جاباما
۳۳۹۶۸۸
۵۲۰۹
۵۲۰۹
پ

آیا خانم‌ها می‌توانند مو بکارند؟

موها تاثیر زیادی در چهره فرد دارند و بسیاری از افراد معتقدند که از دست دادن موها آنان را پیرتر از آنچه هستند، نشان می‌دهد.

مجله سیب سبز - نیلوفر جامه‌بزرگی: موها تاثیر زیادی در چهره فرد دارند و بسیاری از افراد معتقدند که از دست دادن موها آنان را پیرتر از آنچه هستند، نشان می‌دهد. کاشت مو هم از راه‌هایی است که شاید نگرانی از دست دادن موها را برای خیلی از افراد کم کرده است و بسیاری از خانم‌‌ها با این امید که با کم‌پشت شدن موهای‌شان می‌توانند دوباره آنها را بکارند، به مراکز کاشت مو می‌روند.

این عمل جراحی که بسته به مقدار کاشت مو و پزشک آن قیمت‌های متفاوتی دارد و از یک تا ۱۰میلیون برای فرد هزینه دارد، برای همه افراد مناسب نیست و خانم‌هایی که دچار طاسی شده‌اند هم نمی‌توانند مو بکارند. دکتر رضا وقردوست، فوق تخصص جراحی زیبایی و پلاستیک، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و معاون آموزش بیمارستان مطهری بیشتر درباره این عمل جراحی برای شما توضیح می‌دهد.

آیا خانم‌ها می‌توانند مو  بکارند؟

دکتر شاهرخ خوش‌سیرت، فلوشیپ جراح پلاستیک:

چطور برای کاشت آماده شویم؟

در ابتدا ریزش مو را باید با استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل حل یا تعدیل کرد. در صورتی که خانم‌ها‌ با مراجعه به متخصص پوست باز هم دچار ریزش مو شدند، می‌توانند سراغ کاشت مو بروند؛ به‌طور کلی خانم‌ها کمتر به طاسی دچار می‌شوند. برخی خانم‌ها دچار ریزش موی مردانه می‌شوند که البته ریزش موی مردانه در خانم‌ها شایع نیست. این نوع ریزش مو ممکن است به دلایل ژنتیک یا هورمونی رخ دهد. در ریزش موی مردانه ناحیه قسمت پشت سر، باقی می‌ماند و موها از نواحی جلوی سر شروع به ریختن می‌کنند که از موهای باقی‌مانده به‌عنوان منبعی برای کاشت مو استفاده می‌شود.

کدام راه بهتر است؟

راه‌های زیادی برای کاشت مو وجود دارد و برخی‌ها راه‌هایی برای چسباندن مو به سر پیشنهاد می‌کنند که البته راه علمی و ماندگاری نیست. بهترین راه برای کاشت مو استفاده از کاشت به شیوه گراف است که در این شیوه پزشک متخصص باریکه‌ای از پوست سر ناحیه‌ای که مو دارد، بر‌می‌دارد، آن‌را خرد می‌کند و در نواحی مختلف می‌کارد.

پوست‌ سرتان سالم است؟

برای کاشت مو باید پوست سر سالم و شرایط مناسبی برای رشد مو وجود داشته باشد. اگر به دلایلی یا حادثه‌ای مانند سوختگی پوست سر آسیب عمقی دیده و از بین رفته باشد، حتی با کاشت مو هم نمی‌توان دوباره مودار شد.

دکتر رضا وقردوست، فوق تخصص جراحی پلاستیک:

شرایط کاشت مو برای خانم‌ها

اغلب خانم‌‌ها عاشق موهای‌شان هستند و دوست ندارند تاری از موهای خود را از دست دهند، به‌همین دلیل بعد از اینکه دچار ریزش مو شدند، خواستار کاشت مو می‌شوند اما متاسفانه باید بدانید همه خانم‌هایی که دچار طاسی شده‌اند، نمی‌توانند مو بکارند.اغلب ریزش مو در خانم‌ها با آقایان متفاوت است، ریزش مو در خانم‌ها به‌صورت منتشر است و موهای همه قسمت‌های سرشان به‌صورت منتشر شروع به ریزش می‌کند.

آیا خانم‌ها می‌توانند مو  بکارند؟

موهایی هم که برای کاشت برداشته می‌شود از همین موهای در حال ریخته شدن هستند که اگر آنها را در جای دیگر قرار دهیم باز هم روند ریزش خود را طی می‌کنند و با کاشتن آنها دوباره سر خانه اول هستیم و موها دیر یا زود می‌ریزند، به‌همین دلیل تنها خانم‌هایی که موهای خود را به دلایلی مثل زخم، سوختگی و تصادف از دست داده‌اند، می‌توانند با بررسی شرایط دیگر دوباره مو بکارند.

از کاشت چه می‌دانید؟

اگر سراغ کاشت مو رفته باشید، اصطلاح گراف مو را شنیده‌اید؛ به دقت به موهای خود نگاه کنید، برخی موها تک شاخه‌ای‌اند و تعدادی هم دو شاخه، سه‌ شاخه یا چهار شاخه هستند. هر دسته از موهایی که ممکن است یک یا چهار شاخه باشند، گراف مو نامیده می‌‌شوند. درواقع هر گراف از یک یا چند پیاز مو تشکیل شده که ساقه آنها از یک نقطه پوست سر خارج شده است.

کاشت fit‌ چیست؟

در این شیوه از کاشت مو، گراف‌های مو به‌صورت تک‌تک از نواحی پشت سر و اطراف گوش‌ها برداشته می‌شوند و در نواحی‌ای که مو ندارند، کاشته می‌شوند که در این روش آسیب کمتری نسبت به شیوه‌fut وجود دارد و زمان کمتری هم می‌برد. برای کاشت مو با استفاده از این روش به چند جلسه عمل نیاز است.

روش‌FUT ‌چیست؟

در این روش برداشت مو به‌صورت نوار کوچک از ناحیه پشت‌سر انجام می‌شود. در این روش معمولا ۱۵۰۰‌تا ۲۵۰۰‌گراف مو که حاوی ۷۰۰۰تا۹۰۰۰‌تار مو است، برداشته می‌شود. پزشکان این موها را زیر میکروسکوپ قرار می‌دهند و گراف‌ها و فولیکول مو را از یکدیگر جدا و آماده کاشت می‌کنند و سپس فولیکول‌ها را به‌صورت تک‌تک و منظم در سر می‌کارند.

آیا خانم‌ها می‌توانند مو  بکارند؟

جای موهای برداشته شده خالی نمی‌ماند؟

برخی افراد نگران‌اند که نکند برداشت مو و انتقال به قسمت‌های دیگر باعث کچلی و کم‌پشتی نواحی که مو داشته شود اما درواقع این قسمت‌ها توسط پزشک از نواحی‌ای برداشته می‌شود که جای خالی آنها دیده نشود. افراد برای افزایش زیبایی خود و حل مشکل طاسی مو می‌کارند.

از کدام نواحی می‌توان مو قرض کرد؟

اگر شخصی تمام موهای خود را به باد داده باشد، نمی‌توان از نواحی دیگر برای کاشت مو استفاده کرد. موهای ابرو یا دیگر اندام‌های بدن با موی سر تفاوت دارند، موهای سر بیشتر رشد می‌کنند و نیاز به اصلاح دارند اما موهای ابرو یا دیگر قسمت‌ها این ویژگی را ندارند و ضخامت و مدل آنها هم متفاوت است.

استثنا هم دارد

درست است که هر قسمتی از مو شرایط خود را دارد و برای پیوند مو از قسمت‌های دیگر استفاده نمی‌شود اما در مواردی که فرد به‌دلیل سوختگی، سرطان‌های فک، صورت ‌یا اتفاقات دیگر دچار آسیب در نواحی‌ای مثل سبیل یا ابرو شده باشد، از موی سر برای کاشت در این قسمت‌ها بر می‌دارند.

می‌توان مو قرض کرد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توان مو قرض کرد و رفت در صف پیوند مو؟ در جواب شما باید بگوییم که خیر مو را نمی‌توان از شخص دیگری گرفت و پیوند زد. در مورد پوست و مو نمی‌توان این کار را انجام داد. کسانی که پوست خود را پیوند می‌کنند، بعد از دو تا سه هفته بدن‌شان پوست جدید را پس می‌زند و پوست می‌ریزد. تا‌کنون کسی نتوانسته با پیوند مو از شخص دیگری صاحب مو شود. تاکنون هم کسی نتوانسته موهایی مصنوعی که قابل رشد باشند و بتوانند جایگزین موی طبیعی شوند، بسازد.

راه دیگری جز جراحی دارد؟

ممکن است هر فرد به دلایل مختلفی مانند ژنتیک یا عوامل دیگر دچار کچلی شده باشد اما باید بدانید که کچلی هیچ درمانی ندارد و به هیچ عنوان نمی‌توان با استفاده از قرص و دارو مو‌دار شد؛ فردی که به‌دلیل ارثی و خانوادگی دچار ریزش مو شده است، جز کاشت مو راه دیگری ندارد.

قبل از عمل باید بدانید؟

درصورتی که فشار خون دارید، حتما قبل از انجام عمل جراحی پزشک را در جریان بگذارید . خونریزی زیاد باعث می‌شود ریشه مو کاشته شده بیرون بماند و نگیرد. برخی داروها مانند آسپیرین و پروفن، خونریزی را زیاد می‌کنند و در صورتی که از این داروها مصرف می‌کنید، ۱۰روز بعد و ۱۰روز قبل از عمل جراحی این داروها را قطع کنید.

چرا موها نمی‌گیرند؟

گاه عمل موفقیت کافی ندارد و همان تعداد حداقل هم روی سر فرد باقی نمی‌‌ماند. موها نباید زمان زیادی بیرون قرار بگیرند و گاه تکنیک ناکافی پزشک باعث از بین رفتن موها می‌شود. به‌طور کلی موها نباید بیش از ۶یا ۷ساعت بیرون بمانند و در این صورت ممکن است که موها از بین بروند. در صورتی که عمل شما با موفقیت کافی همراه نشد و راضی نبودید، می‌توانید با مشورت پزشک دوباره کاشت مو انجام دهید یا حتی شیوه کاشت موی دیگری را تجربه کنید.

آیا خانم‌ها می‌توانند مو  بکارند؟

شرایط سنی دارد؟

کاشت مو شرایط سنی خاصی ندارد و همه افراد می‌توانند با بررسی بالینی و نظر پزشک کاشت مو انجام دهند. کودکان هم می‌توانند کاشت مو انجام دهند و اگر کودک‌تان به دلایلی مثل سوختگی یا تصادف و... قسمتی از موهای خود را از دست داده است، بهتر است هرچه زودتر و قبل از رفتن او به مدرسه، اقدامات لازم برای کاشت مو انجام شود تا با مشکلات روانی رو به رو نشود و کیفیت زندگی او به‌خاطر نداشتن مو تحت‌تاثیر قرار نگیرد.

دوران نقاحتش چقدر است؟

کاشت مو دوران نقاحت طولانی مدتی ندارد و فرد بعد از انجام عمل جراحی تنها با پانسمانی بر سرش می‌تواند کارهای روزانه خود را انجام دهد. فقط باید بعد از انجام عمل روی سرش نخوابد و هفته اول فشار زیادی به سر وارد نکند. سه تا چهار ماه این پانسمان باقی می‌ماند. هفته اول فرد می‌تواند به حمام برود که باید مراقب باشد فشار زیادی به سرش وارد نکند و هفته دوم هم می‌تواند موهای خود را با مالش دست بشوید.

بیهوشی لازم دارد؟

برای انجام این عمل نیازی به بیهوشی نیست و معمولا پزشکان کاشت را با بی‌حسی انجام می‌دهند. زمان انجام عمل هم بسیار متفاوت است و بسته به تعداد افرادی که روی سر بیمار کار کنند و مقدار مویی که قصد کاشت آن را دارند، بسیار متفاوت است و ممکن است حدود ۶یا ۷ساعت به طول بینجامد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج