۳۷۱۹۱۲
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

این تئاتر را ایستاده ببیند!

سعید بهنام خانیکی یکی از کارگردان‌های اجرا چیدمان «برگرد مرا ببین» با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این اثر گفت: تماشاگر نمایش ما تماشاگری فعال است که در طول اجرای نمایش همراه با گروه حرکت می‌کند و به صورت ایستاده، نظاره‌گر نمایش است.

خبرگزاری ایسنا: سعید بهنام خانیکی یکی از کارگردان‌های اجرا چیدمان «برگرد مرا ببین» با ارایه توضیحاتی درباره شیوه اجرایی این اثر گفت: تماشاگر نمایش ما تماشاگری فعال است که در طول اجرای نمایش همراه با گروه حرکت می‌کند و به صورت ایستاده، نظاره‌گر نمایش است.

این تئاتر را ایستاده ببیند!

این کارگردان که همراه با شیرین فرشباف و نسیم ریاضی این اثر نمایشی را بر اساس «قطعاتی از یک سخنرانی عاشقانه» نوشته رولان بارت اجرا می‌کند، در گفتگو با ماادامه داد: شیوه اجرایی ما ترکیبی از نمایش، هنرهای تجسمی و ویدیو است و در واقع این اثر، نوعی نمایش چیدمان به حساب می‌آید. تجربه‌ای که پیش از این در نمایشگاه هنرهای جدید و بعد از آن در مجموعه‌ای از پرفورمنس‌های دیگر در موزه هنرهای معاصر انجام شده بود.

خانیکی یادآور شد: آغازگر این نوع اجراها حمید پورآذری است که آثاری را در مکان‌های غیرمتعارف اجرا کرد. با این حال شاید هنوز این شیوه، مخاطب گسترده خود را پیدا نکرده باشد و ما همچنان در حال آزمون و خطا هستیم و بیشتر تماشاگران ما کسانی هستند که پیگیر این گونه اجراها بوده‌اند.

این دانش‌آموخته تئاتر اضافه کرد: کار ما گونه‌ای از پرفورمنس است که در آن فقط حواس شنیداری و دیداری مخاطب را تحت تأثیر قرار نمی‌دهیم بلکه دیگر احساسات او را هم درگیر می‌کنیم.

وی درباره کاربرد روایت در این اثر نمایشی توضیح داد: روایت در طول کار جریان دارد. برداشت ما از کتاب رولان بارت است که در واقع اثری اپیزودیک درباره فلسفه عشق است و ما از آن برداشتی دراماتیک و نمایشی داریم. به همین دلیل روایت را از دل شخصیت‌های این رمان گرفته‌ایم.

خانیکی درباره شیوه اجرایی این اثر که با هدایت سه کارگردان اجرا می‌شود، گفت: به دلیل گستردگی ژانر کاری، بهتر دیدیم در بخش‌های نمایشی، تجسمی و ویدیو تخصص‌های مختلف حضور داشته باشند. در این گروه سه نفره هر یک از ما بخش ویژه خود را دارد و محور کارمان مشخص است اما در نهایت همه برای رسیدن به کیفیت مطلوب در کنار هم اتفاق نظر داریم.

او با اشاره به دشواری‌های این شیوه اجرایی برای گروه اجراکننده ادامه داد: این شیوه سختی‌های خاص خود را دارد و خوشبختانه گروه اجرایی خیلی با ما همراه بودند. از سوی دیگر حضور آقای رضا کیانیان که به گروه ما اعتماد کرد و در بخش نریشین‌ با ما همکاری کرد، نیز جای تقدیر دارد.

خانیکی درباره اجرای این نمایش در یک خانه قدیمی که محلی غیرمتعارف برای اجرای تئاتر است، توضیح داد: پرفورمنس ما در خانه قدیمی گفتمان شهر و معماری در میدان فلسطین اجرا می‌شود. ساختمانی سه طبقه که اجرای ما در کل فضای آن در جریان است و تماشاگر به صورت ایستاده همراه با ما حرکت می‌کند.

او درباره دشواری اجرای نمایش در مکانی که به عنوان مکان اجرای تئاتر تعریف نشده و فعالیتهای روتین تئاتری ندارد، اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که این خانه به عنوان سالن تئاتر شناخته شده نیست. به همین دلیل برای یافتن مخاطب باید تلاشی چند برابری داشته باشیم. ضمن اینکه از آنجا که این مکان قرار نیست مکانی دائمی برای اجرای تئاتر باشد، خودش هم سعی بر جذب مخاطب ندارد. به همین دلیل ما به عنوان گروه اجراکننده باید بیشتر انرژی بگذاریم.

خانیکی افزود: در حال حاضر اطلاع‌رسانی ما به شکل دهان به دهان انجام می‌شود و هر تماشاگری که کار را می‌بیند، اگر آن را دوست داشته باشد به دیگران توصیه می‌کند. در هر اجرا ۳۰ مخاطب داریم زیرا فضای اجرا به گونه‌ای است که فقط ۳۰ نفر می‌توانند کار را ببینند. به هر حال یک تجربه جدید در حوزه چیدمان است که قبلا خیلی کار نشده اما خوشبختانه بازتاب خوبی داشته است بویژه اینکه تماشاگر را منفعل نمی‌خواهد بلکه او را به تماشاگری فعال تبدیل می‌کند.

این نمایش با بازی محسن رستگار، بانی پال شومون، مارال عبادی، نیلوفر ندایی و تهیه کنندگی بهارک خاوری و نریشن: رضا کیانیان اجرا می‌شود.
سرپرست گروه اجرا گران سحر روستایی است و اجرا گران به ترتیب حروف الفبا: امیر ابراهیم زاده، آریو افشار، محمد حسن درباغی فر، نرگس شیر محمدی، محبوبه عباسی، هاله غزایی یگانه هستند.
‎ در خلاصه داستان آن آمده است: اجرا چیدمان « برگرد مرا ببین » بر اساس کتاب « قطعاتی از یک سخنرانی عاشقانه » نوشته رولان بارت شکل گرفته است که بارت در این کتاب کاراکتر عاشق را در موقعیت‌های مختلف فلسفی و اجتماعی مورد بررسی قرار می‌دهد؛ موقعیت‌هایی همچون شیفتگی ، تنهایی ، انتظار ، اضطراب و...

این اثر نمایشی که اجرای آن برای تماشاگران بالای ۱۲ سال تا روز ۵ شهریور ماه هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۸۰ دقیقه به نشانی میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، پلاک ۵۱۴، خانه وارطان به صحنه می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج