جاباما
۳۵۲۵۱۶
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نامه ۷۲ چهره سرشناس به اوباما

رئیس جمهوری آمریکا در آستانه سالگرد حصول «برجام» نامه ای دریافت کرد که در آن به نیاز واشنگتن برای تعامل هر چه بهتر با تهران و صبوری ورزیدن در تداوم دیپلماسی محتاطانه تاکید شده است.

خبرگزاری مهر: جمعی از سیاستمداران، دیپلمات ها، رهبران نظامی و چهره های علمی آمریکا در آستانه نخستین سالگرد امضای توافق هسته ای ایران (۱۴ ژوئیه) در نامه ای به «باراک اوباما» رئیس جمهوری ایالات متحده خواهان برقراری روابط قویتر میان دو کشور شدند.

در این نامه که به امضای بیش از ۷۲ چهره سرشناس رسیده است، اسامی چون ژنرال «مریل مک پیک» فرمانده سابق نیروی هوایی آمریکا، «نئون کوپر» و «برتون ریشتر» برندگان جایره نوبل و تعدادی از نمایندگان و سناتورهای سابق کنگره آمریکا به چشم می خورد.

به گفته این افراد، آمریکا باید در جهت تقویت سیاست هایی بکوشد که شانس همکاری با ایران را افزایش داده و در عین حال تقابل با این کشور را به حداقل می رساند. آنها همچنین خواهان اتخاذ سیاست هایی در جهت اعمال تاثیر بر فعالیت های ایران در سطح منطقه شده اند.

این گروه فراحزبی در نامه خود می افزاید: بر این نکته واقفیم که در سال های آینده فرصت به آزمون گذاشتن تمایل ایران برای همکاری مستقیم با آمریکا به واسطه عدم اطمینان سیاسی موجود بین دو کشور، محدود است. با این حال، تعامل با ایران باید هدف دراز مدت ایالات متحده باشد.

در حالیکه تنها دو روز به تاریخ ۱۴ ژوئیه -سالگرد حصول توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+۵- زمان باقی مانده، در ذیل نامه ارسالی به اوباما، طرحی سه بخشی ارائه شده است که به باور نگارندگان معرف ساختاری بنیادی برای تداوم رابطه بین ایالات متحده و ایران است.

این طرح شامل «قابلیت ارتباط اضطراری» بین دو کشور برای پرهیز از سوء تفاهم و بالا گرفتن تنش، ایجاد «کانال دو جانبه منظم و مستقیم» بین وزارت خزانه داری آمریکا و بانک مرکزی ایران برای پاسخگویی به سوال های موجود پیرامون رفع تحریم ها و در نهایت ایجاد «کانال مستقیم دیپلماتیک در سطح معاونین وزارت امور خارجه» است که به رئیس جمهور آینده آمریکا و وزیر امور خارجه اش فرصت می دهد تا بدون تماس با همتایان ایرانی، مسائل مربوط به این کشور را اداره کنند.

اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که حتی با ایجاد این کانال های ارتباطی هم رئیس جمهوری آینده آمریکا به آنها پایبند باشد؛ نگارندگان نامه هشدار می دهند که اجتناب از به کارگیری این راهکارها منافع ایالات متحده را در منطقه به مخاطره انداخته و حتی می تواند به درگیری های بیشتر برای واشنگتن منجر شود.

البته، ناگفته نماند که این ۷۲ چهره سرشناس آمریکایی علیرغم نظر مساعدی که به بهبود رابطه تهران - واشنگتن دارند، بر عزم ایران به اینکه مذاکره با آمریکا را تنها به برنامه هسته ای محدود می کند واقف هستند و از سوی دیگر هشدار می دهند که هرگونه گرمی رابطه با تهران باید با فرایند اطمینان بخشی به تعهد پذیری واشنگتن در قبال رژیم صهیونیستی و دیگر متحدان عرب توام باشد!

با این وجود، حسن ختام نامه ارسالی به اوباما این عبارت است که «با در نظر گرفتن مخاطرات، آمریکا نیازمند تعامل بیشتر (و نه کمتر) با ایران است و اینکه صبوری ورزیدن در تداوم دیپلماسی محتاطانه به پیشرفت منجر خواهد شد».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج