جاباما
۲۹۸۷۵۴
۵۰۷۷
۵۰۷۷
پ

چرا انگیزه ورزش کردن نداریم؟

روشن است که دنیای یک‌جا نشینی ما، اجازه فعالیت زیاد را نمی‌دهد، اما برای سالم ماندن و کاهش وزن به این فعالیت نیاز داریم. بنابراین، چطور می‌توانیم ورزش کردن را بخشی رایج‌تری از زندگی‌مان کنیم؟ چطور انگیزه ورزش کردن را افزایش دهیم؟

وب سایت علم ورزش - هدی بانکی: اگر اخبار مربوط به سلامتی و تناسب اندام را دنبال کنید، گذشته از اینکه تمرکز زیادی روی چاقی وجود دارد، تمام روز را پشت کامپیوتر نشستن و بی تحرکی نیز به این لیست اضافه می‌شود.

به‌جای پیاده‌روی همه جا با اتومبیل می‌روید؛ زیاد تلویزیون تماشا می‌کنید، به اندازه کافی از پله‌ها بالا و پایین نمی‌روید، به اندازه کافی ورزش نمی‌کنید… این لیست همچنان ادامه دارد. زیاد نشستن به اندازه رانندگی بدون بستن کمربند ایمنی خطرناک است، اما بیشتر ما اوقات‌مان را این‌گونه می‌گذرانیم.

روشن است که دنیای یک‌جا نشینی ما، اجازه فعالیت زیاد را نمی‌دهد، اما برای سالم ماندن و کاهش وزن به این فعالیت نیاز داریم. بنابراین، چطور می‌توانیم ورزش کردن را بخشی رایج‌تری از زندگی‌مان کنیم؟ چطور انگیزه ورزش کردن را افزایش دهیم؟ اولین گام این است که بدانیم پُشت یک‌جا نشینی و فعالیت نداشتن چه حقیقتی پنهان است.

چرا انگیزه ورزش کردن نداریم؟

چه چیزی شما را از ورزش کردن باز می‌دارد؟

همه ما با متداول‌ترین دلیل ورزش نکردن آشنا هستیم: سرمان خیلی شلوغ است، خیلی خسته هستیم، کسل کننده و گیج کننده است و… اما آیا این‌ها دلیل هستند یا بهانه؟ شاید به خودمان بگوییم که خیلی خسته هستیم یا زیاد مشغله داریم، اما دلایل اصلی ورزش نکردن ما اغلب کمی پیچیده‌تر هستند.

۱- عادت به فعال بودن نداریم

برای بسیاری از افراد، ورزش سازماندهی شده چیزی است که هرگز تا به‌حال انجام نداده‌اند. در نتیجه قرار دادن ورزش در برنامه شلوغ فعلی معمولاً مانند یک مهمان ناخوانده احساس می‌شود. دوباره ترتیب برنامه دادن و گنجاندن و تطبیق این مهمان ناخوانده موجب استرس، اضطراب و حتی ناخشنودی می‌شود و این احساسی است که وقتی می‌بینیم شروع یک برنامه ورزشی نیازمند تغییرات اساسی در نحوه زندگی و زمانبندی‌مان است به ما دست می‌دهد.

۲- دنیای امروز چندان نیاز به تحرک ندارد

طرز زندگی ما امروزه فرصت زیادی برای تحرک و فعالیت داشتن در اختیارمان قرار نمی‌دهد و نیازی نداریم برای انجام امورات‌مان فعالیتی انجام دهیم. اگر در خانواده‌ای فعال و پویا بزرگ شده باشید و سال‌ها طوری زندگی کرده باشید که فعال بمانید، نباید برای‌تان زیاد سخت باشد. اما اگر چنین سابقه‌ای نداشته باشید، حالا می‌بینید که بعد از سال‌ها بی‌تحرک ماندن، عادت به ورزش چقدر دشوار است.

۳- به ورزش نگاهی لوکس و تفننی داریم

ما می‌دانیم که ورزش برای تندرستی، کیفیت زندگی و مدیریت وزن لازم است، اما با وجود توصیه و حتی استدعای عاجزانه کارشناسان مبنی بر ورزش کردن، همچنان سعی داریم راهی برای فرار از آن پیدا کنیم. خیلی از ما فکر می‌کنیم می‌توانیم بدون مجبور بودن به ورزش کردن از تمام فواید آن بهره‌مند شویم، چه با قرص، چه با رژیم غذایی، چه با یک وسیله کمکی و چه با جراحی پلاستیک.

۴- ورزش را بیهوده یا دشوار می‌دانیم

وقتی به ورزش فکر می‌کنید چه تصوری از آن دارید؟ رکاب زدن روی یک دوچرخه ثابت و جایی نرفتن، باعث می‌شود حوصله‌تان سر برود و نگاه‌تان را به بالا بدوزید؟ و یا شاید یک کلاس ایروبیک سردرنیاوردنی که در انجام حرکات پا گیج شده و دچار اشتباه می‌شوید؟ متأسفانه خیلی از ما تصور منفی از ورزش داریم یا حداقل تعریف‌مان از ورزش چنین است: خسته‌کننده، بی‌فایده، سخت، تکراری، پس جای تعجب نیست که نمی‌خواهید انجامش دهید!

۵- فوراً نتیجه را نمی‌بینید

در بیشتر موارد زندگی‌مان اگر کاری را که باید انجام دهیم انجام ندهیم، عواقبش را فوراً می‌بینیم. اما اگر ورزش نکنید چه اتفاقی می‌افتد؟ معمولاً هیچ اتفاقی، دست‌کم نه به این زودی‌ها. حتی دانستن پیامدهای ممکن مانند افزایش وزن، بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان، برای متقاعد کردن ما به ورزش کردن کافی نیستند، چون نگران بودن بابت چیزی که اتفاق نیفتاده یا ممکن است هرگز هم اتفاق نیفتد سختگیرانه است. این‌طور نیست؟

چرا انگیزه ورزش کردن نداریم؟

چگونه انگیزه ورزش کردن را افرایش دهید؟

انگیزه چیزی نیست که یک‌دفعه برای‌تان ایجاد شود، اما می‌توانید آن را برای خودتان خلق کنید. شاید ورزش کردن فقط به حرکت دادن بدن مربوط باشد، اما اگر ابتدا ذهن‌تان را حرکت ندهید به جایی نخواهید رسید. کنار گذاشتن موانع ذهنی گذشته، می‌تواند در را برای ایده‌های جدید و نگاه‌های تازه باز کند.

«نه قرص، نه رژیم و نه جراحی پلاستیک، هیچکدام نمی‌توانند جای تحرک داشتن را بگیرند.»

۱- این حقیقت را بپذیرید که باید ورزش کنید

اگر بیشتر وقت‌تان را می‌نشینید و می‌خواهید وزن کم کنید و سالم باشید، ورزش یک ضرورت است. نه قرص، نه رژیم و نه جراحی پلاستیک، هیچکدام نمی‌توانند جای تحرک داشتن را بگیرند. رسیدن به این حقیقت معمولاَ انجامش را کمی راحت‌تر می‌کند و خبر خوش این‌که انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. ورزش حتماً نباید در باشگاه باشد و یا ساعت‌ها وقت ببرد. دانستن این‌که می‌توانید تجربه ورزشی خودتان را خلق کنید، به شما انگیزه داده و به حرکت وا می‌دارد.

۲- سبک زندگی خود را بشناسید

در گذشته ما دلایل زیادی برای حرکت کردن داشتیم. مجبور بودیم خودمان چمن‌ها را بزنیم، ظرف‌ها را با دست بشوییم، مسیر سربالایی رفت و برگشت به مدرسه را با وجود برف فراوان با پای پیاده طی کنیم و … نکته اینجاست که امروزه همه‌چیز عوض شده و ما نمی‌توانیم به گذشته برگردیم.

بیشتر ما قادر نیستیم کامپیوتر، تلویزیون، اتومبیل و گوشی تلفن را کنار بگذاریم. همه این چیزها برای ما مهم و مفید هستند، اما اگر اجازه دهیم بر ما تسلط پیدا کنند، می‌توانند منجر به مشکلاتی برای سلامتی‌مان شوند. آگاهی یافتن از مسئولیت‌مان و همچنین درک نیاز به ایجاد تعادل، ما را یک قدم به ایجاد تغییر در سبک زندگی نزدیک‌تر می‌کند.

۳- از ورزش وسیله‌ای برای خود بسازید

برای بسیاری از افراد، ورزش وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است؛ راهی برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی متناسب یا حداقل اندامی بهتر از آنچه هم‌اکنون دارند. اهداف مربوط به آینده، مناسب و خوب هستند اما روی دیگر این سکه این است که اگر آن هدف را از دست بدهید، دیگر پایبند ماندن به ورزش بسیار سخت خواهد شد. به‌عبارتی دیگر، باید تمرینات برای شما ارزشمند باشند، چه به هدف‌تان برسید و چه نه.

۴- شیوه ورزشی خودتان را پیدا کنید

معمولاً روند رایج ورزش شامل چیزهایی مانند باشگاه‌ها، دستگاه‌های هوازی و کلاس‌های فیتنس می‌شود. فکر کردن به انجام این کارها نباید باعث شود کنار بکشید. خوشبختانه شما آزاد هستید تا هرگونه فعالیتی را که دوست دارید انجام دهید. اگر از باشگاه خوش‌تان نمی‌آید، مجبور نیستید عضوش شوید تا سالم بمانید.

چرا انگیزه ورزش کردن نداریم؟

اگر تکرار را دوست ندارید و کار با دستگاه هم حوصله‌تان را سر می‌برد، می‌توانید فعالیت‌های دیگری مانند بسکتبال انجام دهید. اگر انجام کارهای ساده را می‌پسندید می‌توانید در طول روز پیاده‌روی کنید و یا برای خرید از فروشگاه زمان بیشتری گذاشته و بیشتر بگردید. ببینید چه دوست دارید، مهم انگیزه ورزش کردن است.

چگونه شروع کنید

کنار گذاشتن موانع ذهنی برای ورزش خوب و درست است، اما تا زمانی‌که فقط در حد حرف است فایده‌ای ندارد. چرا با برداشتن قدم‌های کوچک به‌سمت سبک زندگی فعال‌تر و با تحرک بیشتر شروع نمی‌کنید؟ مجبور نیستید تمام زندگی‌تان را زیرورو کنید.

تردیدی وجود ندارد که زندگی با گذشته فرق کرده، اما به این معنی نیست که نمی‌توانیم سلامت و تندرستی‌مان را کنترل کنیم. تمام تکنولوژی‌هایی که ما را تا این حد به یکجا نشینی وادار می‌کنند هم حتی راه‌هایی برای فعال بودن به ما ارائه می‌دهند. ما اکنون موج گسترده‌ای از پادکست‌ها و ویدئوهای فیتنس، بازی‌های ویدئویی فیتنس و باشگاه‌های جورواجور ورزشی در اختیار داریم که متناسب با هر نیاز و بودجه‌ای می‌توانیم پیدا کنیم. اگر وقت بگذاریم و زحمت جستجو کردن را متحمل شویم، چیزهای زیادی برای همه ما وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج