جاباما
۲۸۳۰۹۸
۵ نظر
۵۰۱۸
۵ نظر
۵۰۱۸
پ

پیش از ازدواج به فکر جیب تان باشید!

چگونه باید پیش از ازدواج از نظر اقتصادی و مالی با یكدیگر به توافق برسید.

مجله زندگی ایده آل - زینب رئوفی: عده زیادی از دختر و پسرهایی كه در آستانه ازدواج قرار دارند گمان می‌كنند پیش از ازدواج لازم نیست درباره جزییات خیلی از مسائل ازجمله مسائل اقتصادی و مالی با فردی كه قرار است یك عمر به‌عنوان شریك زندگی در كنار آنها باشد صحبت كرد و این اشتباهی است كه خیلی از افراد در دوران آشنایی پیش از ازدواج مرتكب می‌شوند.

عده‌ای از جوان‌ها هم از اهمیت این مساله آگاهند اما یا خجالت می‌كشند یا نمی‌دانند چگونه باید این مسائل را با طرف مقابل‌شان مطرح كنند. اگر شما هم در آستانه ازدواج قرار دارید و می‌خواهید قبل از ازدواج تكلیف یك‌سری مسائل را مشخص كنید و به‌قول معروف سنگ‌های‌تان را با همدیگر وابكنید و آینده‌تان را تضمین كنید، توصیه‌ها و راهكارهای دكتر سیما قدرتی، مشاور پیش از ازدواج و مدرس دانشگاه را در مطلب پیش‌رو بخوانید.

پیش از ازدواج به فکر جیب تان باشید!

اهمیت توافق بر سر مسائل اقتصادی پیش از ازدواج

مسائل مالی و شرایط اقتصادی دو نفری كه قرار است تشكیل زندگی مشترك بدهند و با هم ازدواج كنند اهمیت زیادی دارد. از این رو دو نفر باید قبل از ازدواج در این زمینه به توافق برسند. اگر دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند در زمینه مسائل مالی و انتظاراتی كه در این‌باره از همسر آینده‌شان دارند با هم صحبت‌های لازم را نكنند و به توافق نرسند احتمال دارد در زندگی مشترك با یك‌سری مشكلاتی در این زمینه روبه‌رو شوند.

آیا فاصله طبقاتی از نظر اقتصادی مشكل‌ساز است؟

فردی كه از نظر اقتصادی در سطح بالایی قرار دارد اگر بخواهد با یك نفر ازدواج كند كه در سطح پایین‌تری از او قرار دارد علاوه براینكه سر مسائل و انتظارات مادی به مشكل برمی‌خورند سر مسائل دیگر هم ممكن است به مشكلاتی بربخورند چون آنها فقط از نظر طبقه اقتصادی نیست كه با هم تفاوت دارند از نظر اجتماعی، تربیتی و. . . هم تفاوت‌های فاحشی با همدیگر دارند زیرا كسی كه از رفاه بالای اقتصادی برخوردار است به‌طبع آن علایق، معیارهای انتخاب دوست، تفریحات، روابط اجتماعی‌، انتظارات، خواسته‌ها، نیازها، آمال و آرزوهایش با فردی كه از رفاه اقتصادی پایین‌تری برخوردار است تفاوت دارد و پذیرفتن، درك كردن، سازگاری و كنار آمدن با این همه تغییر و تفاوت برای هر كسی كار آسانی نیست. این میزان تفاوت در دیدگاه‌ دو نفر كه قرار است سال‌های زیادی با هم زندگی مشترك داشته باشند، می‌تواند در آینده زمینه‌ساز مشكلاتی جدی باشد.

استقلال مالی تا چه اندازه مهم است؟

علاوه بر میزان رفاه اقتصادی و سطح طبقاتی دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند درجه استقلال اقتصادی دو نفر هم اهمیت زیادی دارد. آیا این دو نفر از نظر اقتصادی توان اداره یك زندگی مستقل را دارند یا خیر؟ باتوجه به اینكه در فرهنگ جامعه ما اداره زندگی مشترك از نظر مالی و اقتصادی بیشتر به‌عهده آقایان است استقلال مالی مرد اهمیت بیشتری دارد.

اگر مردی كه قرار است تشكیل زندگی مشترك بدهد به‌تنهایی توانایی اداره یك زندگی مستقل را ندارد ، باید حتما منابع حمایتی‌ وجود داشته باشد تا او بتواند حداقل‌های مورد نیاز در زندگی مشترك را فراهم كند. دو نفر حتما باید پیش از ازدواج درباره این موضوع گفت‌وگو كرده و شرایط و انتظارات‌شان را مطرح كنند، رضایت طرف مقابل‌شان را جلب كرده و در این زمینه به توافق برسند چون در غیر این صورت مشكلات متعدد و جدی برای‌شان پیش خواهد آمد.

رودربایستی موقوف!

خیلی مواقع پیش می‌آید دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند گمان می‌كنند اگر درباره جزییات مسائل اقتصادی با طرف مقابل‌شان صحبت كنند وجهه خوبی ندارد و ممكن است برای طرف مقابل‌شان این تصور به وجود بیاید كه او چقدر به مادیات اهمیت می‌دهد. روانشناسان و مشاوران معتقدند دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند باید پیش از ازدواج به‌طور شفاف درباره میزان درآمد یكدیگر، منزلی كه قرار است در آن زندگی مشترك را شروع كنند، چگونگی تامین هزینه‌ها و مخارج زندگی، انتظارات مالی كه طرفین از همدیگر دارند، مراسم ازدواج و چگونگی تامین هزینه‌هایی كه برای مراسم ازدواج لازم است صحبت كنند.

اگر خانم شاغل است هم دو نفر درباره شغل، میزان درآمد و اینكه درآمد او قرار است به چه چیزی اختصاص داده شود با هم صحبت كنند و به توافق برسند. گفت‌وگو و رسیدن به توافق درباره مسائل اقتصادی و مالی نباید به بعد از ازدواج موكول شود چون ممكن است به دلایل مختلف دو نفر سر این موضوع اختلاف‌نظر داشته باشند و به توافق نرسند.

هر كسی باتوجه به فرهنگ، آداب و رسوم و روحیاتش می‌تواند این مسائل را با طرف مقابل مطرح كند و نظر او را هم در این‌باره بپرسد. مراجعه به یك روانشناس و مشاور پیش از ازدواج در این مورد می‌تواند بسیار كمك‌كننده و مفید باشد.

تك‌بعدی نباشید

بعضی از افراد هم هستند كه مادیات برای‌شان اهمیت زیادی دارد و در انتخاب همسر دنبال كسی هستند كه از نظر اقتصادی سطح بالاتری نسبت به آنها داشته باشد. این مساله برای آنها تا حدی مهم است كه فقط دنبال فردی هستند كه نیازها و خواسته‌های مادی آنها را برآورده كند و دیگر معیارهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب صحیح همسر آینده را نادیده می‌گیرند و به آنها هیچ توجهی نمی‌كنند.

سطح اقتصادی ، میزان درآمد و دارایی در جای خودش اهمیت زیادی دارد اما فقط یكی از معیارهایی است كه باید در انتخاب همسر مورد توجه قرار بگیرد و به‌تنهایی نمی‌تواند تضمین‌كننده خوشبختی باشد. بنابراین در انتخاب همسر نباید به‌طور تك‌بعدی تنها این آیتم مدنظر قرار بگیرد. سطح فرهنگی و اعتقادی، همخوانی داشتن ویژگی‌های شخصیتی دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند، باورها و علایق آنها هم اهمیت زیادی دارد و حتما باید پیش از ازدواج بررسی شود.

پیش از ازدواج به فکر جیب تان باشید!

وقتی خانم هم شاغل است

امروزه بسیاری از خانم‌ها شاغل هستند و استقلال مالی دارند و بسیاری از آقایان هم تمایل دارند كه همسرشان در اجتماع فعال باشد و بعد از ازدواج هم به اشتغالش ادامه دهد. این روزها بسیاری از جوانان اعتقاد دارند زن و مرد باید در كنار هم برای تامین مخارج زندگی تلاش كنند و شاغل بودن خانم یكی از معیارهای مهم و اصلی آنها برای انتخاب همسر است.

درصورتی‌كه اشتغال زن برای دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند اهمیت زیادی دارد، حتما باید پیش از ازدواج درباره این موضوع بین دو نفر گفت‌وگو صورت بگیرد، انتظارات و خواسته‌ها مطرح شده و توافقات لازم در این‌باره حاصل شود؛ حتی بهتر است راجع به تقسیم وظایف منزل هم صحبت‌هایی به میان بیاید. همان‌گونه كه هر دو نفر در تامین مخارج با هم سهیم‌اند باید در سایر جنبه‌های زندگی هم مشاركت داشته باشند. باز نكردن هر كدام از این مسائل و نرسیدن به توافق درباره هر كدام به‌تنهایی می‌تواند باعث بروز تعارض در زندگی مشترك شود. به همین دلیل زن و مرد حتما باید پیش از ازدواج در این‌باره به توافق برسند.

چه كسی باید در صحبت پیشقدم شود؟

طبیعتا زن و مردی كه هر دو شاغل‌ هستند درآمد بیشتری خواهند داشت و به همان نسبت هم از رفاه بیشتری برخوردار خواهند بود چون هم زن و هم مرد برای درآمدزایی تلاش می‌كنند. بنابراین مردی كه چنین فكر باز و روشنی دارد و این حق را برای همسرش قائل است كه در اجتماع حضوری فعال داشته باشد و از نظر مالی مستقل باشد، باید این بینش را هم داشته باشد كه قبل از ازدواج این مساله را با فردی كه قرار است با او ازدواج كند مطرح و شفاف‌سازی كند.

خانمی هم كه شاغل است و استقلال مالی دارد اگر می‌بیند طرف مقابل در این‌باره صحبت خاصی نمی‌كند، باید آگاهانه این موضوع را مطرح كند و از فردی كه قرار است با او ازدواج كند بپرسد كه از نظر مالی چه انتظاراتی از او دارد و نظر خودش را هم در این‌باره به او بگوید. گفت‌وگو و شفاف‌سازی درباره مسائل مالی و اقتصادی از بروز بسیاری از اختلاف‌نظرها، سوءتفاهم‌ها و مشكلات احتمالی پس از ازدواج پیشگیری می‌كند.

مثلا ممكن است نظر دو نفر این باشد كه حقوق یك نفر برای تامین مخارج هزینه شده و حقوق یك نفر پس‌انداز شود؛ حتی درباره جزییات این مسائل بهتر است پیش از ازدواج گفت‌وگو و تبادل نظرها صورت گیرد و طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی لازم انجام شود و به بعد از ازدواج موكول نشود.

اصولی‌ترین روش؛ مراجعه به مشاور پیش از ازدواج

دو نفری كه قرار است با هم ازدواج كنند برای اینكه به شناخت بیشتر و صحیح‌تری نسبت به یكدیگر برسند بهتر است به یك روانشناس یا مشاور متخصص در زمینه ازدواج مراجعه كنند. روانشناسان و مشاوران ازدواج موارد اصلی‌ای كه در ازدواج دو نفر اهمیت زیادی دارد را در جلسه مشاوره مطرح و شرایط آنها را بررسی می‌كنند كه یكی از این موارد هم پرداختن به مسائل اقتصادی و مالی است.

مشاور به‌عنوان یك شخص سوم با داشتن نگاهی بی‌طرفانه و اصولی به دو نفر كمك می‌كند كه یكدیگر را بهتر بشناسند، معیارهای خودشان و میزان اهمیت آنها و همینطور انتظارات و خواسته‌های‌شان را مطرح كنند و از نیازها و انتظارات كسی كه قرار است با او ازدواج كنند آگاه شوند. بنابراین اگر دختر و پسری می‌خواهند به‌طور اصولی درباره معیارهای‌ پیش از ازدواج‌شان صحبت كنند و به توافق برسند حتما باید قبل از ازدواج به یك مشاور ازدواج مراجعه کرده و از او كمك بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • user

      پس بدون پول ازدواج اشتباه است

    • mohamad

      با این وضع بازار کارو میزان دستمزد و حقوق ها و مخارج زندگی؛عملا ازدواج کردن فقط یه رویا میمونه مخصوصا واسه قشر تحصیلکرده

    • حمید

      با دختری که از نظر مالی از شما پایینتره ازدواج نکنید چون زندگی هر دو تون تباه میشه

      پاسخ ها

      • مهدي

        مرد بايد
        قد
        پول
        عقل
        و سنش از زن بيشتر باشه

    • sara

      در جواب حمی آقا باس گفت بر عکسشم مو جودهههههه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج