۳۲۶۷۵۴
۲ نظر
۵۰۵۸
۲ نظر
۵۰۵۸
پ

پاراگراف کتاب (۶۹)

ما در اینجا سعی کرده ایم با انتخاب گزیده هایی متفاوت و زیبا از کتاب های مختلف آثار نویسندگان بزرگ، شما را با این کتاب ها آشنا کرده باشیم، شاید گام کوچکی در جهت آشتی با یار مهربان کودکی مان برداشته باشیم.

برترین ها: وقتي خواستم به دنبال معنی کلمه کتاب باشم فکر کردم که کار ساده ­اي را به عهده گرفته ام! اما وقتي دو روز تمام در گوگل کلمه کتاب و کتاب خواني را جستجو کردم آنهم به اميد يافتن چند تعريف مناسب نه تنها هيچ نيافتم، تازه فهمیدم که چقدر مطلب در مورد کتاب و کتابداری کم است. البته من عقيده ندارم که جستجوگر گوگل بدون نقص عمل مي کند، اما به هر حال يک جستجو­گر قوي و مهم است و مي بايست مرا در يافتن ۲ يا ۳ تعريف در مورد كتاب کمک مي کرد؛ اما اين که بعد از مدتي جستجو راه به جايي نبردم، به اين معني است که تا چه اندازه کتاب مهجور و تنها مانده است.

راستي چرا؟ چرا در لابه لاي حوادث ، رخدادها و مناسبت هاي ايام مختلف سال، «کتاب و کتاب خواني» به اندازه يک ستون از کل روزنامه هاي يک سال ارزش ندارد؟ شايد يکي از دلايلي که آمار کتاب خواني مردم ما در مقايسه با ميانگين جهاني بسيار پايين است، کوتاهي و کم کاري رسانه­ هاي ماست. رسانه هايي که در امر آموزش همگاني نقش مهم و مسئوليت بزرگي را بر عهده دارند. کتاب، همان که از کودکي برايمان هديه اي دوست داشتني بود و يادمان داده اند که بهترين دوست است! اما اين کلام تنها در حد يک شعار در ذهن هايمان باقي مانده تا اگر روزي کسي از ما درباره کتاب پرسيد جمله اي هرچند کوتاه براي گفتن داشته باشيم. و واقعيت اين است که همه ما در حق اين «دوست» کوتاهي کرده ايم، و هرچه مي گذرد به جاي آنکه کوتاهي هاي گذشته ي خود را جبران کنيم، بيشتر و بيشتر او را مي رنجانيم.

ما در اینجا سعی کرده ایم با انتخاب گزیده هایی متفاوت و زیبا از کتاب های مختلف آثار نویسندگان بزرگ، شما را با این کتاب ها آشنا کرده باشیم، شاید گام کوچکی در جهت آشتی با یار مهربان کودکی مان برداشته باشیم. مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

*****

هربار دریک رابطه شکست می خوریم ، افسرده و خشمگین شده و سخنانی مانند:

" دیگر نمی توانم به کسی اعتماد کنم! "
" هرگز اجازه نمی دهم کسی اینکار را دوباره با من انجام دهد! "
را بارها از ذهن می گذرانیم..

ولی؛ وجه بدتر داستان این است که چون ما ، برای شروع ارتباط های جدید، به خودمان فرصت رسیدگی و التیام دردهای درونیمان را نمی دهیم، این شکست ها را دوباره و دوباره تجربه خواهیم کرد...

جدایی معنوی | دبی فورد | مترجم: سوسن اورعی

پاراگراف کتاب (69)


این زندگی همه آن چیزی است که داریم . هیچ رستگاری جاودانه ای در آخرت وجود ندارد؛ زیرا آخرتی وجود ندارد. وظیفه ما این است که با زندگی عاشقانه و آموختن شناخت خداوند، در زندگی کنونی رستگاری را بیابیم. دینداری واقعی شامل: عدالت، نیکوکاری، احسان و عشق به انسان هاست.

مسئله اسپینوزا | اروین د یالوم

پاراگراف کتاب (69)


زندگی همانند یک جعبه خالی است که می بایست پرشود تا معنا پیدا کند. تو در "جعبۀ زندگی ات" چه داری؟ اغلب مردم گزینه های محدودی دارند و گاهی اوقات جعبه شان را تنها با یک چیز پر میکنند. آن چیز چیست؟ برای بعضی از افراد میتواند کار باشد. کار مهم ترین جنبه ی زندگی آنهاست و تمام انرژیشان را روی کار می گذارند. برای برخی دیگر میتواند یک رابطه باشد. تمام توجه شان را روی یک نفر و این که رابطه شان چطور پیش می رود ، متمرکز می کنند. آن یک چیز هرچه که باشد، به دریچه ای تبدیل می شود که دنیا را از طریق آن نگاه می کنند.. پر کردن جعبه ی زندگی تنها با یک چیز، راهبرد مناسبی نیست. طرح بهتر آن است که این جعبه را به بخش های کوچک تقسیم کنیم و هرقسمت را با یک چیز متفاوت پر کنیم.

برای مثال، باید در جعبه زندگی ات نه قسمت ایجاد کنی که کار در یک بخش آن قرار گیرد و رابطه را در قسمت دیگری بگذاری، هفت جای باقی مانده را چه کار باید کرد؟ یک بخش را باید با دوستان پر کرد؛ معنویات می تواند در بخش دیگر گنجانده شود و ...

ماییم که اصل شادی و کان غمیم | علی صاحبی

پاراگراف کتاب (69)


گرسنگی قیمت ها رابه من یاد داد، فکر نان تازه مرا کاملا از خود بی خود می کرد، و من غروب ها ساعت های متمادی بی هدف در شهر پرسه می زدم و به هیچ چیز دیگر فکر نمیکردم به جز نان. چشم هایم می سوخت، زانوهایم از ضعف خم می شد و حس می کردم چیزی مثل گرگ درنده در وجودم هست. نان. من مثل آدمی مرفینی، معتاد به نان بودم...

نان سال های جوانی | هاینریش بل | مترجم: محمد اسماعیل زاده

پاراگراف کتاب (69)


چرا رنجم می دهی؟

+ چون دوستت دارم.

نه دوستم نداری. وقتی کسی را دوست داریم خوشی اش را می خواهیم نه رنجش را.

+ وقتی کسی را دوست داریم تنها یک چیز را می خواهیم: عشق را، حتی به قیمت رنج
پس تو به عمد مرا رنج می دهی؟

+ بله، برای اینکه از عشقت مطمئن شوم ...

بارون درخت نشین | ایتالو کالوینو

پاراگراف کتاب (69)


من اگر می دانستم که می توانم یک رابطه ی معنوی عمیق تر از رابطه سیاسی به منظور انجام فعالیت های پنهانی با او برقرار کنم، حاضر بودم که خود را به پای او بیندازم، از همه چیز دست بردارم، شخصیت خود را نابود سازم؛ اما دلم چنین گواهی می داد که با او از این راه نباید در افتاد، باید با او دست و پنجه نرم کرد و در زد و خورد شکستش داد.

چشمهایش | بزرگ علوی

پاراگراف کتاب (69)


بیست و دو اکتبر 1937

بامداد بیست و دوم ماه حدود ساعت سه از خواب پریدم و دیگرخوابم نبرد. تا مدتی بعد ازساعت پنج ... ناگهان صدای رگبار تیر شنیدم و سپس ده دقیقه بعد، رگبار دیگری. صدای شلیک تیر پشت سر هم می آمد. تا اندکی پس ازپنج ... این را می گویند مبارزه انتخاباتی. هوشیاری ما چنان کرخ شده که شور و هیجان بر سطح سخت و صیقلی می لغزد و هیچ اثری برجا نمی گذارد. تمام شب صدای تیرباران مردم بی شک بی گناه را می شنویم و دیوانه نمی شویم و بعد دوباره به خواب می رویم. می خوابیم و انگار نه انگار که اتفاقی افتاده است. چه وحشتناک ...!

استالین مخوف | مارتین ایمیس

پاراگراف کتاب (69)


پس از آنکه بودا مرد سایه ی او را قرن ها در غاری برای ترساندن مردم نشان دادند؛ سایه ای ترسناک و عظیم. خدا مرده است. آری، طبیعت انسانها این چنین است که باز هم سایه ی او را در غارها تا هزاران سال برای ترساندن نشان خواهند داد ... و ما باید بر این ترس نیز غلبه کنیم.

حکمت شادان | فردریش نیچه

پاراگراف کتاب (69)


اگر در دوران جوانی با تنهایی انس و الفت گرفته باشیم، عادت به انزوا و بودنِ با خویش به طبیعت ثانوی ما تبدیل می شود. بنابراین، عشق به انزوا که قبلا به قیمت صرف نظر کردن از علاقه به معاشرت با دیگران تمام می شد، اکنون عشقی طبیعی و سهل است. آنگاه تنهایی چون عنصری است لازم برای حیات، همانطور که ماهی به آب نیاز دارد. از این رو هرکس که شخصیتی یکتا دارد و در نتیجه شبیه دیگران نیست و منزوی است، در سالمندی احساس سبکباری می کند.

در باب حکمت زندگی | آرتور شوپنهاور

پاراگراف کتاب (69)


من ریاضی را دوست دارم چون امن است. من ریاضی دوست دارم چون این کار یعنی حل مسئله ها، و این مسئله ها مشکل و جالب هستند، اما همیشه در پایان جواب سرراستی وجود دارد. و منظورش این بود که ریاضی مثل زندگی نیست چون در آخر هیچ جواب سرراستی وجود ندارد!

حادثه ای عجیب برای سگی در شب | مارک هادون

پاراگراف کتاب (69)


مردم نه به علت اینکه "بیمارند" غیر مسئولانه عمل می کنند بلکه چون غیر مسئولانه عمل می کنند بیمار هستند.

مسئولیت پذیری، به معنای توانایی فرد در برآورده کردن نیازهای خود است، البته به شیوه ای که مانع برآورده شدن نیازهای دیگران نشود.

واقعیت درمانی | ویلیام گلسر

پاراگراف کتاب (69)


اگر می خواهی برای آدم های طبقه بالا پز بدهی زحمت نکش. آن ها همیشه به نظر حقارت نگاهت می کنند. اگر هم می خواهی برای زیر دست هایت پز بدهی باز هم زحمت نکش چون فقط حسودی شان را تحریک می کنی. این نوع شخصیت کاذب تو را به جایی نمی رساند. فقط قلب باز است که به تو اجازه می دهد در چشم همه یک جور باشی.

سه شنبه ها با موری | میچ البوم

پاراگراف کتاب (69)


ژاکوب گفت:

بچه دار شدن یعنی همرنگ جماعت شدن. اگر من بچه ای داشته باشم مثل این است که می گویم: من به دنیا آمدم، مزه زندگی را چشیدم و این قدر خوب است که ارزش تکثیر دارد...!

والس خداحافظی | میلان کوندرا

پاراگراف کتاب (69)


من زندگی را دوست دارم، ضعف حقیقی من همین است. به حدی دوستش دارم که از انچه جز خود زندگی است هیچ گونه تصوری ندارم. اشراف نمی توانند خود را ببینند مگر با کمی فاصله نسبت به خود و زندگی خود. اگر ضرورت ایجاب کند جان می سپرند، شکسته شدن را به خم شدن ترجیح می دهند. ولی من خم می شوم، زیرا همچنان خود را دوست دارم.

سقوط | آلبر کامو

پاراگراف کتاب (69)


چشم ها را به نوعی آیینه ی رو به درون بدل کرده ایم. نتیجه این است که چشم ها غالبا آنچه را سعی داریم با زیان انکار کنیم بی پروا لو می دهند.

کوری | ژوزه ساراماگو

پاراگراف کتاب (69)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بسیار ممنون...

    • بدون نام

      خیلی خوبین. مرسی. مرسی. مرسی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج