۳۱۳۷۸۷
۱ نظر
۵۲۲۶
۱ نظر
۵۲۲۶
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۲۶)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ درگذشت استاد محمود فرشچیان

استاد فرشچیان در قید حیات هستند و شایعات منتشر شده در خصوص مرگ ایشان تکذیب شد.

ستاد مبارزه با چرندیات (26)

متن شایعه

" در گذشت استاد محمود فرشچیان در دوازدهم فروردین ماه 1395 منقلب کننده ترین خبری که جامعه ایرانی را متاثر کرد. این پیر فرزانه و هنرمند جهانی محمود فرشچیان (زادهٔ ۴ بهمن ۱۳۰۸ در اصفهان) نقاش بزرگ ایرانی در سن 82 سالگی به علت کهولت سن، صبح امروز این زمین فانی را وداع گفته و به ملکوت علاء پیوست. استاد فرچیان بزرگترین نگارگر که دنیا که خالق شاهکار های عظیم وی بود صبح فردا سیزده فروردین ساعت 9 صبح در بهشت زهرا قطعه هنرمندان برای ارامش ابدی بخاک سپرده خواهد شد.
www.farsnews.ir
"
پاسخ شایعه

شایعه درگذشت استاد فرشچیان صحت ندارد و ایشان درقید حیات هستند. نماینده محمود فرشچیان در ایران گفت: بحمدالله استاد فرشچیان از نعمت سلامتی برخوردار است و این شایعات دروغ سیزده است !

استاد فرشچیان متولد سال 1308 هستند و سن صحیح ایشان 86 سال است. ایشان ساکن امریکا هستند و سفرهای دوره‌ای و فصلی به ایران دارند.

لینک پایانی متن شایعه با هدف مستند نشان دادن آن درج شده و آدرس اصلی یک خبرگزاری است، نه لینک خود خبر و در آن خبرگزاری نیز چنین خبری درج نشده است!


سوژه دوم؛ هدیه گوشی با عضویت در ربات تلگرام شرکت تازه تاسیس Future

چنین شرکتی وجود خارجی نداشته و دریافت محصولات هیچ شرکتی به صرف عضویت در صفحات مجازی آنها واقعیت ندارد.

متن شایعه

" سلام
روبا‌ت کمپانی تازه تاسیس تولید گوشی Future در تلگرام راه اندازی شد
همه دارن ازش گوشی یک و نیم میلیونی رایگان هدیه میگیرن
همین حالا روی لینک زیر کلیک کن تا تو هم گوشی جایزه بگیری:
https://telegram.m...
"
ستاد مبارزه با چرندیات (26)

پاسخ شایعه

شرکت تولید تلفن همراه با نام "future" وجود خارجی ندارد! طرحهای آینده و جدید شرکتهای مختلف پیش از تولید تحت این عنوان معرفی می شوند. حتی با فرض وجود چنین شرکتی، هدیه تلفن همراه، تنها بابت عضویت در یک ربات تلگرام غیر منطقی و ناممکن است! شرکتهای رسمی نیاز به چنین تبلیغات پر هزینه و کم بازدهی ندارند. در ابتدای سال ۹۴ نیز شایعه ای مشابه مربوط به یک کمپانی دیگر در شبکه های اجتماعی منتشر شد که با دلایل متعدد تکذیب شد.

هیچ شرکتی به صرف عضویت در ربات، کانال یا صفحات خود در شبکه های اجتماعی که برای هر کسی به راحتی میسر است، از سود فروش محصولات خود که محل درآمد و ادامه حیات اقتصادی اش است صرف نظر نخواهد کرد.

پیامهایی که با طرح هر برندی تشویق به عضویت در صفحات مجازی ناشناخته در قبال دریافت محصولی می کنند، کذب بوده و توسط کلاهبرداران جهت سوء استفاده و افزایش رنک و اعضای این صفحات منتشر می شود! اجازه سو استفاده از خود را ندهیم!


سوژه سوم؛ دستگیری رئیس کارخانه تولید سوسیس با گوشت سگ در مشهد!

چنین مطلبی در هیچ منبعی گزارش نشده و با اهداف مشخصی برمبنای یک خبر متفاوت طراحی شده است!

متن شایعه

"دستگیر شدن رئیس کارخانه تولید سوسیس در مشهد 2000کیلو گوشت سگ را تبدیل به سوسیس میکردن كپى و پخش كنید http://www.isna.ir/fa/news/93062615970/محتویات-سوسیس-و-کالباس-ایرانی-تصاویر بچه ها تا میتوتید این خبرو پخش کنید که همه ببینن. دیگه استفاده نکنن.... همتون بزارید تو پستاتون تو لاین و بخواین ک پخشش کنن....."

ستاد مبارزه با چرندیات (26)

پاسخ شایعه

کشف گوشت سگ یا دستگیری فردی در زمینه استفاده از آن در تولید فرآورده های گوشتی صحت ندارد و در هیچ منبعی گزارش نشده است. این شایعه با سو استفاده و دستکاری خبر تخلف یک واحد صنفی در حدود ۳ سال قبل در خراسان ایجاد و در بازه های زمانی مختلف منتشر شده است!

لینکی که در متن شایعه بعنوان استناد آن ذکر شده هیچ ارتباطی با عنوان شایعه ندارد! بلکه مربوط به ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی است. در ابتدای سال ۹۴ نیز شایعه ای مشابه با عنوان توقیف کشتارگاه الاغ در مشهد، با موضوع روز، منتشر شد که مربوط به تخلفی در حدود ۶ سال پیش بود!

این شایعات در موسم سفرهای ابتدای سال با هدف ایجاد تشویش و دغدغه میان مردم، خصوصا مسافران منتشر می شود. توصیه می شود برای پیشگیری از هر مشکلی، تنها از محصولات مراکز شناخته شده، استاندارد و دارای مجوزهای بهداشتی لازم استفاده کنیم.


سوژه چهارم؛ سه حرف آخر کوروش!

این جملات از کوروش نیست و در قول های مشهور به اسکندر مقدونی نسبت داده شده است.

متن شایعه

"سه حرف آخر کوروش : تابوتم را پزشکان حمل کنند تا همه بدانند هیچ طبیبی نمیتواند جلو مرگ را بگیرد . تمام طلاهایم را در مسیر حرکتم بریزید تا مردم بدانند مال نتوانست نجاتم دهد. دست هایم را از تابوت بیرون بگذارید تا بدانند که باید با دست خالی رفت."

ستاد مبارزه با چرندیات (26)

پاسخ شایعه

در هیچ منبع معتبری این سخنان به کوروش منسوب نشده است! مشهور ترین قول ها این جملات را به اسکندر مقدونی منسوب کرده اند ؛ البته به دلیل موجود نبودن منابع دست اول، نمی توان قویا به آن استناد کرد.

تنها مکتوب برجای مانده از کوروش ، کتیبه استوانه ای معروف به منشور حقوق بشر کوروش است. این جملات و سایر جملات منتسب به کوروش همگی جعلی و فاقد اصالت هستند!

منشور معروف کوروش نیز شامل بیان بزرگی، توانمندی، نسب و فتوحات بدون جنگ خود و ستایش مردوک و... است و یادی از مرگ یا وصیت و نصیحیتی در آن موجود نیست!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الکی کوروشوبزرگش کردن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج