۲۹۰۹۳۹
۵۰۲۳
۵۰۲۳
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۱۷)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ طرح جدید، سکه ۱۰۰ هزار ریالی!

احتمالآً در هفته های اخیر با این عکس از سکه ده هزار تومانی مواجه شده اید، جالب است بدانید که درشت ترین سکه ۵۰۰ تومانی است و تصویر مربوط به سکه گرامیداشت شاه چراغ (ع) به مبلغ هزار ریال است که با فتوشاپ جعل شده است.

ستاد مبارزه با چرندیات (17)

سکه ۱۰۰ هزار ریالی یا همان ۱۰ هزار تومانی ضرب نشده و این تصویر جعلی است! تمام اسکناسها و مسکوکات رسمی چاپ و ضرب شده در کشور در سایت بانک مرکزی ایران قابل مشاهده است و اخبار تولید آنها پیشاپیش اطلاع رسانی می شود.

از آنجا که سکه ها و اسکناسها دارای ترتیب بوده و از کوچک به بزرگ ضرب می شوند، ادعای ضرب سکه ۱۰۰ هزار ریالی، پیش از سکه ۱۰ هزار ریالی کذب و نادرست است. درشت ترین و پر قیمت ترین سکه رایج کشوری که ضرب گردیده و در سایت بانک مرکزی نیز قابل مشاهده است ، سکه ۵۰۰۰ ریالی یا همان پانصد تومانی است.

سکه موجود در تصویر در ۳۰ دی ۱۳۹۱ با مبلغ هزار ریال در یک سو و و تصویر بارگاه حضرت شاه چراغ (ع) در سوی دیگر منتشر شد که در این تصویر با فتوشاپ عدد آن تغییر داده شده است.



سوژه دوم؛ رویش درخت جهنمی زقوم در عربستان!

باز هم یک شایعه خنده دار که با هدف قرار دادن اعتقادات مردم سعی در نفرت پراکنی نسبت به اعراب دارد، اتفاقی که مشابهش را خیلی زیاد دیده ایم ولی این بار قضیه کمی مضحک بوده است!

متن شایعه

"ایا تاکنون درخت زقوم را دیده اید ..خداوند تبارک وتعالی در قران میفرماید .. گل این درخت مانند سر شیطانهاست .... همانا وصفش خیلی دقیق است. همانا این درخت در اتش جهنم می روید. واین درخت واقعا در شمال شهر نجد عربستان وجود دارد..."

ستاد مبارزه با چرندیات (17)

پاسخ شایعه

تصاویر منتشر شده مربوط به درخت جهنمی زقوم نیست! بلکه متعلق به غلاف بذر های گل "میمون" با نام علمی "antirrhinum majus" می باشد. دلیل نام گذاری گل میمون این است که ظاهر گل پس از خشک شدن گلها و تولید بذر، شبیه صورت میمون میشوند که نمونه آن به وفور در شهرهای مختلف کشور وجود دارد.

پاداش ها و عذاب های آخرت قابل قیاس با مصادیق دنیایی نیست و مواردی که در قرآن کریم یا روایات نقل شده، تنها تمثیل هایی قابل فهم انسان با سطح درک دنیایی او است. زقوم درختی در جهنم و از عذاب های دوزخیان است که در آیات ۶۲ سوره الصافات، ۴۳ سوره الدخان و ۵۲ سوره الواقعه، از زقوم یاد شده و آنرا عذابی دردناک برای گنهکاران معرفی میکند. تشبیه شکوفه های آن گیاه جهنمی به سرهای شیاطین برای بیان نهایت زشتی و چهره تنفرآمیز آن است، زیرا انسان از چیزی که متنفر باشد، در ذهن خود برای آن قیافه ای زشت و وحشتناک ترسیم می کند.


سوژه سوم؛ چرا تعداد پسرها بیشتر از دخترهاست؟


اکثر والدین فکر می‌کنند که جنسیت نوزادشان به‌طور اتفاقی و از طریق کروموزوم‌ها تعیین می‌شود و احتمال دختر یا پسر بودن فرزندشان هم برابر است؛ اما واقعیت این‌طور نیست!

به گزارش ویدئوآل؛ به ازای هر ۱۰۰ دختر، ۱۰۶ پسر به دنیا اضافه می‌شود. معمولاً این نسبت نا‌متوازن جنسیتی، سالانه منجر به تولد۱۰ میلیون نوزاد پسر، بیش‌تر از دختران می‌شود. کشورهایی هستند که با دخالت انسانی، احتمال تولد نوزاد پسر را بیشتر می‌کنند؛ اما این امر نسبت ثابت تولد را توجیه نمی‌کند.

نسبت دختر/پسر، به‌وسیله طبیعت تعیین می‌شود. این عدم‌تساوی قبل از تولد هم آشکارا خود را نشان می‌دهد. آمیزش انسان منجر به تولید ۱۵۰ نطفه نر در برابر ۱۰۰ نطفه ماده می‌شود.

این گرایش طبیعت به نر، دلیل غم‌انگیزتری دارد. احتمال سقط شدن یا مرده به دنیا آمدن جنین پسر زیادتر از جنین دختر است.حتی پسرانی که از این خطرات جان سالم به درمی‌برند، بیشتر از دختران به بیماری‌های کشنده مبتلا می‌شوند و خطرات مرگبارتری را تجربه می‌کنند. آن‌ها بیشتر از دختران مورد خشونت قرار می‌گیرند. درنتیجه زمانی که این کودکان بزرگ می‌شوند و به سن باروری می‌رسند، نسبت زنان و مردان برابر می‌شود.

ستاد مبارزه با چرندیات (17)

احتمال این که حتی یک پسر به چرخه تولد برسد، به شرایط مادرش در هنگام بارداری بستگی دارد. برای مثال وقتی در اوایل سال ۱۹۶۰ یک قحطی بزرگ کشور چین را فراگرفت، احتمال نسبی تولد نوزاد پسر تا پایان قحطی کاهش پیدا کرد.

به نظر می‌رسد، احتمال آن که میلیاردرهای آمریکایی صاحب پسر شوند بیشتر است. زیست‌شناسی زنان در مواقع دشوار، مانع از بقای پسرها در رحم می‌شود و در اوقات مناسب، احتمال آن افزایش می‌یابد. این گونه الگو در بقیه‌ی پستانداران هم مشاهده شده است.

این‌گونه الگو در بقیه‌ی پستانداران هم قابل مشاهده است. وقتی منابع کاهش می‌یابد، نسبت به مواقع عادی مادران نوزاد پسر کمتری به دنیا می‌آورند. وقتی منابع بیشتر است، آن‌ها پسران بیشتری به دنیا می‌آورند.

بهترین توضیحی که می‌توانیم دراین‌باره بدهیم، از طریق رابطه زناشویی است. هدف اصلی آمیزش، تکثیر و انتقال ژن‌هایمان به شخص دیگری است تا او هم این ژن‌ها را به شخص بعدی منتقل کند.

به دلیل این‌که پستانداران نر، تقریباً همیشه مشتاق به جفت‌گیری هستند، تولید مثل فرزندان دختر چه قحطی باشد چه نباشد تضمین‌شده است.

از سوی دیگر میان نرها برای جفت‌گیری رقابت وجود دارد. یک حیوان نر پروار، شانس جفت‌گیری با تعداد ماده بیشتری را دارد، درحالی‌که نری که به علت قحطی ضعیف شده است، ممکن است اصلاً هیچ شانسی نداشته باشد.

پس در حالت کلی، زادوولد فرزند نر ریسک بالایی دارد. آن‌هم در حالتی که احتمال مرگ بیشتر است و حتی اگر زنده بمانند، ممکن است نتوانند زادوولد کنند.

اما وقتی شرایط مساعد است نرها می‌توانند باعث به دنیا آمدن تعداد زیادی فرزند شوند، اتفاقی که به ریسک بیولوژیکی فرزند پسر داشتن می‌ارزد.



*این سوژه یک مقاله آموزشی درباره یک باور قدیمی است و ارتباطی با تیتر و کلیت مطلب ندارد.


سوژه چهارم؛ چاپ تصویر دکتر مصدق بر روی اسکناس عراقی!

با هم عرق وطن پرستی منجر به دروغ پراکنی شد! کسی که این شایعه عجیب را ساخته به این موضوع فکر نکرده که تصاویر روی اسکناس هر کشور، یکی از مهم ترین تابلوهای افتخار آن مملکت است و به این راحتی به مفاخر سایر ملل اختصاص نمی یابد.

متن شایعه

"چاپ اسكناس 25 دیناری در عراق با تصویر بزرگ‌مرد تاریخ ایران دكتر محمد مصدق، به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس انجمن ستاره شناسی بغداد كه توسط او ایجاد شده. انوقت شورای شهر تهران مدعی است . این بزرگ مرد کار خاصی نکرده که خیابانی به اسمش باشه . ملی كردن نفت که کار خاصی نیست؟"

ستاد مبارزه با چرندیات (17)

پاسخ شایعه

در هیچ منبع معتبری گزارشی از چنین اقدامی در عراق یا هر کشور دیگری درج نشده است! این تصویر جعلی و حاصل مونتاژ عکس دکتر مصدق روی اسکناس ۲۵ دیناری عراق در دوران صدام است! زائده های ناشی از برش ناشیانه عکس، بیانگر این امر است!

ستاد مبارزه با چرندیات (17)

انجمنی به نام ستاره شناسی بغداد و با این سابقه یافت نشد و حتی با فرض وجود، ۷۰ سال پیش دکتر مصدق که نماینده مجلس ایران بود در جایگاه تاسیس آن نبود! دکتر مصدق فارغ التحصیل حقوق بود و خدمتی به علم ستاره شناسی نکرده تا چنین انجمن فرضی، در سالگرد تاسیسش چنین اقدامی کند!

بر روی پول ملی کشورها، سمبل های هویتی، فرهنگی، ملی، مذهبی و سیاسی ملتشان چاپ می شود و چنین اقدامی بی دلیل و به دور از عقل و عرف است! نقد ها و دیدگاههایی متفاوت به اندیشه و عملکرد دکتر مصدق، موجب عدم توافق شوراهای شهر تهران از ابتدای انقلاب تا کنون بر سر نامگذاری خیابانی به نام وی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج