جاباما
۳۲۰۸۵۴
۵۲۱۱
۵۲۱۱
پ

۱۰ باور نادرست در مورد سرطان پروستات

باورهای نادرستی که درباره سرطان پروستات وجود دارد را در این مطلب با هم مرور و بررسی می کنیم.

ماهنامه پزشک شهر: باورهای نادرستی که درباره سرطان پروستات وجود دارد را در این مطلب با هم مرور و بررسی می کنیم.

۱- سرطان پروستات، بیماری مردان سالمند است. هر چند که بالا رفتن سن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد (۶۵ درصد موارد تشخیص سرطان پروستات در مردان ۶۵ سال به بالا است)، اما واقعیت این است که هنوز ۲۵ درصد باقی می ماند، که مربوط به سنین کمتر از ۶۵ سال است. بسیاری از مردان در دهه ۴۰ عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند.

هر چند فقط یک نفر از ۱۰۰۰۰ نفر زیر سن ۴۰ سال به این بیماری مبتلا می شوند اما میزان ابتلا به آن در سنین بالای ۴۰ سال به طور فزاینده ای بالا می رود، طوری که بین سنین ۴۰ تا ۵۹ سال، یک نفر از هر ۳۸ مرد به این بیماری مبتلا می شود و برای سنین ۶۰ تا ۶۹ این میزان به یک مرد از هر ۱۵ مرد می رسد. البته عوامل بسیاری در این موضوع نقش دارند از جمله نژاد، سابقه خانوادگی، سلامتی بدنی و سبک زندگی و حتی مکان جغرافیایی.

10 باور نادرست در مورد سرطان پروستات

۲- اگر نشانه ای از سرطان پروستات ندارید، بنابراین سرطان پروستات ندارید. این باور کاملا اشتباه است. سرطان پروستات یکی از بدون نشانه ترین سرطان های غدد است، یعنی ممکن است کاملا بدون نشانه باشد. بسیاری از نشانه های آن ممکن است با نشانه های بیماری دیگری اشتباه گرفته شود. معمولا نشانه های سرطان پروستات در حین آزمایشات عادی توسط پزشک تشخیص داده می شود. نشانه های شایع آن نیاز مکرر به دفع ادرار، ادرار همراه با سوزش و درد، وجود خون در ادرار یا منی، درد در قسمت کمر یا نشیمنگاه و ران است. اگر هر یک از این نشانه ها را دارید با پزش تان مشورت کنید.

۳- سرطان پروستات به کُندی پیشرفت می کند و نباید خیلی نگران بود. بله، در بعضی موارد چنین است اما همیشه این طور نیست. تاکنون ۲۵ نوع سرطان پروستات شناخته شده است و می توان تعیین کرد که کدام خوش خیم و کدام بدخیم است.

۴- در خانواده سابقه ابتلا به سرطان پروستات نیست، پس احتمال ابتلا به آن برای من نیز کم است. نادرست است. در حالی که سابقه خانوادگی شانس ابتلا به پروستات را دو برابر می کند و از هر ۳ مرد، ۱ مرد چنین حالتی دارد، این واقعیت نیز هست که از هر ۶ مرد مرد یک مرد مبتلا به سرطان پروستات می شود که با آمار ۱ زن از ۸ زن مبتلا به سرطان پستان قابل مقایسه است.

در هر حال سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش خود را در افزایش ابتلا و پیشرفت سرطان پروستات دارد. مردی که پدر یا برادرش مبتلا به سرطان پروستات شده اند با احتمال دو برابر به این بیماری مبتلا خواهد شد. این خطر هنگامی بیشتر می شود که این بستگان در سنین کمتر از ۵۵ سال، به این بیماری مبتلا شده باشند.

10 باور نادرست در مورد سرطان پروستات

در سال ۲۰۱۰، تقریبا ۲۱۸,۰۰۰ مورد جدید سرطان پروستات در آمریکا تشخیص داده شد و بیش از ۳۲۰,۰۰۰ مورد در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. موارد جدید ابتلا به این بیماری تا ۳۰۰,۰۰۰ مورد تا سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد یافت.

۵- تست PSA همان تست سرطان پروستات است. درست نیست. آزمایش PSA فقط سطح انرژی مربوط به پروستات را تعیین می کند. PSA در پاسخ به بیماری هایی که ممکن است در پروستات وجود داشته باشد، در این غده ترشح می شود. این بیماری ها ممکن است ورم یا عفونت پروستات (پروستاتیت)، بزرگی خوش خیم پروستات (هایپوپلاژی) یا در بعضی موارد سرطان باشد. تست PSA اولین مرحله تشخیص سرطان است و به کمک آن می توان سرطان را در مرحله ابتدایی شناسایی کرد و بهترین درمان نیز در همین مرحله امکانپذیر است.

متخصصان بر این باورند که تست PSA تقریبا از هر ۳۹ نفر یک نفر را از مرگ در اثر سرطان پروستات نجات می دهد.

۶- سطح بالای PSA به این معنی است که سرطان پروستات دارید و سطح پایین پروستات نشانه این است که سرطان پروستات ندارید. هر چند که سرطان پروستات باعث بالا رفتن سطح PSA می شود اما در بعضی مردان حتی با پایین بودن سطح پروستات، سرطان پروستات وجود دارد. سطح پروستات در مردان چاق، به دلیل بالاتر بودن حجم خون ممکن است ظاهرا پایین باشد اما بار دیگر یادآوری می کنیم که بالا بودن سطح PSA ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد.

10 باور نادرست در مورد سرطان پروستات

۷- واژکتومی باعث سرطان پروستات می شود. زمانی تصور بر این بود که واژکتومی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد اما تحقیقات بسیاری در این مورد صورت گرفت و مشخص شد که واژکتومی ارتباطی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ندارد اما چون کسانی که واژکتومی انجام می دهند بیشتر برای معاینات پروستات به پزشک مراجعه می کنند موارد بیشتری از سرطان به صورت کلینیکی در آنها تشخیص داده می شود.

۸- درمان سرطان پروستات منجر به ناتوانی جنسی یا بی اختیاری ادرار می شود. هر چند که ممکن است بعد از جراحی یا پرتودرمانی سرطان پروستات، مشکلات نعوظ یا بی اختیاری ادراری به وجود بیاید اما به این معنی نیست که همه بیماران چنین عوارضی را تجربه می کنند. این عوارض جانبی بستگی زیادی به سن و شرایط بدنی بیمار دارد.

۹- فعالیت جنسی خطر پیشرفت سرطان پروستات را افزایش می دهد. نادرست است. در واقع بعضی از مطالعات نشان می دهند مردانی که فعالیت جنسی بیشتر و انزال بیشتری دارند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. انزال هیچ ارتباطی با سرطان پروستات ندارد.

۱۰- سرطان پروستاتیک بیماری واگیردار است. سرطان پروستات یک بیماری عفونی یا واگیردار نیست. در واقع راهی برای انتقال آن به دیگری وجود ندارد.

مردان در مورد سرطان پروستات چه کاری می توانند بکنند؟

اولین گام برای رویارویی موثر با سرطان پروستات، دانستن واقعیات و دوری از اشتباهات رایج است. مطالعات اخیر نشان داده است که سبک زندگی مانند داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش منظم (۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه) می تواند نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد. با خانواده و دوستان تان در مورد سرطان پروستات صحبت کنید و اگر بالاتر از ۴۰ سال دارید به پزشک تان مراجعه کنید تا تست های دوره ای سلامت پروستات را برای تان تجویز کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج