جاباما
۳۵۱۸۴۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دعوای اوراکل و گوگل ادامه دارد

«اوراکل» ادعا می‌کند که «گوگل» به دلیل سواستفاده از زبان برنامه‌نویسی «جاوا» باید به این شرکت غرامتی ۹ میلیارد دلاری پرداخت کند.

zoomit.ir - امین فیض پور: «اوراکل» ادعا می‌کند که «گوگل» به دلیل سواستفاده از زبان برنامه‌نویسی «جاوا» باید به این شرکت غرامتی ۹ میلیارد دلاری پرداخت کند. چند وقت پیش این دعوا را گوگل برنده شد اما اوراکل ظاهرا قرار نیست عقب بکشد و همچنان به این منازعه پتنتی ادامه می‌دهد.

دعوای اوراکل و گوگل ادامه دارد

گوگل و اوراکل از سال ۲۰۱۰ درگیر نبرد حقوقی پیچیده‌ای هستند. محور اصلی شکایت این ادعا است که گوگل با استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا، حق کپی‌رایت شرکت اوراکل را نقض کرده است.

گوگل می‌گوید که نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها شامل بند «استفاده‌ی منصفانه» در قانون کپی‌رایت می‌شود؛ و اوراکل نمی‌تواند این گونه استفاده را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

اوراکل ادعا کرده بود که گوگل بدون اجازه از ۳۷ کتابخانه جاوا و ۱۱ خط از کدهای این شرکت در سیستم‌عامل اندروید استفاده کرده است. اگر بخاطر داشته باشید، اوراکل در سال ۲۰۱۰ نیز ادعای مشابه‌ای را علیه‌ گوگل به دادگاه ارائه کرده بود. نتیجه‌ی شکایت ۲۰۱۰ اوراکل نیز به جایی نرسید چرا که گوگل استفاده از کتابخانه‌های جاوا در اندروید را تحت پوشش استفاده‌ی منصفانه و در چهارچوپ کپی‌رایت دانست و دادگاه نیز آن را قبول کرد. در ماه می ۲۰۱۲ پرونده‌ی شکایت ۲۰۱۰ اوراکل از گوگل بسته شد و اوراکل مجبور شد هزینه‌ی متحمل شده به گوگل برای طی شدن فرایند دادگاه را پرداخت کند.

اما اوراکل هنوز کوتاه نیامده و در ششم جولای دوباره به دادگاهی در سان‌فرانسیسکو مراجعه کرده و از همان قاضی دوباره برای بازنگری و بازبینی پرونده درخواست کرده است. گوگل می‌گوید شرکت اوراکل تاکنون ۴۲ میلیارد دلار از اندروید بدست آورده است. از آن طرف اوراکل در ادعای جدید خود می‌گوید:

پاداش مالی گوگل در حال آشکارسازی بیشتر است و این در قانون موردی بی‌سابقه است.
اوراکل از قاضی درخواست کرده تا به درخواست‌های سنتی و محدود‌تری از «بند منصفانه» استفاده کند: «شبیه زمانی که انتقاد، نظر، خبری، آموزشی یا بورس تحصیلی یا تحقیقات است» پایبند بماند.

قاضی این پرونده در رد تلاش اول اوراکل گفته بود که هیئت منصفه «منطقی پیدا کرده» که این پلتفرم منبع باز و رایگان اندروید همچنین «در خدمت اهداف غیرتجاری» نیز قرار گرفته است.

دعوای اوراکل و گوگل ادامه دارد

گوگل شبیه به دفعات قبل بازهم اظهار کرده که کدهای جاوا برای دسترسی همه آزاد و باز بوده‌اند. جاوا برای اولین بار توسط ابرقدرت سال‌های اولیه‌ی سیلیکون ولی، «سان میکروسیستم» و در گروهی با رهبری برنامه‌نویس مشهور «جیمز گاسلینگ» تولید شد. گاسلینگ این زبان را بر مبنای زبان فراگیر آن زمان، C++، پایه‌گذاری کرد؛ هرچند در نوشتن آن همواره نگاهی به آینده داشت. گوگل گفته که در صحبت‌هایی که با سان میکروسیستم داشته، آن‌ها هیچ مشکلی با استفاده گوگل از کد‌ها بدون اخذ مجوز نداشته‌اند.

لری پیج، مدیرعامل پیشین گوگل و حال حاضر آلفابت شرکت مادری گوگل در اظهار نظری اعلام کرده که «ما برای چیز‌های رایگان و باز پولی پرداخت نکرده‌ایم.» باید دید در ادامه اوراکل می‌تواند دوباره این پرونده را به جریان بیندازد و دوباره پای گوگل را به دادگاه بکشاند یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج