جاباما
۳۵۴۶۵۶
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

محسن رضایی: نقد برجام، نقد رهبری است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برجام مصوب مقام معظم رهبری مورد تأیید مردم و نظام است اظهار کرد: حتی نیروهای حزب‌اللهی هم که می‌خواهند خیلی انقلابی باشند نباید وارد حریم رهبری شوند چون با نقد این برجام یعنی دارند رهبری را نقد می‌کنند.

خبرگزاری ایسنا: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک ابتدا در ارزیابی خود از کودتای انجام شده در ترکیه گفت: من نیز مثل سایر مسئولان کشور این حادثه را محکوم می‌کنم چرا که ما با هرگونه اعمال زور چه به شکل جنگ چه کودتا در داخل کشورها و بین کشورها مخالفیم.

وی ادامه داد: اصولاً ترکیه کشور کودتا است و تقریباً از سال ۱۹۶۰ تاکنون هر ۱۱ سال به طور میانگین یک کودتا داشته، البته ۲ کودتا، توسط بخشی از ارتش انجام شده و مابقی توسط همه ارتش به طور کامل بوده است که کودتای شب گذشته توسط بخشی از ارتش صورت گرفت.

رضایی یادآور شد: ماجرا به این شکل بود که تا ساعت ۳ بامداد تقریباً همه کشورها به جز جمهوری اسلامی حالت بی‌طرفانه نسبت به این کودتا داشتند و ما از ابتدا گفتیم که از دولت ترکیه که مورد تأیید مردم این کشور است حمایت کنیم که بعد از ما قطر نیز واکنش نشان داد و نهایتاً سایر کشورها منتظر ماندند تا ببیند چه می‌شود و از ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه که کودتا به افول رفت موضع‌گیری‌ها نیز آغاز شد.

وی با ارائه شرحی از ماجرای کودتا تصریح کرد: چند نکته در این کودتا جالب بود، یکی اینکه کودتاچی‌ها صدا و سیما را در ساعات اولیه گرفتند. چرا که آقای اردوغان خودش خیلی آدم رسانه‌ای و تبلیغاتچی است و چند شبکه تلویزیونی و روزنامه دارد و نهایتاً توانست با ارتباط با شبکه سی‌ان‌ان از مردم بخواهد به مسجدها بروند و به طور منسجم به خیابان‌ها بیایند که این اتفاق در انقلاب اسلامی ما نیز به همین شکل اجرا شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این همبستگی در میان مردم ترکیه بسیار تأثیرگذار بود و با اینکه حزب اعتدال و توسعه در چند وقت اخیر انشعابات زیادی داشته اما شب گذشته انسجام خوبی داشت حتی احزاب مخالف نیز از دولت ترکیه و آقای اردوغان حمایت کردند اما نقطه کلیدی حضور مردم بود که نشان می‌دهد هیچ نیرویی قادر نیست پشت مردم را به خاک بزند و اگر دولت‌ها به ملت‌های خود متکی باشند هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

رضایی با اشاره به دلایل و ریشه‌های شکل‌گیری این کودتا گفت: اولین ریشه آن تضاد درونی موجود در حزب توسعه و عدالت است که بین انتخاب لائیسم و اسلامگرایی مانده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد چون اگر لائیک شود مردم را از دست می‌دهد و اگر اسلامگرایی را انتخاب کند آمریکا را از دست می‌دهد بنابراین این تناقض آبستن حوادث دیگری هم در ترکیه خواهد بود. اما باید این موضوع حل شود. ما نیز مشابه این مسئله را در ایران قبل از انقلاب داشتیم اما جمهوری اسلامی این تناقض ریشه‌ای را از بین برد.

وی افزود: در حال حاضر ارتش ترکیه لائیک است هرچند چند تن از سران ارتش اسلامگرا هستند اما پایه و ریشه آن لائیک است. در عین حال تفکرات اسلام اجتماعی که به شدت مقابل آقای اردوغان است در جامعه‌ی ترکیه وجود دارد، بنابراین جامعه سیاسی ترکیه به نوعی چندپاره است و همیشه می‌تواند عامل تفرقه باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به عوامل دیگر ایجاد کودتا در ترکیه بیان کرد: در عین حال در چند سال اخیر ترکیه وارد درگیری در کشورهای سوریه، عراق و با مردم کرد شده است که این موضوع ارتشیان را خسته کرده و دیدیم که شب گذشته بخش دیگر ارتش که در کودتا حضور نداشت نیز سکوت کرده بود چون آن‌ها نیز از این درگیری‌های غیرضروری خسته هستند. آقای اردوغان به درگیری‌های سوریه وارد شد بعد عقب کشید سپس روابط خود را با اسرائیل گسترش داد، بنابراین نوعی سردرگمی نیز در سیاست خارجی او می‌بینیم. در عین حال در داخل کشور نیز فشارهایی وجود دارد.

رضایی خاطرنشان کرد: آقای اردوغان می‌خواست اقتدار کاملی برای خودش به وجود بیاورد که نتیجه‌ی آن را دید البته معلوم بود در کودتای شب گذشته دردهای خارجی نیز دخالت داشتند و انگلیس و عربستان در شب گذشته در برنامه‌های تلویزیونی خود از کودتاچی‌ها حمایت می‌کردند.

وی در پاسخ به اینکه چرا اردوغان به این سمت و سو رفت و وارد سیاست‌های دام‌گونه شد گفت: قدرت کشورها سه نوع است. یکی اینکه سیاست خارجی را در درون کشور خود تنظیم می‌کند. دیگر اینکه سیاست منطقه‌ای دارد و نوع سوم این است که همچون آمریکا و شوروی سابق در عرصه بین‌المللی سیاست‌گذاری می‌کند. در حال حاضر برخی کشورها همچون عربستان و ترکیه می‌خواهند سیاست‌های خود را از کشورهای خود بیرون برده و در منطقه اعمال نفوذ کنند. اما تاکنون نشان داده‌اند که نمی‌توانند سیاست خارجی منطقه‌ای تنظیم کنند. این در حالی است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران نشان داد وقتی می‌تواند با آمریکا دست به یقه شود و موفق باشد در عین حال می‌تواند نفوذ خود را در سوریه و عراق نیز حفظ کند و رابطه‌ای پایدار و قوی با آن‌ها داشته باشد اما ترکیه نشان داد هنوز ظرفیت سیاست‌گذاری در خارج از مرزهای خود را ندارد.

رضایی همچنین با اشاره به حمله تروریستی در نیس فرانسه و در پاسخ به اینکه چرا داعش به کشورهایی حمله می‌برد که روزی حامی او بوده اظهار کرد: این آتشی است که به حامیان این آتش بازگردانده شده چون همیشه گروه‌های چریکی و پارتیزانی سازمان‌یافتگی دقیقی ندارند و از ابتدا با حمایت‌های بین‌المللی شکل می‌گیرند و به نوعی نیابتی مبارزه می‌کنند. حالا نیز کنترل از دست کشورهایی همچون کشورهای غربی و آمریکا و عربستان خارج شده و این گروه‌ها به مقابله با آن‌ها پرداخته‌اند اما سوال اصلی این است که چرا این حملات در فرانسه بیش از کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکا به نوعی فرانسه را تنها گذاشته و برداشت من این است که در چند ماهه اخیر اتفاقاتی در اروپا افتاده که یکی از آن این است که فرانسه در باتلاق ناامنی صورت گرفته و از سوی دیگر انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شده است. دلیل این آشفتگی و برداشته شدن حمایت آمریکا از سر آن‌ها نیز به دلیل رویکرد کشورهای اروپایی در رابطه با مسئله‌ی اوکراین بود که این کشورها در آن زمان سعی کردند برای حل معضل با روسیه تعامل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اکنون سازمان‌های جاسوسی به داعش کنترل ندارند. در عین حال باید قبول کنیم که داعشی‌ها افراد مبتکری هستند و ما باید این موضوع را اذعان کنیم و گروه‌های چریکی همیشه با ابتکار وارد کار می‌شوند.

وی مشکل اساسی غرب را پوشاندن واقعیات دانست و تصریح کرد: آن‌ها باید بگویند تروریسم سعودی و نه تروریسم اسلامی. آقای اولاند باید این را بگوید و اذعان کند. چرا که اگر آن ها واقعیات را به صراحت بگویند برای خودشان هم بهتر خواهد بود.

رضایی همچنین با اشاره به اسناد منتشر شده توسط آمریکا و حذف نام و نقش عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر اظهار کرد: مسائل دیگر از پشت پرده علنی شده و نمی‌توان با کتمان حقایق از آن‌ها فرار کرد. برای همین است که می‌گوییم تروریسم اسلامی نیست بلکه سعودیست و غرب دیر یا زود ناچار است به این اشتباه خود اعتراف کند و من این را دیر نمی‌بینم. به زودی منبع اصلی شرارت‌ها معلوم می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: نقطه مشترک داعش و منافقین بعثی‌ها هستند و فراموش نمی‌کنیم جنایات منافقین حدود ۱۷ یا ۱۸ هزار نفر را در کشورمان شهید کرد. اما حالا ترکی فیصل و عربستان هفتاد، هشتاد میلیون دلار خرج کردند تا همایشی در پاریس برگزار کنند. پول بلیط، هزینه برگزاری همایش و هتل حدود ۴ هزار نفر را دادند که از سراسر دنیا دعوت شده بودند و ترکی فیصل در این همایش به حاضرین گفته که به کمک شما جمهوری اسلامی را ساقط می‌کنیم که این جز وحشی‌گری و جنون چیزی نیست.

وی همچنین با اشاره به برخی تحرکات عربستان در اطراف مرزهای ایران گفت: کنسولگری عربستان در اربیل عراق فعال شده و اگر عربستان به این تحرکات خود ادامه دهد ما عملیات انهدامی انجام می‌دهیم.

عربستان دیوانه‌وار موج دومی علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است. موج اول از سوریه، عراق و بحرین شروع شد و در این کشورها اقدامات خود را علیه نفوذ ایران انجام دادند که در همه‌ی این موارد شکست خوردند و اکنون با چنین اقداماتی در اربیل عراق و بلوچستان پاکستان می‌خواهند در کردستان و کرمانشاه و شهرهای مرزی ناامنی ایجاد کنند که تاکنون دیدیم سپاه اجازه هیچ تحرکی به آن‌ها را نداده و مانع اقدامات آن‌ها شده است اما چرا عربستان با ما تقابل می‌کند.

رضایی در این رابطه گفت: در گذشته عربستان رقیب‌هایی همچون مصر، عراق و سوریه در منطقه داشت که این کشورها مانند گذشته قدرتی برای کنترل و رقابت قوی با عربستان ندارند. در عین حال ایران را تهدیدی برای خود می‌بینند و می‌گویند: ایران در امور داخلی این کشورها دخالت می‌کند اما معیار دخالت چیست؟ ما فقط از دموکراسی حمایت می‌کنیم حتی وقتی در ترکیه کودتا شد، با این که آقای اردوغان آن‌طور که باید با ما هماهنگ نیست چون دموکراسی را قبول داریم از او حمایت کردیم. ما قوانین و مسائل بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسیم و از هرگونه تجاوز بیزاریم.

تجاوز آن‌ها به این کشورها دخالت است و ما فقط از مرزهای بین‌المللی دفاع می‌کنیم و از سعودی‌ها از تهدیدی فرار می‌کنند و در عین حال آمریکا به او اجازه داده چنین نقش‌هایی را در منطقه ایفا کنند چرا که سیاست آقای اوباما این است که به طور نیابتی کار می‌کند و رأساً وارد عمل نمی‌شود.

رضایی همچنین تأکید کرد: عربستان مسیری را می‌رود تا با ما درگیر شود و همه‌ی پل‌های پشت سر خودش را خراب کرده است. آن‌ها باید بدانند ما دیر خشمگین می‌شویم و انسان‌های آرام و خونسردی هستیم اما اگر خشمگین شویم آل سعود را از روی زمین برمی‌داریم. اکنون نیز به همه‌ی همراهان و طرفداران خود در کشورهای دیگر گفته ایم خویشتنداری کنند و خونسرد باشند اما اگر عربستان تیری شلیک کند ما راه می‌افتیم و اگر التماس کنند هم به آن‌ها مجالی نمی‌دهیم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا هشداری به عربستان داده شده یا خیر تصریح کرد: همین حرف‌های من هشدار است اما این‌ها انقدر جاهل هستند که از آتش‌گرفتن پتروشیمی بخش خصوصی ما نیز خوشحال می‌شوند. این نشان می‌دهد این‌ها آدم‌های اهل تمدنی نیستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بیان کرد: آمریکا در اسنادی که اخیراً منتشر کرده گفته ما در حال حاضر دو تهدید برایمان وجود دارد و آن کشورهای ایران و چین هستند. بنابراین به عربستان نیاز دارد اما خودشان مانده‌اند چطور خطاهای عربستان را لاپوشانی کنند، طوری که عربستان آن‌ها را در قبال انتشار اسناد در رابطه با حادثه ۱۱ سپتامبر تهدید می‌کند و آمریکا مجبور می‌شود در مقابل این کشور کوتاه بیاید.

به گزارش ایسنا، رضایی در ادامه‌ی گفت و گوی خود با اشاره به سالگرد توافق برجام گفت: تحریم‌هایی که در کنگره آمریکا وضع می‌شود اعم از ویزا برای ایرانیان نشاندهنده این است که آمریکا به دشمنی‌های خود ادامه داده و بر خلاف حرفی که آقای اوباما زده، این موضوعات را وتو نکرده است یا درباره مسئله موشکی تحریم‌هایی وضع کرده‌اند، درحالی که این تحریم‌ها بعد از توافق برجام بوده است و همه این‌ها برخلاف برجام مصوب مقام معظم رهبری می‌باشد که طبق فرمایش ایشان ما زیر بار هیچ تحریم جدیدی در هیچ موضوعی نمی‌رویم.

رضایی خاطرنشان کرد: من واقعاً از کمیته نظارت بر برجام گله‌مند هستم. آن‌ها باید پرونده‌هایی درباره تحریم‌های وضع شده در کمیسیون مشترک درست کنند. آمریکایی‌ها می‌گویند اگر برجام توسط ما نقض شود چطور عکس‌العمل نشان خواهند داد. این در حالی است که ما بیش از مطالباتی که از ما خواستند نیز انجام داده و حسن نیت خود را نشان داده‌ایم و بیش از حد نیز به تعهدات خود عمل کرده‌ایم. پس نیاز است پرونده‌هایی در این رابطه در کمیسیون مشترک تهیه کنند چون کمیسیون مشترک برای این درست شد تا هرکدام از طرفین مسئله‌ای داشت به آن‌جا ببرد و مطالبه‌ شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این که باید در برجام بخش‌های اقتصادی بیشتر تقویت می‌شد گفت: به طور مثال مبادلات دلار و مبادلات واریز به تحریم‌های هسته‌ای ربط داشت اما خیلی روی این موضوع مانور داده نشد.

وی ادامه داد: نکته مورد توجه دیگر این است که ما در کشورمان سه برجام داشتیم. یکی برجام مصوب مجلس، دیگری برجام مصوب شورای عالی امنیت ملی و نهایتاً برجام مصوب مقام معظم رهبری که این برجام جامع آن دو برجام دیگر است و در عین حال چند نکته‌ی دیگر در بر دارد که ما این برجام را قبول داریم و کسانی که برجام را مورد نقد قرار می‌دهند حواسشان باشد که برجام رهبری را نقد می‌کنند و نه برجام مجلس و شورای عالی امنیت ملی را. حتی نیروهای حزب‌اللهی هم که می‌خواهند خیلی انقلابی باشند نباید وارد حریم رهبری شوند. در حال حاضر نیز آمریکا روح برجام را زیر پا گذاشته و نیاز است کمیته نظارت پنج، شش پرونده جدی درست کند و طبق قانون آن‌ها را در کمیسیون مشترک مورد پیگیری قرار بدهد.

رضایی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی توسط دولت گفت: از این که دولت بعد از تأخیر یکساله بعد از ابلاغ مقام معظم رهبری تلاش کرد و گام‌هایی در این رابطه برداشت و گروه‌هایی تشکیل داد تا در این رابطه فعالیت کنند قابل تقدیر است. اما نسبت به انتظارات هنوز عقب هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: دولت باید ریل حرکت را عوض کرده به این معنا که مردم را وارد اقتصاد کند به جای آنکه خودش همه پروژه‌ها را انجام دهد. دولت باید قابلیت‌سازی و ظرفیت‌سازی کند و حمایت خوبی در این راستا از مردم داشته باشد و موانع سر راه آن‌ها را بردارد. در عین حال باید مسئله بوروکراسی اداری و فساد اداری نیز توسط دولت حل شود.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما در اجرای اقتصاد مقاومتی تا پایان سال ۹۵ چیست تصریح کرد: من امید دارم که ان‌شاءالله دولت تا پایان سال کارنامه‌ی درخشانی در این زمینه داشته باشد اما برجام نشان داد مشکلات اقتصادی ما فقط مربوط به تحریم‌ها نبوده و سوءمدیریت و کارشکنی پای میز در داخل کشور وجود دارد.

رضایی در این رابطه گفت: به وضوح می‌بینم مقاومتی منفی از سوی برخی واحدهای اقتصادی و بانک‌ها وجود دارد که این کارشکنی‌ها از ابتدای انقلاب نیز در کشور وجود داشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت که در رابطه با نجات احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ربوده شده حرکت های جدیدی توسط وزارت خارجه، سپاه، سید حسن نصرالله و حزب الله آغاز شده و ان‌شاءالله خبرهای خوشی در راه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضایی

      محسن رضایی رییس جمهور بعدی ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محسن رضایی با روحانی فرث زیادی نداره، نشون به اون نشون که گفته بود اگه 92 رای میاورد ظریف رو وزیر خارجه اش میکرد، بهترین گزینه برای 96 دکتر جلیلی هست

      • گمنام

        عمرا اگه دیگه کاندید بشه
        ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج