جاباما
۲۹۹۹۲۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

ثروتمندترین‌های دنیا در سال ۲۰۱۶ را بشناسید (۴)

بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده توسط وب‌سایت Wealth-X، بخش اعظم اقتصاد جهانی با ارزش ۱/۴۶ تریلیون دلار که از تولید ناخالص داخلی سالانه‌ی کشورهای اسپانیا، استرالیا یا مکزیک بیشتر است، توسط ۵۰ نفر کنترل می‌شود.

zoomit.ir - مهرداد یزدانی: بر اساس آخرین برآوردهای انجام‌شده توسط وب‌سایت Wealth-X، بخش اعظم اقتصاد جهانی با ارزش ۱/۴۶ تریلیون دلار که از تولید ناخالص داخلی سالانه‌ی کشورهای اسپانیا، استرالیا یا مکزیک بیشتر است، توسط ۵۰ نفر کنترل می‌شود.

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

موسسه Wealth-X که فعالیت اصلی آن بررسی و موشکافی در مورد ۱۱۰ هزار فرد فوق ثروتمند در سراسر دنیا است، با استفاده از یک الگوی ارزیابی اختصاصی، پرونده‌ی مالی این اشخاص را بررسی قرار داده و با در نظر گرفتن عوامل جانبی مثل نرخ برابری ارز، ضرایب مالیاتی، میزان سپرده‌گذاری، نوع سرمایه‌گذاری و ... مقدار حقیقی ثروت آن‌ها را محاسبه می‌کند.

۲۲. استفان پرسون (Stefan Persson)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۲۶/۷ میلیارد دلار

سن: ۶۸ سال

تابعیت: سوئد

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: H&M (خودساخته)

استفان پرسون در سال ۱۹۴۷ یعنی زمانی که پدرش فروشگاه پوشاک زنانه‌ی هنس (Hennes) را تأسیس کرد، به دنیا آمد. پرسون پدر تا سال ۱۹۶۸ کسب‌وکار خود را توسعه داد و در آن زمان با خرید فروشگاه پوشاک مردانه‌ی ماوریتز ویدفورش (Mauritz Widforss) شرکت پوشاک هنس و ماوریتز یا H&M را ایجاد کرد. ۶ سال بعد این شرکت عمومی شد و استفان که تحصیلاتش در دانشگاه‌های استکهلم و لاند به اتمام رسیده بود، کار خود را در H&M شروع کرد. او در آغاز هدایت شاخه‌ی انگلیسی شرکت را به عهده داشت ولی بعد از مدت کوتاهی جانشین پدرش در سمت ریاست هیئت‌مدیره شد.

دامنه‌ی فعالیت H&M تحت ریاست استفان پرسون در ۳ دهه‌ی گذشته گسترش زیادی داشت و اکنون دارای حدود ۴۰۰۰ فروشگاه در کشورهای چین، ژاپن، روسیه، ایالات‌متحده و ... است. استفان پرسون در سال ۲۰۰۹ از ریاست هیئت‌مدیره شرکت کناره‌گیری کرد و پسرش کارل یوان جانشین او شد و H&M در سال ۲۰۱۴ تحت مدیریت نسل سوم خانواده‌ی پرسون به فروش سالانه‌ی ۲۲/۴ میلیارد دلار دست پیدا کرد.


۲۱-۱۹. فارست، ژاکلین و جان مارس

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی هر نفر: ۲۸/۶ میلیارد دلار

سن: ۷۶،۸۷ و ۸۰ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: تولید شکلات

منبع ثروت: شرکت مارس (موروثی )

فارست، ژاکلین و جان وارث دارایی‌های فارست مارس بزرگ، مالک شرکت تولیدکننده‌ی شکلات مشهور و نمادین مارس (Mars) هستند. شرکت تولید شیرینی مارس که در سال ۱۹۳۱ توسط پدربزرگ خواهر و برادران مارس در یک آشپزخانه‌ی کوچک واقع در تاکومای واشینگتن راه‌اندازی شده بود، اکنون مالک اشتراکی تولیدکننده‌ی شکلات‌های M&M و Milky Way است ولی در مدیریت آن‌ها دخالتی ندارد.

در سال ۲۰۰۸ شرکت مارس با خرید ریگلی جونیور (Wrigley Jr. Co) به قیمت ۲۳ میلیارد دلار، به تولید آدامس پرداخت. این شرکت در سال ۲۰۱۴ دوباره تغییر مسیر داد و بعد از خرید شرکت آیمز (Iams) و دو برند دیگر به ارزش ۲/۹ میلیارد دلار، بخت خود را در بازار تولید غذای حیوانات خانگی امتحان کرد.

این سه نفر به‌صورت مشترک یک موسسه‌ی خیریه به نام بنیاد مارس را اداره می‌کنند که فعالیت اصلی آن حمایت مالی از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی، محیط‌زیست و بهداشت است. در ماه مارس ۲۰۱۵ جان مارس موفق به دریافت نشان شوالیه‌ی افتخاری از ملکه الیزابت دوم شد.


۱۸. برنار آرنو (Bernard Arnault)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۲۸/۹ میلیارد دلار

سن: ۶۶ سال

تابعیت: فرانسه

نوع فعالیت: فروش کالاهای لوکس

منبع ثروت: LVMH (موروثی - خودساخته)

برنار آرنو مالک شرکت LVMH است که عرضه‌کننده اصلی ۷۰ برند لوکس ازجمله لویی ویتون، هنسی، دام پریگنون و ... و یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های شرکت خانوادگی گروه آرنو (Groupe Arnault) محسوب می‌شود. برنار آرنو بعد از کسب مدرک مهندسی عمران، به دنبال کردن کسب‌وکار خانوادگی پرداخت و برند لوکس ولی تقریبا ورشکسته‌ی کریستین دیور را خریداری و احیا کرد. این خرید مانند سایر اقدامات LVMH، در زمان مناسب مبلغ صرف شده را جبران کرد و در سال ۲۰۱۴ با فروش چشم‌گیر ۳۳ میلیارد دلار شرکت را در شرایط مالی بسیار خوبی قرار داد.

آخرین سرمایه‌گذاری برنار آرنو، ادغام LVMH با یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی آمریکایی به نام Catterton در سال جاری است که کنترل سرمایه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دلار را بر عهده خواهد داشت.


۱۷. لیلیان بتانکور

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۲۹ میلیارد دلار

سن: ۹۳ سال

تابعیت: فرانسه

نوع فعالیت: صنایع بهداشتی و آرایش

منبع ثروت: گروه لوریال (موروثی - خودساخته)

لیلیان بتانکور وارث ثروت هنگفت حاصل از کسب‌وکار ۱۱۹ ساله‌ی لوریال و بزرگ‌ترین سهامدار فعلی شرکت است. او که ثروتمندترین زن در اروپا و دومین در جهان به شمار می‌آید، در حال حاضر سمت مدیریتی در لوریال ندارد ولی شرکت و همین‌طور موسسه‌ی مالی بتانکور شولر که او به همراه شوهر مرحومش تأسیس کرده بود، به سوددهی خود ادامه می‌دهند. لیلیان بتانکور یک کلکسیونر مشتاق آثار هنری و مالک تعدادی از آثار بی‌نظیر پیکاسو، ماتیس و مونک است.

در چند سال اخیر نام لیلیان بتانکور به دلیل قرار گرفتن در متن یک دادگاه جنجالی به‌صورت مداوم در مطبوعات فرانسه به چشم می‌خورد. این پرونده که به دلیل شکایت لیلیان از تعدادی از نزدیکانش به اتهام سوءاستفاده‌ی مالی تشکیل شده بود، نهایتا در می ۲۰۱۵ با محکومیت ۸ نفر از آن‌ها ازجمله چند دوست مورد اعتماد و مشاور مالی بسته شد.

سال گذشته بتانکور از ۵ روزنامه‌نگار و سرپیشخدمتش نیز به دلیل ضبط صدای او در جریان یک مصاحبه شکایت کرد و این کار را تجاوز به حریم شخصی دانست ولی نهایتا در اوایل ژانویه‌ی ۲۰۱۶ هر ۶ نفر از اتهامات وارده تبرئه شدند.


۱۶. وانگ جیانلین (Wang Jianlin)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۲۹/۲ میلیارد دلار

سن: ۶۱ سال

تابعیت: چین

نوع فعالیت: املاک

منبع ثروت: گروه دالیان واندا (خودساخته)

وانگ جیانیلن یکی از چهرهای قدرتمند و تعیین‌کننده‌ی بازار املاک و مستقلات و ثروتمندترین مرد آسیا است. او که قبل از ورود به دنیای تجارت، بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۶ در ارتش چین خدمت می‌کرد، اکنون در چندین بازار مختلف فعالیت می‌کند و به‌واسطه‌ی شرکت خوشه‌ای دالیان واندا، مدیریت صدها شرکت را به عهده دارد؛ ازجمله شرکت انگلیسی Sunseeker و موسسه‌ی آمریکایی AMC. جیانلین چندین پروژه‌ی عظیم توسعه‌ی املاک و مستقلات در سیدنی و مادرید را نیز اداره می‌کند.

در ظرف دو سال گذشته با عمومی شدن سهام شرکت‌ املاک تجاری واندا (بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک در آسیا) و واندا سینما لاین (مالک بیشترین سالن سینما در آسیا)، ثروت وانگ جیانلین دو برابر شد. او در این مقطع ۲۰ درصد از سهام باشگاه فوتبال اتلتیکو مادرید را نیز به مبلغ ۵۲ میلیون دلار خریداری کرده است.

وانگ آینده‌ی سرمایه‌گذاری را در فعالیت‌های فرهنگی می‌داند که به گفته‌ی او هیچ برند یا محدودیتی در آن وجود ندارد. در همین راستا او شرکت Legendary Pictures را در سال جاری به مبلغ ۳/۵ میلیارد خریداری کرده است که این شرکت تولید فیلم‌های پارک ژوراسیک و شوالیه تاریکی را در کارنامه دارد. این خرید، وانگ را به یکی از قطب‌های هالیوود تبدیل می‌کند و اولین قدم برای ایجاد پردرآمدترین تولیدکننده‌ی فیلم در دنیا محسوب می‌شود.


۱۵. آلیس والتون (Alice Walton)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۳/۲ میلیارد دلار

سن: ۶۶ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: وال‌مارت (موروثی)

سم والتون، مؤسس وال‌مارت بخش اعظم سهام این شرکت را برای دخترش آلیس به میراث گذاشت و او را به ثروتمندترین زن دنیا تبدیل کرد. آلیس برخلاف برادرش هیچ نقش مستقیمی در اداره‌ی شرکت ندارد ولی به شکل عجیبی همیشه هدف اصلی انتقادهای کارکنان ناراضی وال‌مارت قرار می‌گیرد و به بی‌توجهی و نادیده گرفتن دستمزد کم و مشکلات زندگی آن‌ها متهم می‌شود.

آلیس والتون بیشتر وقت خود برای حمایت از هنر و هنرمندان صرف می‌کند. او مجموعه‌ی اختصاصی خیره‌کننده‌ای از آثار هنرمندان سرشناس نظیر اندی وارهول، نورمن راکول و جورجیا اوکیف دارد. او در سال ۲۰۱۱ با هزینه‌ی ۵۰ میلیون دلار موزه‌ی کریستال بریج آرکانزاس را تأسیس کرد که نقاشی‌های مشهور و گران‌قیمت در آن به نمایش گذاشته می‌شوند.

آلیس والتون اخیرا ۳/۷ میلیون دلار از سهام خود در وال‌مارت را به بنیاد خیریه‌ی خانوادگی والتون اهدا کرده است.


۱۴. راب والتون (Rob Walton)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۳/۵ میلیارد دلار

سن: ۷۱ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: وال‌مارت (موروثی)

ساموئل رابسون والتون بزرگ‌ترین پسر سم والتون است و از سال ۱۹۶۹ در سمت‌های متنوعی مثل معاون ارشد مدیرعامل، مشاور حقوقی و رییس هیئت‌مدیره در وال‌مارت مشغول به کار بود. راب بعد از ۲۳ سال کار در وال‌مارت از کار کناره‌گیری کرد و دامادش جانشین او شد.

شرکت وال‌مارت با وجود شهرت ناخوشایندش به‌عنوان یک موسسه‌ی استثمارگر که دستمزد کمی به کارکنانش پرداخت می‌کند، همیشه دستی در فعالیت‌های خیریه دارد و راب والتون به همراه سایر اعضای خانواده، تاکنون ۴۰۷ میلیون دلار از طریق بنیاد خانوادگی والتون در امور خیریه صرف کرده‌اند.


۱۳. جیمز والتون (Jim Walton)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۴/۸ میلیارد دلار

سن: ۶۷ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: وال‌مارت (موروثی)

در سال ۱۹۶۲ جیمز والتون ۱۴ ساله بود که پدر و مادرش، هلن و سم والتون یک سال قبل از افتتاح اولین شعبه‌ی وال‌مارت سهام عمده‌ و تعیین‌کننده‌ی بانک بنتون‌ویل آرکانزاس را خریداری کردند. در طول پنج سال بعد، خانواده‌ی والتون ۲۴ شعبه‌ی وال‌مارت را در ایالات‌متحده راه‌اندازی کردند و در سال ۱۹۷۲ سهام این شرکت در وال‌استریت عرضه شد. در سال ۱۹۷۵ جیمز کار خود را در بخش توسعه‌ی املاک وال‌مارت رها کرد و در بانک پدر و مادرش که به آروست بانک تغییر نام داده بود، مشغول به کار شد. در حال حاضر او مدیریت و ریاست هیئتت مدیره‌ی این بانک با سرمایه‌ی ۱۵ میلیارد دلار را به عهده دارد.

جیمز به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ خانوادگی والتون انترپرایز و رئیس هیئت‌مدیره‌ی روزنامه‌ی کامیونیتی پابلیشرز در آرکانزاس نیز فعالیت می‌کند و بعد از مرگ برادرش جان والتون در سال ۲۰۰۵، ریاست هیئت‌مدیره‌ی وال‌مارت را هم به عهده گرفت.

والتون‌ها، ثروتمندترین خانواده‌ی آمریکا هستند ولی جزییات زندگی آن‌ها به شکلی باورنکردنی محرمانه باقی مانده است و فقط اخبار مربوط به فعالیت‌های خیریه‌ی آن‌ها منتشر می‌شود.


۱۲. سرگی برین (Sergey Brin)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۷ میلیارد دلار

سن: ۴۲ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: فناوری

منبع ثروت: گوگل (خودساخته)

سرگی برین یکی از بنیان‌گذاران محبوب و شناخته‌شده‌ی گوگل و مدیرعامل هولدینگ آلفابت است که در آگوست ۲۰۱۵ به‌عنوان شرکت مادرِ گوگل و سایر اعضای این خانواده از جمله نست (Nest) و گوگل اکس (Google X) کار خود را آغاز کرد. این مجموعه در سال ۲۰۱۴، ۶۶ میلیارد دلار فروش داشت که بیش از ۱۰ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۳ بود.

مجتمع کردن خانواده‌ی گوگل و قرار دادن آن تحت پوشش هولدینگ آلفابت، به معنای امکان مدیریت بهتر منابع و استعدادهایی است که تا پیش‌ازاین در شاخه‌های مختلف پراکنده بودند و این مسئله به برین اجازه می‌دهد که تمرکز بیشتری بر ایده‌ها و نوآوری‌های جسورانه داشته باشد. به همین دلیل تنها یک سال بعد از تأسیس آلفابت شاهد پیشرفت در زمینه‌ی خانه‌های هوشمند و خودروهای خودران هستیم.

سرگی برین در روسیه متولد شد ولی در کودکی به ایالات‌متحده مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۹۵ در دانشگاه استنفورد با لری پیج آشنا شد. این دو نفر ۳ سال بعد گوگل را تأسیس کردند که اکنون یکی از قدرتمندترین کسب‌وکارها در سراسر دنیا محسوب می‌شود.


۱۱. لری پیج (Larry Page)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۸/۵ میلیارد دلار

سن: ۴۲ سال

تابعیت: ایالات‌متحده

نوع فعالیت: فناوری

منبع ثروت: گوگل (خودساخته)

در سال ۱۹۹۸ لری پیج به همراه سرگی برین موتور جستجوی بک‌راب (BackRub) را توسعه دادند و همین پروژه‌ی دانشجویی بعدها به گوگل و اکنون به هولدینگ آلفابت تبدیل شده است و با ارزشی معادل ۵۰۰ میلیارد دلار، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شود.

سال گذشته پیج موقعیت را برای تغییرات عمده در گوگل مهیا دید و با یکپارچه کردن مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه، هلدینگ آلفابت را تأسیس کرد و خود در سمت رئیس هیئت‌مدیره‌ی آن مشغول به کار شد. در حال حاضر آلفابت با حضور پررنگ در همه‌ی جنبه‌های فناوری مدرن؛ از خانه‌ی هوشمند گرفته تا خودروی خودران، نقشی تعیین‌کننده و کلیدی در شکل‌گیری آینده‌ی فناوری دارد.

پیج علاقه‌ی زیادی به خریدهای جنجالی و پرسروصدا ندارد ولی به‌عنوان یکی از طرفداران کاهش مصرف سوخت فسیلی، مالک عمارتی با کمترین زیان ممکن برای محیط‌زیست است. عمارت لری پیج در پالو آلتو به مولدهای انرژی پاک و مخازنی برای ذخیره‌ی آب باران مجهز است.


۱۰. اینگوار کامپراد (Ingvar Kamprad)

ثروتمندترین‌های دنیا در سال 2016 را بشناسید (4)

ارزش خالص دارایی: ۳۹/۳ میلیارد دلار

سن: ۸۹ سال

تابعیت: سوئد

نوع فعالیت: خرده‌فروشی

منبع ثروت: آیکیا (خودساخته)

وقتی اینگوار کامپراد در ۱۷ سالگی آیکیا (IKEA) را تأسیس کرد، از همان ابتدا اولویت برنامه‌ریزی شغلی خود را فعالیت بلندمدت و شاید هم ابدی قرارداد ولی قطعا پیش‌بینی نمی‌کرد که کسب‌وکار کوچک او روزی به بزرگ‌ترین خرده‌فروشی مبلمان در سراسر دنیا با درآمد ۳۳ میلیارد دلار در سال تبدیل شود.

اینگوار بعد از رونق گرفتن آیکیا، سهام آن را در بازارهای بورس اروپا عرضه نکرد و در عوض با ایجاد همه بخش‌های موردنیاز برای یک ساختار سازمانی بی‌نقص مثل بخش‌های فعالیت خیریه، خرده‌فروشی و مدیریت شعبه‌ها، امنیت اقتصادی و اجتماعی آن را تأمین می‌کرد.در حال حاضر این تاجر موفق سوئدی مستقیما نقشی در اداره آیکیا ندارد و فقط به‌عنوان مشاور ارشد در جلسه‌های کاری کمیته‌ی نظارتی شرکت می‌کند.

اینگوار کامپراد با وجود ثروت هنگفتش، در مقایسه با سایر ثروتمندان شناخته‌شده زندگی بسیار ساده و کم‌خرجی دارد. او در مسافرت از پروازهای کم‌هزینه و هتل‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌کند و به مدت بیش از دو دهه اتومبیل خود را عوض نکرده است. او در سال ۱۹۷۰ برای فرار از تعرفه‌های مالیاتی سنگین سوئد، به‌اتفاق خانواده‌اش از این کشور مهاجرت کرد و بعد از سال‌ها زندگی در سوئیس، سرانجام در سال ۲۰۱۳ به وطنش بازگشت.

البته این سبک زندگی به معنای سخاوتمند نبودن کامپراد نیست و او تاکنون برای پشتیبانی مالی از برنامه‌های مختلف در حمایت از کودکان، واکسیناسیون عمومی، حمایت از حیات‌وحش و محیط‌زیست، آموزش و تحقیقات درمانی ۳۰۰ میلیون دلار به مؤسسات خیریه اهدا کرده است.

ادامه دارد...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج