جاباما
۳۳۹۸۶
۹ نظر
۵۰۱۹
۹ نظر
۵۰۱۹
پ

جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

همیشه مقصد سفر نیست كه اهمیت دارد، گاهی مسیر مهم‌تر از مقصد است و آنقدر زیبایی و جاذبه در راه شما هست كه دل‌تان می‌خواهد جاده كش بیاید و تا بی‌نهایت از میان زیبایی‌ها عبور كنید.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

مجله ایده آل: همیشه مقصد سفر نیست كه اهمیت دارد، گاهی مسیر مهم‌تر از مقصد است و آنقدر زیبایی و جاذبه در راه شما هست كه دل‌تان می‌خواهد جاده كش بیاید و تا بی‌نهایت از میان زیبایی‌ها عبور كنید. اگر به گردشگری علاقه‌مندید و دوست دارید جاذبه‌های منحصر به فردی از طبیعت را كشف كنید قدم به زیبا‌ترین جاده‌های ایران بگذارید و هیجان و شگفتی و زیبایی را با هم تجربه كنید.

جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

جاده اژدها

تا نزدیکی‌های جنگ جهانی دوم جاده‌ای بین كرج و چالوس نبود و فقط یك مسیر مالرو وجود داشت. سال ۱۳۱۲ جاده چالوس احداث شد و حالا حدود ۸۰ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد. باید راننده خوبی باشید كه بتوانید پیچ و خم‌های این جاده قدیمی را كه شبیه یك اژدها دور كوه پیچیده است پشت سر بگذارید. موازی بودن این جاده با رودخانه كرج باعث شده سرسبزی‌ها و زیبایی‌های آن منحصر به فرد باشد و بشود از آن به عنوان یكی از زیباترین جاده‌های جهان نام برد. تونل طولانی كندوان كه هزار و ۸۸۶ متر طول دارد یكی از جاذبه‌های این مسیر است كه سال ۱۳۱۸ به بهره‌برداری رسید و با ساخت آن ۱۳ كیلومتر از مسیر چالوس به تهران كاسته شد چون قبل از آن باید كوه را دور می‌زدند. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی در این مسیر تپه‌های باستانی و روستاهای تاریخی هم وجود دارد كه قدمت بعضی از آنها به هزاران سال می‌رسد. اگر از این جاده گذشتید قلعه دختر، روستای شهرستانك و امامزاده‌هایی با معماری‌های زیبا را از دست ندهید.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

با آبشارها و دشت‌ها همراه شوید

جاده هراز به شكل امروزی آن سال ۱۳۴۲ ساخته شده و كوتاه‌ترین مسیر بین تهران و آمل است. این جاده از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب می‌شود و پس از عبور از بالادست دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان به شهر آمل در استان مازندران می‌رسد. پیچ و خم‌های جاده هراز هم كم نیست ولی در مقایسه با جاده چالوس پیچ‌های كمتری دارد. امامزاده هاشم در مرتفع‌ترین نقطه جاده هراز و در دره‌ای به همین نام همه گردشگران را متوقف می‌کند تا زیارتی کنند. چندین چشمه آب‌گرم، آبشارهای شاهاندشت و قلعه‌دختر، دشت شقایق و سد لار هم از جاذبه‌های مهم این مسیر به شمار می‌آیند.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

از این همه زیبایی حیران می‌شوید

در مسیر آستارا به اردبیل یكی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی ایران را می‌توانید پیدا كنید كه گردنه‌ای مه‌آلود و رؤیایی است. گردنه حیران آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان به شمار می‌رود كه از یك طرف مشرف به كوه‌های پوشیده از جنگل‌های انبوه است و از سوی دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق كه رود آستاراچای از آن می‌گذرد. این رود مرز بین ایران و كشور آذربایجان را تعیین می‌كند. این گردنه در بیشتر زمان‌ها زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن، پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی است. البته این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح دریا فقط حدود ۱۵۰۰ متر است. در واقع علت اصلی مه دائمی گردنه حیران رطوبت دریای خزر است نه ارتفاع زیاد این گردنه. این جاده شبیه مار تنومندی است كه دور كوه بزرگی پیچیده شده و ماشین‌های زیادی روی تنه آن حركت می‌كنند تا از كوه بالا بیایند. توقف در رستوران‌ها و استراحتگاه‌های مسیر و تماشای پیچ و خم جاده از بالا سفر شما را هیجان‌انگیز می‌كند.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

خطرناك و زیبا

جاده ۷۰ کیلومتری اسالم به خلخال با داشتن ارتفاع ۳ هزار و ۳۰۰ متری از سطح دریا یکی از محورهای سخت‌گذر ایران به شمار می‌رود ولی هرقدر این جاده خطرناک است به‌‌ همان اندازه مانند بهشت زیباست. چشم‌انداز ییلاق‌های اطراف جاده و کلبه‌های چوبی روستاییان به اضافه درختان بلند و انبوه که سایه‌شان جاده کوهستانی را در بعضی نقاط تاریک می‌کند برای گردشگرانی كه از این جاده عبور می‌كنند خیره‌كننده است. یكی از زیبایی‌های منحصربه‌فرد این جاده مه غلیظی است كه دره‌ها را سفیدپوش كرده و در بعضی نقاط تا روی جاده پایین می‌آید. بیشتر گردشگران این مسیر معتقدند احساس می‌كنند به مسیر دیگری قدم گذاشته‌اند. شهر خلخال در شمال غربی كشور و در جنوبی‌ترین قسمت استان اردبیل قرار دارد و طبیعت زیبا و آب و هوای خوبش لذت بردن از جاده اسالم به خلخال را دو چندان می‌كند.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

در امتداد صخره و دریا

در منتهی‌الیه جنوب شرقی كشور به بندر چابهار می‌رسید كه از نام آن پیداست در تمام فصول سال آب و هوای بهاری دارد و به همین دلیل نام چهاربهار یا چابهار برای آن انتخاب شده است. در فاصله ۵۵ كیلومتری این شهر بهاری یك بندر ماهیگیری به نام بندر بریس است كه اگر بخواهید از چابهار به این بندر بروید از جاده‌ای ساحلی و بسیار زیبا خواهید گذشت. در ابتدای این مسیر صخره‌هایی را می‌بینید كه بر اثر فرسایش سوراخ‌هایی در آنها ایجاد شده و هنگاهی كه موج دریا به آنها می‌رسد پدیده خیره‌كننده‌ای به نام موج‌افشان شكل می‌گیرد. یعنی آب با شدت از داخل حفره‌ها به سمت آسمان پرتاب می‌شود و منظره‌ای شگفت‌انگیز می‌سازد. كمی كه پیش بروید در فاصله ۱۵ كیلومتری به تالاب لیپار می‌رسید، محلی كه آب‌های سرگردان حاصل از بارندگی تالابی وسیع می‌سازند و می‌توانید از تماشای لك‌لك‌ها و مرغ‌های ماهی‌خوار لذت ببرید. كوه‌های مینیاتوری كه به نام كوه‌های مریخی هم شهرت دارند یكی دیگر از جاذبه‌های فوق‌العاده در این جاده ساحلی است.


جاده های زیبا و منحصر به‌ فرد ایران

عبور از دل زیبایی‌های كویر

اگر بخواهید یكی از زیباترین جاده‌های كویری جهان را ببینید باید از جاده شهداد به نهبندان بگذرید و از تماشای كویر شهداد لذت ببرید. جاده شهداد به نهبندان از محل‌هایی می‌گذرد كه دیدن آنها آرزوی دوستداران طبیعت است. گذر جاده از بزرگ‌ترین پدیده كلوخی جهان معروف به كلوت‌های شهداد از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این جاده است. كلوت‌ها، هرم‌های ماسه‌ای بزرگ كه ارتفاع آنها به ۴۸۰ متر هم می‌رسد، پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاكستری و سیاه و پهنه‌های شنی مواج این مسیر را به نمایشگاهی بی‌نظیر تبدیل كرده است. اگر دوست داشته باشید غروب خورشید را بدون حتی لحظه‌ای گم شدن خورشید پشت كوه‌ها ببینید گستره كویر بهترین مكان است و این از زیبایی‌‌های باشكوه جاده شهداد به نهبندان به شمار می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 1313

      خيلي خيلي جالب بود
      كاش از اين دست مطالب بيشتر ميگذاشتيد

    • بدون نام

      واقعا یه همچین جاهایی وجود دارن تو ایران؟؟؟؟

    • مریم سراوانی

      چه زیبا و رمانتیک بود فقط یکم فتوشاپشو زیاد کنید تا پررنگ تر شود

    • بدون نام

      خداي بزرگ رحمت كند موسسان اين آثار را

    • بدون نام

      جاده های مرکز کشور که از دل رشته کوههای زاگرس میگذره هم فوق العاده است.

    • پریا

      من عاشق ایرانم عاشق مردم ایرانم عاشق طبیعت ایرانم هیچ جای دنیا مردم باصفای مارو نداره

    • پریا

      یا نظر آدمو کامل و بدون سانسور انتقال بدید یا کلا حذفش کنید.........واقعا متاسفم!! وقتی از ایرانی که دوسش دارم مینویسم منظورم دقیقا همینه!! اینکه حتی سایتی مثل شما هم انقدر بزدل نباشه تا یه نظر ساده رو انتقال بده...بخدا فقط یه نظر بود..همین!! لولو خرخره که نبود!

    • سیروس عبادی

      باسلام و خسته نباشد ، کاش جلوه هایی از جاده آستارا به اردبیل رو هم میذاشتین ، چون واقعا حیفه که از جاذبه های طبیعی جاده های ایران عزیزمون صحبت بشه ولی اسمی از گردنه زیبا و بهشت گونه حیران به میون آورده نشه !
      باسپاس از زحماتتون .

    • امین

      اگرمی خواهید جنگل های طبیعی تالش،دهستان زیبای خرجگیل.سرسبزی،ییلاقات زیبا،چشمه های طبیعی وپاک،گل های زیبا،آب وهواخنک وخوب را ببینید به جاده توریستی اسالم به خلخال بیایید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج