جاباما
۳۶۸۴۶۶
۲۲ نظر
۵۰۱۱
۲۲ نظر
۵۰۱۱
پ

دهه هفتادی‌ ها ازدواج نمی‌کنند

شیب رشد موالید در میان ایرانی ها رو به کاهش است و بررسی های نشان می‌دهد خروج دهه شصتی ها از سن ازدواج یکی از علت هایی است که باعث این مسئله شده است.

خبرآنلاین: شیب رشد موالید در میان ایرانی ها رو به کاهش است و بررسی های نشان می‌دهد خروج دهه شصتی ها از سن ازدواج یکی از علت هایی است که باعث این مسئله شده است.

جدیدترین آمار های سازمان ثبت احوال نشان می دهد، نرخ رشد موالید در کشور طی چهارماه نخست سال ۱۳۹۵ به زیر صفر رسیده است و به عبارت دیگر منفی شده است. اتفاقی که نشان می دهد، رشد موالید که از سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ روند رو به رشدی به خود گرفته بود، حالا در سراشیبی کاهش قرار گرفته است.

براساس آمارهای رسمی سازمان ثبت احوال نرخ رشد موالید در چهار ماه نخست سال ۹۵ به زیر صفر رسیده است و گرچه این آمار موقتی است اما کلیت کاهش موالید در کشور را نشان می دهد. جمعیت شناسان دلیل این اتفاق را بیش از پیش در سن ازدواج و فرزند آوری جوانان پرشمار دهه ۶۰ می دانند و تغییر نگرش متولدان این دهه در مورد چند فرزندی.

در همین رابطه محمدرضا محمودی رییس کمیسیون مطالعات و پایش سیاست‌‌های جمعیتی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نرخ رشد موالید در سال‌های اخیر بیان کرد: در سال ۹۱ نسبت به ۹۰ حدود ۲.۹ درصد افزایش نرخ رشد موالید، ۹۲ نسبت به ۹۱ حدود ۳.۵ درصد افزایش نرخ رشد موالید، ۹۳ نسبت به ۹۲ حدود ۴.۲۵ درصد افزایش نرخ رشد موالید وجود داشت و در سال ۹۴ این نرخ به ۲.۳ درصد رسیده؛ یعنی به شدت شیب آن کاهش یافته است. البته ما انتظار این آمارها را داشتیم.

او می افزاید: پیش‌بینی می‌کردیم توان درونی جمعیت در سال‌های ۹۷ یا ۹۸ تمام شود؛ یعنی موج جوانانی که از سال ۸۰ به بعد شروع به ازدواج کردند، تا دو سه سال دیگر تمام می‌شود. حال اگر این نرخ در سال‌های آینده افزایش داشته باشد، می‌توانیم آن را به تأثیر سیاست‌ها ارتباط دهیم.

نکته دیگر نیز این است که جوانان دهه ۶۰ که موج ازدواج آنها از ۱۵ سال پیش آغاز شده است و حالا تقریبا به پایان رسیده است، علاوه بر اینکه خروج آنها از سن ازدواج به دلیل جمعیت بالای آنها بر کاهش نرخ موالید در کشور تاثیر می‌گذارد، یک تاثیر دیگری نیز دارد و آن رواج تفکر تک فرزندی است.

حالا در کنار این موارد، عامل دیگری که می تواند در سال های آینده هم آمارهای ازدواج و هم آمارهای موالید را تحت شعاع خود قرار دهد، رسیدن دهه هفتادی ها به سن ازدواج است که ظواهر امر نشان می دهد، هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ گرایش به مقوله ازدواج، می تواند منجر به کاهش قطعی تعداد ازدواج و موالید باشد.

علاوه بر این افزایش میزان طلاق های رخ داده در کنار آمار ازدواج نکته ای است که می تواند در نرخ موالید در کشور تاثیر گذار باشد.

دهه هفتادی‌ ها ازدواج نمی‌کنند

دهه هفتادی‌ ها ازدواج نمی‌کنند

دهه هفتادی‌ ها ازدواج نمی‌کنند
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والا ما تا چند وقت دیگه از پس مخارج خودمونم بر نمیایم چه برسه به ازدواج و رشد موالید .

      پاسخ ها

      • ابوالفضل

        ...دقیقاااااااااااا...

    • بدون نام

      ده شصتی های زیادی ازسن ازدواجشان گذشته وده هفتادی هاهم بهشون اضافه شده به به چه شوداین راهم به گردن بیگانگان بیندازیدباجادو وجنبل هم درست نمیشوداین سیستم اشتباه کشورداردجوانان رانابودمیکند.

      پاسخ ها

      • شاهین

        کار کار امریکا جنایتکار هست یا کار نفوذی هاست

    • حامد حاتمی

      کو پول

    • بدون نام

      مهلت ازدواجمان گذشت هنوز کار هم نداریم. تا الان درس و سریازی از این به بعد هم کارگری. ازدواج؟؟؟ موالید؟؟؟

    • majed

      رابطه های جنسی باید کامل ازاد شود چون کسی ازادواج نمیتواند بکند ازدوهج اول بدبختی و نکبت هست

    • پشیمان

      هر کی ازدواج کنه اشتباه کرده.همش آدم اسیر یه نفر دیگه هست و نمیتونه نظرات خودش را برآورده کنه.بچه که دیگه واویلا دودمان آدم را به باد میده!تازه طلبکارم هست.من اگه عقل الانم را داشتم نه ازدواج میکردم نه بچه می آوردم....

    • آنا

      یه نگاه به آمار بندازین خجالت اوره،من خودم هم دهه شصتی و مجردم چون نه سرمایه ای دارم و نه شغلی،کلی درس خوندم و الان از خودم با درس خوندنم خجالت میکشم!پشیمانم که این همه هزینه درس و مدرسه و دانشگاه و...کردم،اگه همونا رو میخوردم شاید تا چند سال دیگه کفاف زندگی مجردیمو میداد،ماها که از زیر سنگ یه هویی بیرون نیومدیم،وقتی به این دنیای لعنتی آمدیم شناسنامه برامون صادر شد و کد ملی دریافت کردیم که این فرد به جمعیت کشور افزوده شد،بایستی برنامه ریزی ها طوری باشه که مدرسه،دانشگاه،شغل همسر و خونه و...من برآورده بشه،.متاسفانه ما برنامه ریز توی این کشور نداریم،کسی به فکر این کشور و این جوانان بدبخت نبوده،اینکه میبینید در سال93موالید زیاد شده به خاطر همون رایگان شدن موقتی زایمان طبیعی بود و بعد از چند ماه حذف شد!!!جالبه،یعنی مردم ما اونقدر بدبختن که هزینه یه زایمان رو هم ندارن چطور میخوان اون بچه رو بزرگ کنن،و اونو به آرزوهاش برسونن؟؟؟؟؟؟

    • هرمز درختچی

      خدا کریمه ناله نکنید

    • ایمان

      بابا چرا خودتونو زدیت به خواب....اخه با این شرایط کسی میتونه ازدواج کنه.من نوعی خودم متولد 62ام با هزار امید ارزو ازدواج کردم،اما هنوز سر خونه زندگیم نرفتم زنم رفته بی دلیل مهریه اش را اجرا گذاشته!!اخه این چه عدالتیه؟؟من ازدواج کردم تا زندگیم بهتر بشه نه اینکه بیوفتم گوشه زندان....مطمئن باشید تا حالا اقتصادیو اجتماعیمون اینجوریه هیچ کس ازدواج نمیکنه،هر کسم این کارو کنه ممکنه مثل من گیر یه کلاه بدار بیوفته که فقط قصدش از ازدواج گرفتن پول باشه

    • هادی

      چون مسئولین ک با قطره چکون به مردم حقوق میدن و انتظار دارن همه ازدواج کنن با ماهی ۱ میلیون و ۵تا هم فرزند بیارن .ولی خودشون ماهی ۱میلیارد درامد دارن و فوقش یکی دوتا بچه دارن . کلا مردم باید بدبخت باشن و ساده زیست ک مبادا تجمل گرایی از خدا غافلشون کنه . قرون وسطی ک شاخ و دم نداره همینه

    • بدون نام

      این ها همش حرفه
      قدیما که امکانات نبوده تو هر خونه ای ده. دوازده تا بچه بوده. خود بابام میگفت که تو چه سختی بزرگ شدن
      اصلا امکانات غذایی و رفاهی نداشتن
      حالا که آزادی بیشتره و دختر و پسر با هم دوس میشن و اگه ازدواج کنن هم زود طلاق میگیرن
      به نظر من توقعات رفته بالا
      البته این رو قبول دارم که وضعیت کار خوب نیس
      ولی فکر کنم اگه طبق سنت اسلام و ایران پیش بریم همه چیز حل میشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        فکر کنم شکمت پره

    • بدون نام

      همینجوری به نون شب محتاجیم حالا بیایم زن بگیریم یکی دیگه رو هم بدبخت کنیم سی سال مجرد بودیم بیست سال باقی مونده رو هم یه جوری سر میکنیم

    • بدون نام

      به نظر من ازدواج بزرگترین اولین و اخرین اشتباه یه فرده که انجام میده

    • بدون نام

      با ازدواج زن و مرد کامل میشوند ازدواج باعث جلوگیری از فساد هست

    • یک متاهل

      سلام
      من یک متاهلم بچه هم دارم
      از تمام مجردا خواهش میکنم مجرد بمونن
      بخدا راه برگشت نداره
      جلوی تمام موفقیتاتونو میگیره ازدواج
      بخودتون ، همسرتون ، بچتون ، خانوادتون و جامعتون ظلم نکنین

    • بدون نام

      چرا نظر من را روی سایت نگذاشتین؟ آخه به شما هم میگن خبرنگار ؟

    • بدون نام

      شما همش آمار نشون می دید ولی دلیلش را نمی گید .
      سطح توقع خانواده ها رفته بالا و هزینه زندگی هم همینطور وبالاتر از همه بیکاری .
      اونوقت میگن جرا ازدواج نمی کنن

    • بدون نام

      پسرای گلللللللللل
      توجه فرمایید.
      توجه فرمایید.
      ازدواج نکنید.
      ازدواجنکنید تا خودشان ترشیده شوند وتوقع هایشان را پایین بیاورن.
      سپاس.

    • مهدی بزرگمهر

      اینهمه جوان بیکار افزایش جمعیت داریم اونوقت پارسال به هرکسی بچه بیاره پاداش هم میدادن!!علت این بیکارهای همین تعداد جمعیته سیاست دولت به نفع خودش بر ضد خانواده ایرانیه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج