۳۱۱۵۴۰
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

بورس تحصیلی به شرط باکرگی +عکس

طرحی در مناطق روستایی آفریقای جنوبی در حال اجراست که بر اساس آن دانش‌آموزان دختر به شرط اثبات باکرگی خود می‌توانند از بورس تحصیلی استفاده کنند. این اقدام توسط فعالان حقوق بشری محکوم شده است. نومسا ماسِکو به آن مدرسه رفته تا از جزئیات ماجرا باخبر شد.

وبسایت فرادید: طرحی در مناطق روستایی آفریقای جنوبی در حال اجراست که بر اساس آن دانش‌آموزان دختر به شرط اثبات باکرگی خود می‌توانند از بورس تحصیلی استفاده کنند. این اقدام توسط فعالان حقوق بشری محکوم شده است. نومسا ماسِکو به آن مدرسه رفته تا از جزئیات ماجرا باخبر شد.

به گزارش بی بی سی انگلیسی، توبلیله دلودلو در روستای «اِمسیت‌شنی» از توابع «کوازولو ناتال» زندگی می‌کند. او می‌خواهد از خانه خارج شود، اما کمی عصبی به نظر می‌رسد. این دختر ۱۸ ساله موفق شده تا بورس تحصیلی دریافت کند، اما یک مسئله وجود دارد: او تنها در صورتی این بورس را می‌تواند حفظ کند که بر باکرگی‌اش لطمه‌ای وارد نشود.

او می‌گوید: «باکره ماندن تنها راه ادامه تحصیلاتم است، چرا که پدر و مادرم نمی‌توانند خرج تحصیلاتم را بدهند.»

خانم دلودلو اگر بخواهد همچنان از بورس تحصیلی خود استفاده کند، باید به طور منظم آزمایش باکرگی را انجام دهد. او البته می‌گوید این مسئله برایش چندان اهمیتی ندارد.

توبلیله دلودلو (Thubelihle Dlodlo) می‌گوید: «انجام تست باکرگی بخشی از زندگی است. این کار اصلا تجاوز به حریم خصوصی من محسوب نمی‌شود و وقتی که نتیجه مثبت اعلام می‌شود، به خودم می‌بالم.»

بورس تحصیلی به شرط باکرگی +عکس
توبلیله می‌گوید که می‌خواهد الگوی دیگران باشد

سن قانونی نکاح دختران در آفریقای جنوبی 16 سال تمام است.

اما حتی با توجه به قوانین آفریقای جنوبی، توبلیله دو سال از محدودیت سن قانونی بزرگتر است و تازه قصد دارد دانشگاه را شروع کند.

فعالان حقوق بشری اما معتقدند که آزمایش باکرگی «مداخله گرایانه» بوده و منصفانه نیست که فرصت تحصیل و مسائل شخصی را با یکدیگر مرتبط دانست.

پالستا امپاپا، عضو کمپین «مردم علیه سو استفاده از زنان» می‌گوید: «مسئله نگران کننده این است که آن‌ها فقط برای دختران جوان تمرکز کرده‌اند. این اقدام بوی تبعیض می‌دهد و آن‌ها مشکلاتی نظیر بارداری در دختران نوجوان و نرخ ابتلا به ایدز را در نظر نمی‌گیرند و کاری برایش انجام نمی‌دهند... آن دختر مقصر نیست.»

دودو مازیبوکو، شهردار یوتوکلا، که خودش طرح ویژه برای دختران باکره را مطرح کرده با این اتهام مخالفت می‌کند.

او می‌گوید: «بورس تحصیلی یک پاداش نیست، بلکه سرمایه گذاری طولانی مدت بر روی زندگی یک دختر است. ما البته آن دسته از دخترهایی که تصمیمات متفاوتی گرفته‌اند را سرزنش نمی‌کنیم، زیرا برای آن‌ها بورس‌های تحصیلی متفاوتی در نظر گرفته‌ایم.»

این شورا بیش از 100 بورس تحصیلی ارائه می‌دهد که 16 مورد آن تنها به دختران باکره تعلق می‌گیرد.

فرهنگ و سنت زولو

انجام آزمایش باکرگی در این بخش از آفریقای جنوبی رایج است. در فرهنگ زولو، انجام آزمایش باکرگی توسط زنان مسن انجام می‌شود.

در نتیجه این آزمایش، دختران باکره فرهنگ زولو می‌توانند در رقص نی که هر ساله در محل کاخ پادشاهی «زولو کینگ گودویل» اجرا می‌شود، شرکت کنند.

بورس تحصیلی به شرط باکرگی +عکس
دانش آموزان انتخاب شده در این طرح می‌توانند در مراسم سالانه رقص نی شرکت کنند

شرکت در آزمایش باکرگی به منظور دریافت بورس تحصیلی البته مغایرتی با قوانین آفریقای جنوبی ندارد، چرا که باید با رضایت دانش آموز صورت گیرد.

دود زوان، رهبر جامعه مدنی منطقه، وظیفه خودش می‌داند که دختران را از برقراری روابط جنسی منع کند. از او به دلیل مهربانی‌هایش «مادر دودو» یاد می‌شود. مادر دودو 58 سال دارد و در مدارس منطقه سخنرانی می‌کند.

او می‌گوید: «خیلی مهم است که این دختران فقط بر روی درس‌هایشان تمرکز کنند و از پسرها دور باشند.»

بورس تحصیلی به شرط باکرگی +عکس
دودو زوان در شهر کوچک لیدی اسمیت آزمایش باکرگی انجام می‌دهد و مورد احترام مردم محلی است

باتهابیله دلامینی، وزیر توسعه اجتماعی، اخیرا انجام آزمایش باکرگی را زیر سوال برده است. خانم دلامینی در بیانیه‌ای که موجب ناراحتی محافظه کاران شد، گفت: «این اقدام برخی از اقدامات مضر مانند ختنه زنان را تشویق می‌کند.

در مناطق روستایی حومه کوازولو ناتال، باکرگی تشویق شده و «خالص ماندن» دخترها مایه افتخاری برای آن‌ها و خانواده‌هایش خواهد بود.

توبلیله دلودلو می‌گوید که چند دوست باکره دارد، اما آن‌ها به دلیل عدم دریافت بورس تحصیلی به او حسادت می‌ورزند.

توبلیله می‌گوید: «دوست دارم الگوی دیگران باشم.»

بورس تحصیلی به شرط باکرگی +عکس
این در حالی است که در سال ۲۰۱۳، آمار بارداری دختران جوان آفریقای جنوبی نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بود. این رقم به ترتیب در سال‌ها ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ نزدیک به ۸۱ هزار و ۶۸ هزار نفر بود

جنبه‌های مختلف ماجرای بورس تحصیلی به دختران باکره

برخی معتقدند که انجام آزمایش باکرگی می‌تواند مانع افزایش بارداری دختران نوجوان و همچنین افزایش آمار مبتلایان به ویروس HIV باشد.

بارداری دختران نوجوان در سال‌های اخیر در آفریقای جنوبی روندی رو به رشد داشته است. شورای فرهیختاران آفریقای جنوبی (SFCE) و وزارت آموزش و پرورش این کشور از آمار فزاینده بارداری دختران نوجوان به عنوان «بحرانی بی‌سابقه» یاد کرده است.

این در حالی است که در مدارس این کشور دوره‌های آموزش جنسی برگزار می‌شود.

گفتنی است آفریقای جنوبی دارای بیشترین آمار مبتلایان به ویروس HIV در جهان است، اما مسئله نگران کننده در این ارتباط این است که بیشترین آمار مبتلایان جدید متعلق به گروه سنی 15 تا 25 سال است.

در پی جنجال‌های به پا شده پیرامون موضوع اهدای بورس تحصیلی به دختران باکره، کمیسیون حقوق بشر آفریقای جنوبی اعلام کرده که این موضوع را پیگیری خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند این موضوع مغایر با قانون اساسی نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج