۳۲۹۵۰۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

باز شدن پنجره سالخوردگی شدید در ایران

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.

محمودی در سومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران گفت: براساس ۳ سناریویی که از سوی سازمان ملل در مورد جمعیت ایران با رشد باربری کم، متوسط و بالا تعریف شده طی سال‌های ۹۰ تا ۱۴۸۰ شاهد جمعیت ۹۲ میلیونی در سال ۲۰۵۰ ۱۰۰ میلیونی و در سال ۱۴۸۰ تعداد ۱۱۲ میلیونی خواهیم بود.

وی افزود: در سال ۹۰ نرخ باروری ۱.۷ بوده است که با همین روند اگر پیش برویم در سال‌های ۱۴۲۹ تا ۲۰۵۰ رشد جمعیت نرخ منفی خواهد داشت.

محمودی گفت: اکنون سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می‌شود اما ثابت نیست و نرخ رشد جمعیت در حال صفر شدن است و این خطرناک است چرا که از سال ۸۰ با افزایش موزون زاد و ولد مواجه بوده‌ایم، شیب باروری تند شده چرا که متولدین دهه ۶۰ در سن ازدواج و باروری قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ادامه داد: اما اکنون ۶ درصد نرخ باروری کاهش یافته و این طبیعی است چرا که افراد در سن ازدواج کم شده‌اند و سال بعد انتظار بیشتر از این را باید داشته باشیم بنابراین نرخ زاد و ولد تا سال ۹۶ و ۹۷ روند خود را ادامه خواهد داد اما بعد کاهش می‌یابد.

محمودی تصریح کرد: حتی اگر نرخ باروری ۲.۵ شود نرخ رشد جمعیت ۰.۵ درصد خواهد شد و این سوال مطرح است چرا افرادی که در رابطه با جمعیت به مسئولان گزارش می‌دادند به جای آمارهای ۲۰۱۵ از آمارهای ۲۰۱۲ استفاده کرده‌اند و هنوز آمارهای قدیمی روی میز مسئولان است به همین دلیل این مسئولان تصمیم گرفته‌اند افزایش جمعیت را حذف کنند.

محمودی گفت: در سال ۱۴۸۰ با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در جمعیت مواجهیم و طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ جمعیت بالای ۶۰ سال ایران ۱۰ درصد و در سال ۲۰۵۰ ، ۳۳ درصد خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      مگه خووول هستیم با این وضعیت اقتصادی پکیده و بیکاری بریم زن و بگیریم و بچه دار بیشیم ...تا اقتصاد همینه نرخ باروری هم هر سال کمتر میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج