۳۰۳۱۲۵
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

شلوغ‌ترین شهرهای ایران در ایام نوروز

به نظر می‌آید سفرهای نوروزی در ایران همچون سفره هفت‌سین، در حال تبدیل به یک سنت در نوروز است. فارغ از اینکه تعطیلات در ایران به نسبت متوسطِ تعطیلات در دنیا بسیار زیاد است فرصتی برای گذران و مسافرت پدید می‌آید. در کنار این نکته، آغاز فصل بهار و مساعدتر شدن هوا فرصت خوبی برای گردش است.

سلامت نیوز: به نظر می‌آید سفرهای نوروزی در ایران همچون سفره هفت‌سین، در حال تبدیل به یک سنت در نوروز است. فارغ از اینکه تعطیلات در ایران به نسبت متوسطِ تعطیلات در دنیا بسیار زیاد است، اما به ‌هر روی پس از شش ماه مدرسه یا دانشگاه رفتن فرزندان و همین‌طور چندین ماه کارهای بیرون از خانه پدر و مادر، فرصتی برای گذران و مسافرت پدید می‌آید. در کنار این نکته، آغاز فصل بهار و مساعدتر شدن هوا فرصت خوبی برای گردش است.

ایران کشور پهناوری است که دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است. تعدادی از شهرهای ما هستند که لقب کلان شهر را به خود اختصاص داده‌اند. عوامل متفاوتی باعث توجه مردم برای زندگی به این شهرها شده است که خود بخشی جداگانه دارد. اتفاقی که باعث توجه هر آدمی می‌شود، اشتیاق مردم برای سفر ایام نوروز به این شهرها است. سفر کردن و حال و هوایی عوض کردن حق هر فردی است اما جذب به این شهرهای شلوغ و پرهزینه جای تأمل و تعجب دارد.

وقتی نگاه می‌کنیم که تبلیغات برای جذب این شهرها به چه شدت است و بی‌توجهی به شهرستان‌هایی که دارای جاذبه‌های بسیار، باعث تأسف است. اگر مسئولان هزینه‌های سنگینی که در قبال ساخت و ساز شهرهای بزرگ می‌پردازند، در شهرستان‌ها صرف کنند نه تنها از این شلوغی کاسته می‌شود بلکه شاهد افزایش و پیشرفت این شهرها در زمینه فرهنگی، اقتصادی و ... خواهیم بود.

مازندران، گیلان، مشهد، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز همواره میزبان بیشترین تعداد گردشگران نوروزی هستند. بررسی فروش تورهای گردشگری نوروز ۹۴ نشان می‌دهد که در ایام عید سال آینده گردشگران ایرانی مانند هر سال از تورهای گردشگری شهرهایی مانند مشهد، کیش، قشم برای سفرهای گروهی استفاده می‌کنند. این گردشگران تورها بیشتر در ایامی مانند نوروز سعی می‌کنند تا از خدمات دریافت گروهی بلیت‌های چارتر شده و فروش عمده اتاق‌های هتل بهره ببرند. به همین علت به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرده و پکیج تور را خریداری می‌کنند. دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این ایام بیش از ایام دیگر متقاضی دارند. همچنین بررسی‌ها از فروش تورهای گردشگری نشان می‌دهد که چند شهر در کشور بیش از شهرهای دیگر گردشگر به خود می‌بیند.

مشهد

مشهد که پای ثابت زائران است و در این روزها هتل‌هایش پر از مسافر است و اکنون پروازهای نوروزی به سمت مشهد پر شده است. بنابراین کسی که اکنون متقاضی سفر به مشهد است، کمتر می‌تواند بلیت هواپیما پیدا کند و یا از تورهای هوایی بهره ببرد. با این حال تورهای گردشگری نوروزی مشهد در آژانس‌های مسافرتی از ۶۰۰ هزار تومان به بالا نرخ دارند. مشهد، شهری که دارای جمعیتی ۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۷۴ نفری باشد. وجود متبرک حرم امام رضا(ع) و جاذبه‌هایی همچون بازار گوهرشاد و حکیم، موزه‌ نان، مقبره فردوسی و ... عاملی است که مردم بسیاری در ایام نوروز با اشتیاق فراوان سفر می‌کنند. زعفران، زرشک و نبات از مهم‌ترین سوغات این شهر دیدنی است.

اصفهان

از آنجا که اصفهان، شیراز و یزد نیز جزو مهم‌ترین شهرهای گردشگری است، مسافران نوروزی در این ایام از این شهرها نیز دیدن می‌کنند. بنابراین هتل‌های این شهرها نیز همچنان شلوغ است و متقاضی سفر به این استان‌ها بیشتر می‌شود. ولی تورهای گردشگری این شهرها را بیشتر مسافران فرهنگی می‌خرند. از آنجا که این شهرها فاصله کمی از تهران دارند، با اتوبوس‌های مسافرتی نیز می‌توان به آن‌ها سفر کرد بنابراین مسافران تورهای گردشگری به مقصد این سه شهر سعی می‌کنند از قبل هتل خود را رزرو کنند تا به مشکل اقامت در ایام شلوغ عید برخورد نکنند. تورهای گردشگری این شهرها نیز با خدمات بازدید از امکان گردشگری زیادی عرضه می‌شود آن هم به علت تعدد اماکن تاریخی و دیدنی آن‌ها. اصفهان با جمعیت یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۱۲۶ نفر برای اولین‌بار لقب برند گردشگری را در ایران به خود اختصاص داده است. جاذبه‌های گردشگری همچون سی‌وسه‌پل، پل خواجو، کلیسای وانک، پل چوبی، حمام چارجی و شاه علی، عالی قاپو، بازار اصفهان و خانه‌ی طباطبایی و عباسی باعث جذب توریست و مسافر در ایام نوروز است. گز و پولک از جمله سوغات این شهرستان است.

شیراز

شیراز شهر شعر و شاعری که دارای جمعیت یک میلیون و ۴۶۰ هزار و ۶۵۵ نفر است. این شهر که محل مقبره‌ حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی و دارای جاذبه‌هایی همچون آتشکده صمیکان، ارگ کریم خان، باغ ارم و جهان‌نما، موزه پارس، تخت‌جمشید، پاسارگاد و... است که در ایام نوروز مسافران بسیاری را در خود پذیرا است کلوچه، رب انار، فالوده ونان فسا از سوغات این شهر محسوب می‌شود.


یزد

همچنین یزد شهری با قدمت 1700 ساله است. این شهر قدیمی دارای جمعیت 486 هزار و 152 نفر است. جاذبه‌هایی چون، بازارهای قدیمی مانند خان، زرگری،‌قیصریه، افشار و...، میدان خان، مسجد فرط و... باعث جذب و اشتیاق مردم به این شهر شده است. قطاب یزد از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر است.

تبریز

همچنین تبریز شهری با یک میلیون و 494 هزار و 988 نفر جمعیت اشتیاق به دیدن آثاری چون، موزه آذربایجان، عصر آهن، ائل‌گلی، مقبره‌ شهریار، تلخه‌رود و... در ایام بهاری نوروز مردم را به این شهر می‌کشاند. لوز، راحت‌الحلقوم، حلوا گردویی، باقلوا و نقل مغزدار از جمله سوغات این شهر است.

همدان

همدان، شهری با جمعیت 525 هزار و 794 نفر، در ایام نوروز مسافران بسیاری را پذیرا است همدان یا همان هگمتانه که پایتخت قدیم ایران است دارای جاذبه‌هایی همچون، گنجنامه، تپه هگمتانه، موزه سفال، حمام قلعه، عباس‌آباد، دره مرادبیگ، مقبره‌ی ابوعلی سینا و... است. سوغات مهم این شهر نان شیرمال، آبنبات قیچی، نان چای، چای بغداد و ... است.

شهرهای دیگر

اما در میان شهرهای پر گردشگر شمالی مانند مازندران، گلستان، گیلان تنها شهری که تور گردشگری ندارد مازندران است با این حال گیلان همچنان میزبان گردشگران طبیعی است و تورهای ماسوله، تالش، فومن و ... در آژانس‌های مسافرتی فروخته می‌شود در کنار آن‌ها تورهای ماسوله یک روزه نیز وجود دارد که تنها خدمات آن همراهی راهنمای گردشگری، بیمه، میان وعده، اتوبوس VIP و ورودیه موزه‌هاست که نرخی حدود 100 هزار تومان را برای عید نوروز 94 تعیین کرده‌اند. شهرهایی مانند کیش، قشم، رشت و چالوس با اینکه جر کلان‌شهرها نیستند ولی در ایام نوروز شاهد موج سفر به این‌ها هستیم. اتفاق جالب افزایش 40 تا 60 درصدی مسافر، در ایام نوروز است.

هزینه‌های میلیونی که برای یک سفر سه روزه به این کلان‌شهرها صرف می‌شود خود موضوعی قابل توجه است. شیراز، شهر شعر و شاعری که دارای جمعیت یک میلیون و 460 هزار و 655 نفر است. نکته‌ای که جالب است، تهران شهری 8 میلیونی که بیشترین آثار گردشگری، تاریخی و طبیعی را در خود دارد و اولین کلان‌شهر ایران به عنوان خلوت‌ترین شهر در ایام نوروز است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • omid

      اهل تهران نیستیم اما چند ساله که عیدا می ریم تهران واقعا که نمی شه ازش سیر شد، دیدنی هاش تمومی نداره، شهر خلوت و هوا خوب و ....

    • بدون نام

      قسمت شیراز نوشته‌ها تکرار شدند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج