۲۹۱۲۰۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

بهار را میهمان خانه ها کنید

برای گذران یک روز زیبا در میان گل ها و سبزه های رنگارنگ و استشمام عطر بهار حتما نباید سر از یک بوستان یا پارک بزرگ درآورد چرا که تهران با وجود این که به شهر بدون دشت و صحرا و جنگل شهرت دارد اما در بسیاری از محله های آن باغ های گل بزرگی وجود دارد که هم فال است و هم تماشا.

هفته نامه اوقات خوش: برای گذران یک روز زیبا در میان گل ها و سبزه های رنگارنگ و استشمام عطر بهار حتما نباید سر از یک بوستان یا پارک بزرگ درآورد چرا که تهران با وجود این که به شهر بدون دشت و صحرا و جنگل شهرت دارد اما در بسیاری از محله های آن باغ های گل بزرگی وجود دارد که هم فال است و هم تماشا به خصوص در خنکی صبح، دیدن آن همه گل که به جای شاخه شاخه و دسته دسته، بغل بغل و گاری گاری خرید و فروش می شوند، لطف خاصی برای خود دارد.

خیلی از مواقع هم اکثر ماها احتیاج به خرید گل برای مناسبتی یا مجلسی داریم یا برخی از مواقع هم ممکن است بخواهیم کارهای جالب برای تزیین انجام دهیم. شاید هم به این فکر باشیم که یک گلخانه کوچک در آپارتمان یا گوشه ای از منزل راه اندازی کنیم. بی شک در این زمینه سر زدن به بازارهای گل تنوع بیشتری را با قیمتی مناسب به ما هدیه خواهد داد و حتی آشنایی با باغبان حرفه ای و گل هایی که شاید کمتر در بعضی جاهای دیگر دیده باشیم.

بهار را میهمان خانه ها کنید

بازار گل زمستان نمی شناسد و فصل گل های رنگارنگ است؛ گل هایی که توی خیلی از گلفروشی ها و حتی در ترافیک توی دست دستفروشان می شود دید. اگر پای خرید یک دسته گل درست و حسابی در میان است و زمان کافی هم در اختیار دارید، شک نکنید که رفتن به بازارهای اصلی گل برای شما بهترین گزینه است. یک گزینه مناسب با دست کم ۵۰ درصد صرفه جویی نقدی.

تهران سه بازار گل معروف دارد که بزرگترین و معروف ترین شان بازار گل امام رضا و دوتای دیگر، بازار گل بهشت زهرا و محلاتی هستند. به جز این سه بازار بزرگ، بازارچه های گل دیگری هم وجود دارند که برخی را به شما معرفی خواهیم کرد. می توان گفت در هر منطقه ای از تهران یک بازار خرید و فروش گل و گیاه موجود است که هم پاتوق خرید گل است و هم برای گذران چند ساعتی در میان غرفه های غرق در گل و گیاه فرصت مناسبی است.

بهار را میهمان خانه ها کنید

بازار گل خاوران

برای رسیدن به بازار گل خاوران باید اتوبان آزادگان را بروید تا منتهای الیه شرقی یعنی میدان بسیج و بعد هم بپیچید سمت راست (جنوب) داخل اتوبان امام رضا و کمی جلوتر بازار گل سمت راست تان حسابی تابلو دارد و مشخص است که بزرگترین و معروف ترین بازار گل تهران به حساب می آید.

شاید در دید اول از فضای این بازار گل خوش تان نیاید چون بیشتر مغازه های این بازار با مصالح موقتی ساخته شده اند و ظاهر خیلی خوبی ندارند اما آنقدر قشنگی و تنوع گل ها نظرتان را جلب می کند که دیگر چیزی خیلی به چشم نمی آید. به غیر از گل همه چیز مربوط به گل و گلفروشی در این بازار به فروش می رسد. لوازمی مثل گلدان، روبان، سبد، کود و هر چیز دیگری که فکرش را بکنید. البته مثل سایر بازارهای گل، برای خرید گل دلخواه تان باید صبح زود آنجا باشید زیرا از همان ساعات اولیه روز هم حسابی شلوغ است و بعضی ها خریدشان را کرده اند.

بهار را میهمان خانه ها کنید

در هم لولیدن آدم و ماشین و گاری برای خرید هم ممکن است کلافه کننده باشد ولی دیدن آن همه گل به خصوص گل های رز با رنگ های مختلف که طرفداران زیادی دارد در کنار طراوت و تازگی گیاهان، بسیار لذتبخش است.

فروشنده های کاکتوس آنقدر سرشان شلوغ است که به زحمت به سوال ها جواب می دهند. یکی مدلی شبیه دو گوش موش دارد، دیگری گل قرمز رنگ بر سر و حتی یکی از آنها شبیه گل مرداب است. خریداران کاکتوس ها با تنگ های شیشه ای و ظرف های چینی بزرگ به شکل فنجان به دست منتظر می مانند تا کاکتوس های انتخاب شده شان را فروشنده در این ظرف ها بکارد. به ترتیب گل رز، لیلیوم و مریم پرطرفدارترین گل ها نزد شهروندان هستند.

با وجود این همه ازدحام جای تعجب دارد که چرا با وجود علاقه فراوان ایرانی ها به گل سرانه مصرف در کشور ما به ازای هر ۱۵ نفر یک شاخه گل و متوسط این سرانه در دنیا به ازای هر نفر یک شاخه است.

بازار گل محلاتی

بازار گل و گیاه در بزرگراه شهید محلاتی، خیابان نبرد جنوبی، خیابان زمزم، پایین تر از دادگاه خانواده از بزرگترین بازار گلفروشان است که روزانه در آن بیش از ۱.۵ میلیون شاخه گل از باغ های شمال کشور، محلات و باغ های اطراف تهران برای پخش در سراسر کشور عرضه می شود.

در روزهای بین هفته که خیابان ها بسیار شلوغ است از میدان شهید محلاتی به سمت میدان گل جایی برای پارک ماشین نیست و بسیاری خودروی خود را حتی ۵۰۰ متر دورتر پارک کرده اند تا خود را به دنیای گل جنوب شرق تهران برسانند.

در آهنی بازار گل هر روز قبل از ساعت ۵ صبح باز می شود و هیاهوی خرید گل و گیاه در آن تا ساعت ۱۲ ادامه دارد. از در آهنی بازار گل و گیاه شهید محلاتی که وارد می شوید دو شعبه می شود. یکی قسمت فروش گل های مصنوعی و وسایل تزیینی و یک قسمت هم در داخل سالنی به طول ۳۰۰ متر که گل های شاخه ای و گلدان به فروش می رسد و اطرافش پر است از درختچه های آپارتمانی.

بهار را میهمان خانه ها کنید

پامچال بنفش، زرد و قرمز به صورت دسته جمعی در صف های منظم و در جعبه های چوبی جا گرفته اند و به مردم خوشامد می گویند و در کنارشان سنبل هایی که با غرور بهاری خود در هر گلدان جداگانه ای سفیدی شان را به رخ می کشند، چیده شده اند. اینها استقبال کنندگان بازار گل هستند.

در ساعات اولیه صبح مغازه دارها که هر روز برای خرید بار خود از دمدمای صبح به بازار گل می آیند، خرید خود را کرده و در حال بار زدن گل ها به ماشین خود هستند تا هنوز نفس گل ها سرد نشده به مغازه خود برسانند و روزی شان را از دلبری عطر و برنگ کسب کنند. قیمت ها در این بازار به مراتب از گلفروشی های سطح شهر ارزان تر است. به همین خاطر جمعیت جلوی هر غرفه آنقدر زیاد است که مشتری ها به سختی می توانند از فروشنده سوال بپرسند و باید منتظر باشند تا نوبت خریدشان برسد. البته سیکاس و بن سای با قیمت های میلیونی هم در همین بازار خرید و فروش می شود و اتفاقا به گفته فروشندگان و غرفه داران این بازار، طرفداران خاص خود را هم دارند.

از سالن که خارج می شوی و از انبوه درختچه های مختلف آپارتمانی و باغی می گذری غرفه هایی را می بینی که پر است از گیاه پر استقبال امروز «کاکتوس». کاکتوس گیاهی است که در چند سال اخیر مردم رغبت بیشتری برای نگهداری از آن در خانه ها پیدا کرده اند چرا که مراقبت کمتری نیاز دارد و آفتاب و نور کم. ده ها مدل از این گیاه خوش اقبال در عرضه به خریداران چیده شده اند. بخش دوم بازار گل و گیاه شهید محلاتی، محل فروش گل های مصنوعی و وسایل تزیینی است و البته خریداران و طرفداران کمی هم ندارد و غرفه هایش اگر شلوغ تر از غرفه های گل طبیعی نباشد کمتر نیست. کورس سنگین و فشرده ای بین این دو بخش وجود دارد تا هر کدام مشتریان بیشتری جذب کنند. غرفه های زیادی گل مصنوعی و جعبه های کادویی می فروشند.

کمی جلوتر جعبه های پر از پروانه های رنگی نگاه را می دزد. پروانه های بی جانی که در جعبه های فندقی رنگ میخکوب شده اند ولی باز هم این پروانه ها هستند که جعبه را زیبا کرده اند، نه این جعبه ها که به قول فروشنده ها تراش دست دارد و بسیار گران است. این مغازه پر است از اجناس بی جان، گل های طبیعی خشک شده و پروانه ها، همه نوع گل طبیعی اینجا هست ولی سفت و بی جان و البته شکننده. این مغازه اختتامیه این بخش از بازار است. در پایان حدود ساعت ۱۰ جمعیت کمی باقی می ماند و مردم با دستانی پر از گل های مصنوعی و گلدان و گل های شاخه ای در حال ترک کردن بازار هستند. سکوت جای همهمه را می گیرد و خواب نیمروزی بازار گل آغاز می شود.

بازار گل بهشت زهرا

ابتدای اتوبان بهشت زهرا، بعد از صالح آباد جایی است که می توانید در آن سراغ بازار گل بهشت زهرا را بگیرید. این بازار سومین بازار گل و گیاه در تهران است. آسان ترین روش دسترسی به این بازار گل استفاده از خودروی شخصی است. حتما روزهای تعطیل به خصوص پنج شنبه ها و جمعه ها دستفروشانی که در اتوبان آزادگان گل می فروشند را دیده اید. آنها برای فروش بیشتر مغازهای خود، کنار اتوبان هم فعالیت می کنند.

بهار را میهمان خانه ها کنید

وقتی وارد بازار گل بهشت زهرا شوید دکه های کوچکی را به صورت دایره وار کنار هم می بینید که گل های متنوعی دارند اما اکثرا مناسب مزار و مراسم ترحیمند. از گلدان گل گرفته تا رز و میخک و لیلیوم و مریم و حتی گل های ایستاده و دسته گل های تزیین شده منتها با قیمتی بسیار مناسب.

بازار گل غرب تهران

اگر ساکن غرب تهران هستید و حوصله رانندگی طولانی مدت را ندارید، به بازار گل غرب تهران در بزرگراه شهید آبشناسان سر بزنید. برای اهالی غرب تهران دسترسی به این نمایشگاه راحت تر از بقیه تهرانی هاست. برخلاف بازارهای گل تهران که تا ۱۱ تقریبا تمام گل های شان تمام می شود، این مکان از ۹ صبح تا یک و از چهار بعدازظهر تا ۸ شب باز است اما از آنجا که گل و گیاه این بازار هم از بازار گل های اصلی تامین می شود، نباید انتظار داشته باشید با قیمت های چندان متفاوتی در این بازار روبرو شوید.

بهار را میهمان خانه ها کنید

ویژگی اصلی این بازار دسترسی راحت تر و یکجا جمع شدن مجموعه کاملی از گل و گیاه از گل های تزیینی گرفته تا گیاهان آپارتمانی و باغچه ای در شش سالن مجزاست. یک بخش بیشتر مربوط به گل های شاخه ای و بخش دیگر به طور تخصصی به گل های آپارتمانی تعلق دارد و سالنی مختص انواع مختلف گلدان، جعبه های گل، وسایل تزیینی، کود و ضد آفت و دیگر ملزومات باغبانی و حفاظت از گل ها و گیاهان است.

فاز باغچه اما چیز دیگری است، پر است از گل و گیاه و درختچه هایی که علاقه مندان به باغبانی و گل کاری را مجذوب خود می کند و بی شک آنها دست خالی از این فاز بیرون نمی آیند. یک بخش دیگر بازار هم تلفیقی از غرفه های گل های شاخه ای، گلدان های سفالی و پالتسکی، دنیایی از انواع مختلف کاکتوس و ابزار باغبانی است.

باغ گل بوستان پلیس

یکی دیگر از باغ گل های بزرگ باغ گل بوستان پلیس است. این باغ گل ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد. ۱۵۰ هزار گل در رنگ های بسیار متنوع و بیش از ۲۰ نوع و نژاد از قبیل پریوش، گازاینا، لوبلیا، گوجه مینیاتوری، فلفل زمینی، آلسیوم بگونیا، حسن یوسف، شمعدانی|، میخک|، فستوکا، گل سنگ، جعفری، اطلسی و ... استفاده شده است. همراه با وسایل جانبی باغبانی که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

بهار را میهمان خانه ها کنید

بازار گل و گیاه شهید فکوری

بازار گل و گیاه شهید فکوری درست بعد از میدان آزادی و ابتدای جاده مخصوص کرج، بازار گل ناشناخته شهید فکوری را می شود دید. در این بازار هم مثل سایر بازارهای گل دیگر شهر تهران، انواع گل های آپارتمانی و زینتی، کاکتوس، گیاهان باغچه ای و گل های شاخه ای و همینطور لوازمی مثل گلدان، کود و ... را می توانید با قیمتی مناسب تهیه کنید.

بهار را میهمان خانه ها کنید
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج