۳۴۶۷۲
۱۸ نظر
۵۲۳۷
۱۸ نظر
۵۲۳۷
پ

اگر می خواهید از روانشناس وقت بگیرید، دست نگه داریدو اول مطمئن شوید که انتخاب درستی داشته اید

اگر به روانشناس نیاز دارید، بخوانید

افرادی که برخی اوقات برای یک سرماخوردگی ساده پیش هر دکتری نمی روند و تا مطمئن نشوند که دکتر باسواد و متعهد است، سراغش نمی روند، اما برخی اوقات برای پیچیده ترین مسائل زندگی خود به اولین مشاور یا روانشناسی که در خیابان تابلویش را می بینند مراجعه می کنند.

اگر به روانشناس نیاز دارید، بخوانید

سپیده دانایی: واقعیت این است که بسیاری از افراد همین که به این نتیجه برسند که می خواهند به روانشناس مراجعه کنند، آنقدر مسیر طولانی والبته پرماجرایی را طی می کنند که بعد از آن دیگر به فکر اینکه پیش چه کسی بروند، نیستند و تصور می کنند همین که پیش یک نفر که تابلوی نظام مشاوره و روانشناسی دارد، مراجعه کنند کفایت می کند.

اما برخی از این افراد بعد از جلسه اول دچار سرخوردگی می شوند و از همین جاست که گله ها و اظهارنظرهای آنها آغاز می شود که بله، روانشناسان مگر چه کاری انجام می دهند. فقط سر تکان می دهند، اصلا چیزی بلد نیستند، من خودم تنهایی بهتر می توانم مشکلم را حل کنم.

اصلا از وقتی رفتم پیش مشاور، وضعم بدتر شد اما واقعا مشکل کجاست؟ آیا واقعا روانشناسان و مشاوران کاربلد نیستند؟ اگر اینطور است، پس چطور شماره نظام گرفته اند و تابلو دارند؟

اگر به روانشناس نیاز دارید، بخوانید

حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده اید که بعضی افراد از در دروازه رد نمی شوند اما از ته سوزن رد می شوند. این دقیقا توصیف حال برخی از ماست. افرادی که برخی اوقات برای یک سرماخوردگی ساده پیش هر دکتری نمی روند و تا مطمئن نشوند که دکتر باسواد و متعهد است، سراغش نمی روند، اما برخی اوقات برای پیچیده ترین مسائل زندگی خود به اولین مشاور یا روانشناسی که در خیابان تابلویش را می بینند مراجعه می کنند.

اگر از این افراد دلیل این اعتماد ناگهانی شان را بپرسید، ممکن است پاسخ دهند این روانشناس شماره نظام روانشناسی دارد و تابلوی سبز رنگ معروفش هم نشانه آن و بعد هم با قیافه حق به جانبی بگویند خود شما بارها در مجله گفته اید به روانشناسانی مراجعه کنید که شماره نظام داشته باشند و در مراکز مجوزدار کار می کنند.

واقعیت این است که ما منکر حرف های خود نشده ایم و باز هم می گوییم به روانشناسانی مراجعه کنید که شماره نظام داشته باشند اما می خواهیم به این قانون تبصره ای اضافه کنیم و بگوییم که صرف داشتن شماره نظام برای اعتماد کردن کافی نیست.

شاید بپرسید چرا، مگر نظام روانشناسی بر کار این افراد نظارت ندارد، دیگر توجه به مسائل دیگر چه لزومی دارد؟ اتفاقا در این شماره می خواهیم درباره همین ضرورت با شما صحبت کنیم.

هم علم است و هم هنر

غالب روانشناسان کار روان درمانی را نه علم صرف، که ترکیبی از علم و هنر می دانند، به این معنی که این کار هم نیاز به علم روانشناسی دارد که در نتیجه، افراد برای اشتغال در این زمینه در ایران باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند و هم نیاز به هنر خاص خود دارد.

نظام روانشناسی برای اطمینان از داشتن این هنر، گذراندن دوره های کارآموزی را شرط دادن شماره نظام می داند اما واقعیت این است که این هنر به این آسانی به دست نمی آید و ممکن است کسب آن برای برخی سال ها به طول انجامد.

اگر به روانشناس نیاز دارید، بخوانید

از سویی، برخی متخصصان مانند دیوید گلدارد، مشاور و نویسنده کتاب «مشاوره؛ آموزش و کاربرد مهارت های خرد در مشاوره فردی» داشتن برخی ویژگی های شخصیتی در متخصصان را در کسب این هنر تاثیرگذار می دانند.

در این شرایط نمی توان به صرف داشتن شماره نظام اکتفا کرد و تصور کرد بدون هیچ شناختی می توان به مشاور مراجعه کرد و مطمئن بود که او در کارش وارد است.


تخصص در موضوعات مختلف

حوزه روانشناسی و مشاوره گسترده است. به همین دلیل، این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زیرگروه های متنوعی تقسیم می شود و متخصصان هر کدام از این رشته ها در مورد برخی موضوعات اطلاعات دارند و می توانند یاری رسان باشند.

برای مثال، ممکن است یک متخصص بیشتر در زمینه مشکلات زوج ها کار کرده باشد، متخصصی دیگر در زمینه افسردگی، دیگری در زمیه اضطراب و دیگری در زمینه مشکلات نوجوانان. آشنایی با تخصص خاص کسی که می خواهید به او مراجعه کنید می تواند در میزان موفقیت روان درمانی بسیار اثرگذار باشد.

اگر به روانشناس نیاز دارید، بخوانید


روش های درمانی متفاوت

ممکن است بگویید می دانم که باید به روانشناس مراجعه کنم و در نتیجه، از یک روانشناس بالینی وقت گرفته ام اما نکته مهم دیگری که وجود دارد روش های متفاوت روان درمانی است. برخی مشاوران و روانشناسان به روش های مستقیم تر علاقه دارند، در حالی کهه برخی، روش هایی را ترجیح می دهند که کمتر مستقیمند و در نتیجه، رهنمودهای کمتری به مراجعان خود می دهند.

این موضوع تخصصی در ارتباطی که مراجعان با روان درمانگران خود برقرار می کنند، اثری مهم دارد. واقعیت این است که در قدم اول باید تا حدی از روشهای متعددی که روانشناسان استفاده می کنند، اطلاع داشته باشید و سپس در مورد متخصصی که می خواهید به او مراجعه کنید از طریق مراجعان قبلی یا افرادی که اطلاعات دقیقی در این زمینه دارند، اطلاعاتی کسب کنید.

اگر به این نکات توجه کنید، می توانید امید داشته باشید که موفقیت بیشتری عاید شما خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sahr

      بد

    • میترا

      روانشناس واقعا مفیده، رفتم پیش دکتر تریوه زندگیمو نجات داد.
      خدا حفظشون کنه

    • حسن خندان

      میشه به من معرفی کنین؟
      آدرسش و شمارش؟

    • Eli

      میشه یه روانشناس خوب سمت شرق تهران معرفی کنین
      ممنون میشم

    • محیا

      میشه یه روان شناس خوب سمت جنوب غربی تهران معرفی کنید ممنون میشم

    • فاطمه میشه یکمشاویردر لاهیجان شرق گیلان به من معرفی کنید

      میشه یک مشاور تو لاهیجان به من معرفی کنید

    • پری

      سلام من یه زن متاهلم ویه بچه دارم انزلی زندگی میکنم اینجامحیطش جوریه که داره توقعاتمو بالا میبره توزندگی وبه خاطر زایمانم مسائل دیگه خیلی افسرده شدم کسیو تورشت برای مشاوره سراغ ندارین

    • حنانه

      خیلی به یه روانشناس احتیاج دارم میشه معرفی کنین

    • maryam

      سلام من ۱۷سالمه قبلاپیش مشاورمیرفتم بخاطراینکه مشاور همه چیزیوکه گفته بودم به خانوادم گفته بودبخاطرهمین دیگه نمیتونم به مشاوری اعتمادکنم الانم داغون شدم نیازشدیدم به مشاوردارم میشه ی راه حل پیشنهادکنید.ممنون

      پاسخ ها

      • فاطمه

        چه مشاور بی ادبی واقعا که بویی از انسانیت نبروه اینا که قسم پزشکی خوردن چرا این کارها رو میکنن به نظرم بگرد دنبال یه مشاور مطمئن تا مطمئن نشدی نرو پیشش

    • زهرامیر

      من شوهرم تومجازی دنبال عشق همیشه بایک زن چت میکنه من ازنظرروحی خیلی داغونم نمیتونم چه کنم هرچه باهاش حرف میزنم بی فایدس بادوتا بچه موندم چیکارکنم خیلی روحیم داغونه دوست دارم بمیرم

    • زهرامیر

      من شوهرم تومجازی دنبال عشق همیشه بایک زن چت میکنه من ازنظرروحی خیلی داغونم نمیتونم چه کنم هرچه باهاش حرف میزنم بی فایدس بادوتا بچه موندم چیکارکنم خیلی روحیم داغونه دوست دارم بمیرم

    • رومیصا

      دوستان همسرم پولی رو ک درمیاره برای دیگران خرج میکنه ب بهانه ترحم و دلسوزی بنظرتون چکار باید کنم این عادت پر رو کردن دیگران از سرش بره؟

    • مریم

      به مشاور مراجعه کنید

    • دلپسند

      سلام من بیست و نه سالم هست و شدیدا از دندان پزشکی می ترسم 8 تا دندانم نیاز به عصب کشی دارن جرات نمی کنم برم دندان پزشکی از امپول می ترسم

    • سارا

      سلام من به یه مشاوره درکرمان احتیاج دارم واقعااحتیاج دارم

    • من دیونه هستم

      من الان نزدیک دو سال هست که افسرده هتسم و افسردگی خیلی بدی دارم وبر اثر ودلایلی این اتفاق افتاد ی مشاور خوب می خوام که کمکم کنه این شماره من هستش 09036219834 واقعا ب یک مشاور نیاز دارم

    • گلی

      به مشاور نیاز دارم ,منو شوهرم واقعا حرف همو نمیفهمیم و ماهی یکی دو بار دعوامون میشه ,بعضی وقتهام دست روم بلند میکنه بعد دعواهامونم همیشه 4 تا 10 روز قهریم,پیشنهاد مشاورم بهش دادم به هیچ عنوان راضی نمیشه,میگه تو میخوای که منو محکوم کنی! اگه میشه راهنماییم کنید,ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج