۳۰۱۳۷۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

موسیقی ایران در ماه‌های بهمن و اسفند درگیر یکی از متفاوت‌ترین جشنواره‌های موسیقی فجر بود.

روزنامه شهروند: موسیقی ایران در ماه‌های بهمن و اسفند درگیر یکی از متفاوت‌ترین جشنواره‌های موسیقی فجر بود. این تفاوت از آن‌جا نشأت گرفته بود که پس از ٣٠ دوره که از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذشت و این جشنواره نتوانسته بود جای خود را درمیان مخاطبان موسیقی و هنرمندان داخلی باز کند، حالا با رقم خوردن اتفاقاتی درکنار هم این موضوع دارد میسر می‌شود.

در سی‌و‌یکمین جشنواره موسیقی فجر برای نخستین‌بار آلبوم‌های تولیدشده از مهرماه‌ سال ٩٢ تا مهرماه‌ سال ٩٤ توسط گروه‌های کارشناسی مورد ارزیابی قرار گرفتند و اعطای جایزه باربد به آنها مقدمه‌ای شد برای جدی‌ترشدن فرآیند تولید آلبوم در ایران.

همزمان با برگزاری این فستیوال البته بازار موسیقی هم کار خودش را انجام می‌داد و آلبوم‌های فراوانی مننتشر شدند. این مطلب مروری است بر مهم‌ترین آلبوم‌های منتشرشده در انتهای بهمن‌ماه و آغاز اسفند‌ سال‌جاری.

کهن کمان

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

استاد «شهرام ناظری» درباره این اثر می‌گوید: «روند حرکتی و هنری «شروین مهاجر» از نظر اخلاقی و تعهد به ساز تحسین‌انگیز و آلبوم «کهن کمان» قابل ستایش است».

«شروین مهاجر» از ‌سال ۱۳۷۴ نزد «اردشیر کامکار» به فراگیری کمانچه پرداخت. او در شفاف‌نوازی ادامه دهنده «اردشیر کامکار» است. از افتخارات او می‌توان به کسب عنوان «رتبه اول نوازندگی کمانچه» درجشنواره فجر، اجرا درنقاط مختلف دنیا نظیر «تئاتر دولاویل پاریس»، «کاخ سلطنتی نروژ» و در آلمان به همراه «ارکستر سمفونیک بوخوم» اشاره کرد. ازجمله تألیفات مهاجر «نت‌نویسی و تدوین ۳۰ قطعه اثر اردشیر کامکار» و «متولوژی کمانچه» است.

«شروین مهاجر» همچنین به صورت گروهی در «ارکستر فوژان» به رهبری «حمید دیبازر»، «ارکستر کمانچه» به سرپرستی «اردشیر کامکار»، «گروه مولوی»، «گروه عارف» به سرپرستی استاد «پرویز مشکاتیان»، «گروه کامکارها»، «گروه همساز» به سرپرستی «مسعود اشعاری»، «گروه اشتیاق» به خوانندگی «علیرضا قربانی» و «گروه رازو نیاز» فعالیت داشته است.

آلبوم «کهن کمان» شامل ٨ قطعه برای کمانچه و کمانچه آلتو است و توسط موسسه فرهنگی- هنری «آوای باربد» منتشر شده است. « کوارتت مهرزاد»، « پس از تو»، «آواز اوج»، «غم‌انگیز»، «هلگرتن»، «رنگ و رنگ»، «افشار افغان» و«آوای مهاجر» قطعات این آلبوم هستند.

«شروین مهاجر»، «آتنا اشتیاقی»، «وحید اسدالهی»، «همایون نصیری»، «زکریا یوسفی»، «مرتضی عابدی»، «همایون جهانشاهی»، «سیاوش روشن» و «مهدیه صفدری» دراین آلبوم به نوازندگی و خوانندگی پرداخته‌اند.

عکس زمستونی تهران

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم «عکس زمستونی تهران» به خوانندگی «کامران تفتی» بازیگر سینما و تلویزیون است.

«عکس زمستونی تهران» از ١١ قطعه تشکیل شده است. فضای آلبوم پاپ است و ترانه‌های آن را هم «میثم یوسفی»، «حسین غیاثی» و «نسیم کیانی» سروده‌اند. همچنین «آیدا مصباحی» تهیه‌کنندگی و «میثم یوسفی» مدیریت هنری آن را به عهده دارند.

مجری طرح این آلبوم «علی اوجی» بوده و میکس و مسترینگ آن توسط «آرش پاکزاد» انجام شده است. «کامران تفتی» درباره آلبومش می‌گوید: «آلبوم فضایی متفاوت با قطعات منتشرشده پیشین دارد.

از نظر من در هر حیطه‌ای از هنر که فعالیت می‌کنید، باید پیامی را به مخاطبان خود برسانید». «کامران تفتی» که از سنین کودکی نواختن پیانو و گیتار را آموخته، به خاطر علاقه شخصی‌اش به موسیقی، علاوه بر حضور در سینما تصمیم دارد در موسیقی هم فعالیت جدی‌تری داشته باشد و امیدوار است این آلبوم سرآغازی برای این فعالیت‌ها باشد.

همچنین نوازندگان سرشناسی چون «بابک ریاحی‌پور»، «همایون نصیری»، «رضا تاجبخش»، «مسعود همایونی»، «نیما رمضان»، «علیرضا میرآقا»، «علی جعفری پویان»، «هومن نامداری»، «بابک صفرنژاد»، «امیر عظیمی»، «فرشید ادهمی» و «میثم مروستی» در این مجموعه هنرنمایی کرده‌اند که حضور این تعداد نوازنده درجه یک در آلبوم‌های پاپ کم‌نظیر است. اکثر قطعات ساخته «بهنام جلیلیان» است و«رامین عبداللهی» و «سعید رضایی» دیگر آهنگسازانی هستند که در این آلبوم حضور دارند.


تا نفس باقی‌ا‌ست

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم «تا نفس باقی‌ا‌ست» با صدای مجتبی عسگری است و در فضای موسیقی ایرانی با تاکید بر آواز قرار دارد.

مجتبی عسگری به‌عنوان یکی از بهترین شاگردان استاد محمدرضا شجریان شناخته می‌شود و در میان اهل فن موسیقی، اجرای با تکنیک بالای آوازهای او را می‌ستایند. آلبوم «تا نفس باقی‌ا‌ست» توسط یکی از منتقدین موسیقی که البته دستی در آهنگسازی نیز دارد، آهنگسازی شده است یعنی امیرعباس ستایشگر.

قطعات «تا نفس باقی‌است» و «افسوس» از بهترین موسیقی‌های این آلبوم به‌شمار می‌روند. در این آلبوم، البته استادان سرشناسی نظیر مجید درخشانی و سعید فرج پوری به نوازندگی پرداخته‌اند که خود نشانه کیفیت آن است.


قصه باران

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم «قصه باران» کاری با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی «امین بیات» است. فضای صوتی این آلبوم بیش از موسیقی ایرانی به موسیقی تلفیقی نزدیک شده و از تکرار همیشگی که در آثار ایرانی رخ می‌دهد دوری جسته است.

امین بیات درخصوص این آلبوم گفت: «در این آلبوم، سعی شده از لحاظ ملودی، تنظیم و سازبندی فضایی جدید را ایجاد کنم که مخاطب خاص و عام موسیقی، مورد پسندشان قرار گیرد و همچنین ایده این آلبوم از‌سال ١٣٩١ با جناب آقای عقیلی مطرح شد و تمامی آثار باکلام، با توجه به قابلیت‌ها و تواناییِ آوازی آقای عقیلی طراحی شد و ایشان با تسلط کامل و مُهر شخصی خود در این آلبوم، ظاهر شدند که بنده نهایت سپاس را از ایشان دارم.» اشعار آلبوم «قصه باران» از بزرگان ادب پارسی «حافظ»، «سعدی»، «مولانا» و چند تن از شاعران معاصر همچون «استاد هوشنگ ابتهاج»، «علی احمدیان» و«الهام دیداریان» هستند.

«سالار عقیلی» خواننده موسیقی سنتی ایرانی و دانش‌آموخته هنرستان موسیقی سوره است. او شاگرد «صدیق تعریف» بوده و خواننده ثابت «ارکستر موسیقی ملی ایران» است. همچنین سابقه کار با گروه «دستان»، گروه «رازونیاز» و استاد «ارشد تهماسبی » را دارد. «سالار عقیلی» سرود «ایران جوان» را با اجرای «ارکستر ملل» خوانده است.

«امین بیات» از شاگردان اساتید «کیوان ساکت»، «هوشنگ ظریف» و «مسعود شعاری» و در زمینه مباحث تئوری شاگرد «کیوان میرهادی» بوده است. ازجمله فعالیت‌های هنری او می‌توان به اجرای کنسرت با همراهی ارکستر استاد «کیوان ساکت» و خوانندگانی چون «سالار عقیلی»، «وحید تاج»، «مجتبی عسگری» و ... اشاره کرد.


رو

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم موسیقی «رو (Avaunt)» از گروه «ژاو» به آهنگسازی «سیاوش کامکار» که اردیبهشت‌ماه امسال توسط شرکت «آوای ساز خورشید» و پخش «رها» منتشر و راهی بازار موسیقی کشور شده بود، در کمتر از یک‌سال به دلیل استقبال مخاطبین باز نشر شد.

این آلبوم توسط «سیاوش کامکار» در دستگاه ماهور برای سازهای ایرانی و بدون کلام آهنگسازی شده و نخستین اثر گروه «ژاو» است که ١١قطعه به نام‌های «پیش درآمد ماهور»، «سکنجبین (تکنوازی سنتور)»، «چهارمضراب ماهور»، «دونوازی کمانچه و عود»، «رخش»، «دونوازی تار آوازی»، «نوش دارو (دونوازی تار به همراهی تنبک)»، «تکنوازی تنبک»، «رو (دونوازی سنتور و تار به همراهی کوبه ای)»، «روی تپه‌های ماهوری (دونوازی کمانچه و تنبک)» و «آفتاب» دارد. همچنین احسان امامی (عود)، نیریز کامکار (تار)، مرتضی مومنیان (تنبک)، امین جهانگیری (سنتور)، سیاوش کامکار (سنتور) و امیر ناصر رنجبر (کمانچه) نوازندگان این آلبوم هستند.


آن سیاه افسون‌کار

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم «آن سیاه افسون کار» مشتمل بر ۱۰قطعه موسیقایی به سبک ایرانی است که با آواز «حسین علیشاپور» همراه شده است. فضای غالب بر این آلبوم متفاوت از موسیقی سنتی ایرانی است که به آن عادت داریم و حالتی نوگرایانه دارد. نیمی از قطعات آوازی و نیمی دیگر سازی هستند. انسجام و پیوستگی مشهودی در کل اثر وجود دارد. مخاطب رابطه بین تمامی این قطعات را احساس می‌کند، البته این بدان معنا نیست که اگر تنها یک قطعه از این آلبوم را بشنود کار ناقصی شنیده باشد.

«نگار خارکن» نوازنده کمانچه و دانش‌آموخته موسیقی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران است. خارکن پیش از این با گروه‌هایی ازجمله شهناز به سرپرستی «محمدرضا شجریان»، مولوی به سرپرستی «شهرام ناظری» و همچنین «همنوازان حصار» به سرپرستی «علی قمصری» همکاری داشته است.

این اولین تجربه مستقل او در آهنگسازی به حساب می‌آید. تصانیف آلبوم «آن سیاه افسون کار» بر روی اشعاری از «مهدی اخوان ثالث» در رثای «صادق هدایت»، «فریدون مشیری» و «کیوان شاهبداغی» برای همراهی کمانچه و کمانچه آلتو، توسط «نگار خارکن » ساخته و به دست «مصباح قمصری» برای بم کمان و سازهای کوبه‌ای تنظیم شده است. «زکریا یوسفی» نوازندگی پرکاشن این کار را به عهده دارد. این مجموعه توسط شرکت «نشر و پخش جوان» منتشرشده و «آرش رزاقی» تهیه‌کننده آن است.


٧٩

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

پس از ٧‌سال دوری، «سعید شهروز» خواننده قدیمی و پرطرفدار موسیقی پاپ بار دیگر به عرصه موسیقی بازگشت.

فضای آلبوم «٧٩»، فضای کاملا جدیدی را در برمی‌گیرد. یک اثر پاپ که با سبک الکترونیک نیز زلفی گره زده است. «سیدمحمد کاظمی» بار ترانه‌سرایی تمامی قطعات آلبوم را برعهده دارد. در قسمت موسیقی نیز چهره‌هایی چون «انوشیروان تقوی»، «مهران عباسی»، «حامد برادران»، «پیام هوشمند»، «امیرعباس حسن‌زاده»، «سیاوش صدری»، «امیرعلی زمانیان»، «صادق نورانی» و«مهدی کاشیان» حضور دارند.

شهروز درباره این اثر گفت: «در آلبوم «٧٩» اجازه نداده‌ام خاطرات کسانی که هم نسل خودم بوده‌اند، فراموش شود. سعی کرده‌ام برای نسل جدید هم آثاری تولید کنم که بتوانند با آن لحظات خوبی داشته باشند.»

«سعید شهروز» خواننده باسابقه‌ای‌ است. آلبوم «غزلک» او یکی از پرفروش‌ترین آلبو‌م‌های بعد از انقلاب لقب گرفت. در این آلبوم «ناصر عبداللهی» و «شادمهر عقیلی» درکنار «بهنام ابطحی» تنظیم‌کننده تمامی آلبوم‌های «شهروز» همکاری داشته‌اند. در ٧ آلبوم قبلی «افشین سیاهپوش» و «یغما گلرویی» درکنار «محمدرضا حبیبی» پرکارترین ترانه‌سراهای کارهای او بودند.

از دیگر موفقیت‌های شهروز می‌توان به‌عنوان «بهترین خواننده» در‌ سال ۱۳۸۳ برای دومین آلبوم ‌سال یعنی «معبد» و کسب عنوان «بهترین آلبوم» برای «بی‌خوابی» در سال۱۳۸۷ اشاره کرد. او همچنین جزو خواننده‌های پرفروش ایرانی و با ٨ آلبوم بعد از «خشایار اعتمادی» پرکارترین خواننده مجاز داخلی درعرصه پاپ محسوب می‌شود.


سلام ساده

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

امیرعلی بهادری که با خواندن تیتراژ «ماه عسل» چهره‌ای شناخته شده برای عموم مردم گشت، نخستین آلبوم رسمی خود به نام «سلام ساده» را با همکاری تعداد زیادی از چهره‌های مطرح موسیقی پاپ ایران به بازار عرضه داشت.

بهادری سال‌‌هاست که در زمینه آهنگسازی و تنظیم موسیقی فعالیت می‌کند و با اشخاصی چون سیروان و زانیار خسروی، فریدون آسرایی و بسیاری دیگر از خوانندگان مشهور همکاری کرده است. سبک آهنگسازی و تنظیم او پاپ بوده و از موسیقی الکترونیک تأثیر پذیرفته. در بسیاری از آثار او می‌توان صدای سینتی سایزرها و اصوات دیگر الکترونیک را شنید.

بدون شک در آلبوم «سلام ساده» سلیقه و سبک اصلی امیرعلی بهادری را شاهد هستیم. فضای کلی موسیقی در این آلبوم نسبتا آرام است. فضایی که این‌بار نه با ضرب‌‌های قدرتمند درامز، بلکه با اصوات آرام الکترونیک و گاه نوای آشنای گیتار آکوستیک همراه است. موسیقی در این آلبوم با ملودی‌‌های ساده‌‌ای همراه گشته که به راحتی در ذهن می‌مانند و بر شیوایی شعر می‌افزایند.

در این آلبوم زانیار خسروی، آرون حسینی، هومن نامداری، میثم مروستی، پیمان میرزایی، محمد فلاحی، عظیم روحانی، سامان لاترانی و چندین چهره دیگر امیرعلی بهادری را یاری کرده‌‌اند.


دخت پری‌وار

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آهنگسازی آلبوم «دخت پری‌وار» را مهیار علیزاده به عهده داشته است. فضای موسیقی در این آلبوم بسیار متنوع است. از موسیقی آوازی ایرانی با همراهی تعداد محدودی ساز تا موسیقی ارکسترال غربی، تک‌خوانی تا کرال عظیم، همه و همه در این آلبوم شنیده می‌شوند.

«دخت پری‌وار» ایران است. آهنگسازی و خوانندگی در خدمت فضاسازی برای رسیدن به موضوع آلبوم هستند.

در این آلبوم که شامل٩ قطعه باکلام و ٣قطعه سازی است، از اشعار سعدی، عراقی، عطار نیشابوری، هوشنگ ابتهاج، فریدون مشیری، قیصر امین‌پور، محمدعلی بهمنی و علیرضا کلیایی استفاده شده است.

مهیار علیزاده در مورد این آلبوم گفته است: «ضبط وکال با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام شده و من و علیرضا قربانی همانند آلبوم «حریق خزان»، انرژی زیادی را برای ضبط هرچه بهتر این مجموعه صرف کرده‌ایم.»


ایرا

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

گروه «ایرا» با بهره‌گیری از قابلیت‌های موسیقی شرق و بداهه‌پردازی‌های مختص به این گروه، نخستین آلبوم خود در کشور را منتشر کرد.

«یاشار اطاعتی» و «حمید خوانساری» سال‌هاست که بیرون از جریانات داخلی موسیقی ایران به فعالیت و همکاری با هنرمندانی از سایر کشورها مشغول هستند.

«ایرا » از معدود گروه‌های فعال در زمینه موسیقی ملل است که با نگاهی متفاوت آثار خود را خلق می‌کند. در کارنامه این گروه اجرا در کشورهای ونزوئلا، بولیوی، اوکراین، ارمنستان، الجزایر و ترکیه به چشم می‌خورد.

یاشار اطاعتی درباره این آلبوم می‌گوید: «باید توجه کرد که در هنر موسیقی گونه‌سازی کاربردی‌ترین نوع برای ایجاد ارتباطات موسیقی و انتقال داشته‌های این هنر به دیگر نقاط جهان است. گروه «ایرا» در این آلبوم با نگاه ویژه به داشته‌های موسیقی‌سازی می‌کوشد تصویر ذهنی آهنگسازان که متاثر از اسم قطعات این اثراست را با موسیقی برای مخاطبان به تصویر بکشد.»

در این مجموعه «حمید خوانساری» نوازنده (عود)، «آنار اطاعتی» و «ارسلان علیزاده» (ویلنسل)، «پریسا پیرزاده» (ویلن آلتو) و «یاشار اطاعتی» به‌عنوان نوازنده کمانچه ایفای نقش می‌کنند.


شهزاده رویاها

نت‌های ثبت شده این ماه‌ها

آلبوم «شهزاده رویاها» با صدای «مسیح مریمی» و تنظیم «بابک شهرکی» بهمن ماه ١٣٩٤ توسط موسسه آوای باربد روانه بازار شد. پیش از این، آلبوم «همچون گذشته‌ها» با خوانندگی «مسیح مریمی» و همکاری استاد «همایون خرم» و تنظیم «بابک شهرکی» به بازار موسیقی عرضه شده بود. آلبوم «شهزاده رویاها» که قطعات آن از ساخته‌های استاد «همایون خرم» است در ٩ قطعه ضبط و تنظیم شده است؛

قطعه اول «شهزاده رویاها» با شعری از «بیژن ترقی» در بیات اصفهان، قطعه دوم «آواز چهارگاه، منصوری»، با شعری از «حافظ»، قطعه سوم «به هر که دل بستم» با شعری از «کریم فکور» در دستگاه چهارگاه، قطعه چهارم «وای از شب من» از «رهی معیری» در ابوعطا، قطعه پنجم «آواز ابوعطا» از «فرصت شیرازی»، قطعه ششم «قبله امید» با شعری از «علی صارمی» در دستگاه همایون، قطعه هفتم «از دست تو‌ای دل» از «نظام فاطمی» در دشتی، قطعه هشتم «آواز بیات اصفهان» (کاشکی هرگز نمی‌دیدم تو را) از «علیرضا شجاع پور» و قطعه نهم اجرایی دیگر از قطعه «شهزاده رویاها» است.

این آلبوم کاملا آواز محور بوده و خط ملودی آواز در آن مطابق با اصول موسیقی ایرانی است؛ اما باید توجه کرد حضور سازهای غربی به‌خصوص سازهای زهی فضای موسیقی را کمی از حالت سنتی دور کرده است. هرچند که سازهای غربی نیز در اکثر مواقع براساس اصول آهنگسازی موسیقی ایرانی می‌نوازند؛ مانند پیانو در قطعه «کاشکی هرگز نمی‌دیدم تو را» که براساس گام‌های ایرانی نواخته شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج