جاباما
۳۵۵۴۱۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

موضع ارشاد درباره شجریان،کیارستمی و ماهواره

بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره کیارستمی و شجریان، اصلاح قانون ماهواره برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره کیارستمی و شجریان، اصلاح قانون ماهواره برگزار شد.

حسین نوش‌آبادی - سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد، اظهار کرد: یکی از مصوبات درباره اصلاح ماده ٢٠ آیین‌نامه اجرایی اداره اماکن است.

او در این‌باره توضیح داد: طبق تصویب‌نامه هیأت وزیران که ١٣ تیرماه براساس پیشنهاد وزارت ارشاد برگزار شد، صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از نظر بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. نیروی انتظامی نیز موظف است در مدت ١٠ روز نظر خود را در این زمینه ارائه کند تا امنیت مراسم و محل برگزاری را بدون دخالت در صدور مجوز، محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین شود.

وی همچنین گفت: متقاضیان برگزاری برنامه‌های یادشده موظف هستند حداقل از ٤٨ ساعت قبل از اجرای برنامه، مشخصات ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفا نام پیشنهادکننده آن را با ارائه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسؤولان ذی‌ربط انتظامی ارائه کنند.

او با اشاره به این‌که این ماده سه تبصره دارد، ادامه داد: صدور مجوز جشنواره‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی هستند مشمول این ماده خواهند شد. همچنین ارائه نشدن پاسخ در مهلت ۱۰ روزه مقرر از طرف نیروی انتظامی، به منزله نبودن مشکل انتظامی و ترافیکی است. اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مراسم جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی نیاز ندارند.

نوش‌آبادی افزود: این مصوبه به وزارتخانه‌های ارشاد و کشور ابلاغ شده است و تا کنون باید به نیروی انتظامی نیز ابلاغ شده باشد.

وی با اشاره به این‌که دیگر مصوبه دولت درباره قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران بود، اظهار کرد: چون دولت موظف بود آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را اجرایی کند، این تصویب‌نامه در دولت انجام شد. این مصوبه تصریح می‌کند که هنرمند، هنرمند ایثارگر و هنرمند فعال چه کسی است. همچنین دستگاه‌های متولی این موضوع نیز مشخص شده‌اند.

سخنگوی وزارت ارشاد توضیح داد: طبق این مصوبه، هنرمند به کسی می‌گویند که در حوزه موسیقی، شعر، ادبیات داستانی، نمایش، سینما، هنرهای سنتی و آیینی، معماری، رادیو، تلویزیون، هنرهای تجسمی و خوش‌نویسی به خلق آثار پرداخته است یا بپردازد.

نوش‌آبادی تأکید کرد: تنها مرجع تعیین‌کننده‌ی هنرمند بودن افراد، شورای ارزشیابی وزارت ارشاد است.

او همچنین بیان کرد: هنرمند ایثارگر نیز به کسی گفته می‌شود که به موجب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ایثارگر محسوب می‌شود. هنرمند فعال نیز هنرمندی است که به خلق یک یا چند اثر هنری در جهت ترویج ایثار و شهادت پرداخته است.

او دستگاه‌های متولی این امر را وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان بسیج مستضعفین و شهرداری معرفی کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: معاون رییس‌جمهور این مصوبه را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسش‌های برخی خبرنگاران درباره پیگیری پرونده درمانی کیارستمی، شرایط جسمی محمدرضا شجریان و وضعیت فیلم «رستاخیز» توضیح‌هایی داد.

وزارت ارشاد برای تجلیل از کیارستمی تلاش کرد

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندانی مانند عباس کیارستمی - فیلم‌ساز و عکاس - که عده‌ای نظر جاذبه و برخی نیز نظر دافعه نسبت به او دارند، چه ارزشی قائل است؟ گفت: موضع‌گیری وزارت ارشاد درباره این هنرمند که خدمات قابل توجهی در عرصه سینما داشته و بنیان‌گذار سبک نوینی در سینمای ایران بوده، مشخص است. وزارت فرهنگ و ارشاد به‌عنوان متولی امور هنرمندان، تلاش خود را برای تجلیل از این هنرمند انجام داده و می‌دهد. همان‌طور که حق ایشان بود نیز شخصیت‌های عالی‌رتبه کشوری در مراسم او حاضر شدند.

او ادامه داد: درباره شبهاتی هم که درباره پرونده پزشکی کیارستمی وجود دارد، کمیسیون ویژه پزشکی تشکیل شده است که نماینده سازمان امور سینمایی و خانواده آن مرحوم نیز عضو آن هستند. این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم با نتایجی که در این کمیته گرفته می‌شود، بسیاری از مسائل محرز شود؛ اما هنوز نتیجه نهایی توسط کمیته پزشکی اعلام نشده است.

شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از این گفته که برای بازگشت استاد شجریان به ایران و تکمیل مراحل درمانی ایشان، اقداماتی را انجام می‌دهند، با توجه به اتفاق‌هایی که در بخش پزشکی ایران برای عباس کیارستمی افتاد، چه تضمینی وجود دارد که همان اتفاق برای استاد شجریان نیفتد؟ اظهار کرد: شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است و طبیعی است که تمام توجه‌های فرهنگی ایران معطوف او باشد. امیدواریم حال ایشان بهبود پیدا کند و خدا را شکر با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد، حال آقای شجریان روبه بهبودی است و اتفاق نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.

او همچنین در این‌باره گفت:‌ تلاش مسؤولان فرهنگی این است که اگر شرایط انتقال او به ایران فراهم شود، این کار صورت بگیرد، البته با توجه کردن به مسائلی که موجب آسیب دیدن بیمار نشود. اگر مقدمات انتقال استاد شجریان به ایران فراهم شود، امکان رسیدگی به‌صورت جدی‌تر نیز فراهم می‌شود؛ اما در حال حاضر او در خارج از کشور بستری است و البته نگرانی خاصی نیز وجود ندارد. پیشنهاد وزیر زمانی می‌تواند محقق شود که شرایط بهداشتی و درمانی برای او وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این پیشنهاد نشانه اهمیت و دلسوزی وزیر ارشاد نسبت به هنرمندان است؛ اما این موضوع صرفا در حد پیشنهاد است و کسی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده است.

«ولنگاری» منحصر به فرهنگ و هنر کشور نیست

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره کتاب‌هایی که مجوز گرفته‌اند اما «مصداق ولنگاری» در آن‌ها دیده می‌شود، گفت: موضوع ولنگاری منحصر به فرهنگ و هنر کشور نیست، بلکه بسیاری از مجامع، موسسات، انجمن‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید مراقبت کنند که فرهنگ کشور آسیب نبیند. توصیه مقام معظم رهبری به تمام موسسات دولتی و غیردولتی و نهادها و ارگان‌های مربوط بوده است،‌ ما نیز در حوزه خودمان پاسخگو هستیم و قطعا مراقبت می‌کنیم تا با کم‌دقتی به این مقوله آسیب نرسد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نسبت به تولید محصولات فرهنگی، دقت بیشتری داریم. شوراهای نظارتی ما تقویت شده‌اند و اگر در اجرای این موضوع بی‌دقتی و سهل‌انگاری شود، با آن برخورد خواهد شد. ما اجازه نمی‌دهیم کالاهای مسموم در جامعه تولید شود و این موضوع را رصد می‌کنیم تا با کسانی که می‌خواهند از فضای فرهنگی کشور برای مقاصد خود سوءاستفاده کنند، مقابله کنیم. به همین میزان نیز توقع داریم ارگان‌های دیگر نیز به این موضوع توجه داشته باشند و در قبال بودجه‌ای که می‌گیرند پاسخگو باشند.

او ادامه داد: همان‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قبلا هم اعلام کرد، ما یک‌دهم بودجه فرهنگی کشور را در اختیار داریم و نه‌دهم دیگر این بودجه، در اختیار سایر نهادهای فرهنگی است و آن‌ها هم باید در قبال امکاناتی که دارند، پاسخگو باشند.

نوش‌آبادی درباره ممیزی کتاب که قرار بود در اختیار ناشران قرار گیرد، توضیح داد: بحث ممیزی کتاب همچنان براساس قانون نظارت قبلی پیش می‌رود و قانون جدیدی ابلاغ نشده است. چنانچه ایجاد تغییراتی در رویکردها نیز لازم باشد، به اصلاح قانون نیاز داریم. ناشران تمایلی برای این‌که ممیزی کتاب را خودشان برعهده بگیرند، نشان نداده‌اند، زیرا این موضوع ریسک بزرگی است. بنابراین همچنان ممیزی کتاب در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

قانون ماهواره را می‌توان اصلاح کرد

معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آمار بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای نیز گفت: اعداد و ارقام متفاوتی در این زمینه اعلام می‌شود. همان‌طور که وزیر فرهنگ و ارشاد هم پیش از این اعلام کرد ۷۰ درصد مردم بیننده شبکه‌های خارجی هستند و این به معنای آن نیست که مردم محتواهای شبکه‌های خلاف نظام را می‌بینند، زیرا بسیاری از این شبکه‌ها در حوزه آموزشی و علمی فعال هستند و بسیاری از مردم هم دوست دارند از شبکه‌های معقول استفاده کنند.

او با یادآوری این‌که قانون استفاده از ماهواره مصوب دو دهه پیش است و امروز شرایط فناوری نوین در حوزه بین‌المللی و ارتباطات جهانی تغییر کرده است، افزود: ما نمی‌توانیم برخوردهای سلبی برای مقابله با این موضوع داشته باشیم، زیرا پیشرفت‌های حوزه رسانه و اطلاعات در دهکده جهانی، یک امر طبیعی است. در حال حاضر قانون استفاده از ماهواره عوض نشده، اما اگر مسؤولان ذی‌ربط در این‌باره به جمع‌بندی برسند و برای آن‌که مردم را در عرصه هنجارشکنی قرار ندهیم، می‌توان این قانون را اصلاح کرد.

«رستاخیز» منطبق بر آرمان‌ها و فرهنگ ما است

نوش‌آبادی همچنین درباره وضعیت فیلم «رستاخیز» توضیح داد: موضع وزارت ارشاد درباره این فیلم تغییر نکرده و اگر موضع تهیه‌کننده و کارگردان آن هم تغییر نکرده باشد، بن‌بست همچنان باقی است. قرار بود در کمیته‌ای که درباره این فیلم که جزو فیلم‌های فاخر بعد از انقلاب است، تشکیل شد، اصلاحاتی ایجاد شود تا به‌نمایش درآید.

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی خود را برای اکران این فیلم اعلام کرده، اما این‌ موضوع را که چرا در کمیته‌ای که تشکیل شد، پیشرفتی حاصل نشد و اصلاحاتی که باید درباره سکانس‌های مورد نظر اتفاق نیفتاد، باید مسؤولانی که در آن کمیته حضور داشتند پاسخ دهند؛ اما فیلم «رستاخیز» منطبق بر آرمان‌ها و فرهنگ ما است.

او افزود: آنچه در این فیلم اتفاق افتاد، نظر مراجع تقلید بوده که آقای وزیر هم بنابر احترام توضیح دادند که مشکلات این فیلم حل شوند و قرار بود در برخی تصاویر از هاله نور استفاده شود که تهیه‌کننده و کارگردان گفتند، امکان استفاده از هاله نور وجود ندارد. ما نیز امیدواریم این بن‌بست شکسته شود.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که مصوبه موسیقی و ابلاغ آن به ناجا برای ما روشن نشده است، توضیح داد: وظیفه تعیین آیین‌نامه‌ها برعهده دولت است و براساس مصوبه دولت که به وزارت کشور و ارشاد اسلامی ابلاغ شده، همه نهادها به نوعی با دولت مرتبط هستند و سایر بخش‌های باید از این قوانین پیروی کنند. هر آیین‌نامه، قانونی دارد و ماده ۲۰ قانون و آیین‌نامه مربوط به این موضوع نیز اصلاح شده و نمی‌شود مخالفتی در این زمینه شود، مگر در نحوه اجرای آن. براساس این مصوبه، نقش نیروی انتظامی به وضعیت ترافیکی محدود است و دخالتی در مجوز نخواهد داشت.

اختلاف ما با نیروی انتظامی در بحث مجوز است

سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که مطرح کرد، نحوه اجرای این موضوع مسأله مهمی است و شما در صحبت‌های خود بیان کردید، مخالفتی در این‌باره نمی‌تواند صورت بگیرد، مگر در نحوه اجرا، این یعنی چه؟ بیان کرد: وزارت ارشاد را در مقابل نیروی انتظامی قرار ندهید، چون رابطه ما با نیروی انتظامی صمیمانه بوده و زمانی که بحث لغو اجرای کنسرت‌ها مطرح شد، شاید نقش نیروی انتظامی در این زمینه کم‌رنگ و نادر بوده است و در سال‌های گذشته به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

او اظهار کرد: اگر همکاری نیروی انتظامی نبود، صدها برنامه هنری که در اماکن عمومی اجرا شده است، صورت نمی‌گرفت. اختلاف ما نیز فقط در بحث مجوز بود که آن‌ها هم در گذشته برای خودشان در این زمینه حقی قائل بودند، اما پس از اصلاح این آیین‌نامه که دولت آن را مصوب کرده، طبیعی است که همه باید آن را اجرا کنیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که شنیده شده آقای جنتی اصرار به ایجاد تغییر در ترکیب شورای نمایش در سازمان سینمایی داشته است، گفت: واقعیت این است، شوراهایی که برای نظارت در همه حوزه‌ها تعیین می‌شود براساس چارچوب‌ها و دوره‌ای است. به هر حال، این کار برای گردش نخبگان انجام می‌شود و باید از همه‌ی افراد صاحب تجربه استفاده شود. گاهی این تغییرات برای تقویت و انتخاب افراد مناسب برای هر بخش صورت می‌گیرد.

نوش‌آبادی افزود: اگر شخص وزیر در مسائلی حضور پیدا می‌کند لازم است، زیرا در هر دستگاهی بالاترین مقام، وزیر است و او باید پاسخگو باشد. ورود وزیر در بخش سینما و رسانه جزو اختیارات او است، زیرا باید در برابر قانون پاسخگو باشد.

وی همچنین اظهار کرد: ما باید بتوانیم علاوه بر نیروی انتظامی، با سایر نهادها نیز روابط خود را شفاف کنیم. نمی‌شود مرجع صدور کنسرت‌ها وزارت ارشاد باشد و بقیه بخش‌ها آن را لغو کنند.

پیامک‌های تهدیدآمیز پیگیری می‌شوند

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره موضع وزارت ارشاد نسبت به پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال‌شده برای خبرنگاران نیز بیان کرد: این پیامک‌ها بدون آدرس، اسم و امضا بودند و اعتباری ندارند. قانون نیز در این زمینه تصریح می‌کند که برای ارسال پیامک باید نام و نشان وجود داشته باشد.

او ادامه داد: این کار، تشکیک اذهان عمومی و مجرمانه است. هر کسی در این زمینه نارضایتی دارد، حق دارد که از طریق حقوقی و قضایی این موضوع را پیگیری کند. معاونت حقوقی وزارت ارشاد نیز برای پیگیری این موضوع اعلام آمادگی می‌کند. قوه قضاییه هم در حال پیگیری است که اگر عواملی عامدانه این کار را انجام داده‌اند، با آن‌ها برخورد شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظارت و ارزشیابی در تئاتر نیز گفت:‌ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران گفته بودند، هنری می‌تواند متعهدانه باشد که بیانگر دردها و رنج‌ها باشد. کار تئاتر همواره با نگاهی انتقادی همراه بوده است. گاهی ممکن است در برخی اجراها نکته‌ای وجود داشته باشد که مورد پسند یا مطابق فرهنگ و ارزش‌های ما نباشد که باعث شده، مجوز باطل یا آن قسمت اصلاح شود. ما باید مسائلی را که با آن‌ها روبه‌رو هستیم مدیریت کنیم و با اصول جمهوری اسلامی تطابق دهیم.

نوش‌آبادی افزود: اگر جایی موردی اتفاق بیفتد که پیش از آن رسیدگی نشده باشد، ما خودمان وارد عمل می‌شویم که این دقت نظر مدیریت و کنترل ما را نشان می‌دهد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که شنیده شده آقای جنتی اصرار به ایجاد تغییر در ترکیب شورای نمایش در سازمان سینمایی داشته است، گفت: واقعیت این است، شوراهایی که برای نظارت در همه حوزه‌ها تعیین می‌شود براساس چارچوب‌ها و دوره‌ای است. به هر حال، این کار برای گردش نخبگان انجام می‌شود و باید از همه‌ی افراد صاحب تجربه استفاده شود. گاهی این تغییرات برای تقویت و انتخاب افراد مناسب برای هر بخش صورت می‌گیرد.

نوش‌آبادی افزود: اگر شخص وزیر در مسائلی حضور پیدا می‌کند لازم است، زیرا در هر دستگاهی بالاترین مقام، وزیر است و او باید پاسخگو باشد. ورود وزیر در بخش سینما و رسانه جزو اختیارات او است، زیرا باید در برابر قانون پاسخگو باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج