جاباما
۳۷۰۸۵
۳ نظر
۵۰۰۴
۳ نظر
۵۰۰۴
پ

قتل سالانه ۱۰۰۰ نفر با چاقو در ایران

روزانه شش نفر در ایران به قتل می رسند که سلاح سرد به خصوص چاقو آلت قتاله در نیمی از آنها است. حمل چاقو روزانه باعث قتل سه نفر در ایران می شود اما همچنان بدون هیچ محدودیتی چاقو، قمه،شمشیر و ... خرید و فروش و حمل می‌شود.

خبرگزاری مهر: روزانه شش نفر در ایران به قتل می رسند که سلاح سرد به خصوص چاقو آلت قتاله در نیمی از آنها است. حمل چاقو روزانه باعث قتل سه نفر در ایران می شود اما همچنان بدون هیچ محدودیتی چاقو، قمه،شمشیر و ... خرید و فروش و حمل می‌شود.

امیر مقابل مغازه چاقو فروشی ایستاده بود و به چاقوهایی که در ویترین به صف شده بودند نگاه می کرد. چندبار ویترین را با نگاهش بالا و پائین کرد و بالاخره یکی از چاقوها را انتخاب کرد. چاقویی ضامن دار با دسته ای از شاخ گوزن. چاقو را که گذاشت توجیبش یک حس دیگر پیدا کرد.

سینه اش را سپر کرد و تو خیابان شروع به قدم زدن کرد. احساس می کرد قویتر شده و دیگر بچه های مدرسه نمی توانند به او زور بگویند. وقتی به خانه رسید چاقو را زیر تختش گذاشت. می دانست اگر مادرش چاقو را ببیند آن را می گیرد.

صبح که می رفت مدرسه دوباره چاقو را توی جیبش گذاشت . زنگ تفریح دوم گوشه ای از حیاط نشسته بود که یکی از قلدرهای مدرسه سراغش آمد و شروع با اذیت کردن او کرد. بقیه بچه ها هم دور او جمع شده و شروع به مسخره کردنش کردند.خیلی عصبانی شده بود.

یک لحظه دستش چاقو را لمس کرد. سریع آن را بیرون آورد و ضامنش را زد. فکر می کرد همه بچه ها با دیدن چاقو از او بترسند. اما دانش آموز قلدر نه تنها نترسید بلکه به سمتش آمد و ثانیه ای بعد غرق در خون روی زمین افتاد.

امیر باورش نمی شد. چاقوی خون آلود را همانجا رها کرد و از مدرسه به سمت خانه دوید. یک ساعت بعد مامور کلانتری سراغش آمد. تازه در کلانتری فهمید اتهامش قتل است.

روزانه ۶ نفر کشته می شوند

بر اساس آمار پلیس روزانه شش قتل در کشور رخ می دهد که آلت قتاله نیمی از آنها چاقو است. با این وجود چاقو ، قمه ، پنجه بوکس و .... به راحتی فروخته می شود و قانونی نیز برای مقابله با خرید و فروش و حمل آن وجود ندارد. بررسی پرونده های قتل هایی که با سلاح سرد صورت گرفته نشان می دهد که اغلب قاتلان بین ۱۶ تا ۲۵ سال سن داشتند و پس از دستگیری مدعی می شوند انگیزه ای برای قتل نداشته اند.

به گفته کارشناسان مسائل اجتماعی طی سالهای اخیر با کاهش آستانه تحمل در بین افراد جامعه به خصوص جوانان روبرو هستیم به طوری که در برابر هر حادثه ای از خود واکنش نشان می دهند. حال در این زمان اگر وسیله دفاعی همراه داشته باشند از آن استفاده می کنند.

لایحه ای که مسکوت ماند

مدت پنج سال است نیروی انتظامی خواستار تصویب لایحه ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد در مجلس شده است اما این لایحه تاکنون مسکوت مانده است. این درحالی است که کارشناسان جنایی معتقدند تصویب این قانون می تواند در کاهش آمار قتل با سلاح سرد موثر باشد. سال ۸۶ همزمان با وقوع افزایش جرائم خشن با سلاح سرد بحث ممنوعیت حمل سلاح سرد از سوی نیروی انتظامی مطرح شد. این طرح سپس از سوی دولت در قالب لایحه ای به مجلس هفتم فرستاده شد.

در خرداد ماه آن سال یک فوریت این طرح تصویب شد اما در ادامه در کمیسیون حقوقی - قضائی مجلس مسکوت ماند.در حالی مجلس هفتم به کار خود پایان داد که این طرح همچنان در صحن علنی مطرح نشد. با آغاز کار مجلس هشتم ، دولت دوباره این لایحه را به مجلس فرستاد این موضوع همچنان در حد یک لایحه باقی ماند.

قتل ۱۱ هزار نفر با چاقو

بر اساس پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی در دهه هشتاد (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۹)، ۱۱ هزار و ۱۱۹ نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده اند که به طور متوسط در هر سال یکهزار و ۱۱۹ نفر به وسیله این سلاح کشته شده اند.بر اساس این گزارش، بیشترین آمار ۱۰ سال گذشته در سال ۱۳۸۴ با یکهزار و ۱۹۶ نفر ثبت شد و کمترین آمار هم در سال ۱۳۸۰ با ۹۷۷ نفر ثبت شده است.

پنج میلیون نزاع و درگیری

۱۳۸۹

۱۳۸۸

۱۳۸۷

۱۳۸۶

۱۳۸۵

۱۳۸۴

۱۳۸۳

۱۳۸۲

۱۳۸۱

۱۳۸۰

سال وقوع جرم

۲۲۷۷

۲۱۱۷

۲۲۳۴

۲۰۳۴

۲۴۱۰

۲۴۹۷

۲۲۷۴

۲۳۱۱

۲۲۶۲

۲۱۹۵

تعداد کل قتل ها

۱۰۱۰

۸۷۰

۹۲۷

۸۴۲

۹۲۹

۹۷۵

۸۷۶

۹۲۲

۹۱۷

۸۲۹

تعداد قتل با سلاح سرد

۴۴.۳

۴۱.۱

۴۱.۵

۴۱.۴

۳۸.۵

۳۹

۳۸.۵

۳۹.۹

۴۰.۵

۳۷.۷

درصد قتل با سلاح سرد به کل


البته آمار قتل با سلاح سرد را باید در کناز نزاع های خیابانی جستجو کرد. بر اساس گزارشهای سازمان پزشکی قانونی ،در دهه هشتاد(1380 تا 1389) بیش از پنج میلیون و 800 هزار پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار گرفته است. در بین این سالها، سال گذشته(1389) بالاترین آمار را داراست که در آن، 631 هزار و 381 مورد پرونده نزاع به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است.متوسط مراجعات پرونده های نزاع به سازمان پزشکی قانونی در 10 سال گذشته بیش از 582 هزار مراجعه در سال بوده است.

کاهش آمار قتل با سلاح سرد

سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع آوری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد. طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد در ابتدا با آن مخالفت کردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه قضائیه اجرای این طرح را قانونی اعلام کردند.

ستان

قتل با سلاح سرد

خراسان رضوی

82 فقره

تهران

81 فقره

اصفهان

69 فقره

فارس

64 فقره

خوزستان

64 فقره


استانهایی که بیشترین قتل را داشتند

ستان

قتل با سلاح سرد

یزد

۲

خراسان جنوبی

۳

سمنان

۴


استانهایی که کمترین قتل را داشتند

از سوی دیگر رسانه ها به بررسی خطرات حمل سلاح سرد و هشدار به خانواده ها پرداختند که این دو اقدام پیشگیرانه در کنار هم باعث شد در سال 1390 با کاهش آمار قتل با سلاح سر روبرو شویم. بررسی نمودار قتل با سلاح سرد در کشور نشان می‌دهد، ۸۴۷ نفر در سراسر کشور با سلاح سرد کشته شده‌اند. به خصوص در استان‌هایی مانند تهران و خراسان رضوی که با بیش از ۸۰ کشته بیشترین تعداد مرگ و میر با سلاح سرد را داشته‌اند و بعد از آن نیز استان‌های اصفهان با تعداد ۶۹ کشته و خوزستان با تعداد ۶۴ کشته در رده بعدی نمودار قرار گرفته‌اند. استانی که با توجه به جمعیت آن تعداد کمتری کشته داشته، یزد است و تنها ۲ نفر در این استان با چاقو به قتل رسیده‌اند.

قتل سالانه 1000 نفر با چاقو در ایران

تدوین طرح یک فوریتی

سرانجام پس از سکون پنج ساله مجلس ، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و گفت: هم‌اکنون استفاده از سلاح سرد، عامل ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی است. ابوالفضل ابوترابی از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و تصریح کرد: طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد، طرحی ویژه و کاربردی برای جامعه کنونی است. در این طرح تغییرات بسیاری داده شده ، اما اصل این طرح با طرح قبلی یکسان است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به وقوع ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی به‌وسیله سلاح‌های سرد، گفت: متأسفانه بسیاری از قتل‌ها، تجاوزات و زورگیری‌ها با سلاح سرد انجام می‌شود، که این آمار زنگ خطری برای جامعه قلمداد می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس ضرورت جامعه باید ساخت، توزیع و فروش سلاح سرد در کشور کنترل شود، تصریح کرد: در قانون جدید تنها باید برای مصارف غیر جرم‌خیز مانند نمایش و صادرات اجازه توزیع و فروش داده می‌شود.

وی اعلام اینکه در طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد دو مجازات نیز در نظر گرفته شده است، افزود: حبس از ۹۶ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی از یک میلیون تومان تا سه میلیون جزء مجازات‌های این قانون است، از طرف دیگر قضات می‌توانند در موارد نزاع‌های عمومی حکم به قصاص دهند.

وی تاکید کرد: در حالی که اکثر قریب به اتفاق این دسته از مجرمان مرد هستند، اخیراً شاهد هستیم مجرمان زن هم چاقو حمل کرده و از این سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بررسی پرونده های جرایم بوقوع پیوسته با کارد نیز نشان می‌دهد مجرمان در شیوه رخداد جرم در چند مورد با هم مشترکاتی دارند. ضمن اینکه معمولاً افراد مزبور نیز سابقه‌دارند. اگرچه اخیراً زورگیرانی که دستگیر می‌شوند؛ بدون سابقه هستند.

نیاز به اقدامات پیشگیرانه است

با این وجود قاضی حسینی که تجربه رسیدگی به پرونده های قتل بسیاری را دارد معتقد است، در زمینه حمل و استفاده از چاقو نیز باید به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بیشتر از رویکرد پلیسی توجه شود.همچنین بررسی پرونده‌های قتل با چاقو هم نشان می‌دهد زیرساخت‌های کلی جامعه نیز در بروز جرایم مربوطه دخیل هستند. پس می‌توان گفت: اگر جلوی چاقو را بگیریم آلت قتاله عوض می‌شود و افراد از چوب و سایر وسایل استفاده می‌کنند.

پس نباید به صورت مقطعی به معضلات نگاه کرد و باید برای آینده فکر و برنامه داشت. به نظرم لایحه مورد نظر برای مقابله خوب است اما مشکل کشور را در این زمینه به طور کامل حل نمی‌کند.این موضوع که قمه و چاقوی نامتعارف ممنوع شود لازم است اما کافی نیست. ضمن اینکه لایحه مزبور در صورت تصویب، چاقو را از جرایم حذف نمی‌کند بلکه ممکن است قسمتی از خرید و فروش زیرزمینی شود.

بررسی آمارها نشان می دهد استفاده از سلاح سرد به خصوص چاقو در قتل ها زنگ خطر را به صدر درآورده است. گرچه در این دوره مجلس نمایندگان سرانجام طرحی را برای مقابله در دستور کار قرار داده اند اما به نظر می رسد در کنار برخورد پلیسی و سختگیرانه باید اقدامات فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد و جوانان و نوجوانان را از خطرات آن آگاه کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چاله میدون !!!!!

    • بدون نام

      آمار خراسان رضوی ازهمه بیشتره !!!ببین اشکنه خوردن چی شدن اگه مرغ میخوردن آرپی جی میزدن

    • سپیر

      باید در مدارس شروع کنن به گذاشتن کلاسهای روانکاوی و روانشناسی ؛بچه ای که در خانواده با خشونت پدرومادر بزرگ میشه پر از عقده است اما توی مدرسه جایی که باید آرامش بگیره توسط معلم و مدیر وناظم کتک میخوره و توهین بهش میشه یا میشه قلدر مدرسه یا میشه کتک بخور مدرسه وقتی هم که وارد اجتماع میشن یه شکل دیگه روحشون مورد توهین و تجاوز قرار میگیره حالا با کوهی از عقده های فرو خورده منتظره یه جرقه هستند تا منفجر بشن!!!
      کاش نظام آموزشی ایران فقط به فکر ارتقا سطح تحصیلی بچه ها نبود و به پالایش روح اونها هم به همون اندازه اهمیت میداد!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج