۳۵۱۶۱۹
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چند درصد زنان و مردان ایرانی چاق هستند؟

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهارداشت: ۳۰ درصد زنان و ۱۷ درصد مردان ایرانی چاق هستند.

خبرگزاری مهر: معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهارداشت: ۳۰ درصد زنان و ۱۷ درصد مردان ایرانی چاق هستند.

دکتر باقر لاریجانی در همایش بین المللی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، اظهار داشت: بسیاری از بیماریهای غیرواگیر افراد جامعه را به زیر خط فقر می برد. ۱۷ میلیون نفر بر اثر سکته های قلبی و عروقی، ۸ میلیون نفر بر اثر سرطانها، ۴ میلیون نفر بر اثر بیماریهای ریوی و ۱.۵ میلیون نفر نیز بر اثر دیابت جان خود را از دست می دهند که ۸۲ درصد از مرگ و میرهای مردم بر اثر بیماری های غیرواگیر ناشی از این ۴ بیماری است.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی ۷۴ سال در مردان و ۷۹ سال در زنان در ایران، اظهار داشت: این شاخص در استانهای کشور متفاوت است اما لازم است که در این زمینه به نقاط حنوبی کشور توجه ویژه ای شود.

لاریجانی کاهش مرگ و میر کودکان و نوزادان در ایران را نشانگر شرایط بسیار مناسب بهداشتی عنوان کرد و گفت: بهبود وضعیت بهداشتی کشور باورکردنی نیست و روند مرگ و میر کودکان و نوزادان در ایران از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ از وضعیت قرمز به وضعیتی مناسب انتقال یافته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف ما پیشگیری و کنترل ۴ بیماری عمده غیرواگیر است، اضافه کرد: وضعیت کشور ما از نظر بیماری های قلبی و عروقی مناسب نیست، از نظر سکته های مغزی و قلبی در حد متوسط جهانی و رتبه ای مناسب در منطقه هستیم، در مورد سرطان ها وضعیت ایران نامناسب نیست و از میزان معمول جهانی در رده پایین تری قرار داریم.

لاریجانی اظهار داشت: وضعیت آمارهای ابتلا به دیابت در کشور نسبت به کشورهای منطقه و جهان بالا و نگران کننده نیست اما باید توجه داشته باشیم که این بیماری به سرعت در حال شیوع است و لازم است به کنترل و پیشگیری از آن توجهی جدی شود.

وی بسیاری از عوامل خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر را در بین این بیماری ها مشترک دانست و گفت: وضعیت تغذیه در ایران مناسب نیست اما خوشبختانه سازمان غذا و دارو توانسته به خوبی میزان اسید چرب ترانس و چربی های اشباع را کاهش دهد و برنامه های مشخصی برای کنترل آن دارد.

دبیر کمیته کشوری پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: مصرف دخانیات در کشور نسبت به متوسط مصرف در منطقه و جهان بالاتر نیست و یکی از تصمیمات بسیار مهمی که در سال گذشته در ایران گرفته شد، اخذ مالیات و عوارض از سیگار بود.

وی با بیان اینکه در برخی از هدف گذاری های سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر اهدافی سخت تر از سازمان جهانی بهداشت برای کشور در نظر گرفته ایم، افزود: خوشبختانه ایران از نظر مصرف الکل در رده های بسیار پایین منطقه و جهان قرار دارد البته شاید همجواری با کشوری مانند افغانستان در مصرف مواد مخدر در ایران موثر باشد اما مصرف الکل در کشور نگران کننده نیست و بسیار پایین است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ۳۰ درصد از زنان و ۱۷ درصد از مردان ایرانی چاق هستند و روند چاقی در کشور مناسب نیست و این روند به سرعت در حال افزایش است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کاهش پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی ، افزایش دسترسی و عمق بخشی به دسترسی با اجرای طرح تحول سلامت در ایران، تحصیل ۲۰۰ هزار نفر دانشجو در رشته های پزشکی در کشور را ظرفیتی بسیار مهم در رسیدن به اهداف سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانست.

وی ضمن تاکید بر لزوم همکاری های بین بخشی به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، یادآور شد: وزارت بهداشت در این راستا می تواند نقش رهبری داشته باشد اما نیاز است تا سایر دستگاه ها نیز با ما همکاری کنند.

لاریجانی در پایان گفت: سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با حضور رییس جمهور، رییس سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از وزرای دولت به تصویب رسید و دکتر روحانی و رئیس مجلس نیز از آن حمایت کردند که نشان دهنده عزم ملی ایران برای مبارزه با این بیمار ها است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج