۲۹۸۵۱۳
۵۰۳۷
۵۰۳۷
پ

نسرین مقانلو: اولین بار در ۱۲ سالگی آشپزی کردم

فرصتی دست داد تا با مساعدت آرش ظلی پور بتوانیم در پشت صحنه مجموعه دست پخت های خودمانی که دکور آن در شهرک سینمایی غزالی است، حضور پیدا کنیم؛ برنامه ای که این روزها مورد توجه ویژه مردم قرار گرفته است و اجرای آن را نسرین مقانلو و آرش ظلی پور برعهده دارند.

مجله خانواده سبز - اکبر کریمی: فرصتی دست داد تا با مساعدت آرش ظلی پور بتوانیم در پشت صحنه مجموعه دست پخت های خودمانی که دکور آن در شهرک سینمایی غزالی است، حضور پیدا کنیم؛ برنامه ای که این روزها مورد توجه ویژه مردم قرار گرفته است و اجرای آن را نسرین مقانلو و آرش ظلی پور برعهده دارند.

روزی که در پشت صحنه این مجموعه حاضر شدیم علی علیپور، مهرداد اولادی، سامان آقازمانی و محسن فروزان فوتبالیست های سرخابی کشورمان مهمان برنامه بودند. نسرین مقانلو با انرژی خاصی در این مجموعه حضور داشت و ارتباط صمیمانه اش با عوامل مجموعه باعث شد فضایی شاد و فرح بخش را شاهد باشیم. او که همیشه ارتباط خوبی با ما داشته، با حوصله خاصی پاسخگوی سوالات ما بود و از همه علایقش در آشپزی گفت.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

مقدمه

در سال های اخیر برنامه های زیادی با محوریت آشپزی در کشورمان تولید شده و هر کدام توانسته اند درصد قابل توجه یاز استقبال مخاطبان را متوجه خود سازند اما برنامه دست پخت های خودمانی در این بین موفق ترین برنامه آشپزی رسانه بوده و از میزان آرای مردم برای انتخاب برندگان این مسابقه به راحتی می توان به پرمخاطب بودن آن پی برد.

حضور ستاره های دنیای هنر و ورزش در این برنامه بر جذابیت هایش افزوده است اما نکته جالب ماجرا حضور نسرین مقانلو به عنوان مجری برنامه است؛ هنرمند توانمندی که همیشه شاهد بازی های پرهیجان او بوده ایم و حالا در قامت یک مجری توانا با آرامش خاصی اجرای دست پخت های خودمانی را برعهده گرفته است.

این تجربه برای مقانلو به همین جا ختم نشده و او همه تجاربش را در قالب یک کتاب آشپزی با عنوان «آشپزی نسرین» به بازار عرضه کرده است. نسرین مقانلو که متولد ۱۳۴۷ در تهران است، دارای یک خواهر و یک برادر است و فرزند اول خانواده می باشد.

خواهرش سال هاست در آمریکا زندگی می کند و برادرش بیژن مقانلو سال ها در تیم ملی تکواندو برای ورزش کشورمان افتخارآفرینی کرده و هم اکنون سرمربی تیم ملی تکواندو است که با این تیم مزه قهرمانی جهان را چشیده است.

جالب است بدانید مقانلو از طرف مادری اصالتی بختیاری دارد و از طرف مادر پدری اش به استان گیلان می رسد. او معتقد است از همه این گرایش ها تمام فوت و فن آشپزی را به خوبی آموخته است.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

اجرا بازی نیست

این دومین تجربه جدی من در اجراست. من در بازیگری ژانرهای مختلفی را تجربه کردم. کارم از تئاتر شروع شد و با سینما اوج گرفت اما همیشه تلویزیون وسیله ای بوده برای ارتباط نزدیکتر با مردم. اینجا شرایط با بازیگری فرق می کند. تلاش کرده ام با استانداردهای اجرا هم بتوانم مجری خوبی باشم و هم کم کم وارد مباحث کارشناسی برنامه شوم که خوشبختانه با علاقه ای که به آشپزی دارم، توانسته ام در حیطه کارشناسی نیز رشد خوبی داشته باشم اما لازم است یادآوری کنم فضای اجرا بسیار متفاوت از بازیگری است.

هیچ گاه سعی نکرده ام که در این برنامه بازی کنم. تلاشم این است که یک مجری خوب باشم. با همه مختصات و ویژگی های خاص خودم از انتخاب این برنامه هم اصلا پشیمان نیستم و خدا را شکر می کنم زحمات خودم و همه اعضای گروه به بار نشسته است. با وجود این تجربه خوب و موفق، من هنوز هم خودم را بازیگر می دانم و اجرا و آشپزی برایم از اولویت های بعدی است.

با آشپزی آرام می شوم

شخصا علاقه خاصی به آشپزی دارم و از این که پای گاز بایستم و غذا بپزم لذت می بردم. در واقع از آشپزی آرامش می گیرم. گاهی که حسابی کلافه ام و خسته، به آشپزخانه پناه می برم و بعد از یک یدو ساعت کار متوجه می شوم که ۴-۳ نوع غذا پخته ام.

من علیرغم همه گرفتاری ها و ساعات زیادی که صرف کار روزانه ام می کنم، از آشپزی شانه خالی نمی کنم. باور کنید غذایی که خودم می پزم، از خوردنش بیشتر لذت می برم. خیلی کم پیش می آید که غذای بیرون بخورم و بروم سراغ فست فود چون مطمئنم غذایی که خودم در خانه می پزم بسیار سالم تر از غذایی است که در بیرون تهیه می شود. در مجموع به عنوان یک کدبانوی ایرانی همیشه از آشپزی به عنوان یک هنر لذت برده و می برم.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

اولین دست پخت من در ۱۲ سالگی

از کودکی عاشق آشپزی بودم و همیشه به آشپزخانه سرک می کشیدم تا از روی دست مادر و مادربزرگم یاد بگیرم. خوب یادم هست مادربزرگم می گفت آشپزی رسم و رسوم خاص خودش را دارد. مثلا وقتی در حیاط خانه مان سبزی می شستیم می گفت تا ۵ تا همسایه آن طرف تر متوجه شدند که شما چه کار می کنید!

مادرم همیشه می ترسید که من بروم پای گاز بایستم. اولین باری که خودم غذا پختم ۱۲ سال بیشتر نداشتم. یک استانبولی خوشمزه و خوش رنگ و لعابی پختم که هیچ کس باورش نمی شد. همه می گفتند این کار یک کدبانوی ۳۰ ساله است که کلی تجربه دارد! همین تشویق ها باعث شد علاقه ام نسبت به آشپزی تشدید شود و خیلی جدی تر موضوع را دنبال کنم.

قورمه سبزی های نسرین

خودم در خوردن غذا خیلی سختگیر نیستم و طبخ حرفه ای بسیاری از غذاهای ایرانی و فرنگی را به خوبی بلدم اما همه می گویند قورمه سبزی های نسرین یک چیز دیگر است! هر وقت خانواده ام به ایران می آیند یا من برای دیدن شان به آمریکا سفر می کنم، بچه ها می گویند که قرار است تا چند وقت قورمه سبزی های مامان را بخوریم!

به هر حال شاید شما آشپز قابلی باشید ولی قطعا با یک غذا بیشتر شناخته نمی شوید و این اتفاق برای من با قورمه سبزی افتاده است. هر چند پخت بسیاری از آش ها و سوپ ها را نیز به خوبی بلدم و به چاشنی ها و تهیه سالادهای معروف تسلط کامل دارم.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

ماجرای آش رشته سر صحنه

آنقدر نسبت به آشپزی حساس هستم که حتی وقتی که سر فیلمبرداری در سریال ها و فیلم های سینمایی هستم در امور پخت و پز فعالیم یا در خانه برای بچه های گروه غذا می پزم یا اینکه سر صحنه آشپزی می کنم.

یادم می آید که در مجموعه قلب یخی دائما برای بچه های گروه غذا می پختم به طوری که هر وقت سکانسی تمام می شد زود می رفتم به کمک بچه های تدارکات و سر دیگ غذا مشغول می شدم. یک بار در همان مجموعه قلب یخی برای حدود ۸۰ نفر آش رشته پختم که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. همیشه این موضوع برای آقای لطیفی کارگردان «قلب یخی» جالب بود که این همه علاقه آشپزی در من چطور پدید آمده؟!

مدیریت رستوران به شرط وداع با بازیگری

خیلی ها وقتی علاقه مرا به آشپزی می بینند و این که با چنین پشتکاری این موضوع را دنبال می کنم، پیشنهاد تاسیس یک رستوران را می دهند. واقعیت این است که اولا خودم وسواس بسیار زیادی در آشپزی دارم، در ثانی وقتی قرار باشد نام «نسرین مقانلو» سردر رستورانی بخورد، مسئولیت من چند برابر می شود. به هر حال باید طوری کار کنم که پاسخ شایسته ای به اعتماد مردم بدهم و این میسر نمی شود مگر این که تمام وقتم را صرف این کار کنم. برای همین است که هنوز به طور جدی به رستورانداری فکر نمی کنم مگر روزی بخواهم با بازیگری وداع کنم و برای همیشه این مهم را کنار بگذارم.

البته بعید می دانم آرزوی رستورانداری را عملی کنم. واقعا مشغله های زیادی درام و نمی توانم به طور کامل روی آن متمرکز شوم. هر چند منکر علاقه شدیم به آشپزی و مدیریت رستوران نمی شوم. خیلی دوست دارم که به این نکته اشاره کنم اگر روزی هم به آشپزی حرفه ای روی بیاورم، انگیزه ام صرفا مالی و اقتصادی نخواهد بود.

وقتی شما رستورانی را راه اندازی می کنی، مورد اعتماد مردم قرار می گیری و زمانی که مدعی ارائه غذای با کیفیت هستی باید بتوانی چیزی برای عرضه داشته باشی. من عاشق آشپزی هستم و همیشه این امر را با علاقه دنبال کرده ام اما چه کنم عشق و علاقه ام به بازیگری اجازه نمی دهد که رستورانداری کنم.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

آشپزی بهانه نزدیکی مردم

در دهه های اخیر فوتبال به دلیل فراگیری و برد تبلیغاتی اش همیشه به عنوان وسیله ای برای نزدیکی ملل و مردم جهان به شمار می رفت. حتما شما هم با من موافقید که امروزه آشپزی بهانه ای شده برای نزدیکی مردم به یکدیگر.

وجود شبکه های تلویزیونی آشپزی، سایت و نشریات تخصصی آشپزی گواه این مدعاست. مردم دوست دارند فضایی در اختیارشان قرار بگیرد تا بتوانند هنر خود را به رخ بکشند. برای خیلی ها جذاب است بدانند سوپراستارهای سینما، ورزشکاران و حتی سیاسیون چه علایقی در خورد و خوراک دارند و آیا سررشته ای از آشپزی دارند یا نه؟

برای همه جالب است که چهره محبوب خود را در آشپزخانه و لباس آشپزی ببینند. در کشور ما هم برنامه های زیادی با محوریت آشپزی تهیه شده و هر کدام به سهم خود تاثیرگذاری خاص خود را داشته است.

برنامه ما از این حیث متمایز است که همه شرکت کنندگان در آن چهره های سینمایی و ورزشی و محبوب مردم هستند. همیشه مردم نسبت به سوپراستارها این ذهنیت را دارند که به واسطه شهرت، تافته جدا بافته ای از اجتماع هستند اما برنامه ما توانسته فضای بین مردم و سوپراستارها را با آشپزی تلطیف کند.

انصافا در کشورمان تنوع غذایی زیادی داریم که آن هم به دلیل حضور گسترده قومیت های مختلف در ایران است. اگر کمی مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که غذاهای خاصی در فرهنگ هر یک از این قومیت ها وجود دارد که هر کدام آوازه جهانی دارد.

من از آشپزی گیلانی، آذربایجانی و جنوبی سررشته دارم و علاقه شخصی و گرایشم بیشتر به سمت غذای جنوبی است. طبخ خورشت های خاص جنوبی و میگو هنر ویژه ای می طلبد که این غذاها را در کشورمان متمایز کرده است. در غذاهای بین المللی نیز علاقه خاصی به سبک آشپزی مکزیکی ها دارم. آنها در آشپزی به ما خیلی نزدیک هستند و برنج و سیب زمینی را خیلی شبیه ما طبخ می کنند و به لحاظ ذائقه در خیلی موارد با ما مشترک هستند.

غذاهای چینی را هم خیلی دوست دارم. البته غذاهای چینی که در آمریکا پخته می شود. خود چینی ها غذا را خیلی خام و نیم پز می خورند که خیلی جذاب نیست. این را هم گویم که چینی ها حساسیت خاصی به آشپزخانه هایشان دارند اما هر گاه به چین مسافرت می کنم به آشپزخانه هایشان سرک می کشنم تا از کارشان سر در بیاورم. (با خنده) هیچ گاه نتوانسته ام با غذاهای هندی ارتباط برقرار کنم. غذاهای هندی بیش از حد تند است و ادویه های به کار رفته در پخت و پزشان، خوردن غذا را سخت می کند!

احیای غذاهای اصیلی ایرانی

تلاش زیادی کرده ایم تا در این برنامه کمک زیادی به احیای غذاهای اصیل ایرانی کنیم. متاسفانه بسیاری از غذاهای بومی محلی ما که قدمت بسیار زیادی دارند، به فراموشی سپرده شده اند. هر چند اصلا نمی خواهیم به مهمانان برنامه سخت بگیریم اما هدف مان این است که با پخت این غذاهای خاص در تغییر ذائقه مردم و هدایت سلیقه آنها در آشپزی به سمت سنت های اصیل ایرانی قدم برداریم. هر چند ما در این راه رقابی سرسختی به نام غذاهای حاضری و فست بودها را داریم اما خود مردم باید به این باور برسند که استمرار در مصرف این نوع غذاها برایشان به شدت مضر است. سلامتی جسم ما آنقدر ارزش دارد که به خاطر آن روزی یک ساعت آشپزی کنیم تا در سبد غذایی مان خوراکی سالم داشته باشیم.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم

آشپزی نسرین

همه تجاربم در آشپزی این انگیزه را به من داد تا به طور جدی این موضوع را دنبال کنم به طوری که با پیشنهاد یکی از دوستان به نگارش کتاب آشپزی نسرین مشغول شدم. بیش از ۶ ماه مشغول تحقیق، پژوهش و نوشتن این کتاب بودم و به نظر ماحصل کار مجموعه جامع و کاملی است.

خدا را شکر در مرحله اول هم بازخورد خوبی از استقبال مردم و فروش کتاب گرفته ام. قطعا اگر این استقبال وجود داشته باشد سعی می کنم برای چاپ های بعدی کتاب با صرف وقت و انرژی بیشتر بخش های جدیدی را به آن اضافه کنم هر چند کتاب در حال حاضر هم در بخش غذاهای ایرانی و هم در بخش غذاهای فرنگی و انواع پیش غذا و دسر تنوع بسیار زیادی دارد.

فینال مهیج

در فصل قبلی برنامه، پژمان بازغی و مریم سعادت توانستند در گروه های خودشان به مقام اول برسند و به فینال بیایند... در این سری نیز مرحله گلچین و مجید خراطها توانسته اند صدرنشین باشند. بنابراین مردم باید منتظر تماشای یک فینال مهیج باشند. البته قبل از فینال مرحله نیمه نهایی با اتخاذ مراسم قرعه کشی برگزار خواهد شد و سعی می کنیم قرعه کشی طوری باشد که هر خانم با یک آقا مسابقه بدهند. فکر می کنم برنامه نیمه نهایی و فینال ما به طور ویژه مورد توجه مردم عزیزمان قرار بگیر.

دست پخت های خودمانی، شامل سه گروه است و در هر گروه ۸ برنامه، بین دو نفر شرکت کننده برگزار می شود. یک گروه شامل زنان بازیگر، یک گروه شامل آقایان خواننده و یک گروه هم از فوتبالیست ها تشکیل شده است که از هر گروه یک نفر که بیشترین رأی را بیاورد. به مرحله بالاتر می آید و به همراه نفر اول سری قبل این برنامه(فصل دوم) «پزمان بازغی» ۴ نفر فینالیست را تشکیل می دهند.

نسرین مقانلو: اولین بار در 12 سالگی آشپزی کردم
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج