۳۶۱۱۹۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

گرمای خوزستان جان دیالیزی ها را می گیرد

مرگ سه بیمار دیالیزی در یک ساعت؛ خبری که روز گذشته منتشر شد و با توضیح مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بیمارستانی که در آن این اتفاق رخ داده، همراه شد.

روزنامه شهروند: مرگ سه بیمار دیالیزی در یک ساعت؛ خبری که روز گذشته منتشر شد و با توضیح مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اهواز و بیمارستانی که در آن این اتفاق رخ داده، همراه شد. دوشنبه هفته گذشته بود، سه بیماری که هنوز جزییاتی از سن و جنسیت شان اعلام نشده، در بیمارستان سینای شهر کارون دیالیز شدند. بیمارستانی در ابتدای جاده اهواز- آبادان که در فاصله ١٥ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این سه بیمار در روزهای قبل از آن در بیمارستان بستری بودند اما در یک روز و یک ساعت مشخص، دیالیز و از بیمارستان مرخص شدند. یک روز از این ماجرا نمی گذشت که ٤ تا ٥ بیمار دیالیزی شده، با علائم اسهال و استفراغ به بیمارستان سینا مراجعه کردند و سه نفر از آنها، از روز سه شنبه تا جمعه جانشان را از دست دادند.

بیماران عفونت روده ای داشتند

مرگ این سه بیمار اما و اگر زیاد داشت، برخی آن را به خطای پزشکی و برخی به مسمومیت مرتبط دانستند:« مرگ سه بیمار دیالیزی به دلیل عفونت روده ای بود.» این را حسینی نژاد، رئیس بیمارستان سینا شهر کارون اعلام کرد:« دوشنبه چهارم مرداد ماه، ٥٠ نفر بیمار دیالیز شده با حال عمومی مناسب از بیمارستان مرخص شدند، ٥ نفر از آنها روز سه شنبه، با علائم تب، تهوع، استفراغ و اسهال خونی به بیمارستان برگشتند. آنها تحت درمان قرار گرفتند اما به دلیل نقص ایمنی شدید، سه نفرشان، در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه جانشان را از دست دادند.»

حسینی نژاد گفت:« با وجود قرار داشتن در فصل گرما، علت مرگ این سه نفر، عفونت های روده ای تشخیص داده شد.» حسینی نژاد، این را هم تاکید کرد که در غذای بیمارستان سینا مشکلی وجود نداشته است. او مرگ این سه بیمار را مشکوک عنوان کرد: « پرونده این سه بیمار به پزشکی قانونی فرستاده شد و علت مرگ در حال بررسی است.» به گفته حسینی نژاد، بخش دیالیز بیمارستان سینا ٨٥ بیمار دیالیزی دارد که این بیماران یک روز در میان تحت دیالیز سه تا چهار ساعت قرار می گیرند.

اعلام مرگ این سه نفر، فرج اله خبیر معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان را هم به بیمارستان سینای اهواز کشاند. رئیس بیمارستان سینا در این بازدید حرف های دیگری هم درباره علت مرگ بیماران دیالیزی بیان کرد:« احتمال دارد این سه بیمار از یک غذای مشترک که تحت نظر بیمارستان نبوده استفاده کرده باشند و به دلیل پایین بودن سطح ایمنی بدنشان مسموم و فوت کرده باشند.»

دلیل مرگ نامعلوم است

مرگ این سه بیمار دیالیزی، تنها با توضیحات رییس بیمارستان سینای اهواز، همراه نشد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم درباره این اتفاق توضیحاتی داد. با اینکه رئیس بیمارستان سینا گفته بود که بعد از دیالیز ٥ نفر با علائم مسمومیت به بیمارستان مراجعه کرده اند، اما ایرج نظری، تعداد این افراد را چهار نفر اعلام کرد و گفت:« این افراد دچار نوعی از مسمومیت بودند که به دلایل نامعلوم جانشان را از دست دادند.» او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت:« این سه نفر در یک شیف و در یک ساعت دیالیز شدند، به همین خاطر قرار است کمیته ای با این موضوع تشکیل شده و علت مرگ این افراد، بررسی شود.» او درباره اینکه گفته می شود خرابی دستگاه در مرگ این افراد نقش داشته، تاکید کرد:« احتمال خرابی دستگاه و خطا خیلی ضعیف است، چرا که درشیفت های قبل و بعد بیماران دیگر دیالیز شدند و مشکلی هم برایشان رخ نداد.» به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، این افراد در سه روز متوالی فوت کردند، وجه اشتراک شان اما همان زمان دیالیز شدن بود. او درباره علائم دیالیز شدن در بیماران هم گفت:« چنین علائمی بعد از دیالیز اصلا شایع نیست، در همان مرکز و در همان روز، بیشتر از ٤٠ نفر دیالیز شدند، اما هیچ کس مشکلی پیدا نکرد، هر اتفاقی افتاده بود، مربوط به جای دیگر بود. اتفاقی که افتاد مربوط به سیستم دیالیز نبود.»
تعداد فوتی های دیالیز در تابستان به ١٠ نفر هم می رسد

با اینکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید می کند که مسمومیت این افراد ارتباطی به گرما و شرایط بخش دیالیز بیمارستان سینا ندارد، اما غلامرضا لاری زاده، رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان می گوید، در فصل گرما، تعداد مرگ بیماران دیالیزی نسبت به ماه های دیگر، چندین برابر می شود. او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت: « مرگ بیماران دیالیز اتفاق غیرعادی نیست، ما همیشه و در هر ماه، تعدادی از موارد مرگ این افراد را داریم، مثلا اگر ماهی دو سه بیمار فوتی داریم، در فصل تابستان این تعداد به ١٠ نفر هم می رسد. دلیل آن هم گرمای هواست.» او ادامه داد:« درجه حرارت دمای اهواز خیلی بالاست و به ٥٥ درجه هم می رسد، گاهی رطوبت به ٩٠ درصد هم می رسد، بیماران دیالیز باید در همین دما، خودشان را به بخش های دیالیز بیمارستان ها برسانند، بیمارستان سینا هم در شهر کارون قرار دارد، فاصله آن از اهواز، حدود ١٥ کیلومتر است.» او در ادامه به وجود ٧ تا ٨ بخش دیالیز در شهر اهواز اشاره کرد:« ما از جزییات مرگ این سه نفر، اطلاع زیادی نداریم، اما به زودی از بیمارستان سینا این موضوع را پیگیری می کنیم.»

لاری زاده، مصرف و دفع آب را یکی از مشکلات جدی بیماران دیالیز عنوان کرد:« دیالیزی ها به دلیل مشکل کلیوی که دارند، دفع آب برایشان سخت است، به همین خاطر نمی توانند آب زیادی مصرف کنند، این در حالی است که هوا در اهواز به اندازه ای گرم است که هیچ کس نمی تواند بدون در دست داشتن بطری آب در شهر تردد کند.»

وجود ١٨٠٠ بیمار دیالیزی در خوزستان

او تعداد بیماران دیالیزی خوزستان را حدود ١٨٠٠ نفر اعلام کرد:« تنها در شهر اهواز، ٤٠٠ بیمار دیالیزی وجود دارد، در کنار همین افراد هم دو هزار بیماری داریم که پیوند عضو شده اند که البته ما آمار دقیقی از مرگ و میر آنها نداریم.» لاری زاده، به پوکی استخوان بیماران دیالیزی هم اشاره کرد:« این افراد به دلیل مشکلی که دارند، دچار پوکی استخوان می شوند، یعنی تا ١٠٠ قدم هم نمی توانند راه بروند و نیاز به سرویس ایاب و ذهاب دارند، رفت و آمد برایشان سخت و هزینه بر است.» رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی خوزستان، موارد پیوند عضو در خوزستان را یکی از اتفاقاتی عنوان کرد که در سال‌های اخیر بیشتر شده است:« الان دو سالی می شود که پیوند عضو در از بیماران مرگ مغزی، افزایش پیدا کرده، سال گذشته ٤٤ بیمار، از طریق کسانی که دچار مرگ مغزی شده بودند، پیوند کلیه شدند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج