۳۳۸۳۲۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

هجوم ریزگرد ها به آذربایجان غربی

از آغاز هفته جاری تاکنون به علت هجوم ریزگردهای خارجی از کشور عراق و وزش باد شدید در استان، هوای شهرهای جنوبی و مرکز آذربایجان غربی در وضعیت ناسالم قرار دارد و امروز به وضعیت خیلی ناسالم و بحرانی رسیده است.

مهر: از آغاز هفته جاری تاکنون به علت هجوم ریزگردهای خارجی از کشور عراق و وزش باد شدید در استان، هوای شهرهای جنوبی و مرکز آذربایجان غربی در وضعیت ناسالم قرار دارد و امروز به وضعیت خیلی ناسالم و بحرانی رسیده است.

هم اکنون بروز پدیده گرد و غبار به خصوص در شهرهای جنوبی استان، روند عادی زندگی مردم را مختل کرده و در برخی مواقع به دلیل وضعیت خاص مردم از جمله مصدومان شیمیایی سردشت شاهد بروز مشکلات اساسی در بخش سلامت مردم این منطقه هستیم.

وجود گرد و غبار شدید در آسمان شهرهای جنوب آذربایجان غربی به ویژه شهرستانهای سردشت و بوکان، ارومیه و پیرانشهر منجر به کاهش تردد شهروندان در شهر شده و بیشتر شهروندان به ویژه بیماران قلبی، ریوی، آسمی و نیز افراد سالخورده را که بیش از سایرین در معرض خطر هستند، خانه نشین کرد.

غلظت بالای گرد و غبار همچنین میزان دید افقی را کاهش داده و موجب بروز مشکلاتی برای تردد مردم به ویژه در محورهای مواصلاتی شد.

این مهمانان ناخوانده که از غرب کشور و به ویژه از کشور عراق به شهرهای استان سرازیر شده کیفیت هوای این شهرستانها را تا مرز خطرناک تغییر داده است.

این درحالی است که تاکنون در طول چند سال اخیر به نظر می رسد اقدامات چندان اساسی برای رفع این چالش بین المللی زیست محیطی صورت نگرفته ولی برای جلوگیری از بروز ریزگردهای با منشا داخلی برنامه هایی از جمله تثبیت شنهای روان در ماکو و مقابله با ریزگردهای حاشیه دریاچه ارومیه در دست پیگری است.

کیفیت هوای ۴ شهر آذربایجان غربی بحرانی است

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص جزییات آلودگی هوا دراستان گفت: بروز پدیده گرد و غبار در استان موجب شد تا برای چهارمین روز متوالی هوای چهار شهر استان در وضعیت خیلی ناسالم و از نظر گرد و غبار لحظه ای در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

سعید موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میزان ذرات گرد و غبار آلاینده هوا در شهرهای ارومیه، بوکان، سردشت و پیرانشهر افزایش یافته و موجب آلودگی هوا شده است ادامه داد:

وی ادامه داد: گزارشهای رسیده از ایستگاه ارومیه بیانگر وجود ذرات ۱۰ میکرون به میزان ۲۷۱ میکروگرم بر متر مکعب و ذرات ۲.۵ میکرون به میزان ۱۰۲ میکروگرم بر متر مکعب است.

موسوی اظهار داشت: گزارش های ایستگاه بوکان نیز بیانگر وجود ذرات ۱۰ میکرون به میزان ۵۶۷ میکروگرم بر متر مکعب و ذرات ۲.۵ میکرون به میزان ۱۸۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی با بیان اینکه میزان ذرات ۱۰ میکرون در هوای سردشت نیز به ۶۵۷ میکروگرم بر متر مکعب رسیده است، افزود: میزان ذرات ۱۰ میکرون در هوای پیرانشهر نیز ۲۴۴ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده است.

موسوی به شهروندان و به ویژه بیماران خاص، قلبی و عروقی و مادران باردار توصیه کرد تا بازگشت به شرایط عادی از تردد غیر ضروری در شهرها پرهیز کنند.

۲ روز آینده آلودگی هوا تشدید می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در خصوص پدیده گرد و غبار و آلودگی کیفیت هوای چهار شهر استان به خبرنگار مهر گفت: طی فردا و پس فردا آلودگی جوی بواسطه ریزگردها بدتر از امروز خواهد بود.

پرویز آراسته با بیان اینکه علت بروز این آلودگی شکل گیری توده های گردوغبار در کشورهای عراق و سوریه است افزود: بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی این پدیده تا آخر هفته ی جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته آراسته برای جلوگیری از اثرات این پدیده بر روی سلامت مردم جهت پیشگیری از اثرات سوء این آلودگی ها توصیه های بهداشتی به شرح ذیل اعلام می گردد:

- کاهش تردد و فعالیت افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله بیماران قلبی و ریوی و افراد سالمند در فضاهای باز

- عدم تردد غیر ضروری در معابر برای کلیه افراد به ویژه سالمندان و کودکان

- پرهیز از انجام فعالیتهای بدنی و فعالیت‌های ورزشی در فضای باز

- مراقبت از کودکان و خردسالان (در سنین مهدکودک، پیش دبستانی و دبستان) به منظور کاهش تردد و حضور در فضای باز

- عدم هرگونه فعالیت که موجب تشدید آلایندگی هوا گردد نظیر سوزاندن ضایعات، عملیات قیرکاری، تردد با وسایط نقلیه معیوب
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج