۳۴۱۷۱۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

اظهارنظر مصباح درباره «تماشای فوتبال»

آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: گاهی انسان از اینکه عمرش می‌گذرد و کاری انجام نمی‌دهد، ناراحت است، برای همین به سراغ سرگرمی‌‌ها می‌رود تا گذشت زمان را احساس نکند، در حالی که چیزی هم با این سرگرمی‌‌ها گیر انسان نمی‌آید، از جمله این کارها می‌توان به تماشا کردن فوتبال اشاره کرد.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی استاد برجسته حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به سرگرمی‌های دنیا اظهار کرد: امروزه سرگرمی‌‌هایی در دنیا همچون بازی‌‌های کامپیوتری، مردم زیادی را به خود مشغول کرده، در حالی که آنها چیزی از این بازی‌‌ها به دست نمی آورند، آخر این بازی‌‌ها هم خستگی است. خیلی از کارهایی که ما جدی می‌گیریم، مثل همین بازی‌‌ها است.

وی ادامه داد: گاهی انسان از اینکه عمرش می‌گذرد و کاری انجام نمی‌دهد، ناراحت است، برای همین به سراغ سرگرمی‌‌ها می‌رود تا گذشت زمان را احساس نکند، در حالی که چیزی هم با این سرگرمی‌‌ها گیر انسان نمی‌آید، از جمله این کارها می‌توان به تماشا کردن فوتبال اشاره کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از ویژگی‌‌های انسان‌‌ها خودآرایی است، انسان‌‌ها معمولا کاری می‌کنند تا دیگران از آنها خوششان بیاید که البته این کار گاهی می‌تواند مطلوب هم باشد. تفاخر یکی دیگر از کارهای انسان‌‌ها در این دنیا است و انسان‌‌ها معمولا به داشتن چیزهایی همچون منزل و ماشین در مقابل دیگران افتخار می‌کنند، در حالی که صرف داشتن این چیزها حاصلی برای انسان ندارد، در روایات آمده است که هیچ انسانی روی زمین بیشتر از آنچه که خورده، از دنیا روزی برنداشته است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ابدی بودن نعمت‌‌های اخروی گفت: نعمت‌‌های دنیا محدود است و انسان آن را با زحمت به‌دست می‌آورد، اما نعمت‌‌های آخرت ابدی است و انسان برای به دست آوردن این نعمت‌‌ها نیازی به زحمت کشیدن و تقلا کردن ندارد. اگر انسان فکر کند، می‌بیند که نعمت‌‌های دنیا و آخرت با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: در گذشته داشتن فرزندان زیاد جزو افتخارات انسان‌‌ها بود و به این مسأله در قرآن هم اشاره شده است، اما اکنون پدر و مادرها بیشتر به دنبال خوشگذرانی هستند و رنج فرزندداری را تحمل نمی‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: زندگی در این دنیا همچون زمینی است که سبز می‌شود، ولی پس از مدتی این زمین سرسبز خشک شده و در نهایت هم باد آن برگ‌‌های خشک را با خود می‌برد. اگر انسان به قبرستان‌‌ها برود، تصاویر انسان‌‌های خوش چهره زیادی را می‌بیند که مردند و دفن شدند و در نهایت جنازه ایشان تبدیل به خاک شد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی، مثال زدن را یکی از شیوه‌‌های خداوند در قرآن دانست و تصریح کرد: خدا از این شیوه برای معرفی آخرت به انسان استفاده کرده است. آخرت دو خانه است، یک خانه پرنعمت که انسان هر آن چیزی که بخواهد در آن وجود دارد، اما یک خانه دیگر در آخرت به نام جهنم است که این خانه پر از عذاب است و وصف عذاب‌‌های جهنم یک کتاب می‌خواهد.

وی ادامه داد: این زرق و برق‌‌های دنیوی، انسان‌‌ها را فریب می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که انسان‌ها به لذت‌‌های اخروی برسند. انسان زمانی که سرگرم بازی و خودآرایی و فخرفروشی شود، از رسیدن به لذت‌‌های اخروی محروم خواهد شد. لعب و لهو و کثرت اموال ابزاری برای فریب دادن انسان است تا به آخرت نرسد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: انسان آگاه از این ابزارهای مادی به عنوان اسبابی برای رسیدن به هدف و رستگاری استفاده می‌کند، در آن صورت هر لحظه عمر انسان برای او ثواب خواهد داشت و در نهایت در آخرت به لذت‌‌های ابدی می‌رسد. لذت‌‌هایی که زحمت و خستگی ندارد و انسان بدون هیچ محدودیتی می‌تواند از این لذت‌‌های اخروی استفاده کند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به محدود بودن دنیا گفت: به فرض که همه زندگی انسان در دنیا به خوشی بگذرد، اما دنیا به هیچ وجه قابل مقایسه و جایگزینی با آخرت نیست، لذت‌‌های آخرت از نظر زمان، نوع و امتداد بسیار فراتر از لذت‌‌های دنیوی است، این در حالی است که لذت‌‌های دنیوی آنی و محدود است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج