تمام فیلم‌ها، کتاب‌ها، سریال‌های تلویزیونی و کمیک‌هایی‌ که از این مجموعه تا به حال منتشر شده است. معرفی‌ این محصولات بر اساس تاریخ به وقوع پیوستن وقایع آنها در دنیای جنگ ستارگان است.

نکته مهم: برای اینکه شما بتوانید راحت‌تر زمان اتفاق افتادن وقایع داستان‌های مختلف را متوجه شوید، داستان The Phantom Menace را مبنا قرار می‌دهیم و از آن به عنوان سال صفر یاد می‌کنیم. عبارت پ.ج.ن به معنی پس از جنگ نابو است.


۱. Episode I: The Phantom Menace (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

در این فیلم، اوبی وان کنوبی و کویی گان جین برای مذاکراتی درباره مالیات به سیاره نابو فرستاده می‌شوند. در این سفر آنها با آناکین اسکای‌واکر، پسری که با اینکه ۸ سال دارد اما توانایی‌های عجیبی‌ در کنترل نیرو دارد، مواجه می‌شوند.

در این قسمت دارت ماول، کویی‌ گان جین را می‌کشد و توسط اوبی وان کنوبی کشته می‌شود. اما تهدید اصلی‌ این فیلم، امپراتور پالپاتاین است که با استفاده از حقه‌های مختلف خود را به امپراتوری می‌رساند. (سال صفر)


۲. Obi-Wan & Anakin (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

اوبی‌ وان و آناکین، که یکی‌ جدای است و دیگری یک جدای تحت تعلیم (به جدای‌های تحت تعلیم پاداوان می‌گویند)، در داستانی که وقایعش قبل از اپیزود ۲ می‌گذرد حضور دارند. این کمیک‌ها درژانویه سال ۲۰۱۶ (زمستان ۱۳۹۴) منتشر خواهند شد و هنوز جزئیات زیادی از داستان آنها در دسترس نیست. ( ۳ پ.ج.ن )


۳. Episode II: Attack of the Clones (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

آناکین، که الان تبدیل به یک نوجوان شده، عاشق پدمه آمیدالا، سناتور سیاره نابو می‌شود. در این فیلم، وجود ارتش کلون‌های جمهوری مشخص می‌شود و جنگ‌های کلون آغاز می‌شوند.

از طرفی‌ سربازان کلون جمهوری را داریم که لباس‌هایی‌ شبیه استورم تروپرها پوشیده‌اند و از طرف دیگر نیروهای دروید سپاراتیستز را داریم. بنا به سنت همیشگی خلق و خوی صلح طلبانه جدای‌ها، آنها به عنوان ژنرال در این جنگ برگزیده می‌شوند. ( ۱۰ پ.ج.ن )


۴. Clone Wars (سریال تلویزیونی)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

سریال کلون وارز دو سال پخش شد. این محصول یکی‌ از معدود محصولاتی است که پس از اینکه دیزنی، لوکاس فیلم را خرید، کماکان به حیات خود ادامه داد. در این سریال، آناکین یک جدای تحت آموزش جدید به نام آهسوکا تانو را تحت تعلیم خود قرار می‌دهد و به وی راه و رسم جدای بودن را می‌آموزد.

علاوه بر شخصیت‌های جدیدی مانند آهسوکا، سربازان کلونی به نام رکس و کودی به علاوه کیت فیستو، یک جدای مستر و دارت ماول (که از مرگ نجات یافته) حضور دارند.

این سریال انیمیشن با اینکه با سرعت کمی‌ آغاز به کار می‌کند، چند پیچش داستانی محوری در خود دارد. از جمله این پیچش‌های کلیدی می‌توان به زمانی‌ اشاره کرد که آناکین پیشنهاد تبدیل شدن به فرد انتخاب شده (کسی‌ که تعادل را به نیرو بازمی‌گرداند) را رد می‌کند. ( ۱۰ - ۱۳ پ.ج.ن )


۵. Episode III: Revenge of the Sith (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

جنگ با پیروزی سربازان جمهوری به پایان می‌رسد اما این مساله با یک اتفاق تراژیک برای جدای‌ها همراه می‌شود. پالپاتاین که به صورت مخفیانه در سر تمام کلون‌ها یک چیپ قرار داده است و باعث شده که آنها تمام فرمان‌های او را اجرا کنند، دستور اجرای Order ۶۶ را می‌دهد.

این دستور به معنی‌ این است که کلون‌ها بر علیه جدای مستر‌های خود قیام می‌کنند و تمام آنها را می‌کشند. در انتهای فیلم، پالپاتاین کنترل امپراتوری گلکتیک را به دست می‌گیرد و آناکین به طور کامل به دارک ساید می‌پیوندد.

وی زمانی‌ به طور کامل به دارک ساید می‌پیوندد که انسان‌های بیگناهی را که در اتاقی هستند، می‌کشد و در حالی‌ که توسط اوبی وان زخمی شده، وارد لباس معروف دارت ویدر خود می‌شود و هنگامی که می‌فهمد که مسوول مرگ همسرش بوده، «نه» معروف دارت ویدر را فریاد می‌زند. ( ۱۳ پ.ج.ن )


۶. Kanan: The Last Padawan (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

Order 66 قرار بود که تمام جدای‌ها را از بین ببرد اما اوبی وان موفق می‌شود پیش از اینکه کلون‌ها حمله کنند، به بقیه جدای‌ها خبر بدهد و با این کار چند تن از جدای‌ها را از مرگ حتمی نجات می‌دهد. کالب دوم یکی‌ از این جدای‌های نجات یافته است.

دوم از دست نیروهای کلون فرار می‌کند و در سیاره کالر پنهان می‌شود، گذشته خود به عنوان یک جدای را پنهان می‌کند و تحت نام کانان جروس به زندگی‌ ادامه می‌دهد. ( ۱۳ - ۱۴ پ.ج.ن )


۷. Lords of the Sith (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

آناکین اسکای‌واکر که حالا تبدیل به دارت ویدر شده و به دارک ساید پیوسته، توسط ارباب جدید خود مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا میزان شرارتش سنجیده شود.

امپرور به قدری به توانایی‌های دارت ویدر ایمان دارد که دستور می‌دهد یک استار دیسترویر وارد تله‌ای که توسط جنگجوهای آزادی درست شده، شود.

این جنگ‌جوهای آزادی که از نژاد توییلک هستند توسط شخصی‌ به نام چام سیندولا رهبری می‌شوند و موفق می‌شوند که استار دیسترویر را منفجر کنند اما نمی‌توانند پالپاتاین و دارت ویدر را بکشند. آنها بر روی سیاره ریلوت فرود می‌آیند و یک دهکده پر از توییلک‌ها را می‌کشند. ( ۱۸ پ.ج.ن )


۸. Tarkin (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

در همین زمان (منظور زمان به وقوع پیوستن اتفاقات کتاب Lords of the Sith است) ماف ویل‌هاف تارکین که عضو امپراتوری است، در حال طی‌ کردن پله‌های ترقی‌ است. وی قرار است به عنوان فرمانده دت استاری که قرار است به زودی ساخت آن‌ به اتمام برسد انتخاب شود.

وی به طرز ماهرانه‌ای تعدادی از معترضینی که به چند پایگاه امپراتوری حمله کردند را از بین میبرد. با اینکه این گروه نه بزرگ است، نه پول زیادی دارد و نه به خوبی‌ سازماندهی شده است اما تنها گروهی نیستند که خواهان برکناری امپراتور هستند. ( ۱۸ پ.ج.ن )


۹. A New Dawn (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

کانان جروس جدای بودن را کنار گذاشته و زندگی‌ خود را به می‌خوارگی و دعوا در سطح کهکشان می‌گذراند. در هنگام توقف در سیاره معدنی گورس، او هرا سیندولا را ملاقات می‌کند که دختر چام است.

او یک توییلک است و آگاهی‌ خوبی‌ از لحاظ سیاسی دارد. وی به این دلیل به این سیاره آمده که جاسوسی کنت ویدیان، یکی‌ از ماموران امپراتوری را بکند.

این دو با هم یک اتحاد تشکیل می‌دهند و ویدیان (که صورتش به دلیل مریضی که داشته از بین رفته و با فلز بخشی از صورت خود را جایگزین کرده) باید در مقابل یک حمله هماهنگ مقاومت کند. ( ۲۱ پ.ج.ن )


۱۰. Star Wars Rebels (سریال تلویزیونی)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

هرا و کانان که خیلی‌ باهم هماهنگ شده‌اند و باهم در سطح کهکشان پرواز می‌کنند، اقدام به تشکیل خدمه‌ای می‌کنند و در ابتدا عملیات‌های کوچکی را بر روی سیاره لوتال انجام می‌دهند و باعث عصبانی‌ شدن نیروهای امپراتوری می‌شوند. در این هنگام یک نیروی مفتش امپراتوری (که به نوعی‌ یک سیت کوچک است) برای مقابله با آنها فرستاده می‌شود.

کم کم این گروه دو نفره دست به انجام عملیات‌های بزرگ‌تری می‌زنند و با جوانی به نام ازرا بریدجر متحد می‌شوند. در این هنگام آنها با آهسوکا تانو که ۱۵ سال بزرگ‌تر شده ملاقات می‌کنند.

آنها تبدیل به گروهی می‌شوند که بسیار شبیه به سربازان اتحاد ربل هستند و لباس‌های نارنجی با ماسک‌های عجیب آنها را می‌پوشند. آنها علیه نیروهای مختلف امپراتوری حملاتی انجام می‌دهند و در نهایت با دارت ویدر روبرو می‌شوند. ( ۲۷ - ۲۸ پ.ج.ن )


۱۱. Rouge One: A Star Wars Story (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

اولین فیلم فرعی از مجموعه استار وارز، Rogue One خواهد بود. این فیلم داستان بزرگ شدن اتحاد ربل را نشان می‌دهد که قصد دارند نقشه‌های ساخت دت استار را به دست بیاورند. اطلاعات بسیار کمی‌ تا به حال از این فیلم منتشر شده است اما با توجه به اسم فیلم می‌توانیم حدس بزنیم که اسکادران روگ در این فیلم حضور پررنگی خواهد داشت. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۲. Episode IV: A New Hope (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

لوک اسکای‌واکر به دنبال یک ماجراجویی است و در نهایت یک تنه دت استار را نابود می‌کند. در این حین نیز با هان سولو ملاقات می‌کند، پرنسس لیا را نجات می‌دهد، و مبارزه دارت ویدر و اوبی وان کنوبی را مشاهده می‌کند.

از بین رفتن سیاره صلح دوست آلدران بزرگ‌ترین تلفات این فیلم است. ایستگاه جنگی امپراتوری مسول این اتفاق ناگوار است. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۲. Princess Leia (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

پرنسس لیا یاوین ۴ را ترک می‌کند و به کمک نجات یافتگان سیاره آلدران می‌شتابد. در این حین با اوان ورلین متحد می‌شود و در سطح کهکشان به دنبال بقیه نجات یافتگان این سیاره نابود شده توسط دت استار می‌گردد. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۴. Chewbacca (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

چیوباکا بر روی یک سیاره‌ای که توسط نیروهای امپراتوری تسخیر شده، مجبور به فرود می‌شود. وی مجبور است با ساکنین محلی این سیاره متحد شود تا بتواند تا امنیت داشته باشد و از چشم نگهبانان امپراتوری دور بماند. وی در حین اقامتش در این سیاره با مشکلات ارتباط برقرار کردن مواجه می‌شود زیرا او فقط با نعره زدن می‌تواند حرف بزند! ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۵. Darth Vader (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

دارت ویدر اکنون به یک شخصیت نیمه افسانه‌ای در کهکشان تبدیل شده است. وی نمی‌داند که امپرور یک سیت است و فکر می‌کند که تمام جدای‌ها مرده‌اند اما نابود شدن دت استار در فیلم Star Wars: A New Hope باعث می‌شود که امپراتور پالپاتاین تجربه دارت ویدر را زیر سوال ببرد.

وی کنترل ارتش امپراتوری را از دست دارت ویدر می‌گیرد و ویدر در انتها متوجه می‌شود که ارباب او یک دانشمند دیوانه را استخدام کرده که برای وی جایگزینی پیدا کند.

در انتها ویدر دوباره اعتماد امپراتور را جلب می‌کند و تمام جایگزین‌های خود را از بین می‌برد. در این میان او به وجود لوک اسکای‌واکر نیز پی‌ می‌برد. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۶. Skywalker Strikes (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

چهار شخصیت اصلی‌ مجموعه (لوک، لیا، هان سولو و چیوباکا) از سفرهای تکی‌ خود بازگشته‌اند و برای یک حمله دیگر علیه امپراتوری با هم متحد می‌شوند.

آنها به یک کارخانه اسلحه‌سازی امپراتوری که بر روی سیاره سیمون ۱ قرار دارد، حمله می‌کنند و موفق می‌شوند که خط تولید جنگنده‌های TIE امپراتوری را منحل کنند.

اما پس از این حمله اوضاع بر وفق مراد پیش نمی‌رود ( لوک برای اولین بار بوبا فت را ملاقات می‌کند که توسط دارت ویدر استخدام شده تا لوک را دستگیر کند).

هان و لیا (که دنبال یک مکانی هستند تا پایگاه جدیدی برای اتحاد ربل ایجاد کنند) پس از اینکه توسط سربازان امپراتوری شناسایی می‌شوند، مجبور می‌شوند که پنهان شوند. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۷. Showdown on the Smuggler's Moon (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

سولو و پرینسس لیا بالاخره شانس این را پیدا می‌کنند که از مخفیگاه خود بیرون بیایند. کسی‌ که با آنها در این فرار کمک می‌کند، سانا سولو، همسر هان سولو است. وی ادعا می‌کند که سال‌ها پیش با هان سولو ازدواج کرده و سولو نیز معتقد است که ازدواج آنها یک حیله بوده است.

سانا برای اینکه از مکان مخفیگاه همسرش اطلاع پیدا اکند، به سیاره تتویین رفته و با شلیک کردن به پای یکی‌ از دوست‌های گریدو، مکان مخفیگاه آنها را پیدا کرده است.

در این داستان لوک در روی سیاره تتویین است و یک ژورنال متعلق به اوبی وان را پیدا می‌کند. این ژورنال لوک را به ماموریتی می‌فرستد تا از این طریق با اوبی وان و خودش بیشتر آشنا شود. برای اینکار وی مجبور می‌شود که به سیاره نار شادا که توسط هات‌ها اداره می‌شود، سفر کند.

لوک از هات‌ها درخواست می‌کند که به وی در وارد شدن مخفیانه به معبد جدای‌ها در سیاره کروسکات کمک کنند اما وی که به عنوان یک ربل تازه کار به حساب می‌آید، در این راه موفق نمی‌شود و توسط گراکوس‌ هات دستگیر می‌شود.

هنگامی که وی دستگیر شده، مجبور می‌شود با موجود غول آسایی به نام «Kongo the Disemboweler» که شمشیر لایت‌سیبر بر او اثر ندارد، مبارزه کند. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۸. Heir to the Jedi (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

لوک در حال جستجوی راه نور است. او که به تازگی توانسته ترسناک‌ترین ایستگاه جنگی امپراتوری را شکست دهد، توسط آدمیرال اکبر و پرنسس لیا به ماموریتی فرستاده می‌شود تا یک رمزنگار را رمزگشایی کند تا بتواند تبدیل به یک جاسوس ربل شود.

لوک از تجربه خود برای به دست آوردن نیرو، حرف زدن با روح اوبی وان کنوبی و آرام کردن خودش (پس از نابود کردن دت استار) استفاده می‌کند. اما در چشم دیگر افراد ربلیون او یک جدای نیست (زیرا تمام آنها کشته شده بودند)، در چشم دیگران او یک پسر ساده دهاتی خوش شانس است. ( ۳۲ پ.ج.ن )


۱۹. Lando (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

لندو کالریسیان در Star Wars: Rebels به دنیای جنگ ستارگان معرفی‌ شد. وی در یک کامیک ۵ جلدی نیز شخصیت اصلی‌ بود. در این مجموعه کتاب، ما لندو را می‌بینیم که سفینه تفریحی پالپاتاین را می‌دزدد و با استفاده از زبان چرب و نرم خود، خود را از مخمصه‌های مختلف نجات می‌دهد و در نهایت تبدیل به رئیس استخراج معدن شهر کلاد سیتی می‌شود. ( ۳۲ - ۳۵ پ.ج.ن )


۲۰. Episode V: The Empire Strikes Back (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

ما در این فیلم دارت ویدر را می‌بینیم که با لوک ملاقات می‌کند. ویدر به تازگی دریافته که لوک پسرش است. در این فیلم، دست لوک قطع می‌شود، هان سولو در کربن منجمد می‌شود و ربل‌ها پایگاه خود بر روی سیاره هوت را از دست می‌دهند. سیاره هوت توسط پرنسس لیا تبدیل به پایگاه سربازان اتحاد ربل شده بود. ( ۳۵ پ.ج.ن )


۲۱. Episode VI: Return of the Jedi (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

فیلم The Empire Strikes Back با وضعیت وخیم اتحاد ربل به اتمام می‌رسد اما در فیلم جدید، بالاخره ویدر توسط فرزندش از نیرو دارک رهایی پیدا می‌کند. پس از اینکه امپرور به دست آناکین شکست داده می‌شود، اناکین و لوک برای اولین بار بدون ماسک با هم ملاقات می‌کنند و سربازان ربل و امپراتوری بر روی سیاره اندور باهم مبارزه می‌کنند. ( ۳۶ پ.ج.ن )


۲۲. Battlefront (بازی ویدئویی)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

این بازی که بر اساس مجموعه جنگ ستارگان ساخته شده، چیز زیادی به داستان اضافه نمی‌کند و فقط به شما اجازه می‌دهد که در سیاره‌های معروف این دنیا به مبارزه بپردازد. این بازی جنگ‌های عادی بین سربازان ربل و امپرتوری را نشان می‌دهد که در پس زمینه جنگ‌های داخلی‌ در جریان است. ( ۳۲ - ۳۷ پ.ج.ن )


۲۳. Battlefront: Twilight Company (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

هنگامی که امپراتوری به جدی بودن خطر اتحاد ربل پی‌ می‌برد، شروع می‌کند به جنگیدن با آنها و آنها را مجبور می‌کند که به گوشه‌های دور کهکشان عقب نشینی کنند. این کتاب این وقایع را از دید سربازان زمینی‌ اتحاد ربل روایت می‌کند که در حال جنگ بر روی سیاره هوت، کویرتی، هایدورال پرایم و سالاست هستند. ( ۲۶ - ۳۵ پ.ج.ن )


۲۴. Shattered Empire (کمیک)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

در Return of the Jedi ما می‌بینیم که چگونه مبارزات به نفع لوک، لیا و هان تمام شد اما در این مجموعه کمیک، ما اولین بار نگاهی‌ به دومین دت استار می‌اندازیم که در حال ساخته شدن است.

این کمیک از زبان شارا بی، یکی‌ از سربازان اتحاد ربل روایت می‌شود. وی قبل از اینکه تصمیم بگیرد که از لیا محافظت کند، بر روی سیاره اندور مشغول به مبارزه بوده و همسر او، کِس دمرون، به تیم‌ هان سولو می‌پیوندد تا بتوانند امپراتوری را از بین ببرند.

پالپاتاین اقداماتی را انجام داده که پس از مرگش اتفاقات ناگواری بر روی سیاره نابو بیفتد و هنگامی که در این مجموعه کشته می‌شود، این اتفاقات ناگوار به وقوع می‌پیوندند. ( ۳۶ پ.ج.ن )


۲۵. Aftermath (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

با وجود از بین رفتن امپرور، بقیه سربازان امپراتوری هنوز آماده مردن نیستند. تعدادی از افسران امپراتوری به گوشه‌های کهکشان و سیاراتی همچون آکیوا پناه می‌برند و نقشه‌های آینده خود را برنامه‌ریزی می‌کنند. اما پیش از اینکه به نتیجه‌ای‌ برسند، ناوگان هوایی‌ جمهوری جدید به آنها حمله می‌کند و آنها را مجبور می‌کند که از آکیوا عقب نشینی کنند.

یک سال پس از وقایع Return of the Jedi، ارتش جمهوری جدید به جنگ بر روی سیاره جکو می‌پردازند. نیروهای امپراتوری در آخرین تلاش خود سعی‌ می‌کنند که با آنها بجنگند و گرند ماف رند، رئیس سربازان امپراتوری، ناوگان هوایی‌ امپراتوری را ناخواسته نابود می‌کند و تمامی‌ سفینه‌های آنها از جمله استار دسترویر‌ها نابود می‌شوند.

به نظر می‌رسد که با این کتاب کار امپراتوری به پایان رسیده است اما این تمام ماجرا نیست زیرا مجموعه Aftermath یک سه‌گانه است که کماکان دو قسمت از آن‌ منتشر نشده است. ( ۳۶ پ.ج.ن )


۲۶. Lost Stars (کتاب)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

وقتی‌ که کانان و هرا با هم یک تیم‌ تشکیل می‌دهند، زوج دیگری در کهکشان نیز همدیگر را پیدا می‌کنند. این زوج تین کایرل و سیینا ری نام دارند که هر دو ساکن سیاره جلوکان هستند.

این دو یازده سال پیش از وقایع Episode IV با هم ملاقات می‌کنند و به سرعت باهم دوست می‌شوند. پنج سال بعد، هر دوی آنها در ارتش امپراتوری هستند اما سیینا وظیفه کنترل یک استار دیسترویر را بر عهده دارد و تین تبدیل به خلبان یک جنگنده TIE شده است.

هر دوی این شخصیت‌ها شاهد اتفاقات کلیدی در مجموعه جنگ ستارگان از جمله نابودی آلدران و دت استار هستند و این اتفاقات باعث می‌شود که آنها رویه خود را عوض کنند. سیینا سعی‌ دارد که امپراتوری را از داخل درست کند اما تین که دیگر نمی‌تواند وضعیت را تحمل کند به اتحاد ربل می‌پیوندد.

سال‌ها بعد و زمانی‌ که تین تبدیل به یک مبارز مورد احترام ربل‌ها شده، سیینا که حال استار دیسترویر مخصوص به خود را دارد، این دو باز هم در جنگ جاکو باهم ملاقات می‌کنند. تین وارد سفینه سیینا می‌شود و سعی‌ دارد که سفینه را نابود کند.

در این میان سیینا که خلبان این سفینه است، نمی‌خواهد که این اجازه را به تین بدهد اما تین، سیینا را بیهوش می‌کند و ضمن نابودی سفینه، وی را نجات می‌دهد. سربازان امپراتوری که فکر می‌کنند سیینا مرده است، در صدد گرفتن انتقام بر می‌آیند. ( ۲۱ - ۳۷ پ.ج.ن )


۲۷. Star Wars: Uprising (بازی ویدئویی)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید

هنگام مرگ امپرور، بخش‌های دوری از امپراتوری از کنترل خارج می‌شوند. فرماندهان این بخش‌ها سعی‌ می‌کنند که به جای درست کردن یک دولت جدید، کنترل بخش‌های خود را به دست بگیرند. یکی‌ از این بخش‌ها آنوات نام دارد که توسط آدلهارد کنترل می‌شود.

هنگامی که جنگ اندور صورت می‌گیرد، وی ماموریت the Iron Blockade را راه می‌اندازد. حال وظیفه تعدادی از سربازان اتحاد ربل است که اخباری از جنگ و آذوقه‌هایی را از طریق سیارات بسپین، ماتاو و برنین کان به دیگران برسانند. ( ۳۶ پ.ج.ن )


۲۸. Episode VII: The Force Awakens (فیلم)

هر آنچه باید در مورد «جنگ ستارگان» بدانید
در حالی‌ که امپراتوری در حال نابودی کامل است و جمهوری جدید هر روز قدرت بیشتری به دست می‌آورد، ممکن است شما فکر کنید که همه‌چیز در کهکشان در صلح به سر می‌برد. اما در این فیلم ما شاهد حضور First Order و یک مقاومت جدید هستیم که اتفاقات جدیدی را در کهکشان رقم می‌زنند. ( ۶۶ پ.ج.ن )

نکته‌ای که کاملا واضح است، این است که دنیای جنگ ستارگان (یادداشت مترجم: متاسفانه از ابتدای ورود این فیلم به کشور ما، به اشتباه این مجموعه به نام جنگ ستارگان ترجمه شده در حالیکه معنی درست Star Wars جنگ‌های ستاره‌ای است.

ما در این مقاله برای جلوگیری از هرگونه گم‌راهی از نام اشتباه مصطلح در فرهنگ خودمان استفاده کردیم) به قدری وسیع و بزرگ است که نه تنها با یک مقاله، بلکه با چندین و چند مقاله چند هزار کلمه‌ای نیز نمی‌توان تمام اتفاقات آن را شرح داد.

در این تاریخچه ما سعی خود را بر آن گذاشتیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن شما را با رویدادهای مهم این دنیا آشنا کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از مرگ اون دختره که ملکه بود واقعا ناراحت شدم. خیلی دوس داشتنی بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج