۳۲۵۸۱
۱۰ نظر
۵۰۲۷
۱۰ نظر
۵۰۲۷
پ

بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

نعره‌های وحشنتاک بوگاتی سخت دلربا است. وقتی پدال گاز این ابر ماشین ۱۶ سیلندر که می‌تواند ۲۰۰ ۱اسب بخار قدرت تولید کند را فشار می‌دهید انگار یک خرس خاکستری چند تنی را خشمگین می‌کنید!



بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

برترین ها: نعره‌های وحشنتاک بوگاتی سخت دلربا است. وقتی پدال گاز این ابر ماشین ۱۶ سیلندر که می‌تواند ۲۰۰ ۱اسب بخار قدرت تولید کند را فشار می‌دهید انگار یک خرس خاکستری چند تنی را خشمگین می‌کنید! با عوض کردن دنده‌ها انگار از این موتور توربوشارژ صدای خشمگین یک دیوانه در زنجیر به گوشتان می‌رسد! همه این صداها وقتی شنیدنی‌تر می‌شود که از ۳۲۰ کیلومتر در ساعت بگذرید. انگار که پا به دنیای دیگری گذاشته باشید. "گرند اسپرت ویتس" آخرین نمونه بوگاتی ویرون است که این‌بار سرعت را در کنار لذت صدای کرکننده موتور به شما هدیه می‌کند.

بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

این نیروگاه از کجا آمد؟

اگر بخواهیم پروژه کارخانه بوگاتی برای ساخت این ویرون جدید را به طور ساده و خلاصه مرور کنیم، باید بگوییم آن‌ها یک بوگاتی ویرون گرند اسپرت کانورتیبل را دوباره طراحی کرده‌اند و با تیونینگ از آن یک سوپر اسپرت دیگر ساخته‌اند. این ماشین اطلاعات فنی مشابهی با دیگر بوگاتی‌ها دارد اما آنقدر شگفت انگیز است که آدم از تکرار آن‌ها خسته نمی‌شود؛ ۱ هزار و ۲۰۰ اسب بخار توان از یک موتور ۸ لیتری ۱۶ سیلندر خورجینی. ماشین جدید کارخانه بوگاتی می‌تواند در دور موتورهای بین ۳ هزار تا ۵ هزار دور در دقیقه ۱۱۰۶ نیوتن‌متر نیروی گشتاوری تولید کند؛ و انصافا معنای واقعی سوپر اسپرت را به همه می‌فهماند. از آنجا که برای تولید نیروی بیشتر به سوخت و همینطور هوای بیشتری نیاز دارید، سیستم پمپ بنزین این ماشین هم دوباره طراحی شده است تا بتواند پاسخگوی موتور دیوانه این ماشین باشد!

بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

همه این نوآوری‌ها مدیون یکی از مهندسان کارخانه بوگاتی به نام جنز شولنبرگ است. ایده‌های او به ویرون قدرت می‌بخشد. شولنبرگ می‌گوید: "هوایی که بوگاتی ویرون جدید برای سوزاندن بنزین در یک ساعت مصرف می‌کند از کل هوایی که انسان در طول یک ماه تنفس می‌کند بیشتر است." این اعداد و ارقام کاملا واقعیت دارد چرا که اگر یک بوگاتی ویرون گرند اسپرت ویتس با دور موتور حداکثر، تخته گاز حرکت کند می‌تواند ۴/۲۶ گالن بنزین یعنی ۱۰۰ لیتر را فقط در ۸ دقیقه دود کند!


بررسی اصول آیرودینامیک

البته تفاوت‌هایی بین آنچه کارخانه بوگاتی بیرون می‌دهد و تعریف‌های متداولی که از یک سوپر اسپرت وجود دارد هست. با برداشتن سقف ویرون شکل حرکت هوا روی بدنه ماشین تغییر می‌کند که مهندسان بوگاتی سعی کردند.

بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

با اعمال اصلاحاتی شرایط آیرودینامیکی ماشین را بهبود دهند و از مقاومت هوا کم کنند. برای مثال اسپویلر عقب ماشین که وظیفه جهت دادن و منحرف کردن هوا را به عهده دارد به طور هوشمند می‌داند که سقف روی ماشین هست یا به عقب رفته است و با توجه به آن زاویه‌اش را تغییر می‌دهد. به این ترتیب در سرعت‌های بالا نیروی مورد نیازی که باید در پایین وجود داشته باشد تامین می‌شود.


بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

بدون سقفش کندتر است

البته با وجود همه این تدابیر باز هم بین حالتی که سقف وجود دارد و حالتی که بالای ماشین باز است تفاوت هست. در حالت بدون سقف سرعت را می‌توان تا نزدیک ۴۱۱ کیلومتر در ساعت افزایش داد ولی در حالتی که سقف وجود ندارد این عدد ۳۶ کیلومتر در ساعت کوچکتر است. تغییر دیگر در ویرون جدید انتقال محل گردش روغن خنک کننده دیفرانسیل عقب از سمت راست ماشین به زیر دیفیوزر عقب است. فنرهای گرند اسپرت ویتس هم به نسبت قبل کمی نرم شده‌اند تا کمی از سختی ماشین بکاهند. همانطور که شما هم می‌دانید ویتس بسیار سریع است. ولی تفاوتی که این ماشین با ویرون‌های قبل از خودش دارد افزایش چشمگیر شتابش است. بر اساس اعداد و ارقامی که بوگاتی درباره این ماشین منتشر کرده است صفر تا صد آن کمتر از ۶/۲ ثانیه است و این یعنی معجزه! به این ترتیب بوگاتی پاسخ منتقدانی که می‌گویند شتاب ماشین‌های این کارخانه در مقایسه با حداکثر سرعتش پایین است را می‌دهد. گفته‌اند این ماشین در شروع حرکت می‌تواند مسافتی بیش از ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. زمانی که برای رساندن سرعتش از صفر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد فقط ۱/۷ ثانیه است و در عرض ۱۶ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.


رقبا کجای جدول جا دارند؟

نیسان با مدل GT-R توانست زمان رسیدن به 160 کیلومتر در ساعت را شدیدا کاهش دهد ولی این‌طور که معلوم است ویتس قرار است همه رقبا را با بی‌رحمی جا بگذارد. در واقع عددهایی که بوگاتی در شتاب به آن رسیده است رکوردهایی است که پورشه 911 و کوروت به جای گذاشته‌اند و حالا بوگاتی هم مانند آن‌ها با دنده سه از صد کیلومتر در ساعت می‌گذرد. ولی فراموش نکنید که بوگاتی 2 تن وزن دارد و این مانند آن است که در دوی ماراتن یک دونده 120 کیلویی پا به پای قهرمانان دنیا بدود!


یک، دو، سه پرواز

واقعا باید گفت که ویتس درک انسان را از دنیا عوض می‌کند! وقتی با ماشین در جاده حرکت می‌کنید لحظه‌ای به کنار جاده نگاه کنید و بعد سرتان را به جلو بچرخانید و افق را ببینید؛ ماشینی با پوشش فیبرکربن با همین سرعت از کنار شما رد می‌شود و به سرعت ناپدید می‌شود. کافی است بشمارید: یک! دو! سه! بوگاتی شما را به ۵۷ کیلومتر در ساعت، ۱۴۸ کیلومتر در ساعت و ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند. در میان دیگر ماشین‌ها می‌تواند مانند ذره بیگانه‌ای از مکان و زمان از همه عبور کند.

بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

کنترل بوگاتی نقطه ضعفش بود که آن هم در مدل‌های جدیدتر تا حد زیادی بهبود یافته است. در سرعت هم که حرفی برای گفتن نمی‌ماند، فقط کافی است کمی در مصرف بنزین دست و دلباز باشید و بگذارید این ماشین گرسنه تا می‌خواهد بنزین بسوزاند؛ آن وقت است که می‌توانید مطمئن باشید به اوج لذت رانندگی رسیده‌اید و در جاده هیچ کس همتای شما نخواهد بود.


دلیلی بر خرابی آسفالت‌ها

در سرعت‌های معمولی، در حین حرکت در شهر یا اتوبان‌هایی که سرعت مجاز در آن‌ها محدود است هم بوگاتی همان سواری را به شما می‌دهد که ماشین خوش‌دستی مثل GT-R ارائه می‌دهد، به همان نرمی است با این تفاوت که می‌دانید اگر پدال زیر پایتان را فشار بدهید در یک لحظه بوگاتی آسفالت را می‌کند! ویرون 7 دنده دارد که به صورت اتوماتیک- دستی تعویض می‌شوند. سیستم کلاچش هم دوبل است. این سیستم کامل را کارخانه فنی مهندسی ریکاردو در انگلستان برای آن ها طراحی کرده است و واقعا روی ویرون خوش نشسته است.


بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

فقط سرعت نیست

طراحی سیستم پیشران و تعلیق‌اش واقعا هارمونی مثال زدنی دارد. در حین اینکه شتاب می‌گیرید و خواهان سرعت بیشتر هستید مانند بسیاری دیگر از ماشین‌ها در حالی که دندان‌هایتان را روی هم فشار می‌دهید احساس نمی‌کنید با آن کشتی می‌گیرید و کلافه نیستید. در عین حال هم وقتی با آن آهسته رانندگی می‌کنید آرامش دارید و حس از دست دادن توانایی‌های ماشین به شما دست نمی‌دهد. می‌توانید در حالی که سقف را کنار زده‌اید بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت بروید بدون اینکه حالت موهایتان بهم بریزد. راحتی ماشین واقعا بی‌نظیر است. سیستم تهویه‌اش معرکه است و در هر فصلی درون ماشین را بهار می‌کند. خیلی‌ها معتقدند بوگاتی ویرون ماشینی است که فقط سرعت می‌رود و به هیچ درد دیگری نمی‌خورد ولی این واقعا بی‌انصافی است. حداقل می‌شود گفت در طول زمان و با بیرون دادن مدل‌های مختلف و با پیشرفت‌هایی که اتفاق افتاد بوگاتی خلاف این را ثابت کرد. حالا ویتس را می‌شود گل سرسبد همه بوگاتی‌ها دانست.


بوگاتی ویرون، قدرتمندتر و پرسروصداتر از همیشه

رکورددار بوگاتی‌ ویرون

پیر آنری رافانل، یکی از قهرمان‌های بازنشسته دنیای رانندگی که راننده رسمی تست کننده ماشین‌های بوگاتی است می‌گوید: تنها چیزی که ویرون را از گذشتن از مرز ۴۳۵ کیلومتر در ساعت باز می‌دارد لاستیک‌هایش است. رافانل که توانست در ماه جولای سال ۲۰۱۰ در پیست بوگاتی با سوپر اسپورت این کارخانه به رکورد ۴۳۱ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند می‌گوید: "اطمینان دارم اگر فکری برای لاستیک‌های این ماشین بکنند راحت می‌شود تا ۴۴۰ کیلومتر در ساعت با آن رفت. باید لاستیک‌هایش را سبک‌تر و تیزتر بسازند." مهندسان کارخانه فولکس واگن نوع جدیدی از لاستیک و رینگ برای این ماشین حیرت‌انگیز طراحی کرده‌اند که شاید رافانل بتواند با آن ها به آرزویش برسد. فعلا این اختراع تازه در مرحله تولید و آزمایش است. یک دست از این لاستیک‌ها ۷۰ هزار دلار قیمت دارد! ‌البته لاستیک‌های معمولی بوگاتی هم چندان ارزان نیستند و ۴۲ هزار دلار می‌ارزند. البته برای ماشینی که ۵/۲ میلیون دلار می‌ارزد اینها رقمی حساب نمی‌شود!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 21667

      خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

    • افشین

      یاد پیکان 57جوانان افتادم

    • هادی ملکی

      خدایا میشه 1 روز سوارش بشم!!!!!!!!!!

    • asal

      کاش جای اون کسی بودم که اولین بار این ماشینو سوار شد!!
      خداااای من!!!؟

    • رامين

      اين ديگه اخر عشق سوپر اسپرته

    • امیرعلی

      اجب سیستمی داره

    • hamidreza

      salam mamnun.agha man hesab kardam 150 kilimetro too 20 daghighe tey mikone yani masafati hududan az tehran ta ghazvini 20 min mire
      vay bavar nakardaniye .vali khoshhal bashim az inke 30 sale motore pejot ru tamamiye otaghaye mokhtalef darim test mikonim ke shayad ma ham pishraft konim!!!!!

    • محمد

      کی گفته این سریع ترین هستش من خودم با پیکان عموم 560 کیلومتر در ساعت رفتم شما ها دارین چی میگین...

    • علی

      من موندم چطوریه که صفر تا صدو تو کمتر از 6.2 ثانیه میره و زمانی که برای رسیدن از صفر به 200 کیلومتر بر ساعت نیاز داره فقط 107 ثانیه هستش؟؟؟؟؟؟عجیبا غریبا!!!!!!!!!!!!!!!

    • پویا

      ب زودی زود یکی میخرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج