جاباما
۳۵۵۲۹۴
۱ نظر
۵۰۵۷
۱ نظر
۵۰۵۷
پ

کاربران توییتر، باسوادتر و باهوش ترند؟!

مدتی است کاربران جوان شبکه های اجتماعی به سمت توییتر مهاجرت می کنند و سیر استقبال از توییتر در ایران روند افزایشی به خود گرفته است.

هفته نامه تماشاگران امروز - احسان نادرپور: مدتی است کاربران جوان شبکه های اجتماعی به سمت توییتر مهاجرت می کنند و سیر استقبال از توییتر در ایران روند افزایشی به خود گرفته است. توییت بازها نقش تاثیرگذاری را در شبکه های مجازی ایفا می کنند و اکثر موج های اینترنتی، سوژه شدن ها و کمپین های مجازی، از توییتر شروع می شود و بعد به سمت تلگرام می رود و رسانه ای می شود.

برای تحلیل این اتفاق به سراغ حسین درخشان رفتیم، کسی که به عنوان یکی از اولین وبلاگ نویسان ایران شناخته می شود. حسین درخشان با وبلاگ Hoder توانست مخاطبان زیادی را به سمت خودش بکشاند. او فارغ التحصیل جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی است و مدرک کارشناسی ارشد رشته مطالعات رسانه را در لندن دریافت کرده است. حسین درخشان را خیلی ها با عنوان پدر وبلاگ نویسی ایران می شناسند. به سراغ او رفتیم تا نظرش را در رابطه با پدیده توییتر و بازگشت ایرانیان به سمت این شبکه اجتماعی بیشتر بدانیم.

کاربران توییتر، باسوادتر و باهوش ترند؟!

مدتی است توییتر دوباره روی بورس است و نقش زیادی را در شبکه های مجازی ایفا می کند. فکر می کنید چه عاملی باعث تاثیرگذاری این شبکه مجازی در دنیای واقعی و مجازی شده است؟

- همه اینها که می خواهم بگویم در حد حدس و فرضیه است. باید سر فرصت مناسب در موردش تحقیق و صحت و سقم آن مشخص شود. یکی از دلایل کاربرد زیاد توییتر این است که در مقایسه با اینستاگرام و تلگرام فضای بازی دارد و دیدن پست ها لزوما نیازی به عضویت در توییتر ندارد. البته به نظر من تلگرام هنوز خیلی با اینستاگرام فاصله دارد و طرفداران کمتری دارد. توییتر هم همین طور و به علت فیلتر بودن، افراد کمتری را در خود جای داده است.

فالوئرهای میلیونی و چند صد هزار نفره اینستاگرام قطعا قابل مقایسه با توییتر نیست و فضای متفاوتی بر این شبکه مجازی حکمفرماست. به نظر من چون توییتر نیاز به نوشتن دارد و فقط با عکس نمی شود فالوئر جذب کرد و دیده شد، توییتری ها آدم هایی هستند که خوب می نویسند و نوشتن طبیعتا سخت تر از عکس گرفتن است. الان همه موبایل دارند و با پیشرفت دوربین های موبایل اگر یک فرد اندکی اصول عکاسی را یاد بگیرد راحت می تواند عکس دیدنی بگیرد ولی نوشتن هوش و ذکاوت بیشتری می خواهد.

برای همین من حس می کنم که توییتری ها کلا آدم های باهوش تری هستند. این افراد به خاطر باهوش تر بودن مخاطب خاص تری دارند و این بزرگ ترین فرق این شبکه با شبکه های دیگر است. از نظر سواد و علم هم به نظر می رسد افراد عضو توییتر در حد بالاتری باشند. من فکر می کنم اگر بخواهیم از فعالان شبکه های مجازی یک معدل بگیریم، معدل علم و سواد فعالان توییتر بیشتر از بقیه باشد منتها معنی آن این نیست که اگر فیلتر توییتر برداشته شود و انبوهی از افراد به این شبکه مجازی بیایند باز اهم همین فضا باقی بماند. فعلا چون جمع نسبتا کوچکی هستند، چنین فضایی بر آن حاکم است.

تفاوت عمده توییتر با دیگر شبکه های مجازی چیست که تا این حد می تواند جریان ساز باشد؟

- همان طور که گفتم در حال حاضر توییتر، متن محور و اینستاگرام عکس محور است و فیس بوک هم به سمت ویدیومحور شدن می رود، چون درآمد بیشتری برایش دارد. ماجرای تلگرام هم فرق می کند.

درست است که محبوب تر است ولی به نظر من با این روش در حال افت کردن است چون حجم اطلاعات در کانال ها و گروه های تلگرام به قدری بالا رفته است که مخاطب را خسته می کند. کانال ها که در حال حاضر یکطرفه اند و نمی شود به آنها واکنشی نشان داد. می ماند گروه ها که آنها هم خیلی زیاد شده اند و مثل اول ها کسی برایش جالب نیست که همه بحث ها را دنبال کند و همه اینها در یک فضای بسته اتفاق می افتد.

توییتر چنین شرایطی ندارد و مجموعی از بهترین خصوصیات شبکه های مجازی را دارد. برای همین به نظر من در چند ماه اخیر در ایران روی بورس آمده است. مطالب در توییتر هم اکثرا اورجینال هستند. برعکس در تلگرام و فیس بوک که معمولا مطالب را در آن کپی پیست می کنند، افراد در توییتر از مطالبی که خودشان نوشته اند برای اشتراک گذاری استفاده می کنند. همین اصل بودن مطالب باعث می شود که توییت ها خوراک معروف ترین کانال های تلگرامی شوند.

قابلیت جستجو هم یکی از مواردی است که جنبه برتری به توییتر می دهد؛ چیزی که در اینستاگرام کمتر و در تلگرام اصلا اتفاق نمی افتد.

- در خود توییتر هم قابلیت سرچ مناسبی وجود ندارد. نیاز نیست برای خواندن مطالب یکی را فالو کنید یا عضو گروهی باشید. خیلی راحت می توانید سرچ کنید. توییتر به اندازه کافی باز و دو طرفه است و در توییتر سرعت بالایی در گذاشتن متن وجود دارد. آدم های صاحب نظر بسیاری هم در توییتر حضور دارند. معمولا یا آدم های مهمی هستند یا بامزه هستند که واکنش های سریع شان در رابطه با اتفاق هایی که در طول روز می افتد را در توییتر منعکس می کنند و با استفاده از هشتگ ها بیشتر و بهتر دیده می شوند. شبکه های مجازی دیگر هم درست است که رشد کرده اند ولی قابل مقایسه با توییتر نیستند.

در توییتر لینک هم می شود داد و اصولا لینک ها نقش زیادی را در توییتر ایفا می کنند. نحوه اشتراک گذاری در توییتر هم جالب توجه است و کاربران توییتر اصطلاحا مطالب را ریتوییت می کنند که باعث بیشتر دیده شدن آنها می شود. البته در این میان نباید نقش مد را فراموش کرد. مردم معمولا وقتی از یک شبکه اجتماعی خسته می شوند، همه به سمت یک اپلیکیشن دیگر می روند و این تقریبا تا یک مدت مد می شود.

کاربران توییتر، باسوادتر و باهوش ترند؟!

البته اینکه مردم برگشت به عقب کنند و به سمت شبکه ای که قبلا استفاده می کردند بروند، سابقه نداشته است.

- بله، موافقم. چنین سابقه ای تا حالا نداشته ایم. البته فقط در ایران این گونه است و توییتر جان دوباره ای گرفته است چون الان توییتر در دنیا خیلی مسیر نزولی پیدا کرده و به عنوان یک برند تجاری افت کرده است. تفاوتی هم بین جامعه توییتری فارسی و انگلیسی زبان وجود دارد. فارسی ها خیلی به داخل خوشان نگاه می کنند و درونگرا هستند و کمتر به بیرون لینک می دهند و این برعکس جامعه انگلیسی زبان توییتر است. اگر لینکی جالب باشد آنها فالوئرهای خود را به خارج از توییتر هم ارجاع می دهند. در ایران این اتفاق کمتر می افتد و ایرانی ها ترجیح می دهند خودشان بنویسند.

و اینکه ایرانی ها کمتر ترجیح می دهند مطالب دیگران را ریتوییت کنند.

- دقیقا! چون خیلی درون نگر هستند کمتر دوست دارند ریتوییت کنند. البته به نوع مطالب تولیدی هم ربط دارد چون یکسری از مطالب اظهارنظرهای شخصی است و کمتر گزارش گونه است و همین باعث کمتر شیر شدن شان می شود. وقتی در مطلبی فکت وجود داشته باشد، ریتوییت ها هم بیشتر می شود. این هم باز تفاوت رفتاری یوزرهای توییتر در ایران است.

شاید محدودیت تعداد کلمات هم یکی از نکات جذبش باشد چون مردم ما حوصله خواندن ندارند و متن های کوتاه را راحت تر می خوانند.

- بله. درست می گویید. حتی متن هایی که مردم در اینستاگرام شان می نویسند هم معمولا خوانده نمی شود. مردم حوصله خواندن متن های مفصل را ندارند. در فیس بوک این محدودیت وجود ندارد و مطالب آن را هم دیگر کمتر می خوانند. توییتر مجموعه ای از حداقل ها را دارد که باعث جذابیتش می شود. البته این را هم بگویم که زمانی گوگل ریدر و فرند فید گل کرده بود. آنها یکسری اعضای وفادار داشتند و بعد از آن تنها جایی که نزدیک بهشان بود توییتر بود و آن افراد هم به سمت توییتر آمدند.

بعد از انتخابات ۹۲ حضور سیاستمداران در توییتر بیشتر شد و با حضور فعال روحانی و ظریف توجه ها به سمت این شبکه مجازی جلب شد. می شود حضور سیاستمداران و شخصیت ها را عاملی تاثیرگذار در توجه مردم به توییتر دانست؟

- توییتر بین روزنامه نگاران محبوب است و می توان گفت توییتر محبوب ترین شبکه اجتماعی بین روزنامه نگاران است. به همین علت وقتی سیاستمداران می خواهند بخشی از روابط عمومی شان خیلی کارا و مفید باشد به توییتر روی می آورند. چون روزنامه نگاران در توییتر خیلی زیاد هستند طبیعتا پیام شان مستقیم و با سرعت بیشتری به دست ژورنالیست ها می رسد. این یک روند انگلیسی زبان است و در کشورهای انگلیسی زبان بیشتر استفاده می شود.

در بعضی از کشورهای اروپایی هم این گونه است و از توییتر به همین صورت استفاده می شود ولی در ایران نمی شود با قطعیت این را گفت که حضور سیاستمداران باعث رونق توییتر شده است. چون آنها هم معمولا به انگلیسی می نویسند و ایرانی ها کمتر استقبال می کنند. ظریف هم وقتی در فیس بوک می نوشت خیلی بیشتر از توییتر بازخورد داشت ولی چون توییتر بیشتر مورد استفاده روزنامه نگاران قرار می گیرد، کاراتر است.

توجه رسانه ها به توییتر زیادتر است و چون نوشته ها کوتاه است راحت تر می شود از آن به عنوان نقل قول در گزارش ها استفاده کرد. مثلا اگر شبکه های ماهواره ای را که در مورد شبکه های اجتماعی حرف می زنند ببینیم، متوجه می شویم که کامنت های مردم در رابطه با یک موضوع را بیشتر از توییتر نقل قول می کنند. حرف توییتر و اسمش زیاد در این شبکه ها می آید و این تاثیر خودش را گذاشته است.

در سال ۸۸ کامنت برنامه های بی بی سی و صدای آمریکا بیشتر از فیس بوک بود ولی الان دوباره نگاه ها به توییتر برگشته است.

- شاید یکی از دلایلش هم این باشد که دیدن فیس بوک با وی پی ان سخت تر از توییتر است و دیرتر بالا می آید اما همین دلایل باعث شده است که توییتر در ایران مهم تر از قبل شود.

نقش کانال های تلگرامی را در هیت شدن توییتر چگونه می بینید؟ کانال هایی مانند وحید آنلاین و مملکته توانسته اند با اشتراک گذاری مطالب از توییتر توجه مردم را به سمت آن جلب کنند.

- به هر حال این هم تاثیر زیادی داشت و تبلیغی شده است که مردم بگویند کاش اسم و کامنت من در مورد فلان مطلب بازنشر می شد.

کاربران توییتر، باسوادتر و باهوش ترند؟!

به نظر می رسد با روند پیش رو، تلگرام در خطر باشد و کم کم مخاطبانش را از دست بدهد.

- بله، چون تلگرام به شبکه ای تبدیل شده است که اطلاعات در آن بسیار انبوه است و این باعث می شود کارایی اش را از دست بدهد. من فکر می کنم اگر خود تلگرام تغییری در یکسری مسائلی ندهد با مشکل مواجه می شود. مثلا شما فرض کنید چیزی مثل لایک زدن راه بیندازد یا الگوریتمی نوشته شود که طبق آن یوزر همه مطالب موجود را در صفحه اولش نبیند و مطالبی که بیشتر برایش اهمیت دارد نشان داده شود؛ مانند چیزی که در توییتر و فیس بوک اجرا شده است. من فکر می کنم اگر تلگرام هم به این سمت نرود به زودی طرد می شود.

شرایط کانال های تلگرام یک سویه است و هیچ ری اکشنی نمی توان به آنها نشان داد. چت های خصوصی با گروه ها و کانال ها هم در یک محل دیده می شوند و این گونه بعضی چت های مهم گم می شوند. اینها جزو مشکلات اصلی این شبکه مجازی محسوب می شود که به تدریج باعث کمتر شدن طرفداران آن می شود.

************************************

ماجرای ما و توییتر

توییتر در سال 1385 (2006) آغاز به کار کرد. جک دورسی خالق این گنجشک آبی بود. تعداد کاربران این سایت در سال 2012 به 500 میلیون نفر رسیده بود که روزانه 340 میلیون توییت می فرستادند و بیش از 106 میلیارد جستجو در آن انجام می شد. توییتر با شعار «چه کار می کنید؟» شروع به کار کرد و تلاشش این بود مردم را مجاب کند گزارش های روزانه شان را به صورت کوتاه و خلاصه در آن ثبت کنند. در سال 2009 این شعار به «چه چیزی در حال رخ دادن است؟» تغییر کرد و تا امروز پابرجاست.

این روزها در دنیا استقبال از توییتر رو به کاهش است. تعداد کاربران فعال آن هم به 282 میلیون نفر رسیده است. تعداد توییت های ارسالی توسط این کاربران در روز حدود 500 میلیون است. 63 درصد از برندهای دنیا اکانت های توییتر گوناگون دارند و حدود 92 درصد این تعداد بیش از یک توییت در روز ارسال می کنند که نشان دهنده فعالیت آنها و موفقیت توییتر در جذب بازاریابان و فعالان حوزه مارکتینگ است.

همچنین در سال 2015 توییتر به عنوان دومین شبکه اجتماعی پر کاربرد برای حوزه B2B شناخته شده است. در نهایت اثر نفوذ تبلیغات در توییتر به سطحی رسیده است که طبق آمار اعلام شده، تبلیغات در این شبکه هشت تا 24 برابر فیس بوک، کلیک می شوند و این نکته به موفقیت توییتر در زمینه تبلیغات آنلاین اشاره دارد.

چند ماهی است که در ایران استقبال از توییتر افزایش یافته است. این سایت چند باری در ایران فیلتر شده است. توییتر آخرین بار در سال 88 و پس از انتخابات ریاست جمهوری فیلتر شد و تاکنون رفع فیلتر آن جزو خطوط قرمز تندروها بوده است. علاوه بر ایران این سایت در چین و کره شمالی هم فیلتر است.

مدیر اجرایی توییتر تاکنون تلاش هایی برای رفع فیلتر این شبکه اجتماعی در ایران انجام داده است و در همین راستا با ظریف و روحانی همکلام شده است. دیک کاستولو در توییتی که از طریق حساب رسمی خود منتشر کرد، گفت: «مکالمه تلفنی خوبی در خصوص باز کردن دسترسی به توییتر در ایران با وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف داشتم.»

کاربران توییتر، باسوادتر و باهوش ترند؟!

در جریان سفر روحانی به آمریکا دیک کاستولو به توییت های ارسالی آقای روحانی، پاسخ داده بود و گفته بود: «آقای رییس جمهور، از توییت های شما در سازمان ملل لذت می بریم! ما دوست داریم دیگر ایرانیان نیز از این شبکه به طور کامل لذت ببرند؛ کی ممکن خواهد شد؟» هر چند این پرسش از سوی روحانی بدون پاسخ ماند، ولی پس از اینکه مدیر اجرایی توییتر جوابی از روحانی دریافت نکرد، هزاران نفر دیگر از فالوئرهای شبکه توییتر همان سوال را از روحانی پرسیدند و پاسخی نگرفتند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • .

      کاربران توییتر افراد به ظاهر باهوشی هستند که همش اظهار نظر میکنند.کاربران اینستاگرام هم این روزها همه باهوش به نظر میرسند. اما کافیه هم کاربران توئیتر و هم اینستاگرام رو یک بار در واقعیت ببینی! اون وقت متوجه میشی که اون افرادی که توی فضای مجازی که همش دم از علم و هنر میزنن واقعیت ندارند.اونها فقط میخوان خودشون رو به دیگران نشون بدند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج