۳۷۲۸۶
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

پنج جایگزین برتر دیسک‌های نوری

با کوچکتر شدن هر روزه کامپیوترها و تمایل کاربران به ابزارهای همراه، شاهد حذف درایو های نوری از گجت‌ها هستیم. اپل را شاید بتوان سردمدار این تحول تکنولوژیک دانست.

نارنج ی : با کوچکتر شدن هر روزه کامپیوترها و تمایل کاربران به ابزارهای همراه، شاهد حذف درایو های نوری از گجت‌ها هستیم. اپل را شاید بتوان سردمدار این تحول تکنولوژیک دانست. این شرکت برای اولین بار با معرفی مک‌بوک ایر، درایو نوری را از داستان اولترابوک‌ها حذف کرد و سپس جنبش خود را با حذف این ابزار از مک‌بوک رتینا ادامه داد. اما بی‌شک پایان عمر دیسک‌های نوری هنگامی بر همگان مسجل شد که اپل آی‌مک خود را نیز بدون درایو نوری به بازار عرضه کرد.

پنج جایگزین برتر دیسک‌های نوری

در حال حاضر دیسک های بلو‌-ری بیشترین سهم بازار دیسک‌های نوری را در اختیار دارند. اصلی‌ترین علت این اتفاق را می‌توان حمایت شرکت‌های فیلم سازی از این تکنولوژی، و ترجیح کاربران مبنی بر داشتن نسخه فیزیکی، از اثری که خریداری می‌کنند، دانست. اما درست مانند صنعت موسیقی، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که فیلم‌ها نیز باید سرنوشت خود را بر روی ابرها جستجو کنند.

بسیار اهمیت دارد که شما همیشه تکنولوژی روز را برای ذخیره اطلاعات خود برگزینید. چرا که مهمترین نکته در دسترسی راحت شما به اطلاعات تان نهفته است؛ دسترسی راحت در حال حاضر و در آینده. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی گزینه‌های جایگزین دیسک‌های نوری از لحاظ حجم، قیمت و طول عمر بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

گزینه اول:‌ USB Stick


ظرفیت:‌ حداکثر تا ۱۲۸ گیگابایت (مدل ۲۵۶ گیگابایتی نیز ساخته شده)

قیمت: از 0.6 دلار تا 0.8 دلار به ازای هر گیگابایت

طول عمر: ۱۰ هزار تا ۵ میلیون بار چرخه ضبط و پاک کردن اطلاعات. به عبارت دیگر تقریبا از ۲ تا ۲۰ سال

سازگاری:‌ تقریبا هر دستگاهی با پورت USB

پنج جایگزین برتر دیسک‌های نوری

حافظه‌های فلش احتمالا بهترین جایگزین دیسک‌های نوری از لحاظ طول عمر و قابلیت جابه‌جایی هستند. با توجه به اینکه طول عمر این قطعات وابستگی کمی به شرایط نگه داری دارد و بیشتر به چرخه ضبط و پاک‌ سازی اطالاعات مربوط می‌شود، لذا می‌توان حافظه‌های فلش را دارای طول عمر بیشتری نسبت به دیسک‌های نوری دانست. بی‌شک موقعیت این قطعات بند انگشتی از لحاظ ظرفیت نیز برتر از دیسک‌های نوری است. اما از لحاظ اقتصادی حافظه‌های فلش به ازای هر گیگ، هزینه بیشتری را می‌طلبند.


گزینه دوم :‌ کارت حافظه SD

ظرفیت: تا ۱۲۸ گیگابایت

قیمت: از 0.62 دلار تا ۱ دلار به ازای هر گیگابایت

طول عمر: ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون چرخه ضبط و پاک سازی اطالاعات. به عبارت دیگر بالغ بر ۱ تا ۱۰ سال

سازگاری: نیاز به آداپتور یا کارت خوان SD

SD Card جایگزینی است که بالاترین قابلیت حمل و نقل را دارا است. با توجه به حجم معمول این قطعات که بین ۱۶ تا ۶۴ گیگابایت است، شما از لحاظ ظرفیت نیز نسبت به دیسک نوری برتری خواهید داشت. درست مانند USB Stick، طول عمر این حافظه‌های جانبی نیز وابسته به چرخه ضبط و پاک سازی اطلاعات است. این کارت‌های کوچک از لحاظ سازگاری قطعا به پای USB Stick و یا دیسک‌های نوری نخواهند رسید، مگر اینکه همیشه با خود یک Card Reader همراه داشته باشید.


گزینه سوم: هارد دیسک اکسترنال (External)

ظرفیت: تا ۳ ترابایت

قیمت: از ۰.۰۴ دلار تا ۰.۱۵ دلار به ازای هر گیگابایت

طول عمر: تقریبا ۲ تا ۵ سال

سازگاری: هر دستگاهی با پورت USB

پنج جایگزین برتر دیسک‌های نوری


اگر به دنبال ارزان ترین جایگزین ممکن می‌گردید، قطعا هارد درایو ها یا HDD بهترین گزینه محسوب می‌شوند. این قطعات ضمن هزینه کمی که دارند، فضای بسیار بیشتری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند و با هر دستگاهی که پورت USB داشته باشد هم سازگار هستند. البته اگر بحث سازگاری برای شما اهمیت دارد، جا دارد به بحث فرمت این قطعات اشاره کنیم که بسته به FAT 32 یا NTFS بودنشان، ممکن است در بعضی از مواقع شناخته نشوند و یا عملکرد کاملی از خود بروز ندهند. مهم‌ترین مشکل HDD، آسیب پذیری بالای آن‌ است. این قطعات به راحتی از طریق ضربات فیزیکی آسیب می‌بینند که این موضوع می‌توانند در زمینه قابلیت حمل و نقل آن‌ها تاثیر منفی گذارد.


گزینه چهارم: Solid State Drive یا SSD

ظرفیت: تا ۲۵۶ گیگابایت

قیمت: از ۰.۸ دلار تا ۱.۷۸ دلار به ازای هر گیگابایت

طول عمر: ۱۰۰ هزار تا ۵ میلیون بار چرخه ضبط و پاک سازی اطلاعات. به عبارت دیگر از ۵ تا ۲۰ سال

سازگاری: هر دستگاهی با پورت USB

SSD ها عالی هستند. اگر قیمت بالای آن‌ها برای شما اهمیت نداشته باشد. شما می‌توانید تا ۲۵۶ گیگابیت اطلاعات را در جیب خود داشته باشید. اما جا دارد بار دیگر به قیمت بالای این قطعات اشاره کنیم.


گزینه پنجم:‌ ذخیره سازی ابری

ظرفیت: معمولا تا ۵۰۰ گیگابایت (از نظر تئوری: نامحدود)

قیمت: از رایگان تا ۱ دلار به ازای هر گیگابایت در سال

طول عمر: از نظر تئوری نامحدود (در واقع تا زمانی که سرویس دهنده به فعالیت خود ادامه دهد)

سازگاری: هر دستگاهی با دسترسی اینترنت

پنج جایگزین برتر دیسک‌های نوری

ذخیره سازی اطلاعات در ابرها بدون شک مطمئن ترین راه ممکن برای تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات و به اشتراک گذاری آن‌ها به حساب می آید. لذت دسترسی به اطلاعات تان در هر جا که باشید، از طریق اینترنت وصف ناشدنی است. اما در این بحث مهم، سرعت اینترنت مطرح می‌شود که شاید تا حدودی این گزینه را برای کاربران ایرانی در اولویت آخر قرار دهد. با این وجود برای حجم کمی از اطلاعات، سرویس های کلود بهترین جایگزین محسوب می‌شوند. قبل از اینکه یک سرویس ابری را برای ذخیره اطلاعات خود انتخاب کنید، توصیه می‌کنم این مطلب را جهت مقایسه آن‌ها از دست ندهید.

جمع بندی

همان طور که مشاهده کردید جایگزین‌های بسیاری برای دیسک‌های نوری وجود دارند. اما تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند از لحاظ قیمت و طول عمر با دیسک‌های بلو-ری رقابت کنند. از سوی دیگر شما در ذخیره سازی اطلاعات خود باید همیشه آینده نگر باشید و تکنولوژیی را انتخاب کنید که برای نسل‌های آینده تضمین شده باشد. به هر ترتیب، دیسک‌های بلو-ری گزینه‌های خوبی برای امروز محسوب می‌شوند، اما شما کدام گزینه را برای فردای خود انتخاب می‌کنید؟

دیسک

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • amir

      چه ارزون

    • هما

      VERY NICE .THANCK YOU

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج