جاباما
۳۷۳۳۱
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

وقتی هیلاری کلینتون به متکی سلام کرد

اين روزها در حالي که هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرده که دولت آن کشور آماده گفتگوي دو جانبه با ايران است،يادآوري يک داستان تاريخي در اين رابطه بد نيست که اتفاقا دو سال پيش در همين روزها رخ داد.

روزنامه مردم سالاری: اين روزها در حالي که هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا اعلام کرده که دولت آن کشور آماده گفتگوي دو جانبه با ايران است،يادآوري يک داستان تاريخي در اين رابطه بد نيست که اتفاقا دو سال پيش در همين روزها رخ داد.

آذر 1389 درهفتمين نشست امنيتي گفت‌وگوي منامه در بحرين، هيلا ري کلينتون و منوچهر متکي وزراي امور خارجه آمريکا و ايران پشت يک ميز نشستند و فقط چند صندلي با هم فاصله داشتند.

به نوشته رسانه‌هاي 14 آذر 1389،گفت وگوي کوتاه کلينتون و متکي در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي داشت هرچند که در اين زمينه خبرهاي ضدونقيضي هم منتشر شد. وزير خارجه آمريکا گفت که تلاش کرده است با همتاي ايراني خود صحبت کند اما وي از اين کار سرباز زده است.

به گزارش رويترز، کلينتون که در بازگشت از بحرين، در هواپيما با خبرنگاران صحبت مي کرد با اشاره به اين که تلاش کرده است با «منوچهر متکي»، وزير خارجه ايران صحبت کند، گفت که چند صندلي با هم فاصله داشتيم. ايشان مشغول دست دادن با ديگران بود، من با گفتن «سلام، آقاي وزير» تلاش کردم با وي صحبت کنم.

ايشان مرا ديد، ايستاد، و از من روي برگرداند. اما وزير امور خارجه ايران در خصوص اخبار مطرح شده مبني بر احوالپرسي وزراي خارجه ايران و آمريکا در اجلاس منامه، گفت: خانم کلينتون در زمان احوالپرسي من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام کرد و من نيز بر اساس سنت اسلامي جواب سلام ايشان را دادم.البته اين نخستين بارنيست که مقامات ايران و آمريکا برسر يک ميز مي نشينند.اما اين ديدار کوتاه نيز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

خبرگزاري ايسنا در آن روز گزارش داد که هنگام سخنراني کلينتون، متکي نيز در جمع مخاطبان حضور داشت اما تمايل اندکي به سخنراني وي نشان داد و از نگاه کردن به سکوي سخنراني خودداري کرد. در آن روز،متکي در پاسخ به خبرنگاري که لحن کلينتون در اجلاس منامه را آشتي جويانه توصيف کرد و از وزير خارجه پرسيد شما چگونه اين لحن را توجيه مي کنيد؟

پاسخ داد: بيان اين کلام که حق جمهوري اسلامي ايران در برخورداري از فناوري هسته اي از سوي کساني که مي گفتند ايران نبايد به سوي انرژي هسته اي پيش برود يک گام به پيش است، البته اين اذعان، اذعان به مقرراتNPT است اما بايد اين رويکرد گفتاري به رويکرد عملي تبديل شود.

ما اذعان به اين حق را در آسمان‌ها نمي خواهيم بلکه در زمين مي خواهيم. اما هيلاري کلينتون اعلام کرد که آمريکا به دنبال تعامل سازنده درباره برنامه هسته اي ايران است.

پيش از آن خبرگزاري آلمان از منامه گزارش داده بود: هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا در جمع همتايانش و ديگر مقامات 30 کشور در نشست «گفت وگوي منامه» سخنراني مي کرد که يک همايش سالانه غيررسمي سازمان دهي شده به وسيله موسسه بين المللي مطالعات استراتژيک در بحرين است و در آن به مساله امنيت منطقه اي پرداخته مي شود.

کلينتون در بخشي از اين سخنراني خطاب به هيات ايراني گفت: ما اميدواريم که در نتيجه اين نشست، که با حسن نيت در آن وارد مي شويم، شاهد تعامل سازنده در رابطه با برنامه هسته اي شما باشيم.

وي ادامه داد: نزديک به دو سال قبل رييس جمهور اوباما يک پيشنهاد صادقانه گفت وگو را به دولت شما داد، ما همچنان به آن پيشنهاد متعهديم.

کلينتون ضمن تاکيد بر احترام به استقلال، حاکميت و تاريخ ايران گفت که جامعه بين المللي به تضمين‌هاي ايران درباره ماهيت صلح آميز برنامه هسته اي اش در راستاي تعهدات ايران تحت پيمان منع اشاعه هسته‌اي نياز دارد.

وزير امور خارجه آمريکا درباره گزارش اخير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران نيز مدعي شد: متاسفانه، تازه‌ترين گزارش آژانس يک بار ديگر اين موضوع را منعکس کرد که ايران تاکنون مسيري متفاوت را برگزيده است.

او افزود: ما مي دانيم که ايران سرزمين تمدن‌هاي بزرگ بشري است و ملت ايران وارث آن سنت با پتانسيل بالايي براي ايفاي نقش در جهاني است که ما با هم مي‌سازيم و جهان نيز به نوبه خود از مشارکت کامل ملت ايران در حيات سياسي، اجتماعي و اقتصادي منطقه نفع خواهد برد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مملي

      شاخ غول شكسته شد

    • بدون نام

      شمافکرمیکنید کی راست میگه ؟

    • majid

      هه هه هه چه بامزه شلام کزد

    • معصومه

      ساليان است كه ثابت شده مشت آهنين آمريكا هميشه در زير لباس پشمين و مخملين اوست و هميشه خلاف اظهاراتشان عمل كردن شما ملت چرا اينقدر ساده ايد كم سرمايه هاي ملت ما را چپاول كردن اونا ميخوان تو سرمابزنن كدوم دست دوستي آخه يكم چشماتونو باز كنين

    • بدون نام

      سلام گرگ بی طمع نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج