۳۶۱۹۹۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

عربستان به اختلافاتش با روسیه اذعان کرد

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به وجود اختلاف میان کشورش و روسیه در مورد سوریه اعتراف کرد.

خبرگزاری ایرنا: عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به وجود اختلاف میان کشورش و روسیه در مورد سوریه اعتراف کرد.

عادل الجبیر که پیشنهاد دوم مردادش به مسکو مبنی بر اعطای یک سهم بزرگ به روسیه در خاورمیانه به شرط دست برداشتن این کشور از حمایت خود از بشار اسد رییس جمهور سوریه موجی از خشم و نارضایتی در میان محافل رسمی و مردمی روسیه را به همراه داشت، این بار از پی دلجویی از مسکو برآمده و گفت: روسیه یک کشور بزرگ و مهم است و ریاض خواهان داشتن بهترین روابط در تمامی زمینه ها با روسیه است.

روزنامه سعودی الریاض به نقل از الجبیر افزود: هم اکنون برنامه های زیادی برای همکاری میان عربستان و روسیه در زمینه نفت و انرژی و مبارزه با تروریسم وجود دارد.

وزیر خارجه عربستان توضیح داد: روسیه به اصل حاکمیت کشورها احترام می گذارد و اختلاف نظر دو کشور در مورد بحران سوریه بر روند همکاری مشترک تاثیری ندارد.

وی مدعی شد: هماهنگی و مشورت میان عربستان و روسیه جهت نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف در خصوص بحران سوریه جریان دارد.

وزیر خارجه عربستان در دوم مرداد در جریان سفرش به بروکسل در گفت وگو با روزنامه پولیتیکو آمریکا اعلام کرد که ریاض آماده اعطای سهمی به روسیه در خاورمیانه است تا این کشور بسیار قوی تر از اتحاد جماهیر شوروی سابق شود اما در ازای آن دست از حمایت از بشار اسد بردارد.

الجبیر وعده فراهم کردن فرصت های اقتصادی ویژه برای روسیه در بازارهای عربی خلیج فارس در ازای عدم حمایت این کشور از بشار اسد را داد.

یلینا سوبونینا خاورشناس روس در واکنش به پیشنهاد عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان برای کمک به تقویت مواضع مسکو در خاورمیانه در قبال دست برداشتن این کشور از حمایت های خود از بشار اسد رئیس جمهور سوریه اظهار داشت که این نشانگر کم تجربگی وی در عرصه دیپلماتیک و سیاسی است.

سوبونینا تصریح کرد که منافع روسیه در منطقه خاورمیانه بسیار گسترده تر از مساله حمایت از بشار اسد یا هر شخصیت سیاسی دیگری است.

پیشنهاد وزیر خارجه عربستان سعودی به روسیه که اگر روابط خود را با سوریه قطع کند بازارهای اقتصادی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس را به روی مسکو می گشاید به عنوان ' اظهارات گستاخانه، خام و بی تجربه در مسائل ظریف سیاسی و سخنان بی ارزش و ابتدایی» مورد انتقاد چند رسانه روسی قرار گرفت. رسانه های روسی الجبیر را گستاخ و خام توصیف کردند.

روزنامه روسی 'ودمستی' در واکنش به پیشنهاد سعودی به روسیه مبنی بر دست کشیدن از اسد در ازای گرفتن سهمی بزرگ در منطقه این پیشنهاد را عاری از هرگونه جذابیت برای مسکو خواند.

ودمستی نوشت: عربستان سعودی گمان کرده است که همه چیز را می تواند با پول بخرد یا حل کند حال آنکه روسیه در سوریه انگیزه های سیاسی دارد که از طلا گرانتر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج