۳۵۷۱۹۵
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

زنگ خطر برای کشاورزان تهران

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: سطح منابع و آب های زیرزمینی استان بر اساس مطالعات انجام شده سالانه ۱.۵ متر افت می کند که این امر یک زنگ خطر جدی برای کشاورزی منطقه محسوب می شود.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: سطح منابع و آب های زیرزمینی استان بر اساس مطالعات انجام شده سالانه ۱.۵ متر افت می کند که این امر یک زنگ خطر جدی برای کشاورزی منطقه محسوب می شود.

علی اشرف منصوری روز جمعه در آئین بهره برداری از دفتر پایانه صادرات سبزی و صیفی استان تهران در شهرستان پیشوا افزود: ایران در منطقه ای خشک واقع شده و به تبع آن استان تهران در زمینه تأمین آب مورد نیاز بخش کشاورزی شرایط ویژه ای را دارد چرا که ارزیابی ها نشان می دهد آب های زیر زمینی استان تهران سالانه درحال کاهش و افت سطح است.

وی اظهار کرد: کاهش منابع و افت سطح آب های زیر زمینی آسیب هایی جدی به بخش کشاورزی استان تهران وارد می کند چرا که 5 درصد از محصولات کشاورزی کشور به میزان سالانه 5 میلیون و 500 هزار تن در این استان تولید می شود.

منصوری گفت: برای گذر از بحران کم آبی باید شیوه های کشاورزی را از فضای آزاد به سمت گلخانه سوق دهیم ودولت نیز برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره وری و کارآیی مصرف آب توجه ویژه ای به این حوزه دارد.

وی اظهار کرد: گلخانه محیطی است که سرما ، گرما ، رطوبت و آفات گیاهی کاملا در کنترل کشاورز است و میزان بهره وری مصرف آب در آن 10 تا 12 برابر فضای آزاد است و به همان میزان ، تولید محصول نیز در گلخانه ده برابر تولید همان محصول در فضای باز است .

منصوری گفت: یکی از حیاتی ترین برنامه های بخش کشاورزی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی ، توسعه کشت گلخانه ای است به گونه ای که اکنون برنامه توسعه دو هزار هکتار گلخانه در سطح استان تهران در دست اجراست که بخش عمده ای از این طرح در شهرستان پیشوا که پیشرو در تولید محصولات کشاورزی گلخانه ای است اجرایی می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران افزود: برای تحقق اهداف توسعه کشت گلخانه ای ، همه دستگاه ها از جمله شهرداری ، بخشداری ، امور آب ، محیط زیست و راه و شهرسازی که با صدور مجوز در ارتباط هستند باید با کشاورزان همراهی ویژه ای داشته باشند.

وی از اخذ عوارض زیاد از واحدهای کشاورزی به عنوان مهمترین چالش کشاورزی استان تهران یاد کرد و گفت: بخش کشاورزی همواره با ریسک بالای قیمت ، تغییرات اقلیم و آفات زراعی مواجه است و حاشیه سود قابل اطمینانی در انتظار کشاورزان نسبت به سایر بخش ها نیست بنابراین باید هزینه های تولید را کاهش دهیم .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت : وزارت جهاد کشاورزی به منظور توسعه کشت گلخانه ای ، برنامه های توسعه و صدور مجوز را تسهیل کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن مجوزهای لازم را که در گذشته سال ها طول می کشید ، صادر می کند.

منصوری همچنین تأمین بازار مصرف را مهمترین چالش کشاورزی دانست و اظهار کرد: محصولات تولیدی باید بازار مناسبی را داشته باشند تا کشاورزان با مشکل مواجه نشوند که خوشبختانه استانداری تهران در هفته های اخیر تلاش های بسیاری را برای پیدا کردن بازار هدف با مشارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت انجام داده است.

به گفته وی، یکی از عوامل مهم در فروش محصولات کشاورزی ، ایجاد پایانه صادراتی است که با برنامه ریزی صورت گرفته از اردیبهشت ماه سالجاری عملیات احداث پایانه گل و گیاه استان تهران در اسلامشهر با تخصیص 200 میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی آغاز شده که امیدواری همزمان با هفته دولت فاز نخست آن به بهره برداری برسد.

وی افزود : مشکل دیگر استان تهران در صادرات محصولات کشاورزی ، پایانه سبزی و صیفی است که با تمام محدودیت های موجود در تغییر کاربری اراضی کشاورزی ، این پایانه در شهرستان پیشوا احداث شده و با تأمین تأُسیسات مورد نیاز تا پایان سال جاری به بهره برداری رسد.

فعالیت رسمی دفتر پایانه صادرات سبزی و صیفی استان تهران امروز(جمعه) طی آئینی با حضور جمعی از مسئولان در شهرستان پیشوا آغاز شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا

      کشاورزی درایران پراکنده بوده ودارای قطب نمیباشد استانهای شمالی به سبب وجود اب رایگان که به صورت باران می اید وقابل ذخیره هست .ازطرفی دیگروجود زمینهای حاصلخیز فراوان که برای بهره برداری نیازبه حمایت دولتی ویا حمایت شرکتها وسرمایه خصوصی دارد. وجود نیروی کار فراوان که ساماندهی نشده اند.وجود هوای پاک وبدون الودگی همگی از عواملی هستندکه میتوانند باعث رونق کشاورزی وباغات گل وگیاه ومزارع برنج باشند ونیاز کشور را از این لحاظ مرتفع سازند.متاسفانه به دلیل بی توجهی بسیاری از شالیزارها تبدیل به باغات کیوی که باردهی ان تقریبا کم زحمت تر از برنج است تبدیل شده اند. از مسئولین که خود همه ی این مسائل را بهتر از ما میدانند انتظار همفکری وحمایت داریم..


      .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج