جاباما
۳۱۳۷۹۳
۱۰ نظر
۵۴۱۰
۱۰ نظر
۵۴۱۰
پ

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

در شرایطی که در ماه های اخیر برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده کم مهری هایی با هموطنان مان داشته اند، عمان می تواند جایگزین مناسبی برای علاقه مندان سفر به کشورهای عربی باشد.

هفته نامه اوقات خوش - الهام صادقی: در شرایطی که در ماه های اخیر برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده کم مهری هایی با هموطنان مان داشته اند، عمان می تواند جایگزین مناسبی برای علاقه مندان سفر به کشورهای عربی باشد. عمان، کشور مردمان مهربان و دوستدار ایرانیان است که مردم و مسئولان آن به ایران و ایرانی ها علاقه مند و تمایل شدیدی به داشتن روابط حسنه و گسترده با ایران از خود نشان می دهند؛ به طوری که نام بزرگترین و بین المللی ترین هتل مسقط را به زبان فارسی و گلستان گذاشته اند! هر کجای عمان که سفر کنید، مهمان نوازی آنها را در بهترین حالت خواهید دید.

سلطان نشین عمان کشوری است پادشاهی در شرق شبکه جزیره عربستان و جنوب دریای عمان. مرزهای این کشور از شرق و جنوب شرق به دریای عرب، از شمال غرب به امارات متحده عربی و از جنوب غرب به یمن محدود است. پایتخت این کشور مسقط و مشتمل بر چهار استان مسقط، مسندم، طفار و بریمی است.

پادشاهی عمان از سال های دور از جاذبه های کم نظیر و فراوان گردشگری برخوردار بوده است که تا چند دهه ناشناخته مانده بود. برخی از این امکانات جنبه تاریخی دارد همانند قلعه ها، دژها و مساجد که ساخت آن به شش قرن گذشته می رسد. موقعیت استراتژیکی پادشاهی عمان موجب شده تا این کشور در طول تاریخ نقشی حیاتی و سازنده در گسترش دامنه روابط تجاری سیاسی با کشورهای گوناگون جهان به ویژه پیرامون خود داشته باشد.

همانند سایر کشورهای عربی خلیج فارس، منبع اصلی درآمد کشور نفت است. هر چند نسبت به همسایگان، این کشور تولیدکننده متوسطی است. کشاورزی و ماهیگیری نیز دو منبع مهم درآمد در عمان هستند. منبع جایگزین دیگر، توریسم است.

یادتان باشد عمانی ها به رعایت نظم و قانون اهمیت می دهند. نکته دیگر اینکه عمان یک کشور کویری است و فضای سبز حکم کیمیا را دارد و مردم تعصب بسیار زیادی در حفظ و نگهداری آنها و استفاده درست از آنها نشان می دهند.

غذاهای متفاوت عربی

عموم غذاهای عمانی عربی، لبنانی، ترکی و هندی است اما عمانی ها بر این نکته تاکید دارند که غذاهای آنها با غذاهای عربی تفاوت دارد و با غذاهایی که از گذشته در سراسر شبه جزیره طبخ می شده فرق دارد. عموم غذاهای عمانی دریایی هستند مانند ماهی.
شیرینی محلی عمانی مشهور به حلوای عمان است که نیمه جامد است و با کمی عسل و با قاشق خورده می شود.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

غذاهای آمریکایی نیز در شهرهای بزرگ مانند مسقط و سلاله به آسانی یافت می شود مانند کی اف سی، مک دونالد و برگر کینگ.

خبز عمانی (نان ملی عمان) که در خارج از عمان به راحتی یافت نمی شود در آتش روی صفحات فلزی بزرگ پخته و با انواع غذاهای عمانی مثل شیر داغ و چای برای صبحانه خورده می شود.

شوا شامل گوشت بره و برنج معطر جزو غذاهای ملی عمان به شمار می رود.

عمانی ها از گذشته های دور به کار تجارت ادویه می پرداختند و شوا را به عنوان غذای ملی خود معرفی کرده اند. در پخت شوا، سمتی از گوشت پای بره را همراه با استخوان برداشت و شکاف های عمیقی روی گوشت ایجاد می کنند. سپس مقداری سیر خرد شده، زنجبیل، فلفل سیاه، زیره، تخم گشنیز پودر شده، مقداری میخک، سرکه، کمی لیمو، نمک و روغن را مخلوط کرده و گوشت را در آن می خوابانند بعد گوشت را همراه ادویه ها درون برگ درخت موز قرار داده و آن را می پیچانند. پس از آن بسته را بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال قرار می دهند.

هتل

عمان هتل های خوب و لوکس زیادی دارد، خصوصا هتل های کلبه ای در بیابان که از درخت خرما ساخته شده اند. عمان در سال های اخیر تلاش کرده با ایجاد هتل های ۵ ستاره و هتل هایی با قیمت های مناسب در مسقط و سایر شهرها به جلب توریست بپردازد.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

سوغات عمان

نشان ملی عمان خنجر غلاف شده است. این خنجرها در انواع و قیمت های مختلف در مغازه ها موجود است که حداقل هر مغازه چند مدل از آنها را دارد و آنها عموما ساخت هند یا پاکستان هستند که به سفارش عمان ساخته می شوند. نقره عمانی هم یک شوغات مشهور است که از آب نقره ساخته می شود و کوچک است. عموما جواهرات عمانی روی آن عمان حک می شود و نشان دهنده اعتبار آن محصول است وگرنه محصولاتی بدون این نام نیز یافت می شوند.

کالاهایی هم مختص مردان عمانی وجود دارد که کوما نامیده می شود و عموما در مراکز مختلف به فروش می رسد، خصوصا بازار ماتراه در مسقط. حلوای عمانی یا همان مسقطی هم یکی از مشهورترین محصولات مسقط پایتخت کشور عمان است که شهرت بین المللی دارد.

بسیاری از مردم ایران و حتی سراسر جهان فکر می کنند مسقطی محصولی ایرانی و از سوغاتی های مشهور شهر شیراز است. اگر اندکی در نام این خوراکی خوش طعم دقت کنیم رابطه تنگاتنگی با نام پایتخت کشور عمان دارد. مسقطی یکی از مهم ترین محصولاتی است که در این کشور شهره بین المللی پیدا کرده است.

هر چند مسقط این روزها از لحاظ گردشگری و البته در بخش های دیگری چون ماهیگیری و طلاسازی در جهان شهره است اما این خوراکی خوشمزه یکی از جاذبه های مهم این پایتخت زیبا در حاشیه دریای عمان است. بسیاری از افرادی که پا در عمان می گذارند این قضیه را تایید می کنند که مسقطی حتی یکی از ویژگی های این کشور برای جذب توریست است.

رونق گردشگری

عمان با بهره بردن از تنوع جانوری و گیاهی از جمله زیستگاه یک گونه نادر از آنتلوپ به نام «گاو آهوی عربی» و منطقه زیبای «ظهار»، سالانه میزبان هزاران طبیعت گرد از سراسر جهان است و در سال های اخیر نیز برنامه های متنوعی شامل تورهای قایق سواری، اسب سواری، صخره نوردی، شکار و حضور در جشنواره های غذاهای سنتی برای جذب گردشگران در این کشور به اجرا درآمده است.

دولت عمان همچنین قصد دارد با توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات، گردشگری الکترونیک را در این کشور رونق داده و برای پذیرایی از ۱۲ میلیون گردشگر در سال ۲۰۲۰ آماده شود. آب و هوای این کشور در بخش بیابانی و مناطق داخلی گرم و خشک بوده و در امتداد دریا در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل و کمی خنک است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

در بخش های جنوبی و جنوب غربی شرایط آب و هوایی موسمی همراه با ریزش باران حاکم است. درجه حرارت در فصل تابستان از ۴۸ درجه سانتیگراد تجاوز می کند. به جز استان ظفار که از اواخر شهریورماه در اثر بارش باران های موسمی اقیانوس هند سرسبز و سیراب می شود، بقیه مناطق شاهد بارندگی اندک و نامنظم است.

عمان از منظر گردشگری در سال های اخیر یکی از موفق ترین کشورهای منطقه بوده است. مسقط در سال ۲۰۱۲ به واسطه انتخاب به عنوان «پایتخت گردشگری عرب» میزبان ده ها جشنواره بود که این امر نقش چشمگیری در جذب گردشگران داشت.

از روستاهای آرام و کوهستانی تا قلعه های باشکوه ثبت شده در یونسکو، مزارع بزرگ خرما و سواحل زیبا، نمونه هایی از جاذبه های این کشور شگفت انگیز است. در این کشور قلعه های زیبا و چشمگیر زیاد هستند، تعداد بیش از ۲۰۰۰ قلعه (تعدادی از آنها در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است) با دقت بازسازی شده اند.

جالب ترین بندر دنیا

استان مسقط در بخش جنوبی ساحل استان باطنه شمالی و بین خلج عمان و کوه حجر شرقی واقع شده است و یکی از بنادر مهم عمان به شمار می رود و شاید یکی از جالب ترین بنادر جهان باشد. این بندر به شکل خلیج مدوری است که دور آن را کوه های خشک و بدون هیچ گونه پوشش نباتی با صخره های درشت و درخشنده احاطه کرده است. این کوه ها با وجودی که مانند دیوار سنگی مدوری بندر مسقط را احاطه کرده اند، غالبا از هم جدا هستند و از طریق فواصل آنها می توان به پشت کوه ها راه یافت.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

مسقط و بخش های تابعش قلب کشور عمان را تشکیل می دهند. تمام نهادهای بزرگ دولتی در مسقط قرار دارند. شهر مسقط یکی از قدیمی ترین شهرهای عمان است.

در دورن قدیم کشور عمان را سلطنت مسقط و عمان می نامیدند. بر فراز کوه های مسقط چند قلعه تاریخی وجود دارد که مشهورترین آنها قلعه میرانی و قلعه جلالی هستند.

به جز قلعه های میرانی و جلالی از دیگر مکان های دیدنی مسقط می تواند بلده السفه، دیوار مسقط، خانه های آتری، الخیران، ساحل قنتب، موزه خانه الزبیر و موزه اسکناس و سکه عمانی را نام برد. پیشه مردم مسقط تجارت، صناعت تجاری و ماهیگیری است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

پیشه هایی مانند طلاسازی، نقره سازی و صنایع دستی مسقط مشهور است. همچنین ساخت حلوای عمانی (مسقطی) در این منطقه زیاد رایج است. صید ماهی نیز در طول ساحل مسقط به چشم می خورد و تمام مردم ساحل نشین ماهیگیری می کنند.

هم صخره نوردی هم کویرگردی

عمان طیف گسترده ای از جاذبه ها را در خود جای داده است؛ از صخره نوردی در کوهستان ها تا گردشگری در کویر.

بیشتر عمان کوهستانی است و در بیشتر بخش های آن رشته کوه های بزرگ و سخت گذر حجر وجود دارد. در مناطق داخلی نیز کوه های متعددی به چشم می خورد. بلندترین قله این رشته کوه های بزرگ که از این مناطق عبور می کند کوه حجر نامیده می شود. در این حال، شرکت های مسافرتی تورهای منحصر به فرد گردشگری در کویر را هم به مشتریان خود پیشنهاد می دهند. ثبت نام کنندگان در این تورها چند روزی را در دل کویر و در درون خیمه هایی با تمام امکانات رفاهی سپری می کنند.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

قطعا این سفر برای بسیاری از گردشگران ماجراجو می تواند تجربه ای متفاوت به شمار آید. شترسواری در کویر، کمپینگ لوکس در زیر ستاره ها و سافاری با جیپ تنها تعداد کمی از ماجراجویی هایی هستند که انتظار شما را در عمان می کشند. در کویرهای داخلی در یک پس زمینه دلربا می توانید سفری با شتر داشته باشید و در زیر آسمان پرستاره کویر در یکی از چندین اردوگاه شب را به روز برسانید.

جاذبه های عمان

مجسمه کندرسوز

کندرسوز یکی از محصولات عمده عمان است و مجسمه ای از یک ظرف دود کردن کندر بر بالای تپه ای بر فراز پارک عمومی ریام قرار دارد که از نمادهای عمان محسوب می شود. کندر و روغن به دست آمده از آن خواص مفید سلامتی و پزشکی دارد و حتی در برخی مناطق به خاطر قدرت معجزه آسا و اسرارآمیز آن مورد توجه قرار گرفته است.

غار مجلس الجن

این غار از عجیب ترین و زیباترین غارهای جهان است. همچنین جزو عمیق ترین غارها نیز هست. عمق این غار از یک ساختمان ۵۰ طبقه هم بیشتر است. نام وحشت زای آن بر جذابیت های گردشگری آن افزوده است. این غارت که در فلات «سلما» در کشور عمان واقع شده در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط «دان دیویدسون»، زمین شناس مشهور، کشف شد که اکنون عنوان دومین غار عمیق جهان را به خود گرفته است. دسترسی به این غار عمیق از طریق یک دهانه باریک است که افراد باید با طناب به درون آن بروند. عمق این غار بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ متر است و به گفته کارشناسان هرم جیزه مصر کاملا درون این غار جا می گیرد.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

قلعه نخل

یکی از محکم ترین قلعه های کشور پادشاهی عمان است. این قلعه در شهرستان نخل و در منطقه باطنه واقع شده است. قلعه نخل یکی از محبوب ترین قلعه های کشور پادشاهی عمان است. «قلعه نخل» یکی از بارزترین نقاط گردشگری عمان به شمار می رود که از موقعیت بسیار عالی و سوق الجیشی برخوردار است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

مسجد باشکوه سلطان قابوس

یکی از زیباترین بناهای دوران معاصر این کشور، مسجدی است باشکوه که در پایتخت آن، شهر مسقط احداث شده است. این مسجد در سال ۲۰۰۱ بنیان نهاده و خیلی زود به یکی از جاذبه های گردشگری معروف و پرطرفدار این کشور تبدیل شد.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

یکی از مهمترین جذابیت های غیرقابل انکار این مسجد، فرش دستباف ایرانی است که وزن آن ۲۴ تن بوده و چهار سال زمان صرف بافت آن شده است. طرح این فرش که در حدود ۵ هزار متر مربع مساحت دارد و از اتصال ۴۸ قطعه کوچک و بزرگ به یکدیگر تشکیل شده از نقشه گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ترکیب طرح افشان شاه عباسی و سایر نگاره های تزیینی ایرانی و اسلامی الهام گرفته است. دیگر نکته جالب و قابل توجه این مسجد لوستر بزرگ و باشکوه آن است که در نمازخانه این مسجد آویخته شده است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

کوهستان سبز

جبل اخضر به معنی کوهستان سبز نام کهی است در کشور پادشاهی عمان. این کوه یکی از مشهورترین کوه های عمان است و یکی از نقاط دیدنی سلطنت عمان به شمار می آید. «جبل اخضر» در رشته کوه های بزرگ حجر واقع شده است. ارتفاع جبل اخضر در حدود ۳۰۷۵ متر می باشد اما ارتفاع قله این کوه به حدود ۹ هزار و ۹۰۰ قدم می رسد. در این کوه میوه های سردسیر و چشمه های گوناگونی در جریان است. دره های پر فراز و نشیبی در این کوه به وجود آمده است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

در حاشیه جبل اخضر برای کشاورزی مناسب است و باغ های مرکبات و مزارع نخیل زیادی در دامنه این کوه وجود دارد. جبل اخضر دارای زمین های حاصل خیز کشاورزی و آب شیرین است و شغل بیشتر مردم روستاهای آن کشاورزی است و باغ و محصولات کشاورزی زیادی در روستاهای قله کوه و پایه کوه است. ساکنان این منطقه کوهستانی در کنار کشاورزی از کوه های اطراف روستاهای خود عسل نیز جمع آوری می کنند و می فروشند، عسل این مناطق طعم مخصوصی دارد و گران قیمت است.

پاییز پر جاذبه ظفار

در سفر به عمان حتما از استان ظفار در جنوب دیدن کنید. سواحل طولانی شنی طفار با درختان نخل و پرواز پرندگان واقعا دیدنی است.

استان ظفار یکی از زیباترین استان های سلطنت عمان است و در حوزه بازاریابی و گردشگری و معرفی خود به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری کشورهای شبه جزیره عربستان موفق بوده است. به ویژه در ماه های ۷ و ۸ میلادی که سالانه جشنواره طفار و صلاله که به جشنواره پاییزی صلاله معروف است، در این شهر ساحلی برگزار می شود. شهر صلاله پایتخت استان ظفار، مرکز فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری عمان به شمار می آید.

استان ظفار با در اختیار داشتن ساختارها و امکانات فراوان گردشگری و اقتصادی و برخورداری از آب و هوای مناسب در فصل پاییز به صورت یک منطقه پر جاذبه گردشگری درمی آید. آب و هوای استان ظفار از نیمه دوم ماه ژوئن تا اواخر ماه سپتامبر پاییزی است و این شرایط بی نظیر استان ظفار را به ییلاق دل انگیز تبدیل می کند. در این چهار ماه از سال، گیاهان و درختان سرسبز کوهستان ها و دشت های ظفار را می پوشاند و در طول شبانه روز فضای نشاط انگیز و با طراوت خاصی ایجاد می کند.

استان ظاهره

شهرهای قدیمی مانند شهر بریمی و شهر محضه و منطقه خریمه، از مناطق گردشگری استان ظاهره است. در این استان مناطق تاریخی بی شماری وجود دارد که از جمله آنها بازار تاریخی عبری، قنات العراقی، قلعه الخندق، حصون، عبول، قلعه بریمی و الخصیب را می توان نام برد. همچنین خانه های تاریخی و چشمه های آب شیرین در این استان توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

قنات های آب

پنج قنات آبی دریس، الخطمین، الملکی، المیائر و الجیلاء که بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت دارند و جزء قدیمی ترین سیستم های آبیاری منطقه به شمار می روند، امروزه نیز یکی از مهمترین منابع آبی بسیاری از شهرها و روستاهای عمان هستند. به خاطر سیستم آب منحصر به فرد این پنج قنات در سال ۲۰۶ به عنوان میراث جهانی ثبت شدند.

وادی شب

وادی شب یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری در عمان است که پر از مزارع درختان خرما و استخرهای طبیعی آب است. بسیاری از این استخرها برای شنا و قایق سواری نیز استفاده می شود.

به جای «دبی» به «عمان» شگفت انگیز بروید

جریان آب در تمام سال در برکه های آبی این منطقه جریان دارد و از تنگه های باریکی از میان نخلستان ها عبور می کند. وجود بوته های سرسبز و درخت های خرزهره که پرندگان و پروانه ها را به خود جذب مخی کند، فضایی رویایی به این منطقه داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شاید یکی از دلایل علاقه مندی عمان به ایران و ایرانی، دخالت ارتش ایران در جنگ ظفار در سال 1352 باشد که در آن دوره پهلوی دوم در حمایت از سلطان قابوس و بر علیه نیروهای کمونیستی ارتش ایران را مامور سرکوبی چریک های ظفار کرد. در واقع سلطان قابوس با حمایت ایران در آن زمان توانست بحران را رفع کند.

    • علی

      بابا چرته این خبر من اینجا زندگی میکنم هیچی نداره واقعا

    • بدون نام

      عکس ها خودش بی داد می کنه واقعا ببین چقدر کفگیر به ته خورده که امارات سوسکی هم ما رو قبول نداره !
      مطمئن باش اگر حداقل حرفی برای گفتن داشت ملت ایران به طور خود جوش تا حالا این کشور رو از جزیره برمودا هم بود کشفش می کردن اگر هم به درد نخوره کل صدا سیما 24 ساعته خاک و برهوت هم نشون میده هیشکی گوشش بدهکار نیست !
      هوش مردم ایران رو کم نگیر این حرفها به درد اروپایی ها که معلوم نیست چقدر ایران براشون عجیب که پامیشن میرن نقطه کور در ایران و کلی کیف و حال می کنن!!!

    • میثم

      بنظرم هر شهر و کشوری زیبایی خاص و منحصربفرد خودش رو دارد من واقعا عمان رو به دبی ترجیح میدم لااقل تو مهمان نوازی و احترام بین اعراب بهترینن.

    • بدون نام

      ایران خودمونو عشقه.
      فقط ما مردم هم باید مراعات طبیعت مملکتمونو بکنیم.
      به طبیعت احترام بزاریم.

    • منصور

      کشوری ک یک سوم ان بلوچ باشد از اقوام ایرانی نباید در مهمان نوازیشون شک کنیم

    • amir

      لطف کنین حقیقت ها رو بگین نه این که صرفا بابت منفعت شخصی بقیه رو زیر پا خورد کنیم

    • بدون نام

      بهتر است شرایط سفر و اقامت نسبتا زیاد را برای ایرانی های مشتاق سفر ،به آن کشور را مهیا کنید.

    • محسن ثلاثی

      عمان از آرزوهامه دوست دارم با زندگی‌کردن اونجا برم ولی راهشو نمیدونم

    • وحيد

      تا الان كسي درباره عمان درست حرف نزده نگفته يكه حقوق كارگرساده چقدر هستش كرايه خانه چقدرهستش وعض خوردوخراك چقدر در ميات همه ميگن خوبه خوب از چه نظر خوبه ايا انجا يه زندگي اروم داريم يا مثل ايران خودمون بايد از ساعت ٦صبح تا ١٢شب فقط كار كنيم بعدشم به هيچ جا نرسيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج