۳۳۱۶۳۹
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

مواردى که بر اسپرم اثر سوء دارند

داور ایرانی فدراسیون جهانی IFBB درباره نابارورى مردان ورزشکار که به‌دنبال مصرف داروهاى استروییدى به آن دچار می‌شوند و همچنین نحوه تشخیص و درمان آن توضیحاتی را ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: اکبر خزایى در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت در خصوص مصرف داروهاى استروییدى یا همان دوپینگ و به دنبال آن عارضه نابارورى مردان اظهار داشت: به دنبال مصرف این دسته داروها بیضه مردان دچار آتروفى می‌شود که میزان آتروفى بیضه به نوع دارو و خاصیت آندروژنیک آن، مدت زمان مصرف، دُز مصرف و مقاومت بدن هر فرد بستگى دارد، که پس از آتروفى بیضه‌ها سطح ترشح تستوسترون و اسپرم سازی از بیضه‌ها هم با مشکل مواجه می‌شوند و در این زمان سطح هورمون‌هاى استروژن افزایش می‌یابد.

این نویسنده مطالب علمى عنوان کرد: افرادیکه از این دسته داروها استفاده کرده و قصد بچه دار شدن دارند بهتر است در ابتدا آزمایش spermogram بدهند تا میزان اسپرم، حرکت و نرمال بودن آن را بررسى کنند و در صورت نیاز تحت نظارت پزشک متخصص ارولوژى یا غدد از داروهاى گوناد اف، گونادوتروفین، کلومیفن سیترات و... استفاده کنند و در کنار این داروها استفاده از برخى مکمل‌ها و مواد معدنى نظیر سلنیوم سولفات، زینک، آرژنین، الکارنیتین ، کلسیم و... بسیار راهگشا هستند.

خزایى در جواب این سؤال که آیا امکان عقیمى دائم با مصرف داروهاى استروییدى وجود دارد یا خیر اظهار کرد: تا این لحظه گزارشى موثق از عقیمى دائم براى آقایان با مصرف استروییدها وجود نداشته و معمولأ حداکثر پس از ۶ الى ۹ ماه سطح هورمونهاى تستوسترون، ال اچ، اف اس اچ، پرولاکتین ، استرادیول و سایر هورمونها و اندازه بیضه‌ها و.... به حالت طبیعى برمی‌گردند و مشکل اسپرم سازى و کیفیت آن برطرف می‌شوند به شرطى که مراحل درمان به‌خوبى اجرا شود.

مربى و داور بین المللى بدنسازى و پژوهشگر علوم ورزشى افزود: دُز و مصرف دارو و مکمل‌هاى فوق نباید خودسرانه و غیر علمى باشد زیرا «اور دز» آن می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

مواردى که بر اسپرم اثر سوء دارند

خزایی افزود: پوشیدن لباس زیر تنگ و پلاستیکى، جوشکارى، رانندگى طولانى، مصرف دخانیات و مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلى، چاقى، ضربه به بیضه، استفاده مکرر از سونا، جکوزى و آب گرم وجود بیمارى واریکوسل و .... مواردى هستند که بر اسپرم اثر سوء دارند.

این کارشناس علوم ورزشى گفت: همچنین مواردی همچون مصرف میوه و سبزیجات، آجیل، ورزش با شدت متوسط، خنک نگه داشتن محیط بیضه با آب خنک، استراحت و خواب کافى می‌توانند تعداد، حرکت و کیفیت اسپرم را تقویت کنند.

خزایى در خاتمه در خصوص نابارورى زنان با مصرف این داروها خاطرنشان کرد: مصرف این داروها عوارض برگشت ناپذیرى بر روى تخمک گذارى و بارورى زنان می‌گذارد که خود نیاز به یک گفت‌وگوى مفصل دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج