۳۴۵۶۱۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

زنان می خواستند فیگور بگیرند؟

شایعاتی که مسابقات قدرتی زنان را لغو کرد

یک ماه گذشته اما به تازگی این خبر رسانه ای شده است؛ زنان اجازه برگزاری مسابقات «فنی، تخصصی و قدرتی» را ندارند.

هفته نامه تماشاگران امروز: یک ماه گذشته اما به تازگی این خبر رسانه ای شده است؛ زنان اجازه برگزاری مسابقات «فنی، تخصصی و قدرتی» را ندارند. هیات ورزش های همگانی تهران قرار بود روز دوم خرداد ماه این مسابقات را برگزار کند اما شایعاتی که درباره نحوه حضور زنان در این مسابقات به فدراسیون ورزش های همگانی رسید، این فدراسیون را به این نتیجه رساند که تنها راه برای پایان دادن به این شایعات، لغو مسابقات است.

علی مجدآرا رییس فدراسیون ورزش های همگانی در نامه ای که روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه به هیات تهران ارسال کرده، این دستور را داده است. مجدآرا در بخشی از نامه تاکید کرده: «فراهم کردن زمینه ورود دختران و زنان به حوزه نمایش قدرت می تواند عواقب سوء و غیرقابل برگشت فرهنگی داشته باشد.» اما مگر قرار بوده در این مسابقات چه اتفاقی بیفتد که پیامدهای ضد فرهنگی آن، فدراسیون را تا این حد نگران کرده است؟

مریم لطفی پور سرداور این مسابقات می گوید: «هیچ اتفاقی قرار نبود بیفتد. طبق آیین نامه مسابقات قرار بود زنانی که کار با دستگاه انجام می دهند، مسابقات فنی و تخصصی بدهند. همه فاکتورهای قدرت، استقامت، انعطاف و تکنیک را هم قرار بود مد نظر بگیریم.»

لطفی پور و زنانی که با لغو این مسابقات مخالف هستند می گویند شایعاتی که در فضای مجازی درباره نحوه حضور زنان در مسابقات مطرح شد، این مسابقات را با مشکل روبرو کرد. بعضی از آنها هم معتقدند دعوای بین یکی دو فدراسیون بر سر اینکه کدام یک متولی برگزاری این رقابت ها هستند، به ضرر زنان تمام شده است.

لطفی پور این نظرات را تایید نمی کند: «نه؛ این صحبت ها مطرح نیست. مشکل ما این بود که بدون بررسی کارشناسان درباره برگزاری این مسابقات صحبت شد. نه قرار بود ما مسابقات پاورلیفتینگ برگزار کنیم و نه مسابقات بادی بیلدینگ. فقط همه، تبلیغات منفی کردند. اگر آگاهی بالا بود، الان مسابقات برگزار شده بود. همه آیتم های مسابقه ما کار با دستگاه بود. حتی ما مسابقات آزاد هالتر و دمبل را هم حذف کردیم. اصرار ما این بود که فقط تمرکز روی کار با دستگاه باشد.» لطفی پور مدعی است که اشتباه هیات فقط در انتخاب عنوان مسابقات بوده: «اگر کلمه قدرتی از عنوان مسابقات حذف می شد، این حرف ها و مشکلات پیش نمی آمد.»

او و مسئولان برگزاری منتظر هستند تا این مسابقات هر چه زودتر برگزار شود اما افراد نزدیک به فدراسیون بدن سازی می گویند ممکن نیست این اتفاق بیفتد. دلیل اصلی آنها این است که نه فدراسیون ورزش های همگانی و نه هیات های زیرمجموعه آن اجازه برگزاری مسابقات حرفه ای را ندارند. یکی از این افراد می گوید: «از اسم این فدراسیون مشخص است که وظیفه اصلی آنها گسترش ورزش های همگانی است. اگر قرار باشد مسابقاتی با اسم بدن سازی و پرورش اندام برگزار شود، باید فدراسیون بدنه سازی و پرورش اندام آن را برگزار کند.»

اما این توضیح هم دلیل نمی شود که فدراسیون بدن سازی هم اجازه داشته باشد مسابقات «فنی، تخصصی و قدرتی» را برگزار کند. ناصر پورعلی فرد، رییس این فدراسیون می گوید: «کلا هرگونه مسابقه بدن سازی، پرورش اندام، پاورلیفتینگ و ... زنان خلاف قانون است. اگر باشگاهی، مربی، هیات یا فدراسیونی این مسابقات را برگزار کند، ما قطعا برخورد می کنیم. ما اسلامی زندگی می کنیم و این مسابقات مغایر با ارزش های اسلامی است. برگزاری این مسابقات به هر شکلی هم جزو شرح وظایف فدراسیون همگانی نیست.»

هر چند لطفی پور تاکید می کند که مسابقات آنها ربطی به پاورلیفتینگ، بادی بیلدینگ و ... نداشته اما افراد نزدیک به فدراسیون می گویند مسابقاتی غیر از این موارد در این رشته برگزار نمی شود: «این حرف که فقط قرار بوده مسابقات دستگاهی برگزار شود، بی معنی است. اگر قرار بر این بوده، مسابقات من درآوردی بوده. هیچ جای دنیا چنین مسابقاتی برگزار نمی شود.»

با همه این حرف ها به نظر می رسد دلیل اصلی لغو این مسابقات همان شایعاتی است که گفته می شود. شایعاتی که بعضی ها می گویند واقعیت داشته است: «بعد از اینکه اعلام شد این مسابقات برگزار می شود، تصور بعضی از خانم هایی که در رشته بدن سازی کار می کنند، این بود که آیتم های این مسابقات شبیه مسابقات جهانی است. در بعضی از باشگاه ها آنها با همان لباس های خاص خود مسابقات فیگور می گرفتند و برای رقابت آماده می شدند. در این مدت حتی دیده شد که تعدادی از خانم ها برای اینکه زودتر به شرایط مسابقه برسند، دوپینگ کرده بودند و داروهای خاصی می خوردند تا زودتر بدن شان عضلانی شود.» حتی گفته می شود تصاویری از مسابقات داخلی که یکی دو باشگاه برگزار کرده بودند در فضای مجازی منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج